دوجفورد

فورد رپتور R یا دوج رم TRX؛ مقایسه‌ی ابروانت‌های تقویت‌شده

ظاهرا دوج رم TRX باوجود قیمت بالاتر، بسیاری از طرفداران فورد F-150 رپتور را جذب کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودروی امریکا و نمایندگی‌های فروش، این شرایط را تایید کرده‌اند. تقاضا برای رم تیرکس (TRX) فراتر از انتظار است و حالا عده‌ی زیادی در امریکا، کانادا و مکزیک وجود دارند که حاضرند برای یک وانت پیکاپ تقویت‌شده با تجهیزات استاندارد کارخانه، بیش از ۱۰۰ هزار دلار بپردازند.

شاید ظهور رم TRX در بازار جهانی، اتفاق مهمی به نظر نرسد اما می‌توان این رویداد را با کمی تفاوت بنیادین، مشابه تولید بوگاتی ویرون در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ دانست. این خودرو بیش از یک میلیون دلار قیمت داشت اما توانست مشتریان پرتعداد از سراسر جهان جذب کند. استقبال بازار و کارشناسان از ویرون، منجر به ظهور ابرخودروهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا شد. حال که سفارش خرید رم TRX روزبه‌روز بیشتر می‌شود، می‌توان مطمئن بود تنوع ابروانت‌های گران‌قیمت در بازار جهانی افزایش یابد و برندهای باسابقه برای رقابت با محصول دوج، تلاش کنند. شاید در آینده‌ی نزدیک، پیکاپ‌های صدهزار دلاری ساخت شرکت‌های ژاپنی هم متولد شوند.

فورد F-150 رپتور استاندارد
فورد F-150 رپتور استاندارد

طی چند دهه‌ی اخیر، وانت فورد F-150 معمولا پرفروش‌ترین وانت جهان و محبوب‌ترین خودروی بازار امریکا بوده است. به این ترتیب، نسخه‌های تقویت‌شده مثل F-150 رپتور نیز، پرتقاضا و مشهور شدند. فورد توانست برای وانت F-150 از قیمت ۳۲ هزار دلار برای مدل پایه تا بودجه‌ی ۷۲ هزار دلاری مورد نیاز برای خرید نسخه‌ی رپتور را پوشش دهد. حتی مدل برقی F-150 با نام لایتنینگ هم به سبد فورد اضافه شد اما ظاهرا، اقتدار F-150 در سال ۲۰۲۲ توسط رقیب هم‌وطن تهدید می‌شود.

فورد F-150 رپتور R

کارشناسان معتقدند، موفقیت رم تیرکس مدیران فورد را مجبور به تولید رپتور R کرده است. این خودروها، کلاس تازه‌‌تاسیس ابروانت‌های تقویت‌شده را تشکیل می‌دهند. عضو سوم این گروه، شورولت سیلورادو ZR2 است که از نظر قیمت کارخانه، تفاوت چندانی با رم TRX ندارد اما به دلیل استفاده از پیشرانه‌ی ۴۲۰ اسب بخار، فعلا رقیب مهمی محسوب نمی‌شود. با این شرایط، می‌توان مطمئن بود که طی ماه‌های آینده، نسخه‌ی جدیدی از سیلورادو ZR2 نیز رونمایی شود تا قدرتی در حدود ۷۰۰ اسب بخار داشته باشد.

مقایسه‌ی مشخصات فنی رم TRX با فورد رپتور R

قدرتمندترین پیشرانه‌‌ی ۸ سیلندر ساخت فورد برای وانت، روی رپتور R نصب شده است تا اختلاف چشمگیر ۲۵۰ اسب بخاری بین F-150 رپتور استاندارد و رم تیرکس را پوشش دهد.

دوج رم تیرکس Ram TRX

وانت قدرتمند دوج، ۷۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه‌ی V8 هلکت می‌گیرد. رقیب ساخت فورد با موتور موستانگ شلبی GT500، قدرت ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور ۸۶۸ نیوتن‌متر دارد. این اعداد برتری ناچیز اما واضح برای رم TRX را نشان می‌دهند.

 فورد  F-150 رپتور R دوج رم TRX
پیشرانه  ۵/۲  لیتر سوپرشارژ  V8 ۶/۲ لیتر سوپرشارژ  V8
قدرت ۷۰۰  اسب بخار  ۷۰۲ اسب بخار
گشتاور ۸۶۸ نیوتن‌متر  ۸۸۱ نیوتن متر
جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک   ۸ سرعته اتوماتیک
زمان صفر تا ۱۰۰  کیلومتر برساعت نامشخص ۴/۵ ثانیه
رکورد ۴۰۰ متر نامشخص  ۱۲/۹ ثانیه با سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت
مصرف سوخت  ترکیبی نامشخص ۱۹ لیتر در صد کیلومتر

 

بیشترین قدرت و گشتاور تیرکس، به ترتیب در ۴۸۰۰ و ۴۲۵۰ دور بردقیقه حاصل می‌شود تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه داشته باشد. برای رپتور R، هنوز اطلاعات دقیق فنی موجود نیست؛ اما می‌توان احتمال داد که ابروانت فورد، عملکردی مشابه TRX داشته باشد. از نظر کارشناسان، جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته‌ی فورد نسبت به گیربکس ۸ سرعته‌ی ساخت دوج که روی تیرکس نصب شده است، سریع‌تر عمل می‌کند و شتاب‌گیری بهتر برای رپتور R ارائه دهد.

دوج رم تیرکس Ram TRX

اختلاف وزن ابروانت‌های ساخت فورد و رم نیز قابل توجه است. تیرکس ۳۰۸۰ کیلوگرم وزن دارد اما رپتور R بنابر ادعای شرکت سازنده، ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ کیلوگنر وزن خواهد داشت. این شرایط، برتری مهمی برای رپتور R خواهد بود. ظاهرا سیستم تعلیق رپتور استاندارد و نسخه‌ی R، چندان متفاوت نیست. پشرانه‌ی ۵/۲ لیتر فورد رپتور R با بلاک آلومینیوم نیز قطعا وزن کمتری نسبت به موتور ۶/۲ لیتر ساخت دوج برای رم TRX دارد؛ درحالی‌که از نظر قدرت و گشتاور، مشابه هستند.

مقایسه‌ی قیمت و شرایط بازار رم TRX با فورد رپتور R

روی کاغذ، فورد رپتور R برتری فنی نسبت به رم تیرکس دارد اما قیمت رسمی کارخانه برای این خودروها بسیار متفاوت است. هرچند که در بازار آزاد، تقاضای زیادی برای TRX دیده می‌شود و نسخه‌های موجود در اختیار مردم، با قیمتی حدود ۱۰۰ هزار دلار مشتری دارند؛ اما قیمت رسمی کارخانه برای این پیکاپ، ۷۹ هزار دلار است. اگر زنجیره‌ی تامین قطعات و خطوط مونتاژ دوج در سال ۲۰۲۳ تقویت شود، احتمالا قیمت بازار آزاد رم TRX نیز به محدوده‌ی ۸۰ هزار دلار باز می‌گردد.

در سمت دیگر، فورد برای رپتور R آستانه قیمت ۱۰۹,۴۱۵ دلار تعیین کرده است تا اختلاف قیمت این مدل با رم تیرکس، حدود ۳۰ هزار دلار باشد. رپتور استاندارد مجهز به موتور ۶ سیلندر نسبت به رپتور R هشت سیلندر، تقریبا ۳۸ هزار دلار ارزان‌تر است. این شرایط، تردیدهای جدی برای موفقیت تجاری ابروانت جدید فورد، ایجاد می‌کند. درحالی‌که رپتور استاندارد با قیمت ۷۲ هزار دلار، توانایی‌های بسیار خوبی برای رانندگی خارج جاده و مصارف عمومی دارد؛ پرداخت اختلاف هزینه‌‌ای بیش از ۵۰ درصد برای رپتور R، منطقی به نظر نمی‌رسد.

 فورد  F-150 رپتور R دوج رم TRX
چرخ (اینچ) ۱۷ ۱۸
تایر (اینچ) ۳۷ اینچ ۳۵
فاصله کف بدنه تا زمین (سانتی‌متر) ۳۳ ۳۰
وزن (کیلوگرم) ۲۷۰۰ ۳۰۸۰
آستانه قیمت کارخانه (دلار) ۱۰۹ هزار ۷۲ هزار

اگر خریدار TRX، تمام آپشن‌های قابل سفارش برای این خودرو را انتخاب کند، قیمت نهایی به ۱۰۶ هزار دلار خواهد رسید. این شرایط، ممکن است تفاوت رم تیرکس و رپتور R را کم‌رنگ جلوه دهد اما ثابت می‌کند تیرکس استاندارد، همچنان بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به رانندگی با یک پیکاپ ۸ سیلندر است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Pedram7

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    دوج عالی مینوازد 🤝

    موافقم 51
    مخالفم 4
    1. سوشیانت

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2176 ديدگاه)

      دوست عزیز رم از سال ۲۰۰۹ از دوج جدا شده

      موافقم 20
      مخالفم 7
      1. امین

        ۲۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (438 ديدگاه)

        جدا شده یا نشده ، مهم اینه که جفتشون زیر مجموعه کرایسلر هستن

        موافقم 27
        مخالفم 0
        1. سوشیانت

          ۳۰ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2176 ديدگاه)

          دوج از اول زیر مجموعه کرایسلر نبوده بعد ها کرایسلر خریدش

          موافقم 8
          مخالفم 1
    2. viper2

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      انتخاب من رم هست اما خب رپتور هم یه شاهککااااررره و یه اثر هنری و خیلی هم جذابه .

      موافقم 25
      مخالفم 1
    3. Reza Waffen SS

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5343 ديدگاه)

      مصرف سوخت داج فاجعست

      موافقم 13
      مخالفم 20
      1. کاوه

        ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (62 ديدگاه)

        هفتصد اسب بخار قدرت داره پس انظار داری چقدر بسوزونه برادر؟تازه اونم وانت ۳ تنی افرود؟؟؟؟

        موافقم 12
        مخالفم 0
  2. TML BN

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    خب از هر لحاظ رم بهتر و قدرتمند تره ولی رپتور قابل احترام و زیباست

    موافقم 27
    مخالفم 4
  3. AMIR / ARMI

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    من مسئول داج بودم موتور 807 اسبی سوپر استاک مینداختم روی رم با اسم TRX X project حال فورد میگرفتم

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. مزدا

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (714 ديدگاه)

      فکر کنم داره صبر میکنه تا این معرفی بشه بعد برگ برنده جدید رو رونمایی

      موافقم 24
      مخالفم 0
  4. سوشیانت

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2176 ديدگاه)

    رم رو ترجیح میدم به دو دلیل اول اینکه موتور قدرتمند تری داره دوم اینکه شرکت اس آر تی که برای رم هست موتورش رو ساخته ولی موتور رپتور آر حاصل همکاری شرکت شلبی و فورد هست

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    کاملترین ماشینهای دنیا.قدرت عظمت صدا شتاب سرعت آفرود سنگین لوکس آپشن تکنولوژی.فقط مونده شورولت تا انجسن lt4 رو بزاره رو سیلورادو.چه شود یه غول 700 اسبی.انتخاب خودم رم تیرکس با انجین همی.

    موافقم 23
    مخالفم 4
  6. Alan.r

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    هردوشون محشرن ولی تیرکس رو ترجیح می‌دم ظاهرش قلدرتره به میزان قابل توجهی هم ارزون تره

    موافقم 20
    مخالفم 0
    1. ehsan fa

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1907 ديدگاه)

      یا خدا فک کن با ۳ تن وزن تو ۴.۵ ثانیه برسی رو ۱۰۰ تا 😀😀😀 ، لاستیک هاش چه فشاری بکشند.

      موافقم 9
      مخالفم 1
  7. مزدا

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (714 ديدگاه)

    تیرکس قطعا ولی رپتور هم خوبه

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Dian

      ۳۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (625 ديدگاه)

      دوتا دایناسور😂

      موافقم 8
      مخالفم 0
  8. امیر

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    درسته ک رپتور همیشه جلوش خشن تر و پخته تر بوده اما تو این نسخه آر ارتفاعش و اندازه بزرگ لاستیکاش بنظرم بیش از حد شده و انگار به صورت دستی و با لوازم افتر مارکت ارتفاع دادن بهش و در کل ابعاد و ظاهر رم منطقی تر و جذاب تره
    در اخر رم همیشه خاص تر از باقی رقباش بوده و هنوزم جذبه خاص خودشو داره
    درضمن با رم شتاب ۳.۷ هم ثبت شده و بعید میدونم گیربکس رپتور بتونه سریعتر عمل کنه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. كارevol

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    فورد رو انتخاب میکنم

    موافقم 9
    مخالفم 2
  10. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    Ford…
    فورد همیشه نشون داده با اف ۱۵۰
    میتونه تمامی چیزا رو زیر سوال ببره
    به احتمال زیاد این رپتور آر هم مث بقیه پوزه رقبا رو چه تو فروش و چه توی عملکرد به خاک میماله
    افتخار من
    Ford✌️❤️

    موافقم 10
    مخالفم 3
  11. JDM lover

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    هر دوشون بی نظیرن
    ولی خب قیمت trx خیلی بهتره

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. Reza Waffen SS

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5343 ديدگاه)

    فورد رپتور R

    موافقم 6
    مخالفم 2
  13. یوسف

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (961 ديدگاه)

    قطعا رم انتخاب منه
    از دید من حدودا 30 درصد خریدار ها جذب اسم تیرکس میشن…… اما فورد با اسم رپتور آر چنگی به دل نمیزنه….. فورد باید اسم فسیل خوب میذاشت روی رپتور…..

    موافقم 2
    مخالفم 6
  14. یوسفی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    آخه چکار کنم موندم…
    هر دو را میخوام

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. Hadi

    ۳۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (584 ديدگاه)

    سلطان TRX

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. آراد نصرالهی

    ۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    چرا هرجا که میگردم لیست کامل اپشن های رفاهی و آفرودی این جور ماشین هارو نمیزارید . مثل برای منی که بخام ماشین آفرود بخرم کرال کنترول خیلی مهمه،چطوری بفهمم داره یا نه .
    خوب بزارید عزیزان من تا بفهمیم داستان از چه قراره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. بابک زندیه

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به رپتور آر ،شک نکنید . بزار معرفی کامل بشه اونوقت شتاب و سرعت و قدرت و مصرف سوخته کمترش رو می‌بینید. ۱۰ دنده اتومات یعنی خدااااااا

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا