فورد یکی از پیشگامان در زمینه تولید وانتهای برقی بوده است. شاید مدلهای جیامسی هامر EV یا ریویان R1T کمی زودتر از لایتنینگ وارد بازار شده باشند، اما این مدلها هدفشان جذب عمومی نبوده و بیشتر برای بازار خاص طراحی شده بودند.
وقتی لایتنینگ فورد به بازار آمد، خرید مدل پرو آن به نظر یک فرصت فوقالعاده بود، هرچند که برد محدودی داشت. با این حال، این خودرو یک وانت واقعی با چهارچرخ متحرک بود که با قیمت پایهای در حدود ۴۰,۰۰۰ دلار عرضه میشد، قبل از اینکه فروشندگان قیمتها را به طور غیرمنطقی بالا ببرند.
با اینکه مسیر این وانت برقی همیشه هموار نبوده است، اما سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. سوال اینجاست که آیا فورد وانت مناسبی برای شما ساخته است؟ در اینجا به بررسی برخی از مزایا و معایب این خودرو پرداختهایم.
مزایای فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ
۱. قیمت مناسب برای یک وانت برقی مدل پرو ۲۰۲۴ فورد لایتنینگ قیمت پایهای حدود ۴۹,۹۹۵ دلار داشت، اما در حال حاضر برای سفارش آن امکانپذیر نیست. این به احتمال زیاد به توقف موقت تولید این مدل توسط فورد برمیگردد. مدل ابتدایی مصرفی لایتنینگ، یعنی XLT، از ۵۴,۹۹۵ دلار شروع میشود. فورد همچنین قیمت برخی از مدلها و آپشنها را کاهش داده است تا خریداران بیشتری جذب کند.
۲. هندلینگ خوب و کنترل عالی: سیستم تعلیق مستقل چهارچرخ لایتنینگ برای کنترل در پیچها عملکرد بسیار خوبی دارد. البته هنوز کمی احساس نرمی در رانندگی وجود دارد، اما در کل کنترل آن عالی است، بهویژه چون باتری دقیقاً زیر کابین قرار دارد. با وجود وزن زیاد خودرو، لایتنینگ به راحتی رانده میشود. این مدل یکی از سریعترین فورد اف-۱۵۰هاست، با ۵۸۰ اسببخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور که آن را به یک خودرو ایدهآل برای سفرهای طولانی و رانندگی در بزرگراه تبدیل میکند.
لایتنینگ همان کفی ۱۶۷ سانتیمتر را دارد که در مدل بنزینی اف-۱۵۰ دیده میشود و ظرفیت باربری آن ۱,۰۹۳ کیلوگرم است که در مدلهای بالاتر کاهش مییابد. این خودرو میتواند تا ۴,۵۴۰ کیلوگرم بار بکسل کند، اما بهتر است بار سبکتری حمل شود تا برد باتری تحت تأثیر قرار نگیرد. از آنجا که این خودرو فاقد موتور بنزینی است، زیر کاپوت جلو به یک محفظه ۳۹۹ لیتری برای فضای ذخیرهسازی تبدیل شده است. فضای عقب نیز بسیار جادار است و وقتی صندلیهای عقب را تا میکنید، یک کف صاف برای بارگذاری فراهم میشود. علاوه بر این، یک جعبه ذخیرهسازی مستطیلی زیر صندلیها قرار دارد که میتواند فضای اضافی را فراهم کند.
ویژگی Pro Power Onboard به شما این امکان را میدهد که از ۲.۴ کیلووات برق برای استفاده در داخل خودرو و ۹.۶ کیلووات برای استفادههای خارجی بهرهمند شوید. پریزها در صندوق عقب و جلوی خودرو قرار دارند، بنابراین میتوانید هر چیزی را به راحتی وصل کنید.
۴. همچنان یک فورد اف-۱۵۰ است. کابین فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ بسیار شبیه به کابین فورد اف-۱۵۰ معمولی است. اگرچه برخی اجزاء متفاوت است، اما در کل حس یک اف-۱۵۰ را به شما منتقل میکند. با وجود ویژگیهایی مانند شتاب فوری و عدم صدای موتور، لایتنینگ همچنان حس یک وانت بنزینی یا هیبریدی فورد اف-۱۵۰ را دارد.
نقاط ضعف فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ
۱. عقبماندگی نسبت به رقبا: لایتنینگ از برخی ویژگیها مانند فرمان چهارچرخ، تعلیق فعال و دروازه میانه تاشو بیبهره است. همچنین از نظر برد، سرعت شارژ و قابلیتهای آفرود، مدلهایی از رقبا وجود دارند که در این زمینهها بهتر از آن عمل میکنند. سادگی در طراحی فورد ممکن است برای برخی جذاب نباشد، اما این انتخاب در واقع به دلیل سیاست قیمتگذاری فورد بوده است.
۲. شارژ کند و برد محدود: باتری ۹۸ کیلووات ساعتی لایتنینگ استاندارد بردی حدود ۳۷۰ کیلومتر دارد، در حالی که باتری ۱۳۱ کیلووات ساعتی بردی حدود ۵۱۵ کیلومتر را فراهم میکند. حداکثر سرعت شارژ سریع DC برای هر دو مدل ۱۵۰ کیلووات است. این ارقام در مقایسه با رقبا کمی پایینتر به نظر میرسند. فورد همچنان منتظر عرضه باتریهای جدیدتر و با ظرفیت بالاتر است، اما این باتریها هنوز وارد بازار نشدهاند.
جمعبندی
این خودرو یک وانت محکم و قابل اعتماد است که میتواند در کارهای سنگین، سفرهای روزانه و حتی تأمین برق اضطراری شما کمک کند. ویژگی NACS که به شما این امکان را میدهد تا از سوپرشارژرهای تسلا استفاده کنید، یکی دیگر از مزایای این خودرو است که بهطور خودکار هزینه را از حساب شما کسر میکند. اگر به دنبال یک وانت برقی متفاوت هستید و میخواهید نگاه فورد را در این زمینه مشاهده کنید، پیشنهاد میکنیم اف-۱۵۰ لایتنینگ را امتحان کنید. اما اگر دنبال پیکاپی متفاوت باشید، ریویان، سایبرتراک و هامر نگاههای بیشتری را به سوی خود برمیگردانند.
arash
۲ بهمن ۱۴۰۳با سلام خدا را شکر که ما در ایران از این وانتها نداریم چون محاسبه شده است درصورتیکه برق تولیدی از نیروگاهها با سوختهای فسیلی باشد (بخصوص در کشور عزیزمان ایران به همت زنگنه آقازاده جهانگیری و امثالهم که از چیت ترین محصول یعنی مازوت تامین میشود) ماشینهای فول برقی بیش از نمونه بنزینی آلودگی و آلایندگی دارند در صورتیکه برق از نیروگاههای خورشیدی یا هسته ای و یا بادی تامین شود آن زمان میشه تقریبا گفت که ماشینهای فول برقی جدا از مبحث باطری آلودگی زیست محیطی ندارند که البته بازهم به اعتراف تمامی کارشناسان در جهان بهترین کشور با بهترین پتانسیل برای تامین برق از نیروی خورشید و باد کشور عزیزمان ایران است اما صدها افسوس که در رابطه با ایران همیشه باید به یاد دانش آموزی بیافتیم که بالاترین هوش و استعداد را دارد ولی بخاطر نداشتن پشتکار لازم به جایی نرسیده و آرزوهای بر باد رفته است.
کیان
۲ بهمن ۱۴۰۳فقط یه نکته اون دانش ام.ز خوبه نه اینکه پشتکار نداره، نمیخوان و نمیذارن پشتکاری داشته باشه.
نکته دوم، ترامپ نیومده حمایت سوبسید حمایتی پرداختی از خودروهای برقی رو حذف کرد. باید صبر کرد دید که ترند برقی چگونه خواهد پیش رفت. ممکنه اقبال بازار به خودروهای برقی متفاوت بشه
net
۲ بهمن ۱۴۰۳نمیدونم اون دکمه فیزیکی احمقانه بد مسخره دایره ای رو چرا پایین داخل صفحه نمایش گذاشته؟ برخی مدل های ماشین gmc همچین دکمه چرخان پایین صفحه نمایش داره . اگر مثل صفحه نمایش عمود فورد رنجر ۲۰۲۲ بدون دکمه فیزیکی بود قشنگتر میشد
Siyavash
۲ بهمن ۱۴۰۳خیر نمیتواند جایگزین خوبی باشد..سوال بعد😁
nima.jdm
۲ بهمن ۱۴۰۳ابهت رپتور کجا و این کجا
Ford
۲ بهمن ۱۴۰۳مدل بزنی با مدل برقی اصلا قابل مقایسه نیست بنزینی صد برابر بهتره
قدرت.سرعت.هلدینگ بهتر .ابهت نامهدود.
سلطان فورد f_150 raptor