مجموعه «استوارت گرندپری» که یک تیم شرکتکننده در فرمول ۱ محسوب میشود، در زمان حیات خود در سه فصل مسابقات شرکت کرد و تنها در یک مسابقه به پیروزی رسید تا آنکه مدیر این تیم، جکی استوارت، این تیم را به فورد فروخت. پس از آن تیم فورد به جگوار ریسینگ گره خورد اما تیم حاصل از همکاری این دو در میان سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ از برافراشتن پرچم پیشینیانش ناکام ماندند. بهترین تصمیم فورد در آن زمان این بود که نهایتا تیم خود را به یک کارآفرین استرالیایی بلندپرواز که روی نوشیدنیهای انرژیزا کار میکرد فروخت.
قرارداد فورد برای سال ۲۰۲۶ حداقل تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت که به عقیده برخی، اثر برنامههای شبکه نتفلیکس محسوب میشود. این شبکه با پخش برنامه تلویزیونی «راندن برای بقا» سطح محبوبیت مسابقات فرمول ۱ را بهشدت در میان جامعه آمریکایی افزایش داده است؛ کشوری که برای دههها علاقهای به گرندپری سبک اروپایی نداشت و سرگرم مسابقات مخصوص خود نظیر نسکار بود. حال ۳ مسابقه از فصل ۲۰۲۳ در ایالاتمتحده برگزار خواهد شد. شهرهای میامی و لاسوگاس میزبان طرفداران F1 خواهند بود.
قرار بود که پورشه و ردبول تا سال ۲۰۲۶ همراه یکدیگر باشند اما چطور شد که این تصمیم ردبول تغییر کرد و در حرکتی بزرگ، فورد را بهعنوان همراه خود برگزید؟ از مصاحبهها مشخص شد که پورشه قصد ندارد در این همکاری سکوت اختیار کند و تصمیم داشت بخش اساسی تصمیمات را خود برعهده بگیرد. داستان فورد اما متفاوت است و این شرکت آمریکایی قصد ندارد مانند سالهای همکاری خود با جگوار با نهایت توان وارد میدان شود؛ پس گزینه بهتری برای همکاری ردبول خواهد بود که تمایل به تصمیمگیری مستقل دارد.
ردبول هماکنون هم مرکز ساخت و توسعه موتور خود را در «میلتون کینز» تاسیس کرده است و برای ساخت موتور نیازی به کمک فورد ندارد اما در بیانیه خود میگوید:
از سال ۲۰۲۳ بخشهای توسعه موتور در فورد و ردبول، یک پیشرانه را مطابق با قوانین فنی مسابقات توسعه خواهند داد که شامل یک موتور برقی ۳۵۰ کیلوواتی و یک پیشرانه درونسوز مطابق با قوانین محیطزیستی خواهد بود که هر دو برای فصل ۲۰۲۶ آماده میشوند.
مدیریت ردبول میگوید:
ما بهعنوان یک توسعهدهنده و سازنده مستقل موتور باید توانایی استفاده از مزایای همکاری با یک تامینکننده سومشخص مانند فورد را برای حصول وضعیتی پایدار در رقابت داشته باشیم.
بنابراین همکاری این دو مجموعه بیشتر و فراتر از همکاری تبلیغاتی آلفارومئو و سابر خواهد بود. با این همه، ردبول روی مستقلبودن خود تاکید فراوان دارد. ردبول مانند تیم رالی قهرمانی M اسپرت میخواهد از فورد جدا باشد.
فورد از آنجا ردبول را بهعنوان همکار خود انتخاب کرده که این تیم در فصلهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شد به لطف برتریهای «مکس ورشتاپن» قهرمانی جهان را کسب کند؛ البته موتور خودروی کنونی ردبول حاصل تلاشهای هوندا بود که پس از نخستین پیروزی ورشتاپن در ۲۰۲۱ از فرمول ۱ کنارهگیری کرد. هوندا پس از ترک ردبول نقش حامی را برای آن بازی کرد تا این تیم نهایتا به استقلال برسد. صحبتهایی از بازگشت هوندا به رقابتها و ادامه همکاری موفق آن با ردبول نیز در میان بود اما هماکنون این فورد است که در فرصتها و دستاوردهای ردبول سهیم میشود. به نظر شما آیا فورد میتواند رقبای خود را در فصل تازه فرمول ۱ شکست دهد؟! آیا این همکاری تازه بین ردبول مستقل و فورد محتاط اقبال خوبی دارد؟!
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۱اون کارآفرینه اتریشی بود ها.
مسابقات دارن جذاب میشن. هم فرمول ۱ هم مسابقات استقامت
کافر مقدس
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ردبول از دهه 80 میلادی وجود داره . کدوم کار آفرین و فلان !
در سابقه ردبول کلی فوت و سکته و ایست قلبی وجود داشته به خاطر نوشیدنی هاش . تا 2014 تو خیلی از کشورهای اروپایی مصرف ش ممنوع بود . اللخصوص دانمارک و فرانسه و..
تو کویت همچنان ممنوعه چون دوتا ورزشکار بعد از مصرف دچار ایست قلبی شدن. بحرین و قطر زیر 16سال مصرف ردبول ممنوعه
ردبول خروجی سرمایه داری ـه که با پول همه گندکاری هاشو ماسمال کرده.با تبلیغات گسترده سعی داره تاریخچه ش رو ماسمال کنه ولی خوب امان از سرمایه بازی !
Iman1199
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ردبول کلا از اول خودروساز و موتور نبوده و الانم نیست
و تو بخش موتور و پاوریونیت فرمول یک هم در سالهای گذشته موتور و پاوریونیت مورد استفاده در خودرو های خودش رو از سازنده های دیگه تامین کرده و در ادامه هم میخواد با کمک مهندسان متخصص موتور و پاوریونیت که از مرسدس و شرکایی که از اروپا و امریکا جذب کرده به لطف اونها میخواد خودش تو این بخش مستقل باشه ولی زیاده خواهی هاش مشخصه و و اصرار داره مستقلا به اسم خودش باشه
فراموش نکنیم
الان رنو هم موتور و پاوریونیت فرمول یک میسازه و توسعه میده
فورد امریکا هم اگه بخواد
همین الان یا از سال ۲۰۲۶ واسش فرقی نداره که دوباره برگرده درهر دوحالت این توانایی رو داره که خیلی بهتر از ردبول وارد رقابت با بهترینها مثل فراری و مرسدس شه و به راحتی از پس ساختن موتور و پاوریونیت های الان فرمول یک هم بر میاد
یعنی همین الانشم میتونه موتور فرمول یک بسازه
همه چیزش رو هم داره تکنولوژی ومهندسی و تکنولوژی های HI-TECH هرچیزی که لازم باشه رو داره و میتونه داشته باشه و هر قسمتی از این نوع مثل MGU-H رو به راحتی میتونه بسازه و توسعه بده و به راحتی از پسش برمیاد
و میتونه به راحتی با بهترین و قوی ترین موتور ها و پاوریونیت های فرمول یک مثل فراری و مرسدس رقابت کنه
چون وقتی میبینیم ردبول به کمک مهندسان بخش پیشرانه و موتور و پاوریونیت مرسدس که در سال های اخیر جذب کرده و در ادامه هم قراره با فورد همکاری کنه و کمک بگیره برای اینکه تو این بخش مستقل بشه و برای این کار پافشاری هم میکنه
پس فورد هم میتونه خیلی بهتر از این باشه و میتونه نچسبه به ردبول و خودش به تنهایی پیشرانه و موتور و پاوریونیت فرمول یک رو بسازه و توسعه بده و تیم مستقل هم داشته باشه و مسقیما با فراری و مرسدس رقابت کنه و تیم مستقل هم برای خودش داشته باشه
پس بحث تونستن نیست برای فورد فورد که قبلا هم تو فرمول یک بوده و موتور فرمول یک ساخته و از بهترین ها بوده الانم میتونه برتری داشته باشه و از سال ۲۰۲۶ هم که قراره دوباره برگرده در کل هر زمانی که باشه فورد میتونه حضور داشته باشه تو فرمول یک و بهترین و قویترین موتور و پاوریونیت ها رو بسازه و برتری خودش رو مثل مرسدس و فراری اثبات کنه و اول و برتر باشه و هیچ محدودیتی هم نداره
ولی بحث هزینه های بالا هم هم هست که به صرفه بودن رو مطرح میکنه که ممکنه سازنده ای دلیلی نبینه ورد کنه ولی خب اگه فورد خوسته باشه میتونه و مثل پیشتازان اروپایی از جمله فراری و مرسدس که در بالا ترین سطح و سطح بالا هستن فورد هم از امریکا میتونه همینطور در بالاترین سطح و سطح بالا ورود کنه و اول باشه
ولی فعلا ترجیح فورد بر این بود که با تمام قدرت وارد نشه
homayoun
۱۸ بهمن ۱۴۰۱دقت کردی چندبار این جمله رو تکرار کردی:فورد اگر بخواد میتونه به اندازه مرسدس و فراری در بالاترین سطح فرمول یک رقابت کنه!!!
Iman 1199
۱۸ بهمن ۱۴۰۱آره ولی هرمورد برای یک منظور نوشته شده
یکیش از لحاظ تکنولوژی و تونستنش بود
یکی دیگه از لحاظ داشتن تیم مستقل کامل بود
و یکی دیگه هم از لحاظ ریسک مالی و هزینه هاش بود
برای هرسه تا هم مثال زدم
مثلا برای موتور و پاوریونیت زعنوان یک تیم مستقل گفتم
وقتی رنو و ردبول بودن و هستن پس فورد هم میتونه بهتر باشه
برای هزینه ها هم تیمی مثل ردبول هزینه های زیادی کرده و ریسک هم کرده
ولی فعلا ممکنه فورد نخواد اینطور باشه و هزینه و ریسک زیادی نکنه
و فقط بعنوان کمک برای توسعه موتور و پاوریونیت برای کمک به ردبول باشه
چون همونطور که گفته شد و مشخص شده فعلا ترجیح فورد این بوده که با تمام قدرت ورود نکنه
Iman1199
۱۸ بهمن ۱۴۰۱آره ولی هرمورد برای یک منظور نوشته شده
یکیش از لحاظ تکنولوژی و تونستنش بود
یکی دیگه از لحاظ داشتن تیم مستقل کامل بود
و یکی دیگه هم از لحاظ ریسک مالی و هزینه هاش بود
برای هرسه تا هم مثال زدم
مثلا برای موتور و پاوریونیت بعنوان یک تیم مستقل گفتم
وقتی رنو و ردبول بودن و هستن پس فورد هم میتونه بهتر باشه
برای هزینه ها هم تیمی مثل ردبول هزینه های زیادی کرده و ریسک هم کرده
ولی فعلا ممکنه فورد نخواد اینطور باشه و هزینه و ریسک زیادی نکنه
و فقط بعنوان کمک برای توسعه موتور و پاوریونیت برای کمک به ردبول باشه
چون همونطور که گفته شد و مشخص شده فعلا ترجیح فورد این بوده که با تمام قدرت ورود نکنه
صادق پور
۱۷ بهمن ۱۴۰۱فورد از تکنولوژیهای بخصوصی استفاده میکنه.
با گذشت زمان میتونه قهرمان بلامنازع فرمول یک بشه
مازیار
۱۷ بهمن ۱۴۰۱اگه ردبول همونطور که ادعا میکنه به تنهایی توان ساخت و توسعه موتور رو داشته باشه، این که بخواد در این زمینه مستقل باشه و مستقل دیده بشه کاملا طبیعیه چون باقی فاکتورها در F1 رو هم در حد خیلی خوب داره
Dna
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ین تیم در فصلهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شد به لطف برتریهای «مکس ورشتاپن» قهرمانی جهان را کسب کند
لطف مایکل مسی هم فراموش نشه😐
R@min
۱۷ بهمن ۱۴۰۱همونطور که پیش بینی می شد پس در در موتور بنزینی هم فورد دخالت می کنه و ردبول به تنهایی توان توسعه موتور رو نداشت.
اگر فورد و ردبول در فرمول ۱ موفق بشن باید به فورد لقب سلطان هایجک های بزرگ رو داد. از جذب شلبی و کازورث تا قاپیدن تکنولوژی اکوبوست از بنز و تویوتا و حالا استفاده از فرصت سوزی پورشه.