فورد

ضرر بیش از یک میلیارد دلاری خودروهای برقی فورد در سه‌ماهه اول 2024

فورد در سه‌ماههٔ اول سال جاری روی فروش هر دستگاه خودروی الکتریکی بیش از ۱۳۰ هزار دلار ضرر داده که دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

فورد نتایج مالی خود در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده که عملکرد متفاوتی را برای سه بخش مختلف این شرکت نشان می‌دهد. درحالی‌که بخش‌های «فورد پرو» و «فورد بلو» سود زیادی به دست آورده‌اند، بخش الکتریکی (فورد مدل e) با ضرر ۱.۳ میلیارد دلاری در سه ماه اول امسال، همچنان یک سیاهچالهٔ مالی محسوب می‌شود. این ضرر تقریباً دو برابر چیزی است که فورد در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. فورد دلیل این ضرر سنگین را کاهش بازار خودروهای الکتریکی و همین‌طور فشار سنگین برای کاهش قیمت این خودروها عنوان کرده است.

فورد برای حفظ توانایی رقابت و جذب خریداران به خودروهای الکتریکی خود، مجبور شد قیمت موستانگ Mach-e و F150 لایتنینگ را هزاران دلار کاهش دهد. درنتیجه، این شرکت روی فروش هر خودروی برقی در سه‌ماههٔ نخست امسال بیش از ۱۳۰ هزار دلار ضرر داده است. به همین دلیل، درحالی‌که طی این سه ماه فروش بخش الکتریکی فورد ۲۰ درصد کاهش یافته، درآمد این بخش با کاهشی ۸۴ درصدی به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. ازاین‌رو، فورد زیانی بین ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلاری را برای بخش الکتریکی خود پیش‌بینی کرده است.

فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان کاهش پیدا کرده و به همین دلیل، چندین خودروساز مثل مرسدس بنز، جنرال موتورز و جگوار-لندروور در برنامه‌های الکتریکی خود تجدیدنظر کرده‌اند. از سوی دیگر، فروش خودروهای هیبریدی همچنان بالا است و گزینه‌های سازگار با محیط زیستی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که قیمت بالایی ندارند. این موضوع را می‌توان در فروش بالای خودروهای هیبریدی فورد که ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده دید. پیش‌بینی می‌شود فروش این خودروهای فورد در کل سال ۲۰۲۴ تا ۴۰ درصد رشد داشته باشد. همچنین ماوریک هم پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی بازار آمریکا در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۴ بوده است.

با توجه به این شرایط، ممکن است چند سال طول بکشد تا بخش فورد مدل e به سوددهی برسد. هرچند این شرکت سرمایه‌گذاری‌های خود روی خودروهای الکتریکی را کاهش داده اما فورد اوایل سال جاری اعلام کرد که روی یک پلت‌فرم الکتریکی ارزان‌قیمت کار می‌کند. از این پلت‌فرم به‌منظور ساخت رقیبی برای تسلا و خودروهای الکتریکی چینی استفاده خواهد شد. از سوی دیگر، بخش فورد پرو پرسودترین بخش این شرکت بوده و در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۴ سود ۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. درآمد این بخش با ۳۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. فروش این بخش نیز به ۴۰۹ هزار دستگاه رسیده است که افزایش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد بخش فورد بلو اما در سه‌ماههٔ اول سال کاهش پیدا کرده که البته به گفتهٔ فورد، دلیل این موضوع افزایش تولید و همین‌طور آغاز ساخت نسخهٔ جدید پیکاپ F150 بوده است. بااین‌وجود، فورد بلو با سودی در حدود ۹۰۰ میلیون دلار، همچنان برای این شرکت سودآور بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    با توجه به این شرایط، ممکن است چند سال طول بکشد تا بخش فورد مدل e به سوددهی برسد. هرچند این شرکت سرمایه‌گذاری‌های خود روی خودروهای الکتریکی را کاهش داده اما فورد اوایل سال جاری اعلام کرد که روی یک پلت‌فرم الکتریکی ارزان‌قیمت کار می‌کند.

    متن رو درست بخونید. دوباره نیاید اون جمله مضحک تکراری رو بنویسید که ماشین برقی فایده نداره ها!!!

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. ممد ژانگولر

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      اونایی که عاشق خودروهای بنزینی هستن ی زحمت بکشن دماغشونو ببرن نزدیک سولاخ اگزوز ماشین دلخواهشون بذارن به دوستشون بگن بره پشت رول بشینه دوتا گاز مردافکن بده . بعدش اگه به سلامتی در قید حیات بودن بیان احساس و نظرشونو برای پدال بنویسن . فقط قبلش کرم ضد آفتاب فراموش نشه . بخدا حک مغزی شدین داستان سرایی هم حدی داره .انقدر محو زیبایی اینور طرف شدین که نمیدونین اونور طرف چی منتظرتونه. همیشه مسائلو از چند زاویه ببینید نه از ی سولاخ تنگ

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. امیرحسین

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (236 ديدگاه)

        ممد ژانگولر با کی کار داری؟ اگه ناراحتی میتونی نیایی دیدگاه بدی

  2. مازیار

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    احتمالا خیلی بیشتر از کاربران پدال، مسوولان کمپانی های خودروسازی از برقی ها متنفرن😄
    و عجب معادله مجهولی شده این برقی سازی
    اما به نظرم مسئله فقط زمان هست، یعنی چند سالی لازمه که همه چی روتین بشه که البته تاوان خودشو هم داره

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. افشار

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (772 ديدگاه)

      خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست خودروهای تمام برقی را به تولید انبوه برسانند ولی مردم رغبت نشان نمی دهند چون شرایط کاملاً فراهم نیست

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        دقیقاً ……….. با اینکه تو سالای اخیر تلاشهای زیادی واسه تشویق شهروندان همه کشورها به خریدن و استفاده از ماشینای برقی انجام گرفته ولی هنوز ماشینای برقی سهم کمی از بازار جهانی خودرو را تشکیل میدن چون زیرساختای ای کار فراهم نیستش و مردم از این کار هراس دارن

        موافقم 10
        مخالفم 1
      2. جمشید

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (440 ديدگاه)

        خودروهای برقی قیمت خیلی بالایی دارن

        موافقم 7
        مخالفم 4
        1. پیام

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2138 ديدگاه)

          اونم بگو که یه خودرو برقی نود هزار دلاری تسلا صفر تا صدش چنده و اگه بخوای اون صفر تا صد رو تو بنزینی داشته باشی چه قدر باید پول بدی!

          موافقم 4
          مخالفم 3
      3. علی

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (292 ديدگاه)

        خدایی فورد باید بره محصولات چینی مونتاژ کنه یه چیزی یاد بگیره

        موافقم 3
        مخالفم 13
        1. جمشید

          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (440 ديدگاه)

          بَه ، اینو باش 😂😂

          موافقم 10
          مخالفم 2
        2. ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4961 ديدگاه)

          خدایی رو نباید میگفتی

          موافقم 5
          مخالفم 2
        3. پیام

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2138 ديدگاه)

          علی چین اگه منابع لیتیوم و کبالت کنگو و افغانستان رو غارت نکنه و میانگین حقوی کارگرای آمریکا، فرانسه و کانادا رو به کارگراش بده، با این تکنولوژی مضحکش همون ماشین آشغال ۱۴ هزار دلاری هم نمیتونه با قیمت چهل هزار دلار تو کشور خودش بفروشه!!! شکر خدا امروز دیدی کشور کوچیکی مثل سوئد تو شارژ باتری رکورد زد! فرق چین با آمریکا و اروپا اینه! مثل چین حرف مفت نیستن! اینکه یه چراغ یه خودرو رو روی یه باتری بذاری اسمش پیشرفت نیست! فقط بذار پای باتری جامد بیاد وسط ببین چجوری به چالش کشیده میشن. فقط اون موقع جیم نزنیا! با همین اسم و اکانتت بیا.

          موافقم 9
          مخالفم 3
  3. samurai

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (601 ديدگاه)

    قیافه ژاپنیا محصوصا تویوتا وقتی میبینن برقی به جز ضرر هم واسه خریدار هم فروشنده چیز دیگه نداره :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    موافقم 12
    مخالفم 9
    1. Bmw

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (663 ديدگاه)

      بذار یک چند سالی بگذره بعد بیا ادعای قدرت کن که تویوتا تصمیم درستو گرفت تسلا رو هم ما چند سال پیش فکر نمی کردیم اینقدر گنده شه ولی دیدیم که شد و ایلان ماسک آفریقای تبار تونست صنعت خودروسازی ضعیف و وانت ساز آمریکا رو سر تیر خبر ها کنه.

      اگه این موضوع هر چقدرم ضرر داشته باشه باعث تجربه تو ساخت خودروهای برقی میشه که قطعا به نفعشونه در دراز مدت.. که تویوتا جونت بهش دست پیدا نمی کنه هرچند ممکنه باز برن یه پورشه برقی بخرن بازش کنن که ببین چطور ساخته شده کاری که همیشه بهش اعتراف کردن.

      موافقم 7
      مخالفم 11
      1. بهزاد

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        عزیز گرامی در صنعت و اقتصاد خیلی نمیشه به امید تجربه اونم از جنس زیان اتکا کرد و با عرض پوزش الان مشکل تقاضا وجود داره و تا زمانی که خودروهای درون سوز هیبرید وجود دارند که نیاز بازار را پوشش میدن.
        مثل این میمونه که بگیم شرکت هایی که در تولید خودروهای اسپرت دو در و اسپایدر نتونستن به سودآوری برسند با تجارب قبلی قراره خودروهای اسپرت دو در سودآور در آینده بسازند در حالی که تقاضا برای این بخش روند کاهشی داره و اگر مبنا تجربه باشه که عملا عدم تولیدش سودآوره نه تولیدش.
        تسلا هم به لطف یارانه ها و کمک های دولتی به این مرحله رسید و در حال حاضر با کم شدن یارانه ها و ورود رقبا میبینیم پشت سر هم مشکلاتش شروع شده که از تعدیل ۲۰ درصدی نیرو بگیرید تا لغو برخی پروژه ها و الانم عملا بخش سوپرشارژهاش تعطیل شده و نیرو نداره و بسیاری از قراردادهای اجاره ایستگاه شارژ هم لغو شده و احتمالا در قدم بعدی پروژه های خودران و هوش مصنوعی هم به خاطره ها میپیونده.
        شاید این مثال برای اوضاع بغرنج این صنعت در بازار آمریکا بتونه چشماتونو باز کنه؛
        خودرویی برقی در آمریکا با هزینه تولید ۱۲۰ هزار دلاری تولید میشه و با قیمت ۹۰ یا ۸۰ هزار دلار فروخته میشه و بعد از پنج سال استفاده حدود ۳۵ الی ۴۰هزار دلار خوشبینانه فروخته بشه و یک رقمی در حدود ۸۰ هزار دلار این وسط پودر شده و در مقیاس بزرگتر که شامل صدها هزار یا میلیون ها خودرو را در بر میگیره به اقتصاد ضربه بزرگی میزنه بعد شماها از تجربه نقل میکنید!

        موافقم 14
        مخالفم 1
        1. Bmw

          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (663 ديدگاه)

          بهزاد جان شما درست میگی ولی به هر حال طبق قانون از یک سالی به بعد فروش درون سوزها ممنوع میشه پس کسب تجربه مهم میشه حتی با ضرر اینکه بدونن چطوری از الان بازار یابی کنن برای خودرو های برقیشون و قطعات خودرو رو چطوری با هم مچ کنن که کمترین برق مصرف شه و غیره

          مگه اینکه بیان بگن بنزینیا همچنان می تونن تولید شن و هیچ مشکلی نداره

          مخالفم 10
      2. سوشیانت

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3530 ديدگاه)

        صنعت خودروسازی ضعیف آمریکا😂 این آمریکا اگه نبود الان آلمان باید فرغون تولید میکرد همون وانت هاشون آپشن هایی دارن که سدان های آلمانی ندارن

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. JaMsHiD

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2817 ديدگاه)

          سوشیانت میشه بدونم چه آپشنایی دارن ماشیناش که داری با یه ماشین مثل S class میباخ مقایسه میکنی؟

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (322 ديدگاه)

          بله اونوقت کرایسلر ۳۰۰ دوج چلنجر و دوج چارتر روی پلتفرم مرسدس w104 تولید می‌شدند
          کرایسلر کراس فایر موتور مرسدس slk+پلتفرمش رو داشت!
          سوشیانت عزیز نیاز نیست هی علاقه های هم رو بکوبونیم فقط به خاطر رقابت داداش

          موافقم 3
          مخالفم 1
        3. سوشیانت

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          من دوبار لینک فرستادم و ثابت کردم که چارجر و کرایسلر ۳۰۰ از لحاظ پلتفرم ربطی به بنز ندارن فقط قطعاتشون مشترکه در ضمن کادیلاک با معرفی سلستیک نشون داد که یه لول از بنز بهتره

        4. سوشیانت

          ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3530 ديدگاه)

          چلنجرهم ربطی نداره کلا پلتفرم lx کرایسلر ربطی نداره به بنز

      3. Taha Ayoobi

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        @Bmw

        اسمشو که بهت یاد دادم چرا یادت میره😂

        وقتی فشار میخوری که آلمان تو پیکاپ نمیتونه ورود کنه و شکست خورده یه بار…

        همون صنعت خودرو سازی ضعیف با سلستیک میباخ رو هم پشت سر گذاشت دیگه چی میخوای بگی.

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. Engineer

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (66 ديدگاه)

          سلستیک یه مدل هست اما s class یه خط تولید اینا با هم فرق دارن…

          موافقم 2
          مخالفم 1
      4. JaMsHiD

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2817 ديدگاه)

        میگم آلمانی فنا تعصبین😑
        تنها فرقشون اینه که چون آلمان مهد خودرو سازی جهانه ، کسی به آلمانی فنا ایراد وارد نمیکنه . نمیگن تعصبیه میگن جز خوبان چیزیو قبول نداره
        درکل اینجور حرف زدن مثل که تویوتا جونت بهش دست پیدا نمیکنه خیلی جالب نیست .
        چون داری راجع برترین خودرو ساز جهان حرف میزنی که پرفروش ترین محصول جهان دستشه و از اول باز شدن کارخونه تا الان بالای هفتاد مدل ماشین درست کرده که هر کدوم یه سابقه درخشان داره . لندکروزر که به نماد نامیرا بودن معروفه گرفته تا سلیکا جی تی فور که نزد رالی بازان جایگاه خاصی داره

        موافقم 3
        مخالفم 4
      5. Yaghoob

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (346 ديدگاه)

        خودروسازی آمریکا ضعیف هست؟
        قبل از تویوتا به مدت هفتاد سال بزرگترین تولیدکننده خودرو آمریکایی بوده .
        چرا چیز میگی؟

        موافقم 3
        مخالفم 3
    2. پیام

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      قیافه ژاپن تو ۲۰۳۰ واقعا دیدنی میشه. نگران نباش. اگه تسلا تا اینجا به خوبی جلو اومده یعنی به راحتی میشه. اون موقع ژاپن یه شاگرد تبل هست!

      موافقم 2
      مخالفم 11
      1. amir

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3605 ديدگاه)

        فعلا جاپونی ها بازار رو به درستی برخلاف وکیل کره ای تحلیل کردن که الان وقته هیبریدی هاست و افزایش فروش ۱۰۰هزارتا بیشترم زدن ولی اینجا از ضرر فورد کاهش ارزش تسلا تعدیل نیرو و کنسل شدن پروژه ها و درجا زدن هیا و کیوندای در فروش رو میبینی
        کسی نمیگه برقی بده و یا برقی آینده ای نداره ولی فعلا برقی های الان چیزی هستن که ماشین های فورد مدل تی بودن در توان و مصرف سوخت و ….همونطور که اسب منسوخ شد بنزینی هم منسوخ میشه ولی برقی ها هنوز خیلی کار دارن از لحاظ وزن و زمان شارژ….

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. JaMsHiD

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2817 ديدگاه)

        فعلا که یکه تازه آقا پیام . یه پیش بینی راجع برقیا چندین ماه قبل کرد همه مسخرش کردید گفتم واستید تا چند ماه بعد …. که همه دیدیم چه کاهش فروشی داشتن برقیا . میگفت هیبرید بهترین گزینه برای الانه ، همه مسخرش کردید . حالا هم تحویل بگیر

        ماشینای برقیشم تو راهه …
        ۲۰۲۸ قیافت دیدن داره …

        موافقم 4
        مخالفم 1
    3. B

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (884 ديدگاه)

      بخاطر همین تویوتا رئیسشو برکنار کرد و الان کلی داره رو باتری و خودروبرقی سرمایه گذاری میکنه تا بتونه در آینده یه محصول درخور بسازه و افتضاحی مثل bz4 به بار نیاره؟
      هر خودروسازی توانایی ساخت برقی درست درمون نداره که خریدارو قانع کنه فورد یکی از اینهاست که برقیاش مشتری رو برای خرید قانع نمیکنه

      موافقم 1
      مخالفم 8
  4. amirboss

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (761 ديدگاه)

    یکی از دلایلش احتمالا ضعف زیرساخت های خودرو های الکتریکی تو آمریکاست که هنوز آنطور که باید نظر مشتری هارو جلب نکرده و یه جورایی شکست قیمت رو یه درپوش برای این ضعف می‌دونن که تا موقع رشد زیرساخت ها بتونن یه درصدی از بازار خودرو های الکتریکی رو در اختیار داشته باشن

    موافقم 4
    مخالفم 4
  5. Joker

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (603 ديدگاه)

    بارها گفتم و باز هم تکرار میکنم،الکتریکی ها تا قبل ۲۰۳۰ منقرض میشن و تمام…ترامپ با صراحت گفته مالیات بسیار سنگینی واسه خودروهای الکتریکی وضع میکنه و به هیچ عنوان الکتریکی ها آینده ای نخواهند داشت،انسان عاقل میدونه در آینده سوخت مصنوعی با آلایندگی صفر واقعی و هزینه توسعه خیلی کمتر و بدون نیاز به زیرساخت و تغییر پلت فرم ها تنها گزینه حمل و نقل آیندست…

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      آخه این سوخت مصنوعی نباید یه آثار قابل اتکایی ازش دیده بشه؟ همینطوری که یهو از توی بوته درنمیاد! الان این کمپانی هایی که بدنبالش هستن به نتیجه امیدوار کننده ای رسیدن؟ فعلا که نرسیدن. آیا معجزه ای در راهه؟

      موافقم 3
      مخالفم 11
    2. پیام

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      جوکر زمان اومدن تسلا هم همینو می گفتید ولی در نهایت همه شرکتابپ برقی زدن و محاسباتتون کشک شد!!! بدای فهم بیشتر قضیه برو میزان سود اسلا رو تو این ده سال ببین. ببین چند درصد بیشتر برقی فروخته تا برات ماجرا واضح واضح بشه. تو عشق صدای موتور بنزینی و … هستی و از رویاهات حرف میزنی ولی خب به واقعیت تبدیل نمیشه. بعضی مواقع پیشبینی ها همون رویاها هستن…

      موافقم 7
      مخالفم 9
      1. داریوش فدایتشوم

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تو برقی سوار شو…
        من و دوستام انقدر پول داریم که تا آخر عمر V8 (میلنگ تخت) سوارشیم!
        تو برو دنبال شارژر تایپ C بگرد.

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. امیرحسین

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (236 ديدگاه)

          نظرت راجب دارک هورس ۵۰۰ اچ پی چیه؟ من میخوام فورد موستانگ بنزینی جی تی بخرم فول آپشن رنگ قرمز اتومات ۲۰۲۴ فقط از خوده خدا میخوام نه بنده هاش

    3. ناخدا

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      ترامپ راست میگفت که خودروهای برقی نقشی در حفظ محیط زیست ندارن چون بیشتر از هفتاد درصد گازهای گلخانه ای رو کارخانه های کشورهای بزرگ صنعتی تولید میکنن

      موافقم 12
      مخالفم 5
  6. زیزیگولو

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    ماشینای برقی در ظاهر وسایل نقلیه‌ ایده‌آلی واسه دولت‌ مردای همه کشورای دنیا هستن چون ماشینایی با آلایندگی صفر و بهره‌ وری بالا هستن که احتیاجی به منابع نفتی ندارن ولی این فقط ظاهر ماجرا هستش واسه اینکه ماشینای برقی با اتصال مستقیم به برق انرژی شون تامین میشه و این زیرساخت هنوز تو خیلی از شهرای دنیا فراهم نشده و حتی خیلی از این شهرها بنزین پمپ بنزیناشونم نمیتونن تامین کنن ………… ایستگاه‌ های شارژ اصلی‌ ترین زیرساخت واسه ماشینای برقی هستن و در صورتی‌ که ایستگاه های شارژ کافی نباشن اون موقع یه دفعه با یه ترافیک ناگهانی از هزاران ماشین برقی روبرو میشیم که بخاطر خالی‌ شدن باتریاشون از حرکت ایستادن!!!! و حتی اگه ایستگاه های شارژم به اندازه کافی تاسیس بشه بازم مشکل گشا نیستش چون تأمین برق ایستگاه‌ های و شارژ و تامین ایمنی شون حتماً باید مورد توجه قرار بگیره

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      تأمین برق ایستگاه‌ های شارژ و تامین ایمنی شون حتماً باید مورد توجه قرار بگیره

      موافقم 6
      مخالفم 3
  7. بهزاد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2548 ديدگاه)

    عدد رقم مالی دقیقی برای توصیف این همه سرمایه که بر باد رفته ندارم اما همین بس که صدها میلیارد دلاری که در پروژه ی برقی سازی مصرف شده اگر در خدمت صنعت حمل و نقل عمومی که اون میتونست برقی بشه برای کاهش تردد خودرو و همچنین جایگزینی نیروگاه های تولید برق زغال سنگی و مازوت که بسیار آلاینده هستند الان وضعیت تولید کربن به مراتب بهتر بود.
    فقط برای قیاس؛
    سهم تولید کربن توسط خودروهای سبک شهری در جهان نزدیک ۱۰ درصد.
    سهم تولید شرکت زغال سنگ چین نزدیک ۱۵ درصد کل تولید کربن جهانی.
    به معنی بهتر اگر فقط سوزاندن زغال در چین قطع بشه بخش قابل توجهی از تولید کربن جهانی کم میشه.

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      بهزادجان مسئله شهرها چی میشه؟
      آلودگی خودروها سهم کمتری داره اما همه دودش تو حلق مردم میره
      آیا پاکیزگی هوای محل سکونت انسانها اولویت نیست؟

      موافقم 2
      مخالفم 5
      1. Taha Ayoobi

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4395 ديدگاه)

        مازیار به نظرم اینجوری نیست که دود ماشین ها توی شهر باشه فقط، به علت جنبش مولکول های هوا تو کل سطح هوای کره زمین پخش میشه.
        اگه هوای بیرون شهر پاک باشه، هوای درون شهر رو هم تمیز میکنه.

        1. مازیار

          ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          الان هوای اطراف تهران با داخل شهر یکی هست؟
          به فاصله کمتر از بیست کیلومتر!
          کل سطح کره زمین پیشکش

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. علی

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1206 ديدگاه)

        یعنی آلودگی هوای کارخانجات صنعتی نمیتونه به شهر ها برسه؟ مگه مشکل اصلی فقط تولید خودرو های درون‌سوز ؟ پس اینهمه آلودگی تخمیر و سوزاندن زباله ها و پسماند ها مازوت سوزی کارخانه ها و نیروگاه ها گازوئیل و بنزین بی کیفیت که آلودگی رو چند برابر میکنن خودرو های فرسوده آلاینده شبکه حمل و نقل نام کار آمد نبود وسایل حمل و نقل عمومی کافی و استفاده نکردن مردم از اونا فضای سبز شهری بسیار محدود گردو غبار بیابان های اطراف شهر ها و … عوامل بسیاری در آلودگی هوا دخیل هستند و خودرو های شخصی حتی به ۳۰٪ هم نمی‌رسند در ضمن آلودگی هوا فقط یک مورد از آلودگی هست و آلودگی های نوری آلودگی آشغال و پسماند آلودگی صوتی آلودگی خاک آلودگی حرارتی آلودگی رادیواکتیو آلودگی بصری آلودگی آب آلودگی ویروسی آلودگی های طبیعی ناشی از فعالیت های آتشفشانی و …باکتریایی همه اینها آلودگی هستند کاشکی هم برای این آلودگی ها راهکار میدادند و در عمل میلیاردها دلار خرج میکردند پس میبینی که فقط بازی رسانه هستش چون می‌خوان کسری تراز تجاری منفی کشور شو بهبود بدن به بهانه ساختن آینده سبز این همه پول دستوری و بی پشتوانه که به صنایع خودشون تزریق کردن بعداً و به مرور زمان اعتبار پیدا می‌کنه و باعث نابرابری درآمدی و ثروت میشه چون بار این رانت اقتصادی بر دوش مردم و طبقه کارگر نه سرمایه دار ژاپن و آلمان به اندازه یکی از ایالت های آمریکا هم نیستن ولی سهم بسزایی در واردات خودرویی آمریکا داشتن، نه فقط در خودرو سازی بلکه در هر صنعتی از آمریکایی ها از حمایت های بسیاری برخوردارند چون هرچی که خودشون کمتر از صنایع خودشون حمایت کنند کسری تراز تجاری منفی تر میشه و مجبورند پول چاپ کنند که اونم باعث تورم میشه و اقتصاد ضعیف تر میشه پس بهترین کار حمایت حداکثری از تولید ملی ولی در عوض افزایش زیاد نابرابری ثروت در بین مردم و جامعه ارباب رعیتی میشه ولی در عوض چون صادرات کشور بیشتر و واردات کمتر میشه دلار اعتبارش بیشتر میشه گرچه مباحث اقتصادی سیاسی بسیار پیچیده تر از این چند خطه

      3. بهزاد

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        مازیار این مورد مربوط به مدیریت کلان شهرها میشه و شهر داریم مصرف روزانه سرانه هر خودروش ۱/۹ لیتره و شهر داریم ۱۲ لیتر اونم با تفاوت قابل توجه تولید دی اکسید کربن.
        توکیو و سیدنی و رم و مادرید و اونطرف تهران و دهلی نو و کراچی و قاهره و پکن.
        زندگی در کلان شهر یکسری مشکلات داره و کسانی که با پسماند و دود و سر و صدا و… نمیسازند طبیعتا میتونن در شهرهای کوچک یا روستا زندگی کنند.
        البته ناگفته نماند میزان تولید آلاینده های هوا مثلا در شهر تهران توسط خودروهای سبک کمتر از ۱۵ درصده و مابقی ۸۵ درصد توسط خودروهای سنگین و صنایع و نیروگاه ها و سیستم های گرمایشی منازل ایجاد میشه و امیدوارم ناراحت نباشید اما نابخردانی که از خودروهای سواری شخصی یک اژدهای آلوده ساز یا هیولای کثیف ساختن حداقل تونستن این ذهنیت را وارد مغز بخشی از علاقه مندان صنعت خودرو بکنند در حالی که سهم آلایندگی خودروهای سواری سبک اون چیزی نیست که ازش ترسید.
        به معنی بهتر اگر فردا تمام خودروهای سبک در تهران استارت نخورند میزان آلودگی هوا کمتر از ۱۵ درصد افت پیدا میکنه و احتمالا خیلی ها متوجه این تاثیر نشوند!
        درصد آلایندگی هوا بر مبنای ذرات ریز خطرناک محاسبه میشه که برای سلامتی مضر هست‌.

        1. مازیار

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          جالبه که آمارها اینقدر متفاوته
          شما میگی سهم آلودگی خودروهای شخصی کمتر از ۱۵ درصد هست که بسیار با سایر شنیده ها فرق داره

        2. مازیار

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          همینجا همین بالا علی به سهم ۳۰ درصدی اشاره کرد!!

        3. بهزاد

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2548 ديدگاه)

          بنده از آمارهای تهران گفتم و ممکنه در شهرهای دیگر تفاوت آماری وجود داشته باشه که قطعا وجود داره.
          اگر طرفداران خودروهای برقی قبل از بحث ها چند روزی مشغول پژوهش و سرچ در مورد میزان تولید آلایندگی خودروهای سواری سبک بودن باور کنید نود درصد از زد و خوردها اتفاق نمی افتاد.
          همین جمله ای که فرمودید در مورد دود خودروها و حلق انسان، آیا قبلش میدونستید درصد پایینی از اون مربوط به خودروهای سبک بود؟

          موافقم 2
          مخالفم 2
        4. مازیار

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          هنوزم مطمئن نیستم که درصد پائینی از اون مربوط به خودروهای سبک باشه
          نسبت تعداد خودروهای سبک به سنگین و نسبت آلایندگی خودروهای سبک به سنگین چه کمیتی هست؟ شما آمار دارید؟
          مثلا اگه یه اتوبوس شهری ده برابر یه خودروی سواری آلایندگی داشته باشه تعداد خودروهای سواری چند برابر اتوبوس‌های شهری هست؟

        5. مازیار

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          ضمنا بهزاد جان سوء تفاهم نشه من طرفدار خودروهای برقی نیستم به هیچ وجه
          اما از اون دسته هم نیستم که برای افه از خودروی برقی متنفر باشم حالا مهم نیست هر وقت به چیزی در این مورد اشاره می‌کنم تشنگان غرش V12 مخالفت کنن و به هر چیزی از جمله سوخت فرا مصنوعی که قراره از کهکشان‌های دیگه استخراج بشه متوسل بشن که نه نه برقی هرگز!

          و مسئله دیگه اولویت محیط های زندگی هست و کارخانجات رو میشه به خارج شهر برد اما ماشینها رو نه. و گستره مرز آلودگی شهرها به ده کیلومتر هم نمی رسه یعنی به فاصله چند دقیقه رانندگی میشه کاملا از محیط آلوده خارج شد یا بهش وارد شد

        6. بهزاد

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2548 ديدگاه)

          مازیار جان ذرات ریز آلاینده فقط مربوط به دی اکسید کربن نمیشه و ذرات دیگری مثل منواکسید و اکسید نیتروژن و گوگرد هم میشه که براساس تخمین ها وسایل نقلیه دیزلی ده ها یا صدها برابر بدتر از وسایل نقلیه سبک مسئول تولید این ذرات مضر هستند.
          برآوردها حاکی از اون هست که اتوبوس های دیزلی در تهران روزانه ۵۰ الی ۶۰ لیتر مصرف گازوئیل دارند و شما تصور کن چه تعداد کامیون و کامیونت و موتورسیکلت های قدیمی در کلان شهر تهران تردد میکنند که با مصرف بالا و عدم کاتالیست ذرات مخرب و مضر هوا را آلوده میکنند.
          آمارها در اینترنت موجوده و پیدا کردنش سخت نیست.

  8. Taha Ayoobi

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4395 ديدگاه)

    این برقی سازی یه موجه که خیلی فراگیر شده، در حدی که خیلی ها اعلام کردن شرکت تمام برقی میشن در آینده.
    حالا دوتا راه پیش رو هست.
    یا برقی سازی کارش میگیره و آینده میره سمت برقی، یا برعکس، بعد یه چند سال بعد دوباره همه میوفتن رو روال قبلی و همه چی اکی میشه.
    شواهد نشون میده احتمالا روال به مثل قبل میشه و همه بنزینی و هیبریدی میسازن.
    خودمم خیلی مشتاقم که برقی سازی شکست بخوره و یه سری برند ها مثل بی ام و، کادیلاک و… تمام برقی نشن.

    ولی جالب میشه ها، مثلا دوج چارجر نسل 5 که به خاطر شرایط دهه 80 وضعش اونجوری شده بود، سال ها بعد هم میگن نسل 8 چارجر به خاطر موج برقی سازی اونجوری شده بود.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. R@min

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2067 ديدگاه)

    به معنای واقعی کلمه …های چپ آمریکا دنیا رو نابود کردن چه با جنبش های وک چه با کنترل رسانه ها چه پروژه های گلوبالیستی نمایشی !

    تو همش هم گند زدن.

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا