در آوریل امسال، آخرین دستگاه فورد موندئو پس از پنج نسل و سه دهه تولید مداوم از کارخانهٔ این شرکت در والنسیا خارج شد و طولی نکشید که آیندهٔ هاچبک فوکوس هم موردتردید قرار گرفت زیرا گزارشی از اتو نیوز اروپا مدعی شد تولید این خودرو پس از پایان آگوست امسال بشدت کاهش خواهد یافت. دلیل اصلی این موضوع چیزی نیست جز محبوبیت کراساوورها که کاهش فروش سدانها و هاچبکها را به دنبال داشته است. خبرهای بد برای طرفداران فوکوس اما به همینجا ختم نمیشود زیرا فورد حالا رسماً اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۵ بهطور کامل با این هاچبک کامپکت خداحافظی خواهد کرد.
این یعنی فیسلیفت نسل چهارم فوکوس که چند وقت پیش معرفی شد آخرین نسخهٔ آن خواهد بود زیرا فورد در عصر الکتریکی برای احیای این خودرو که زمانی بسیار محبوب بود هیچ برنامهای ندارد. رئیس فورد اروپا «استوارت راولی» در مصاحبهای با خبرنگاران رسماً پایان کار فوکوس را اعلام کرده است. این خودرو برای بازار اروپا در کارخانهٔ فورد در زارلوییس تولید میشود و پس از خاتمهٔ تولید آن در سال ۲۰۲۵، آیندهٔ این کارخانه نامشخص خواهد بود زیرا به گفتهٔ فورد، راهحلی برای حفظ فعالیت کارخانه پس از پایان کار فوکوس طی حدود سه سال آینده پیدا نکرده است. راولی دراینباره گفته است:
ما به دنبال فرصتهای جایگزین دیگری برای تولید خودرو در زارلوییس هستیم که شامل فروش کارخانه به شرکتهای دیگر هم خواهد بود. ما در برنامهریزیهای خود مدل دیگری نداریم که روی خط تولید زارلوییس برود
همچنین به گفتهٔ راولی، از ۴,۶۰۰ نفری که هماکنون در زارلوییس کار میکنند تعداد قابلتوجهی کاهش پیدا خواهد کرد. وی دراینباره گفته است:
واقعیت صنعت خودروسازی این است که تولید مدلهای الکتریکی به نیروی کمتری نیاز دارد
البته موندئو و فوکوس در چین هم برای بازار این کشور تولید میشوند و حتی فورد بهتازگی نسل جدید سدان میان سایز خود را معرفی کرده است که این یعنی موندئو در چین فعلاً برای مدتی طولانی ارائه خواهد شد؛ بنابراین، ممکن است تولید فوکوس هم در چین تا بعد از سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا کند. این هاچبک باسابقه اما در بازار اروپا بشدت از کمبود قطعات ضربه خورده و زمان انتظار برای تحویل آن از دوازده ماه هم فراتر رفته است. یکی از مشکلات اصلی در تولید فوکوس کمبود قطعات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC4 است که در اوکراین جنگزده تولید میشود و تأخیرهای بزرگی را ایجاد کرده است.
javadhy
۳ تیر ۱۴۰۱جالبه تمام خودروهای جذاب و باسابقه دارن کنار گذاشته میشن البته این زیاد تقصیر خودروسازا نیست به نظرم یکم سلیقه مردم عوض شده که ترجیح میدن به جای سدان و هاچبکو شاسی فول سایزو و ….. برن کراس اوور الکتریکی بخرن
متاسفانه
Erfan
۳ تیر ۱۴۰۱به نظرم من یه بخشی از این تغییرات سلیقه مال بالا رفتن میانگین سن مردم جهان.
که برای مثال الان ژاپن میانگین سنی بالای ۴۴سال رو داره.
با این روند کاهش رشد جمعیت و بالا تر رفتن میانیگن سنی جمعیت قطعا قراره اوضاع ماشین ها از این خراب تر بشه
JDM lover
۳ تیر ۱۴۰۱اینا همش بخاطر مد هست
بقول viper ، مد میاد و میره
امیدوارم این کراس اوور ها هم یروزی برچیده بشن
Carlover
۳ تیر ۱۴۰۱حیف شد واقعا
datsun
۳ تیر ۱۴۰۱موندم چن سال دیگه ماشینها بازها به چی دل خوش کنن ماشینهای محبوب یکی یکی نابود شدن.
کافر مقدس
۳ تیر ۱۴۰۱اگه این ایران بود بازم مثل هاچبک صدای تیراندازی از اگزوز ش میگرفتن همراه با نوای محسن لرستانی
ارین صاحب جمعی
۳ تیر ۱۴۰۱بای بای دوج بای بای فورد فوکس بای بای گودزیلا بای بای دنیا افسوس که افسانه ها دارن میرن
HamiD
۳ تیر ۱۴۰۱فوکس از اون ماشینایی بود که اول اکثر گیم ها میدادن دست پلیر …
حیف شد واقعا …
کراس اوور چی داره خدایی ملت اینقدر دوسشون دارن!!!
هعی …
Erfan
۴ تیر ۱۴۰۱حالا باز کراس اوور های اون ور آب اوکیه که دو دیفرانسیل هستند و یه نیمچه توانایی آفرود برای سفارش های خانوادگی دارن.
اما واقعا نمیدونم کراس اوور های چینی داخل کشور که تک دیفرانسیل هستند چه کاربردی دارن اونم با ۱.۵توربو.
با چشم دیدم ۷۰درصد فقط برای نما و اینکه بگن ما شاسی بلند داریم میریم میخریم.
که هنوز فرق شاسی بلند رو با کراس اوور نمیدونن.
Ilia2008
۳ تیر ۱۴۰۱همش داره میشه کراس اوور 😒
حیف همچین ماشین هایی از خط تولید خارج بشن
JDM lover
۳ تیر ۱۴۰۱هعی
شمام هم داره باورتون میشه ما اخرین نسل ماشین باز هستیم؟؟؟
رضا باقری
۳ تیر ۱۴۰۱Don’t say bullshit bro
TML BN
۳ تیر ۱۴۰۱خیلی وقته نسل ماشین باز ها تموم شده😔
پورشه❤️
۹ تیر ۱۴۰۱وقتی سوار ماشین بابام بودیم یه پژو رد شد تیون شده و منی خوشحال اوف عجب گنگی و بابام گفت این مسخره بازیا چیه مردم با ماشینتون درمیارن
به بابام گفتم بابا ببخشید ولی شما ماشین باز نیستید
TML BN
۳ تیر ۱۴۰۱فوکس با اون رنگ آبی همیشه اسطوره بود
زیزیگولو
۳ تیر ۱۴۰۱ای کاش بجای اینکه برن دنبال تاتا موتور و بنجلای هندی حداقل خط تولید این از رده خارج شده آمریکایی رو بیارن سایپا یا ایرانخودرو ولی نکته اینجاست که مسئولین عمراً اگه همچین کاری بکنن
Amir ali
۳ تیر ۱۴۰۱من خیلی این ماشین رو دوست دارم مخصوصا دو نسل قبل
واقعا حیف شد
اونوقت یه لگن اومده یه نام تسلا مدل وای
با احترام به تسلایی ها
Hadi
۳ تیر ۱۴۰۱واقعا حیف امثال اینا که دارن می رن…
فورد که موندئو/تاروس که فقط تو چین خاورمیانه ب جز ایران هستش…اینم که…
حیف سدان های شورولت ایمپالا و… فورد و…