شاید بهتر است فورد برای طراحی نسل بعدی شاسیبلند محبوبش به سراغ نسل پنجم این خودرو برود!
شاسیبلند اکسپلورر بهعنوان یکی از راحتترین، جادارترین و رویهمرفته بهترین شاسیبلندهای سایز متوسط شناخته میشود. این خودرو که هماکنون شش نسل را پشت سر گذاشته است، نخستینبار در سال ۱۹۹۲ و تقریبا همزمان با شورولت تاهو و کمی پس از جمس یوکان روانه بازار شد تا سهم فورد از بخش شاسیبلندها را تامین کند.
اخیرا یک طراح خوشذوق ژاپنی به نام «سیدارتا کازامی» دست به بازطراحی اکسپلورر زده و نسل بعدیاش را از دید خود به نشان داده است. کازامی در حرکتی جالب و پسندیده، درکنار تمرکز روی نسل آخر این خودرو به سراغ فیسلیفت سال ۲۰۱۳ آن هم رفته و المانهای مهم خودروی خود را از آن نسل اقباس کرده است.
طراحی
در بخش جلو شاهد استفاده از چراغهای LED نواری هستیم که با یک نوار هماهنگ روی جلوپنجره به یکدیگر متصل شدهاند. دو نوار دیگر که زیر چراغ اصلی جا خوش کردهاند، سبک چراغ نسل پنجم را یادآوری میکنند اما اینبار خبری از خطوط نرم نیست. طراحی این بخش مانند سایر اجزای بدنه سبکی خشنتر، عضلانیتر و محکمتر را به خود گرفته است که اتفاقا با توجه به خط مشی طراحیهای اخیر صنعت خودرو و روند پختگی اکسپلورر مطابقت دارد.
برآمدگی زیبای ورودی هوای جلو نیز از نسل آخر آن به عاریه گرفته شده که با استفاده از کنتراست سیاه و آبی سپر جلو، جلوهای خاص به خود گرفته است. طرح جلوپنجره نیز تقریبا متداول است و اینبار لوگوی فورد شکلی فرورفته دارد. یکی از المانهای جذاب بخش جلو، خیز رو به پایین کاپوت آن و خطوط استخوانی روی آن به شمار میرود که بر عضلانی و قلدربودن اکسپلورر تاکید میکند.
کازامی برای طراحی نمای جانبی دستبه خلاقیت زده و این شاسیبلند سطح متوسط را با ترکیبی از خطوط شکسته و برآمدگیهای گوناگون آراسته است. هرچند که این طرح باعث جذابشدن اسکچ او شده اما با توجه به رنج قیمت نمونههای پایه اکسپلورر احتمال استفاده از آنها نزدیک به صفر است؛ با این وجود این محدودیتهای اقتصادی باعث محدودیت خلاقیت طراحان نمیشوند.
رینگهای نیز همانند بریدگی بالای گلگیر جانبی و سپر جلو بهشکل دورنگ طراحی شدهاند تا با ایجاد کنتراست، جلوه اکسپلورر را بیشازپیش بهبود دهد. ایجاد کنتراست به موارد یادشده ختم نشده و سقف سیاهرنگ و کشیده این شاسیبلند هم درجای خود جلوهای اسپرت و زیبا دارد. کازامی برای یکدستکردن شیشهها، ستونهای خودرو را هم بهرنگ سیاه مزین کرده و آنها را تقریبا همسطح با شیشه قرار داده است تا همان سبک نسلهای گذشته حفظ شود.
کمکم که به عقب خودرو نگاه برویم، ستون C بریدهشده را میبینیم که برداشتی متفاوت و بهروز از ستون پررنگ و همیشگی مدلهای اکسپلورر به محسوب میشود. شیب سقف به آرامی پایین میآید و نهایتا به سه بخش قرینه تقسیم میشود. نمونه اغراقشده این نوع سقف در کانسپت بیامو XM استفاده شده بود. شیشه عقب هم مانند سایر شیشهها انحنای زیادی ندارد و مسیری مستقیم را تا رسیدن به خط میانی چراغها طی میکند. چراغهای عقب نیز به سبک چراغهای جلو و با الهام از چراغهای نسل پنجم اکسپلورر طراحی شدهاند.
از دیگر مولفههای چشمگیر عقب، سپر چندتکه بههمراه دیفیوزر بزرگ زیر آن است. از آنجا که در این اسکچ هم مانند سایر اسکچهای روز، خبری از اگزوز نیست، میتوان حدس زد که احتمالا کازامی هم رویای یک شاسیبلند برقی را در سر میپرورانده است. درکل باید گفت که طرح کازامی واقعا چشمنواز است و میتواند منبع خوبی برای نسل بعدی این خودروی بلندقامت باشد. نظر شما درباره این طرح چیست؟ آیا با مسیر کنونی طراحی فورد موافقاید؟!
Mohammad
۲۱ دی ۱۴۰۱خیلی خوب شده
ali(chevynova)
۲۱ دی ۱۴۰۱بسیار عالیه
RENAULT5
۲۲ دی ۱۴۰۱همین طراحی قدیمی فیس لیفت نشدش خیلی بهتره ساده ترم هس
هرچند که هرکس سلیقه ای داره
R@min
۲۱ دی ۱۴۰۱برندهای بزرگ اصولا در زمان معرفی زبان طراحی جدید در سال های اول محصولی نسبتا ساده تولید می کنن تا تو سال های بعد با فیس لیفت و تغییرات بصری ادامش بدن و فروششو تضمین کنن.
این طرح خیلی زیباست اما دیگه جای تغییری نداره. بیشتر به درد محصولات چینی و کره ای می خوره که یه سال درمیون طرح جدید میدن.
phonix
۲۱ دی ۱۴۰۱ولوو هم سال هاس طراحی های ساده ای ارائه میده
نسل جدید رنجروور هم همین طور هست
ضمن اینکه تمام نمونه های کانسپت ها روتوش شده و فاقد جزئیات زیاد هستن مخوصا اگر در قالب طراحی گرافیکی باشن
درکل زیبا شده من که خوشم اومد
Amir
۲۱ دی ۱۴۰۱خیلی جذابه
به نظرم از همه رقباش زیباتره اگه همین شه
فقط فنیش میمونه برای موفقیت حتمیش
امیرحسین
۲۱ دی ۱۴۰۱همون فردی که نسل پنجم این ماشینو طراحی کرده نسل جدیدش هم طراحی کنه امریکا شده چین یا ژاپن یا کره چشم بادومی
امیرحسین
۲۱ دی ۱۴۰۱آلن مولالی کجایی 😔
Reza
۲۱ دی ۱۴۰۱داخل کوچه کناریمون یکی نسل پنج اروندی اش رو داره، واقعاً با ابهته:)
زمستانم
۲۲ دی ۱۴۰۱زیارت قبول جوان ایرانی
مانی
۲۲ دی ۱۴۰۱از این فرم ستون سی که ژاپنیها عاشقشن و تو همهٔ ماشینها از سدان گرفته تا سوپر اسپورت کوپه
و جی تی کوپه و شاسی بلند استفاده میکنن متنفرم
زمستانم
۲۲ دی ۱۴۰۱این خطوط و زوایا فقط کار صافکار ها رو سخت میکنه
Mohmmad
۲۹ دی ۱۴۰۱مشکلشون واقعا با چراغای جلو معلوم و قابل درک نیست !