سرعت دگرگونی در صنعت خودرو سرسامآور است. زمانی که نسل چهارم فورد فوکوس در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد سروصدای زیادی به پا کرد اما با گذر زمان توجه مردم از آن هم دور شد. فورد اینبار با بهروزرسانی هاچبک محبوبش و ارائه نیمنسل تازه، در تلاش است تا مشتریان بیشتری را از قشر متوسط جامعه به خود جذب کند.
نسل ۴.۵
بهروزرسانی فورد برای فوکوس و فیسلیفت این هاچبک محبوب آمریکایی بیشتر از آنکه بر جنبههای مکانیکی این خودرو تمرکز کند، روی بخشهای دیحیتال متمرکز بود. فوکوس امروزه بهجای استفاده از یک سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچی در مرکز داشبورد و بهریوری از نرمافزار «Sync3» این شرکت، حال از یک نمایشگر بزرگ ۱۳.۲ اینچی سود میبرد که به آخرین نمونه سیستم یکپارچه فورد، «Sync4»، مجهز شده است.
ویژگی کلیدی این بهروزرسانی دریافت آپدیتهای از راه دور به شمار میرود که به فوکوس اجازه میدهد تا برای مدت طولانیتری بهعنوان یک خودروی بهروز شناخته شود. از دیگر ویژگیهای جدید این سیستم میتوان به اطلاعرسان زنده وضعیت ترافیک، رهیاب و سیستم کنترل صوتی مانند دستیار صوتی آمازون، الکسا، اشاره کرد.
بهروزرسانی قابلتوجه بههمراه دنده دستی
طراحی بیرونی این خودرو نیز کمی دچار تغییر شده است، فوکوس هماکنون از جلوپنجره، سپر و چراغهای جدیدی استفاده کرده که دربرابر سایر نسخهها آن را متمایز میکند. هیبریداسیون ۷۴ ولتی فوکوس اکوبوست ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو هم از دیگر نسخههای جدید دردسترس خریداران این هاچبک مشهور محسوب میشود.
فورد نمونه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر این هاچبک را از خط تولید خارج کرده است بنابراین انتخاب مشتریان این شرکت به نسخههای ۹۹، ۱۲۳ یا ۱۵۳ اسب بخاری هیبریدی یا بنزینی ختم میشود. البته نسخه مشهور فوکوس ST با بهرهوری از یک موتور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر ۲۷۶ اسب بخاری نیز دردسترس خریداران قرار دارد.
بخش زیادی از فناوری بهینهشده موتور فورد و انعطاف بالای آن به جعبهدنده ۷ سرعتی خودکار دو کلاچهاش باز میگردد. پیش از این، خریداران به انتخاب یک جعبهدنده ۶ سریعتی دستی یا یک نمونه ۸ سرعتی خودکار بهمهمراه مبدل گشتاور محدود بودند. فورد مدعی شده که استفاده از جعبهدنده جدید باعث رانندگی بهینهتر و جذابتر خواهد شد.
از دیگر ویژگیهای ایمنی این هاچبک که توسط مجموعه ایمنی «NCAP» نیز تایید شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دستیار نقاط کور، دستیار برخورد، کروزکنترل تطبیقی با فناوری توقف و حرکت، شناسایی علامتهای راهنمایی و رانندگی و دستیار نگهداری خودرو میان خطوط.
راندمانی آشنای نسل ۴.۵
تجربه رانندگی فوکوس نسبتبه نسل گذشته خود تفاوت چندانی پیدا نکرده است که حقیقتا جای گلایه نیز ندارد. این خودرو یک حس اروپایی و نرمالبودن، مقرونبهصرفگی و معقولیت را به کاربر خود القا میکند؛ خودرویی که میتواند خود را بهعنوان همراهی مطمئن برای خانوادهها معرفی کند و درعین حال از لذت رانندگی نیز نکاهد.
فوکوس برخلاف مینی کوپر رفتارهای ناگهانی از خود نشان نمیدهد بنابراین راننده با گذشت زمان میتواند خودروی خود را بهتر درک کند و در پیچهای تیز عملکرد بهتری داشته باشد. فورد فوکوس اصلا به نرمی هاچبک فرانسوی DS 4 نمیرسد؛ حتی از اشکودا اکتاویا نیز کمی خشکتر است اما در ازای سواری سفتتر خود فرمانپذیری بهتری را ارائه میدهد.
فرمان فوکوس حس سبکی دارد که با کاراکتر این خودرو در تناسب کامل است. نمونه ST-Line حس اسپرتتری را به راننده منتقل میکند با این وجود نمیتوان به حالوهوای موجود در این فوکوس هم خرده گرفت چراکه درکنار دقت بالا بازخورد مناسبی را نیز ارائه میدهد.
عملکرد مناسب فوکوس در جاده
ورود به یک پیچ چالشانگیز عملکرد واقعی شاسی را نمایان میکند که بدون تاخیر وارد عمل شده و مسیر تعیینشده توسط راننده را میپیماید. با فشار دادن پا روی پدال گاز، میتوان بیشفرمانی را در چرخهای فوکوس حس کرد که چندان حواسپرتکن نیست. حس درگیرکردن راننده بهوسیله پدال کلاچ و دسته دنده که در میان کنسول جا خوش کرده، از همیشه بیشتر شده است.
ارتباط یکپارچه اجزای داخلی این خودرو در بخش جعبهدنده به راننده اجازه میدهد تا بهجای تکیه به کامپیوتر برای بهرهوری از نسبتدندههای گوناگون، خودشان این کار را انجام دهند. هرچند استفاده از دنده دستی باعث خستگی زیاد در عبور از ترافیک میشود اما لذت رانندگی را در باقی موارد برای خودرودوستان چندبرابر میکند. همانگونه که گفته شد، جعبهدنده عملکرد مناسبی دارد اما این جعبهدنده ۶ سرعتی همچنان به پای نمونه موجود در فوکوس ST نیست و دقت پایینتری دارد.
فضای داخلی معمولی
کابین فوکوس فیسلیفت برای خلاف نسل گذشته دیگر میزبان دکمهها تنظیم سیستم تهویه و… نیست و بهجای آن شاهد بهکارگیری یک نمایشگر در کنسول میانی و تنها کلیدهای کنترل صدا و چهار دکمه دیگر برای کنترل بخشهای اصلی خودرو همچون سیستم روشن/ خاموش خودرو هستیم. فورد باوجود بهرهوری از یک نمایشگر بزرگ، آیکونهای رابط کاربریاش را کوچک طراحی کرده است که حقیقتا حرکتی ناپخته به شمار میرود.
متاسفانه باقی بخشهای کابین فورد چندان طراحی بهروز و شگفتآوری ندارد و حس یک کابین تقریبا ارزانقیمت را میدهد. کابین محصولات فورد طرفداران مختص به خود را دارد چراکه در آن، همه چیز همیشه در جای مناسبی قرار گرفته است. شاید کیفیت این کابین سیاه و خاکستری به اندازه کابین محصولات آئودی نباشد اما از آنجا که خریدار تنها مبلغ ۲۳,۵۰۰ پوند برای خرید این خودرو هزینه میکند، میتوان این کیفیت ساخت را توجیه کرد.
جمعبندی
فورد فوکوس پیش از معرفی فیسلیفت جدیدش و بهلطف بهرهوری از تناسب و زیبایی در طراحی بهعنوان یک خودروی خانوادگی ستودنی شناخته میشد. خودرویی که با استفاده از فرمانپذیری در خور توجه (در محدوده قیمتی خود) و حفظ آرامش سرنشینان، به همه المانهای مورد نیاز برای تبدیلشدن به انتخابی مناسب برای خریداران را دارد. تمام این ویژگیها در فیسلیفت تازه نیز حفظ شدهاند.
فوکوس نسل ۴ بهعنوان یک خودروی احتراقداخلی بهعنوان هاچبکی منطقی، لذتبخش و درعین حال راحت محسوب میشد که سرانجام در گاراژ بسیاری از اقشار متوسط جامعه، جای خود را پیدا میکرد. نسل ۴.۵ این خودرو هم میراثدار تمام بخشهای مثبت نسل قبلی به شمار میرود و درعینحال، بهطرز شگفتآوری هم ارزان است.
مشخصات فنی فورد فوکوس ۱.۰ اکوبوست ۱۲۵ تیتانیوم:
قیمت نمونه تستشده: | ۲۴,۷۵۰ پوند (۲۸,۷۴۳ دلار) |
موتور | ۳ سیلندر ۹۹۹ سیسی توربوشارژ بنزینی |
جعبهدنده | ۶ سرعتی دستی |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
قدرت/ گشتاور | ۱۲۳ اسب بخار/ ۱۶۷ نیوتن متر |
شتاب اولیه | ۱۰.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۴.۵ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
رقبای اصلی | کیا سید/ سئات لئون |
مازیار
۱۲ آبان ۱۴۰۱چه خوشگله
Taha Malek
۱۲ آبان ۱۴۰۱خیلی دوست داشتنیه
مثل اینکه دیگ خبری از نسخه rs نیست متاسفانه یکی از ماشینای مورد علاقم بود
blackwing
۱۲ آبان ۱۴۰۱میتونست ماشین توشهری خیلی خوبی برای مردم ایران زمین باشه.. 🤦🏻♂️
محسن
۱۲ آبان ۱۴۰۱بینهایت عالی به نظر من برای خانواده های معمولی جزو بهترین گزینه هاست .حالا اینجا نزدیکترین تولید ملی شبیه بهش کوییک دو رنگه😔
amir1400
۱۲ آبان ۱۴۰۱قیمت این ماشین به پول ما ( تازه با حساب قیمت تخیلی پوند حدود ۳۹ هزار تومان ) میشه ۹۰۰ میلیون تومان ، یعنی قیمتش از خیلی آشغال های چینی که به مردم تحمیل میکنن کمتر هست ، واقعا افسوس 😔
Payfast
۱۳ آبان ۱۴۰۱۱۰۰ درصد گمرک و که حساب کنیم با سود وارد کننده بیشتر از ۲.۲ میلیارد میشه
قاطر فروش
۱۲ آبان ۱۴۰۱سواریشو با دی اس 4 مقایسه کرده ک 10 هزار پاوند گرونتره
Khosrow
۱۲ آبان ۱۴۰۱شکیل و ارزنده ..
Radmehr
۱۲ آبان ۱۴۰۱شما که ضد آمریکا بودی…؟
یوسف
۱۲ آبان ۱۴۰۱بهترین گزینه برای فضاهای شهری، جمع و جور، تند و تیز، کم مصرف، با فضای داخلی منعطف. البته همون جور که تو متن اشاره شده کابینش نسبت به رقبای اروپایی مثل پژو 308 یا فولکس گلف خیلی ساده طراحی شده ولی خیلی هم ارزون تر از اون هاست و من هم به شخصه با کابین های شسته رفته مثل این راحت ترم.
cyberpunk
۱۲ آبان ۱۴۰۱آمریکا و کره سالار
یکی کابوس اروپا شده
یکی کابوس جاپن
کرگدن باواریا
۱۲ آبان ۱۴۰۱جریان چیه هرچی فیکه کره رو میچسبونه آمریکا و آلمان ؟!
دادا اصلا میدونی فلسفه خودروسازی آمریکا چیه ؟ که میچسبونی کنار کره؟ هپ..
Royal Driver UK 70
۱۳ آبان ۱۴۰۱این همون میلاد زمه، خب طبیعیه، کسیه که گند زده به پدال کاریش نمیشه کرد.
امیرحسین
۱۲ آبان ۱۴۰۱چ با کلاسه و خوشگله ولی موتورش ضعیفه حجمش پایینه
Taha Malek
۱۲ آبان ۱۴۰۱حجمش پایینه ولی ضعیف نیست واسه داخل شهر مناسبه
amir1400
۱۳ آبان ۱۴۰۱شتابش برای یه ماشین شهری خیلی هم خوب است
T
۱۲ آبان ۱۴۰۱بهش ۱۶ میدم
datsun
۱۲ آبان ۱۴۰۱طراحیش عالیه کیفیت هم که فورده ، یکی از بهترین خودروها برای عموم مردمه
کرگدن باواریا
۱۲ آبان ۱۴۰۱تنها هاچبکی هست که به سدان ترجیحش میدم
MohammaD
۱۲ آبان ۱۴۰۱??مجله اتوکار??
پدرام
۱۲ آبان ۱۴۰۱شما فقط خروجی رو ببین که از یک موتور 999 سی سی سه سیلندر با توربو 123 اسب بخار گرفته! 167 نیوتن متر گشتاور
تازه این نسخه پایه اش هست
شاپور
۱۲ آبان ۱۴۰۱۴سال پیش این دلبر در صورت واردات به پول ما میشد ۱۱۵میلیون ولی الان شده حدود ۹۰۰میلیون تازه بدون گمرکی و عوارض