در این رقابت چهار پیکاپ آفرودی سطح میانی به مدت سه روز در جاده و مسیرهای ناهموار خارج جاده باهم به رقابت پرداختهاند.
این روزها خودروسازان نسخهٔ آفرودی را برای هر کراساوور و پیکاپی ارائه میکنند و آمریکاییها آنقدر تشنهٔ این نسخهها هستند که هماکنون همهٔ پیکاپهای فول سایز حداقل یک پکیج آفرود، یک نسخهٔ آفرودی کمی مجهزتر و یک نسخهٔ آفرودی پرچمدار مثل فورد F150 رپتور، رم TRX و سیلورادو ZR2 دارند. حال نسخهٔ آفرودی سطح میانی چهار پیکاپ برجستهٔ بازار شامل شورلت سیلورادو تریل باس، فورد F150 ترمور، رم ۱۵۰۰ ربل و تویوتا تاندرا TRD Pro را برای رقابتی گرد هم جمع کردهایم. همهٔ این پیکاپها به صفحات محافظ زیرین، لاستیکهای آلترین، قفل دیفرانسیل و ارتفاع بیشتر تعلیق برای خزیدن از روی صخرهها مجهز هستند.
شرکتکنندگان
نسل جدید تویوتا تاندرا در نسخهٔ TRD Pro به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی با ۴۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۹۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که آن را به قویترین عضو جمع تبدیل میکند. کمکفنرهای فاکس یکی از تجهیزات آفرود قابلتوجه این پیکاپ هستند هرچند که افزایش ارتفاع ۲۸ سانتیمتری تعلیق جلو نصف چیزی است که در رقبای آمریکایی میبینیم. تاندرا همچنین با اختلاف ۳ هزار دلار بیشترین قیمت پایه را دارد اما در قیمت نمونهٔ آزمایشی دومین عضو ارزان گروه محسوب میشود.
ارزانترین پیکاپ این جمع شورلت سیلورادو تریل باس با قیمت ۶۹,۵۲۵ دلار است که حدود ۴,۵۰۰ دلار از تویوتا کمتر است. سیلورادو برخلاف رقبا که حالت رانندگی مختلفی را برای هر نوع مسیری ارائه میکنند، فقط دو حالت رانندگی معمولی و آفرود دارد و تنها عضو گروه محسوب میشود که از قفل دیفرانسیل قابل انتخاب توسط راننده بیبهره بوده و دیفرانسیل عقب زمانی که اختلاف سرعت بین چرخهای عقب حدود ۵ کیلومتر بر ساعت باشد بهصورت خودکار قفل میشود. تریل باس با پیشرانههای مختلف مثل چهار سیلندر توربو و شش سیلندر دیزلی ارائه میشود ولی ما برای مطابقت با تویوتا قویترین موتور یعنی ۶.۲ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت را انتخاب کردهایم.
قیمت پایهٔ رم ۱۵۰۰ ربل با پیشرانهٔ شش سیلندر ۳۰۵ اسب بخاری از ۵۵,۲۸۵ دلار آغاز میشود ولی قیمت نمونهٔ آزمایشی ما با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری هشت سیلندر ۳۹۵ اسب بخاری ۲,۹۹۵ دلاری، فنرهای بادی ۱,۸۰۵ دلاری که ارتفاع را تا ۵۰ سانتیمتر افزایش میدهد و چندین پکیج داخلی که فضای لوکسی را فراهم میکنند به ۷۹,۸۹۵ دلار رسیده و به گرانترین عضو جمع تبدیل شده است.
آخرین خودروی این رقابت هم فورد F150 ترمور با قیمت ۷۵,۲۵۰ دلار است. این تنها پیکاپ گروه با دیفرانسیل لغزش محدود جلو محسوب میشود. خریداران ترمور میتوانند بدون هیچ هزینهٔ اضافی یکی از پیشرانههای ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی یا ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو را انتخاب کنند. هردو موتور ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند اما شش سیلندر توربو که زیر کاپوت نمونهٔ آزمایشی ما هم قرار داشت ۱۲۲ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند.
روی جاده
پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست فورد خریداران را متقاعد میکند که V8 تنفس طبیعی منسوخ شده است. ترمور با اینکه نه قویترین و نه سبکترین عضو گروه است، به لطف کوهی از گشتاور و ضریب درایو نهایی کوتاه، ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و عنوان سریعترین پیکاپ رقابت را از آن خود میکند. قویترین عضو گروه یعنی تاندرا اما به خاطر اضافهوزن ناشی از سیستم هیبریدی، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۵.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و مقام سوم را کسب میکند. همچنین این پیشرانهٔ هیبریدی گاهی ما را به یاد یک موتور دیزلی زمخت میانداخت زیرا هرچند به یک موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری مجهز است اما نه نسبت به پیکاپهای بنزینی نرمتر است و نه کشش بیشتری دارد.
در رم و سیلورادو شاهد همان صدا و احساس آشنای V8 هستیم. پیشرانههای حجیم ۶.۲ لیتری شورلت و ۵.۷ لیتری دوج شخصیت مشابهی دارند اما وقتی صحبت از مسابقه شود، تریل باس فاصلهٔ زیادی از رقیب میگیرد. سیلورادو با شتاب ۵.۷ ثانیه تنها ۰.۲ ثانیه از فورد کندتر است اما ۳۹۵ اسب بخار قدرت رم ۶.۶ ثانیه طول میکشد تا بتوانند پیکاپ را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسانند. البته همین شتاب هم برای یک پیکاپ کافی خواهد بود و مشکلی نداریم ولی سیستم هیبریدی خفیف e-Torque رم عملکرد جالبی ندارد. قبلاً میشد پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری را بدون این سیستم سفارش داد اما متأسفانه این امکان دیگر وجود ندارد.
آفرود
لاستیکهای جنرال گربر F150 ما را شگفتزده کردند زیرا آنقدر چسبندگی داشتند که باعث میشدند خودرو با سرعت آهسته از تپههای گلآلود لغزنده بالا برود درحالیکه دیگر پیکاپها برای رسیدن به بالای شیب به سرعت زیادی نیاز داشتند. ترمور همچنین بدون هیچ زحمتی و با کمترین لغزش چرخها از یک مسیر صخرهای شیبدار بهگونهای بالا رفت که گویی در حال حرکت روی جادهٔ آسفالت است. سیلورادو هم در آفرود احساس نشاط و چابکی بالایی دارد و مانند بز کوهی از ارتفاعها بالا میرود اما برای فعال شدن قفل دیفرانسیل عقب خودکار گاهی باید صبر کرد. تریل باس و ربل هردو از لاستیکهای گودیر رانگلر با عرض ۲۷۵ استفاده میکنند اما درحالیکه رم برای دستیابی به چسبندگی تلاش میکرد، سیلورادو با اعتمادبهنفس در گلولای پیش میرفت. دلیل اصلی عملکرد ناشیانهٔ رم وزن ۲۶۶۲ کیلوگرمی ربل است.
تاندرا نیز نتوانست رقبا را به چالش بکشد. دیفرانسیل عقب TRD فقط در حالت ۴ Low قفل میشود و برای این کار باید توقف کرد و تا ابد منتظر ماند تا گیربکس کمکی حالت را تغییر دهد. همچنین تاندرا و رم هردو در مسیرهای گلآلود هنگامیکه تحتفشار قرار میگیرند حرکاتی به سمت طرفین دارند درحالیکه تریل باس و ترمور مسیر انتخابی راننده را دنبال کرده سرنشینان را از حرکات جانبی جدا میکنند. احتمالاً دلیل این موضوع استفاده از تعلیق پنج اتصالی در عقب تاندرا و رم است که هرچند روی جاده کنترل بدنهٔ بهتری را فراهم میکند اما فنرهای شمش فورد و شورلت در آفرود بهتر از حرکات اضافی پیکاپ جلوگیری میکنند.
نتیجه
پس از رانندگی با این چهار پیکاپ طی سه روز در جادهها و مسیرهای ناهموار، در کمتر از پنج دقیقه به اجماع رسیدیم و رتبهبندی واضح بود. تویوتا به خاطر قوای محرکهٔ ناامیدکننده، سواری آشفته و گیربکس کمکی منسوخشده، با قاطعیت در جایگاه آخر قرار میگیرد. در هیچ بخشی این پیکاپ نسبت به رقبا برتری ندارد و با اینکه تازه نسل عوض کرده اما به نظر میرسد یک نسل از رم، شورلت و فورد عقبتر است.
رم ربل هم نمیتواند جایگاهی بهتر از سوم داشته باشد. این پیکاپ برای اینکه بتواند رقبای آمریکایی را مغلوب کند به پیشرانهٔ جدیدی مثل شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین و یک رژیم غذایی نیاز دارد. کاهش ۲۰۰ کیلوگرمی وزن رم به بهبود مصرف سوخت، شتاب و چابکی در جاده و آفرود کمک شایانی خواهد کرد.
شورلت سیلورادو تریل باس نایبقهرمان میشود. هرچند این پیکاپ روی سکوی اول نرفت اما همچنان کاملاً مورد تأیید ما است. پیکاپ شورلت با وجود بازطراحی کامل داخل هنوز هم بهاندازهٔ دیگر رقبا لوکس به نظر نمیرسد اما با توجه به قیمت ارزانتر، این موضوع قابلچشمپوشی خواهد بود هرچند که معتقدیم طراحان شورلت میتوانند طراحی داخلی و راحتی صندلیها را بدون افزایش قیمت بهتر کنند.
در آخر هم به برندهٔ این رقابت یعنی فورد F150 ترمور میرسیم. هرچند تواناییهای آفرود سیلورادو تقریباً در حد ترمور بود اما پیکاپ فورد در سرعتهای پایین مطمئنتر عمل میکند و در داخل، صندلیها و دید رو به بیرون بهتری هم دارد که برای استفادههای روزمره ویژگیهای مهمی هستند. همچنین پیشرانهٔ توئین توربوی فورد هم مهر آخر را پای سند پیروزی ترمور میزند. این پیکاپ چه روی آسفالت و چه مسیرهای ناهموار، یک پکیج کامل است.
مقام چهارم: تویوتا تاندرا TRD Pro
نقاط قوت: مهارت هنگام خزش روی صخرهها، دکمههای داخلی مناسب، ظاهر باابهت و خشن
نقاط ضعف: شخصیت عجیب قوای محرکه، سواری آشفته، تکنولوژی ۴×۴ نسل قبلی
چکیده: جدیدترین پیکاپ گروه شبیه قدیمیترین خودروی رقابت احساس میشود
مقام سوم: رم ۱۵۰۰ ربل
نقاط قوت: کیفیت سواری عالی، تناسب و دقت ساخت عالی در داخل، صندلیهای عقب جادار
نقاط ضعف: مشکلات سیستم هیبریدی خفیف، آپشنهای گرانقیمت، سنگینتر و کندتر از چیزی که باید
چکیده: پیکاپی با بهترین رفتار جادهای که به ارتقاء پیشرانه نیاز دارد
مقام دوم: شورلت سیلورادو تریل باس
نقاط قوت: قدرت و جذابیت موتور بزرگ V8، شاسی چابک، عملکرد مناسب در مسیرهای گلآلود
نقاط ضعف: کابین به کار بیشتری نیاز دارد، صندلیها باید حمایت بیشتری از بدن داشته باشند، فقدان قفل دیفرانسیل دستی
چکیده: سیلورادو تریل باس پیکاپی توانمند باارزش بالا در برابر قیمت است
مقام اول: فورد F150 ترمور
نقاط قوت: قدرت و گشتاور بالا، عملکرد خوب چه در جاده و چه آفرود، کابین هوشمندانه و کاربردی
نقاط ضعف: فرمان بیشازحد نرم، حرکات متلاطم عقب در جادههای شنی، تریمهای نارنجی مطابق سلیقهٔ همه نیست
چکیده: ترمور یک پکیج کامل از همه لحاظ است که مشکلات بسیار کمی میتوان در آن پیدا کرد
مقایسه مشخصات فنی
سیلورادو تریل باس | فورد F150 ترمور | رم ۱۵۰۰ ربل | تویوتا تاندرا TRD Pro | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۷ لیتری V8 | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۹۵ اسب بخار | ۴۳۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر | ۶۷۸ نیوتن متر | ۵۵۵ نیوتن متر | ۷۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۳,۷۴۶ میلیمتر | ۳,۶۹۳ میلیمتر | ۳,۶۷۳ میلیمتر | ۳,۷۰۱ میلیمتر |
طول | ۵,۸۹۰ میلیمتر | ۵,۸۸۵ میلیمتر | ۵,۹۱۵ میلیمتر | ۵,۹۳۳ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۶۲ میلیمتر | ۲,۰۲۹ میلیمتر | ۲,۰۸۵ میلیمتر | ۲,۰۷۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۸۹ میلیمتر | ۲,۰۱۴ میلیمتر | ۱,۹۷۱ میلیمتر | ۱,۹۸۱ میلیمتر |
فاصله از زمین | ۲۷۷ میلیمتر | ۲۳۹ میلیمتر | ۲۶۱ میلیمتر | ۲۲۹ میلیمتر |
زاویه حمله و فرار | ۲۹.۴ و ۲۴.۱ درجه | ۲۷.۶ و ۲۴.۳ درجه | ۲۳.۳ و ۲۷.۲ درجه | ۲۶.۲ و ۲۴.۲ درجه |
دایرهٔ چرخش | ۱۴.۳ متر | ۱۴.۶ متر | ۱۴.۱ متر | ۱۵.۲ متر |
وزن خالص | ۲۴۴۷ کیلوگرم | ۲۵۰۳ کیلوگرم | ۲۶۶۲ کیلوگرم | ۲۷۹۷ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۷۷۴ کیلوگرم | ۶۷۲ کیلوگرم | ۵۵۸ کیلوگرم | ۶۵۷ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۴۱۷۵ کیلوگرم | ۴۵۳۵ کیلوگرم | ۵۰۵۰ کیلوگرم | ۵۰۵۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۷ ثانیه | ۵.۵ ثانیه | ۶.۶ ثانیه | ۵.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۲ ثانیه | ۱۴.۲ ثانیه | ۱۵.۱ ثانیه | ۱۴.۴ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۹.۰ متر | ۳۹.۳ متر | ۳۹.۶ متر | ۳۸.۴ متر |
شتاب جانبی | ۰.۷۳ جی | ۰.۷۰ جی | ۰.۶۸ جی | ۰.۷۳ جی |
ظرفیت باک | ۹۱ لیتر | ۱۳۶ لیتر | ۱۲۵ لیتر | ۱۲۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی | ۱۳.۰۱ لیتر ترکیبی | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۸,۶۹۵ دلار | ۶۲,۸۶۵ دلار | ۶۹,۷۶۵ دلار | ۷۱,۲۱۵ دلار |
قیمت تستشده | ۶۹,۵۲۵ دلار | ۷۵,۲۵۰ دلار | ۷۹,۸۹۵ دلار | ۷۳,۴۳۰ دلار |
corvette
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲قصد هیت تویوتا رو ندارم
اما با معرفی نسل جدید تاندرا . گرد خاک اینترنتی و تبلیغاتی زیادی کردن . هم تاندارا هم سکویا
اما بعد از مدتی . اکثر مجلات تاندرا و سکویا رو
پایین تر از رقبا قرار دادن
به نظر میاد هنر پیکاپ سازی تا ابد دست آمریکاس
datsun
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تو فول سایزها آره ولی مید سایز ژاپنیها پیش تازن و هم قدمت زیادی دارن و هم فروش بسیار بالای
Amir Machine
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تو مید سایز هم فعلاً کلرادو و رنجر جدید بهترن، تا نسل جدید تاکوما بیاد ببینیم چکارس
فرونتیر و ریجلاین هم گزینههای خوبی هستند ولی مقابل رنجر و کلرادو خیلی حرفی برای گفتن ندارن
datsun
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲فعلا که تو دنیا و تو خاک خود یو اس دارن سروری میکنن تو کلاس مید ، شما هم بیشن اینجا ال و بل بکن
Amir Machine
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲منم بلدم مثل خودت حرف بزنم، با شما جماعت متعصب درست نمیشه حرف زد، باید عین خودتون رفتار کرد
تو هم دلتو خوش کن به 200 هزارتا فروش تاکوما تو بازاری که فول سایزها سالی 800 – 900 هزارتا میفروشن
با عرضه کامل نسل جدید کلرادو و کانیون و اومدن نسل جدید رنجر، همین به قول تو سروری 😂 هم کمرنگ خواهد شد…
ARMAN سابق
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲آمریکا
خدای پیکاپ سازیه و اگر چه ژاپن پیکاپای خوبی میزنه ولی هیچ وقت تو هیچ سایزی به گرد پای مدلهای آمریکایی نمیرسه.
و کلا بدرد فروش تو بازارای بزرگ مثل آمریکا نمیخوره و بیشتر به درد خاور میانه میخوره
(Ali(chevynova
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ماشالاه امریکن فورد و بقیه رفقای امریکنیش
AMANTE
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲خودم بخوام یک پیکاپ نیمه لوکس و آفرودی انتخاب کنم فورد F150 ترمور رو انتخاب میکنم.
اما الان با اومدن رنجر رپتور به نظرم اگه فاکتور لوکس و نیمه لوکس بودن و سایز بزرگ رو کنار بزاریم و بیشتر تمرکز رو در آفرود بزاریم، رنجر رپتور انتخاب خیلی خوبی هست.
R/T
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲F150 انتخابم هست
البته رم و شورولت هم خوبن
MasouD
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط شورولت
اصلا برای آمریکایی باز افت داره حجم موتور زیر ۶ لیتر
هر وقت هم که حال کردیم یه سوپرشارژر ۳ لیتری میزاریم روش
سالار فصل
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تا ابد انتخابم تاندار ، چون همسایمون نسل قبلیش رو داره ، قرمز و یک و نیم کابین و واقعا از دیدنش سیر نمیشم
امین
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲دلیل قانع کننده ای نیست.
چون همسایه داره پس منم تا ابد!
Alan.r
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲آمریکایی ها تو ساخت پیکاپ (مخصوصا فول سایز) محشرن و رو دست ندارن
(Ali(chevynova
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲البته تو ساخت سوپر اسپرت و کوپه اسپرت هم بی رقیبن و یکه تاز
موستانگ و کوروت رو از یادت نبر
فرشاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ببخشید ولی مجبورم بگم
زارت
Alan.r
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تو ساخت خودروهای اسپرت و لوکس آمریکایی ها به گرد آلمانی ها هم نمیرسن
بلک سریز ، وان ، ۹۱۱ ، ۹۱۸ M5cs و …. مصداق کامل این موضوع هستن
(Ali(chevynova
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲فروش موستانگ و رتبه اولیش تو دنیا طی ۱۰ سال اخیر مانند داغی بر پیشانی آلمانیهاست
جوایز پی در پی کوروت نسل ۸ که با نصف قیمت خواب رو از الکی گرونهای آلمان هم گرفته رو نبر از یاد
Ali
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲آلمان اگه پورشه نبود هیچ و هیچ میشد در ضمن همون سوپر اسپرت های آمریکایی رو که نمی پسندی تمامی سوپر اسپرت های آلمانی رو تو پیست شکست داده به جز بلک سریز اونم به خاطر برخورداری بلک سریز از دو تا توربو شارژر هست ، و این سوپر اسپرت نیز جز شورولت کوروت C8 Z06 .
البته به تازگی جنرال موتورز وعده داده که مدل ZR1 که مجهز به دوتا توربو شارژر هست و میتونه بیشتر از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه و همچنین مدل زورا رو که هیبرید هستش و همون پیشرانه ZR1 هست به همراه موتور الکتریکی که اونم توانایی تولید ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد داشت .
محمد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲همشون عالین ولی من خودم واقعیتش کلا از پیکاپ خوشم نمیاد
نویدی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲بعد از این همه سواری و شاسی بلند و هاچبک و خودروهای اسپرت و باکلاس،ماشین مورد علاقت وانت باشه!…آمریکاییها توی این مورد سلیقه عجیبی دارن.
JDM سابق
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تویوتا با موتور V6 تویین توربو جدید گند زد به تاندرا مشکل روغن سوزی داره چون مثل موتور تنفس طبیعی قبلی حجیم نیست تو دور پایین گشتاور و قدرت موتور قبلی رو نداره و خب این خودش باعث استهلاک و کاهش پرفورمنس میشه البته اگر همه مدعیان جمع بشن هنوز نمیتونن قدرت رم تو بحث کشندگی و Towing داشته باشن رم هیولای قدرت در دنیای پیکاپ ها هست. جالب اینجاست تو بقیه آیتم ها اکثر مواقع سومه و پشت سر شوی و فورده
الان تو جاده ام بعدا یه کلیپ از رم میفرستم فکتون بیوفته
بهزاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست گرامی موتور توربو جدید پیک گشتاورش از دور موتور ۲۵۰۰ هست و موتور تنفس طبیعی قبلی پیک گشتاورش حدود ۳۶۰۰ دور بدست میاد.
میشه راجب روغن سوزی توضیحی بفرمایید؟
وقتی میگی مشکل روغن سوزی داره احتمالا به معنی خراب شدن رینگ پیستون هست و برای ماشینی که چند ماهه روانه بازار شده به معنی فراخوان برای تعمیر هست و اگر هم منظور شما کم کردن روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتره که این هم برای همه ی ماشین ها امری رایجه و خودشون در توضیحات میگن فلان مقدار بنزین در این کیلومتر رخ میده و بازهم منتظر توضیح کاملتر شما هستیم با تشکر.
M
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲این سری که توربو شد و تویوتا روی تاندرا و سکویا و لندکروزر استفاده کرد
مشکلwaste gate توربو داشتن
که ظاهرا از قسمت جلو باید کل ماشین پیاده بشه و موتور در بیاد و تعمیر بشه
بهزاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲مشکلی که شما فرمودی درسته اما چرا به صورت رسمی فراخوان نشده؟
اگر نخواهیم بحث کشدار بشه یک توضیحی عرض کنیم در مورد این مشکل.
مشکلات مربوط به خرابی توربو برای یکسری از تولیدات در یک تاریخ سال ۲۰۲۲ میشد که در این ماه مجموعا حدود ۴ هزار دستگاه تاندرا تولید شده و بازهم این مشکل در یک روز معین تولید اتفاق افتاده که در مجموع حدود چند ده دستگاه میشده و در این روز توربوها به خاطر مشکلات تامین از یک شرکت دیگر تامین شده و دقیقا همان توربوها به مشکل خوردن و موجب کاهش قدرت خودروها میشدن.
حالا دوستان بدون اینکه به روند این مشکل اشراف داشته باشند دارن بزرگ نمایی میکنند و کار را به دفتر طراحی موتور تویوتا و گند زدن و فلان و … میچسبونند.
این اتفاق در همان کیلومترهای اولیه خودشو نشان داده و نمایندگی ها به رایگان توربوهارو تعویض میکنند و در باقی تولیدات هیچگونه مشکلی از توربوها گزارش نشده.
اگر انجین یک مدل نونوار به این زودی دچار مشکل بشه تویوتا و هر شرکت دیگری یقینا خط تولید را استوپ میکنند برای حل مشکل.
JDM سابق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲درود عزیز
بله این مشکل بینV6TT شایع هست
اما مربوط به توربو هست درون توربو یه سری بوش برنجی هستن که وظیفه چرخش شفت رو بر عهده دارن ولی از طرفی باید روغن کاری بشن و برای اینکه روغن به خارج از توربو نشست نکنه از رینگ استفاده میکنن توربو های کوچیک برای هر طرف یک رینگ و توربو های بزرگ هر طرف دو تا رینگ قرار میگیره. موقعی که رینگ ها از حالت آببندی خارج بشن روغن از شفت وروردی به درون موتور نشست میکنه و باعث روغن سوزی میشه درمورد تاندار هم وقتی که تراک زیر فشار قرار میگیره و هنوز ویست گیت جهت تخلیه باز نشده حرارت توربو بالا رفته و رینگ ها خاصیت آببندی خودشون از دست میدن و باعث میشه از قسمت شفت کمپرسور توربو روغن وارد موتور بشه و بسوزه.از طرفی این موتور متعلق به یک تراکه و قراره زیر فشار باشه.( البته در یه مورد دیگه هم توربو ها به روغن سوزی میوفته ان که اگر خواستید توضیح میدم)
فقط کافیه سرچ کنید
Toyota tundra V6 Twin Turbo issues
تا ببینید
درباره میزان گشتاورش هم بر اساس داینو گراف پیک گشتاور بین دور 3300 تا 3500 هست
سرچ کنید 2022 Toyota tundra Dyno graph
اگر درست یادم باشه سایت اوتو اوولوشن بردش رو داینو. لازم به ذکره من نتونستم گراف موتور V8 رو دربیارم دربیارم ولی این مورد هم گزارش شده
بهزاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲چند مورد از این خرابی گزارش شده؟
اگر همشون خرابن چرا تا به حال فراخوان تزدن؟
JDM سابق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیز این تویوتا سره این ماشین فراخوان زیاد زده احتمالا اینکه فراخوان توربو هم بده خیلی زیاده
مورد اول مپ ECU موتور بود که هنگام تعویض دنده و شتاب ماشین کپ زیادی میکرد
مورد بعدی در مورد پیچ های چرخ بود که از پشت اکسل شل بشه و صدا و لرزش درز میکنه و ممکن بود چرخ در بره( اینو نمیدونم تویوتا چقدر اینو خطرناک دونسته که ۵۰ هزار تا دستگاه رو فراخوان داده شایدم واقعا خیلی کم پیچ هارو سفت کرده باشن)
یکی دیگه هم درباره کاور حوض عقب پیکاپ هست که گفتن تو سرعت های بالا ممکن ول بشه و بخوره تو ماشین های دیگه و حادثه به وجود بیاره.
یه فراخوان هم درباره دوربین های عقب داره.
مشکل توربو هم هست ولی تویوتا فعلا فراخوان نزده و دونه دونه مشتری ها خودشون ماشین و تحویل نمایندگی میدن
دلیلش هم اینه با کمبود قطعات مواجهه هستن هر ماشینی که به نمایش مراجعه میکنه ۳۰ روز باید منتظر بمونه تا قطعه جور بشه درصورتیکه بین یک و تا دو روز کاری در شرایط مساعد این مشکل حل میشه
بهزاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست گرامی فراخوان هایی که نام بردی به علت شکایت تعدادی مالک اتفاق افتاده و داستان متفاوتی با بحث ما داشت.
اگر توربوها و مشکل موتوری که شما ازش نام بردی گسترده ست چرا فراخوان نزده؟
فکر میکنم حدود ۲۵ شکایت یا کمتر و بیشتر برای بررسی اداره ملی ترافیک و بزرگراه های آمریکا برای بررسی کفایت کنه و اگر بنا بر گفته های شما باشه حتما تا به حال همه ی اونها فراخوانده میشدن و البته تاندرا نسل جدید پارسال روی خط تولید رفته.
JDM سابق
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیز خوده تویوتا علنا به موضوع توربو شارژ ها ارائه کرده گفته میخوایم سازنده مورد نظر که از ویست گیت های توربو رو تهیه میکنیم عوض کنیم
فکر نمیکنم دیگه جای بحثی باشه. اگر تعداد کم بود تویوتا کارخونه رو عوض نمیکرد
بهزاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲خب شما درست به موضوع اتفاق افتاده اشاره کردید و ما هم اون بالا گفتیم یکسری از توربوها که از یک تامین کننده استفاده شده به این مشکل خوردن اما اولین کامنت شما در این مورد به گند زدن تویوتا در طراحی موتور توربو اشاره داشت که زیر بار فشار دچار روغن سوزی میشه اما مشکل اصلی از یک تعداد قطعه بود!
R@min
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲فورد پنج سال ساخت پیکاپ و SUV آفرودر رو متوقف کنه شاید رقبا بهش برسن. بخوایم تو جزئیات بیشتری ریز شیم عقب موندگی رقبا خیلی بیشتره.
Twin H Power
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲جی ام چیزی کم نداره از فورد !
ولی تا حدودی قبول دارم کرایسلر بعد از فورد و جی ام قرار میگیره .
R@min
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی چیزا کم داره مخصوصا موتور که دارن تقلا می کنن هر چه سریع تر برن سمت الکتریکی سازی، از طرفی همیشه دنباله رو بودن و هستن.
هومن
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲چه ظرفیت باکایی فورد ۱۳۶ تا واقعا دهنتون سرویس
RAM1500
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ها ب این میگن رقابت
هنوز نخوندم ولی سلطاااااااان رم۱۵۰۰💪💪💪
Mad.z.Max
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲اون سیلورادو رو بدین من برم.
واقعا اگه توی این خراب شده نبودم و فقط و فقط قرار بود یه ماشین داشته باشم، یا فول سایز سیلورادو رو میگرفتم، یا میدسایز رنجر (کلرادو هم عالیه)
که البته همون سیلورادو حتما انتخابمه
واقعا کاربردیه، نسلای جدید پیکاپا هم خرکاری سابق رو دارن، هم ایمنی و امکانات روز رو. همین سیلورادو تریل باس رو حاضرم بیست سال با عشق برونم
samurai
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلنم معلوم نبود داری تویوتا رو میزنی جمع کن این مقایسه ابکی رو
من بخوام بین اینا انتخاب کنم صد در صد تویوتا میگیرم حالا بیا هی واسه خودت :)شعر بنویس من موندم شتاب 5.5 با 5.9 فرقش چیه اگه من تست کنم شتابا تغییر میکنه :) و رتبه ها برعکس میشه و……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
RAM1500
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تو پیکاپ و شاسی پرچم امریکا بالاست
mobin
۴ خرداد ۱۴۰۲شورولت رو انتخاب میکنم چون نقات ضعف کمی داره ولی بخاطر 2 لیتر مصرف کمتر نمی خوام موتور V8 6.2L از دست بدم