ظاهرا دوج رم TRX باوجود قیمت بالاتر، بسیاری از طرفداران فورد F-150 رپتور را جذب کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی امریکا و نمایندگیهای فروش، این شرایط را تایید کردهاند. تقاضا برای رم تیرکس (TRX) فراتر از انتظار است و حالا عدهی زیادی در امریکا، کانادا و مکزیک وجود دارند که حاضرند برای یک وانت پیکاپ تقویتشده با تجهیزات استاندارد کارخانه، بیش از ۱۰۰ هزار دلار بپردازند.
شاید ظهور رم TRX در بازار جهانی، اتفاق مهمی به نظر نرسد اما میتوان این رویداد را با کمی تفاوت بنیادین، مشابه تولید بوگاتی ویرون در سالهای ابتدایی قرن ۲۱ دانست. این خودرو بیش از یک میلیون دلار قیمت داشت اما توانست مشتریان پرتعداد از سراسر جهان جذب کند. استقبال بازار و کارشناسان از ویرون، منجر به ظهور ابرخودروهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا شد. حال که سفارش خرید رم TRX روزبهروز بیشتر میشود، میتوان مطمئن بود تنوع ابروانتهای گرانقیمت در بازار جهانی افزایش یابد و برندهای باسابقه برای رقابت با محصول دوج، تلاش کنند. شاید در آیندهی نزدیک، پیکاپهای صدهزار دلاری ساخت شرکتهای ژاپنی هم متولد شوند.
طی چند دههی اخیر، وانت فورد F-150 معمولا پرفروشترین وانت جهان و محبوبترین خودروی بازار امریکا بوده است. به این ترتیب، نسخههای تقویتشده مثل F-150 رپتور نیز، پرتقاضا و مشهور شدند. فورد توانست برای وانت F-150 از قیمت ۳۲ هزار دلار برای مدل پایه تا بودجهی ۷۲ هزار دلاری مورد نیاز برای خرید نسخهی رپتور را پوشش دهد. حتی مدل برقی F-150 با نام لایتنینگ هم به سبد فورد اضافه شد اما ظاهرا، اقتدار F-150 در سال ۲۰۲۲ توسط رقیب هموطن تهدید میشود.
کارشناسان معتقدند، موفقیت رم تیرکس مدیران فورد را مجبور به تولید رپتور R کرده است. این خودروها، کلاس تازهتاسیس ابروانتهای تقویتشده را تشکیل میدهند. عضو سوم این گروه، شورولت سیلورادو ZR2 است که از نظر قیمت کارخانه، تفاوت چندانی با رم TRX ندارد اما به دلیل استفاده از پیشرانهی ۴۲۰ اسب بخار، فعلا رقیب مهمی محسوب نمیشود. با این شرایط، میتوان مطمئن بود که طی ماههای آینده، نسخهی جدیدی از سیلورادو ZR2 نیز رونمایی شود تا قدرتی در حدود ۷۰۰ اسب بخار داشته باشد.
مقایسهی مشخصات فنی رم TRX با فورد رپتور R
قدرتمندترین پیشرانهی ۸ سیلندر ساخت فورد برای وانت، روی رپتور R نصب شده است تا اختلاف چشمگیر ۲۵۰ اسب بخاری بین F-150 رپتور استاندارد و رم تیرکس را پوشش دهد.
وانت قدرتمند دوج، ۷۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتنمتر گشتاور از پیشرانهی V8 هلکت میگیرد. رقیب ساخت فورد با موتور موستانگ شلبی GT500، قدرت ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور ۸۶۸ نیوتنمتر دارد. این اعداد برتری ناچیز اما واضح برای رم TRX را نشان میدهند.
فورد F-150 رپتور R | دوج رم TRX | |
پیشرانه | ۵/۲ لیتر سوپرشارژ V8 | ۶/۲ لیتر سوپرشارژ V8 |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار | ۷۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۶۸ نیوتنمتر | ۸۸۱ نیوتن متر |
جعبه دنده | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت | نامشخص | ۴/۵ ثانیه |
رکورد ۴۰۰ متر | نامشخص | ۱۲/۹ ثانیه با سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | نامشخص | ۱۹ لیتر در صد کیلومتر |
اختلاف وزن ابروانتهای ساخت فورد و رم نیز قابل توجه است. تیرکس ۳۰۸۰ کیلوگرم وزن دارد اما رپتور R بنابر ادعای شرکت سازنده، ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ کیلوگنر وزن خواهد داشت. این شرایط، برتری مهمی برای رپتور R خواهد بود. ظاهرا سیستم تعلیق رپتور استاندارد و نسخهی R، چندان متفاوت نیست. پشرانهی ۵/۲ لیتر فورد رپتور R با بلاک آلومینیوم نیز قطعا وزن کمتری نسبت به موتور ۶/۲ لیتر ساخت دوج برای رم TRX دارد؛ درحالیکه از نظر قدرت و گشتاور، مشابه هستند.
مقایسهی قیمت و شرایط بازار رم TRX با فورد رپتور R
روی کاغذ، فورد رپتور R برتری فنی نسبت به رم تیرکس دارد اما قیمت رسمی کارخانه برای این خودروها بسیار متفاوت است. هرچند که در بازار آزاد، تقاضای زیادی برای TRX دیده میشود و نسخههای موجود در اختیار مردم، با قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار مشتری دارند؛ اما قیمت رسمی کارخانه برای این پیکاپ، ۷۹ هزار دلار است. اگر زنجیرهی تامین قطعات و خطوط مونتاژ دوج در سال ۲۰۲۳ تقویت شود، احتمالا قیمت بازار آزاد رم TRX نیز به محدودهی ۸۰ هزار دلار باز میگردد.
در سمت دیگر، فورد برای رپتور R آستانه قیمت ۱۰۹,۴۱۵ دلار تعیین کرده است تا اختلاف قیمت این مدل با رم تیرکس، حدود ۳۰ هزار دلار باشد. رپتور استاندارد مجهز به موتور ۶ سیلندر نسبت به رپتور R هشت سیلندر، تقریبا ۳۸ هزار دلار ارزانتر است. این شرایط، تردیدهای جدی برای موفقیت تجاری ابروانت جدید فورد، ایجاد میکند. درحالیکه رپتور استاندارد با قیمت ۷۲ هزار دلار، تواناییهای بسیار خوبی برای رانندگی خارج جاده و مصارف عمومی دارد؛ پرداخت اختلاف هزینهای بیش از ۵۰ درصد برای رپتور R، منطقی به نظر نمیرسد.
فورد F-150 رپتور R | دوج رم TRX | |
چرخ (اینچ) | ۱۷ | ۱۸ |
تایر (اینچ) | ۳۷ اینچ | ۳۵ |
فاصله کف بدنه تا زمین (سانتیمتر) | ۳۳ | ۳۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۷۰۰ | ۳۰۸۰ |
آستانه قیمت کارخانه (دلار) | ۱۰۹ هزار | ۷۲ هزار |
اگر خریدار TRX، تمام آپشنهای قابل سفارش برای این خودرو را انتخاب کند، قیمت نهایی به ۱۰۶ هزار دلار خواهد رسید. این شرایط، ممکن است تفاوت رم تیرکس و رپتور R را کمرنگ جلوه دهد اما ثابت میکند تیرکس استاندارد، همچنان بهترین گزینه برای علاقهمندان به رانندگی با یک پیکاپ ۸ سیلندر است.
Pedram7
۲۹ تیر ۱۴۰۱دوج عالی مینوازد 🤝
سوشیانت
۲۹ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز رم از سال ۲۰۰۹ از دوج جدا شده
امین
۲۹ تیر ۱۴۰۱جدا شده یا نشده ، مهم اینه که جفتشون زیر مجموعه کرایسلر هستن
سوشیانت
۳۰ تیر ۱۴۰۱دوج از اول زیر مجموعه کرایسلر نبوده بعد ها کرایسلر خریدش
viper2
۲۹ تیر ۱۴۰۱انتخاب من رم هست اما خب رپتور هم یه شاهککااااررره و یه اثر هنری و خیلی هم جذابه .
Reza Waffen SS
۳۰ تیر ۱۴۰۱مصرف سوخت داج فاجعست
کاوه
۱۵ مرداد ۱۴۰۱هفتصد اسب بخار قدرت داره پس انظار داری چقدر بسوزونه برادر؟تازه اونم وانت ۳ تنی افرود؟؟؟؟
TML BN
۲۹ تیر ۱۴۰۱خب از هر لحاظ رم بهتر و قدرتمند تره ولی رپتور قابل احترام و زیباست
AMIR / ARMI
۲۹ تیر ۱۴۰۱من مسئول داج بودم موتور 807 اسبی سوپر استاک مینداختم روی رم با اسم TRX X project حال فورد میگرفتم
مزدا
۲۹ تیر ۱۴۰۱فکر کنم داره صبر میکنه تا این معرفی بشه بعد برگ برنده جدید رو رونمایی
سوشیانت
۲۹ تیر ۱۴۰۱رم رو ترجیح میدم به دو دلیل اول اینکه موتور قدرتمند تری داره دوم اینکه شرکت اس آر تی که برای رم هست موتورش رو ساخته ولی موتور رپتور آر حاصل همکاری شرکت شلبی و فورد هست
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۹ تیر ۱۴۰۱کاملترین ماشینهای دنیا.قدرت عظمت صدا شتاب سرعت آفرود سنگین لوکس آپشن تکنولوژی.فقط مونده شورولت تا انجسن lt4 رو بزاره رو سیلورادو.چه شود یه غول 700 اسبی.انتخاب خودم رم تیرکس با انجین همی.
Alan.r
۲۹ تیر ۱۴۰۱هردوشون محشرن ولی تیرکس رو ترجیح میدم ظاهرش قلدرتره به میزان قابل توجهی هم ارزون تره
ehsan fa
۳۰ تیر ۱۴۰۱یا خدا فک کن با ۳ تن وزن تو ۴.۵ ثانیه برسی رو ۱۰۰ تا 😀😀😀 ، لاستیک هاش چه فشاری بکشند.
مزدا
۲۹ تیر ۱۴۰۱تیرکس قطعا ولی رپتور هم خوبه
Dian
۳۰ تیر ۱۴۰۱دوتا دایناسور😂
امیر
۲۹ تیر ۱۴۰۱درسته ک رپتور همیشه جلوش خشن تر و پخته تر بوده اما تو این نسخه آر ارتفاعش و اندازه بزرگ لاستیکاش بنظرم بیش از حد شده و انگار به صورت دستی و با لوازم افتر مارکت ارتفاع دادن بهش و در کل ابعاد و ظاهر رم منطقی تر و جذاب تره
در اخر رم همیشه خاص تر از باقی رقباش بوده و هنوزم جذبه خاص خودشو داره
درضمن با رم شتاب ۳.۷ هم ثبت شده و بعید میدونم گیربکس رپتور بتونه سریعتر عمل کنه
كارevol
۲۹ تیر ۱۴۰۱فورد رو انتخاب میکنم
Clean energy (سلام فرمانده)
۲۹ تیر ۱۴۰۱Ford…
فورد همیشه نشون داده با اف ۱۵۰
میتونه تمامی چیزا رو زیر سوال ببره
به احتمال زیاد این رپتور آر هم مث بقیه پوزه رقبا رو چه تو فروش و چه توی عملکرد به خاک میماله
افتخار من
Ford✌️❤️
JDM lover
۲۹ تیر ۱۴۰۱هر دوشون بی نظیرن
ولی خب قیمت trx خیلی بهتره
Reza Waffen SS
۳۰ تیر ۱۴۰۱فورد رپتور R
یوسف
۳۰ تیر ۱۴۰۱قطعا رم انتخاب منه
از دید من حدودا 30 درصد خریدار ها جذب اسم تیرکس میشن…… اما فورد با اسم رپتور آر چنگی به دل نمیزنه….. فورد باید اسم فسیل خوب میذاشت روی رپتور…..
یوسفی
۳۰ تیر ۱۴۰۱آخه چکار کنم موندم…
هر دو را میخوام
Hadi
۳۰ تیر ۱۴۰۱سلطان TRX
آراد نصرالهی
۵ شهریور ۱۴۰۱چرا هرجا که میگردم لیست کامل اپشن های رفاهی و آفرودی این جور ماشین هارو نمیزارید . مثل برای منی که بخام ماشین آفرود بخرم کرال کنترول خیلی مهمه،چطوری بفهمم داره یا نه .
خوب بزارید عزیزان من تا بفهمیم داستان از چه قراره
بابک زندیه
۱۰ شهریور ۱۴۰۱به رپتور آر ،شک نکنید . بزار معرفی کامل بشه اونوقت شتاب و سرعت و قدرت و مصرف سوخته کمترش رو میبینید. ۱۰ دنده اتومات یعنی خدااااااا