فورد F-150 رپتور R مدل ۲۰۲۳ قویترین محصول تاریخ با برند رپتور به شمار میرود و اخیراً تست داینوی آن با نتایج جالبتوجهی انجام شده است.
پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری سوپرشارژردار این وانت پیکاپ کاملاً آماده رقابت با رم ۱۵۰۰ TRX بوده و کانال یوتیوب LMR با تحویل گرفتن این خودرو سریعاً راهی تست داینو شده تا تواناییهای واقعی آن را محک بزند. این کانال چندین تست را انجام داده و در اولین تست خودرو کاملاً حالت استوک کارخانهای داشته است. پیش از آنکه به نتایج کسب شده بپردازیم ابتدا میخواهیم آنچه فورد اعلام کرده را مرور کنیم. نیروگاه ۵.۲ لیتری این خودرو قدرت ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور ۸۶۸ نیوتون متر را ارائه میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ ها فرستاده میشود. EPA میگوید این خودرو در بزرگراه و شهر مصرف سوخت ۱۵.۶ و ۲۳.۵ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. شایان ذکر است رم ۱۵۰۰ TRX نیز قدرت و مصرف سوخت مشابهی را نشان میدهد.
اما به تست داینو برگردیم که در تست اول همهچیز کاملاً استاندارد بوده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند این خودرو حداکثر قدرت ۵۸۰ اسب بخار را در دور ۶۳۰۰ و گشتاور ۷۲۳ نیوتون متر را در دور ۴۴۰۰ و در چرخ ها تولید کرده است. با یک حسابوکتاب ساده میتوان فهمید هدر رفت قدرت قوای محرکه فورد F-150 رپتور R جدید حدود ۲۰ درصد بوده که البته با توجه به تنظیمات هوی دیوتی این وانت پیکاپ خیلی سورپرایز کننده به نظر نمیرسد. برای تست دوم شاهد ارتقای سریع پیشرانه ۸ سیلندر فورد با استفاده از فیلتر هوای پرفورمنس هستیم. این تغییر به معنی افزایش ۹ اسب بخاری قدرت و ۲ نیوتون متری گشتاور نسبت به ارقام استاندارد خواهند بود.
حدس میزنیم با انجام برخی تغییرات نسبتاً کوچک دیگر میتوان به قدرت حدود ۶۰۰ اسب بخار در داینو دست یافت که به معنی خروجی حدود ۷۲۰ اسب بخاری در میللنگ خواهد بود. به عنوان سخن پایانی باید گفت پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری F-150 رپتور مدل ۲۰۲۳ همان نیروگاهی است که در GT500 بکار رفته اما در این خودروی اسپرت حداکثر قدرت ۷۶۰ اسب بخار تولید میکند و بنابراین فضای زیادی برای بهبود قدرت وانت پیکاپ قلدر فورد وجود دارد.
TESLA
۴ بهمن ۱۴۰۱فورد رپتور r : لایک
رم trx : دیسلایک
یه بنده خدا
۵ بهمن ۱۴۰۱همه میکن F150 خوبه ولی لایک هارو نگاه میکنی میبینی همه طرفدار رم هستن. واقعا حرفا منطقی نیست
TESLA
۴ بهمن ۱۴۰۱از نظرتون آیا نسخه رپتور برای f150 های برقی هم ساخته خواهد شد ؟
Amiro
۴ بهمن ۱۴۰۱هی از اینا هم نداریم که خراب بشن واسمون
ali(chevynova)
۴ بهمن ۱۴۰۱فورد باید انجین ۷/3 لیتریش رو بندازه روی رپتور و طرفدارهای متعصبش رو شاد کنه
Dna
۴ بهمن ۱۴۰۱اگه این مورد که هدر رفت قدرت تقریبا چند درصد هست و تو کدوم خودرو کمترین یا بیشترین مقدار رو داره مطلب کامل تر میشد
علی
۴ بهمن ۱۴۰۱اگه قرار باشه این کارو بکنن، نمیشه صرفا از مقایسه عدد اعلامی کارخونه با عددی که داینو سرچرخ میده نتیجه گرفت.
اون موقع باید از داینوی مخصوص موتور که به فلایویل وصل میشه استفاده کنن.
OM.01
۴ بهمن ۱۴۰۱انتقال نیرو همیشه با هدر رفت همراه هست
یعنی غیر ممکنه یه ماشین گشتاور و قدرتی که موتور تولید میکنه همونو به چرخ منتقل کنه بلا استثنا کمی از قدرتش کم میشه.تا قدرت بخواد از موتور به چرخ دنده های گیربکس و دیفرانسیل و در آخر به چرخ برسه، قطعا کم میشه.معمولا بین 10 الی 25 درصد هست که طبیعی هست.
نداریم تو دنیا که گشتاوری که سر میلنگ میاد همون سرچرخ بره. حالا ممکنه بگید چطور داینو برخی ماشینا از اعلام کارخونه بیشتره؟ کارخونه خب دروغ گفته و سر میلنگ خیلی قدرت بیشتری تولید میکنه.
نسل جدید سویک تیپ R رسمی 315 اسب قدرت داره(همه برندها سرمیلنگ قدرت اعلام میکنن) اما روی داینو برای سیویک تیپ R قدرت 327 اسب بدست اومد سر چرخ. حالا خودتون باتوجه به افت 10 الی 20 درصدی انتقال نیرو قدرت سر میلنگ رو حساب کنید🤪
زیزیگولو
۴ بهمن ۱۴۰۱دستگاه تست داینو اگه کاملاً سالم و دقیق باشه میشه به راحتی باهاش قدرت موتور و سلامت موتور و گیربکس رو بررسی و محاسبه کرد …….. چیزی که سالم و دقیقش تو ایران وجود نداره
Afg
۴ بهمن ۱۴۰۱جالب اینجاست اونجاها فدرت زیادشون کم میگن تو ایران قدرت کم شونو زیاد
امیرحسین
۴ بهمن ۱۴۰۱این ماشین ساخته شده تا بار ببره
Ehsan
۴ بهمن ۱۴۰۱بهترین تو کلاس خودش از نظر من،بی نظیره این ماشین 👑
مهدی
۵ بهمن ۱۴۰۱به نظر من که ۲۰ درصد کاملا خوب و طبیعی هست بلاخره این یه خودروی هوی دیوتی هست و گاردان و رینگ و پنیون دیفرانسیل بزرگ و سنگین هستن و یه طبع اتلاف انرژی بیشتر دارن مضاف بر اینکه ۴ چرخ متحرک هست و انتقال انرژی به چرخ جلو هم یه درصدی از قدرت رو میگیره ( البته باید دید موقع تست قدرت رو چهار چرخ بوده یا چرخ عقب )