در این درگ جذاب و دیدنی، شاهد رقابت فورد GT40 سال ۱۹۶۷، فورد GT سال ۲۰۰۶ و فورد GT سال ۲۰۱۷ خواهیم بود.
مسابقهٔ درگ بین هر سه نسل فورد GT اتفاقی نیست که زیاد بتوانیم ببینیم اما حالا مت واتسون از کارواو در جدیدترین ویدئوی خود این امکان را فراهم کرده است. در اینجا، نسل سوم GT به مصاف GT40 سال ۱۹۶۷ و GT نسل دوم سال ۲۰۰۶ میرود. فورد GT مارک III سال ۱۹۶۷ خودرویی فوقالعاده است. این ماشین یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. وزن این خودرو هم ۱۲۳۰ کیلوگرم است. این GT در زمان عرضه ۱۸,۵۰۰ دلار قیمت داشت اما امروز ارزش آن به ۲.۵ میلیون دلار رسیده است.
در مرحلهٔ بعد GT سال ۲۰۰۶ را با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ داریم که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو هم محرک عقب است و از گیربکس دستی استفاده میکند اما با وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم، بسیار از سلف خود سنگینتر است. GT در زمان عرضه در سال ۲۰۰۶ با قیمتی در حدود ۱۴۰ هزار دلار به فروش میرسید اما امروز بیش از ۶۰۰ هزار دلار ارزش دارد.
درنهایت هم به نسل سوم GT و نسخهٔ ویژهای از آن میرسیم که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. برخلاف دو نسل قبلی، در سینهٔ این خودرو یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. این GT با وزن ۱۳۸۵ کیلوگرم از نسل قبلی سبکتر است و از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکند اما همچنان محرک عقب است. این خودرو از سری سگینیچر است که تنها سه نمونه از آن ساخته شده و توسط سه اسطورهٔ جهان خودرو شامل «پیتر براک» طراحی دیتونا کوپه و «باب بوندورانت» و «ماریو آندرتی» که هردو از رانندههای افسانهای فورد GT در دههٔ ۶۰ بودهاند امضا شده است. به همین دلیل، درحالیکه خودرو در زمان عرضه حدود ۵۶۰ هزار دلار قیمت داشته، امروز مالک آن رقم زیر ۱.۵ دلار را قبول نمیکند.
پس از معرفی خودروها نوبت به مسابقه رسید. با توجه به قدرت و تفاوت تکنولوژی، بدیهی است که بهراحتی بتوانیم نتیجه را پیشبینی کنیم. مدل ۲۰۱۷ پیروز شد و ۴۰۰ متر را در ۱۱ ثانیه طی کرد. GT سال ۲۰۰۶ این کار را در ۱۲ ثانیه انجام داد و پدربزرگ جیتیها پس از ۱۳.۹ ثانیه به خط پایان رسید. سپس یک مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت برگزار شد که بازهم نتیجه تغییر نکرد و سه خودرو در همان رتبههای قبلی قرار گرفتند. درنهایت هم قرار بود آزمایش ترمز انجام شود که GT سال ۱۹۶۷ پنچر شد و این قسمت فقط با حضور دو نسل جدیدتر برگزار شد و بدیهی است که در اینجا هم پیروزی به GT سال ۲۰۱۷ رسید.
مشخصات فنی
فورد GT سال ۱۹۶۷ | فورد GT سال ۲۰۰۶ | فورد GT سال ۲۰۱۷ | |
پیشرانه | ۴.۷ لیتری V8 | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار | ۵۶۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۶۸۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۲۳۰ کیلوگرم | ۱۵۸۱ کیلوگرم | ۱۳۸۵ کیلوگرم |
جرمی کلارکسون
۱۸ دی ۱۴۰۲فورد افسانه ای جی تی ۴۰ مارک 2 با رانندگی کن مایلز مسابقات لمان ۱۹۶۶ رو برد
R@min
۱۸ دی ۱۴۰۲بروس مک لارن اول شد.
امیررضا
۱۸ دی ۱۴۰۲بروس عقبتر از مایلز شروع کرده بود ولی چون سه ماشین (بخاطر یه عکس!) باهم از خط پایان رد شدن، بروس امتیاز بیشتری کسب کرد و برنده شد. ولی هیچکس منکر این موضوع نیست که دلیل اصلی پیروزی فورد جیتی و در کل تیم فورد تو لمانز، کن مایلز بود.
R@min
۱۸ دی ۱۴۰۲امتیاز نه مسیر بیشتری رفته بود چون ماشین عقب تر بود !
معیارتم فیلم قرار نده کن مایلز فقط یه نفر از بین ده ها آدم این پروژه بود که بخاطر بار درام فیلم بولد شده بود.
نشناسی بهتره
۱۸ دی ۱۴۰۲البته با تقلب
(مدرک:فیلم فورد در برابر فراری)
NAVID۰۰۹۸
۱۸ دی ۱۴۰۲GT میبینم ، ناخداگاه یاد فیلم سینمایی فورد علیه فراری میوفتم !
اگر دیدید باز هم ببینید بینظیره !
اگر هم ندیدید پس بدونید تمام عمری که کردید بر فناست !
جرمی کلارکسون
۱۸ دی ۱۴۰۲فیلم فورد در برابر فراری رو ببین
جرمی کلارکسون
۱۸ دی ۱۴۰۲فیلم فورد در برابر فراری رو ببین با بازی کریستین بیل و مت دیمون
Mercedes-Benz
۱۸ دی ۱۴۰۲فقط نسل اولش عجب اسطوره بی نظیری بود لمانرو ۴ سال تسخیر کرد و فراری هم شکست داد
Jeferson
۱۸ دی ۱۴۰۲اون بابا بزرگو تازه از خواب بیدار کرده بودن
GMA
۱۸ دی ۱۴۰۲Ford GT در هر سه نسل به معنای واقعی شاهکار طراحیه ولی GT40 مدل ۱۹۶۶ کاش بود
طراحیش خیلی قشنگ تره
هیچ عیبی به هیچ کدومشون وارد نیست
اسطوره خودروسازی آمریکاست❤️
OM.01
۱۸ دی ۱۴۰۲شرکت superformance خودروهای شلبی کبرا و شلبی دیتونا و کوروت گرند اسپرت 1963 و فورد Gt40 رو به صورت رپلیکا تولید میکنه. اینقدر شبیه نسخه اصلی هست که تشخیصش برای آدم های عادی غیر ممکنه. شرکت superformance مدل های مختلف رو بر اساس خودروی اصلی میسازه. یعنی سمبل کاری نیست و واقعا شاسی تعلیق موتور گیربکس بدنه کاملا درست حسابی هست.
یه سرچ بزنید متوجه میشید.
سوال که چند وقته ذهنمو درگیر کرده اینکه آیا یا 150 الی 200 هزار دلار یهFord gt40 superformanceبخریم معامله جذابی کردیم یا کوروت پورشه بنز و… خودروهای اسپرت امروزی
البته نسبی هست و سلیقه ای هستش.
نظر شما چیه R@min ؟
پ.ن= همه دنبال ماشین مدرن آپشن طراحی بروز هستن ولی من من دنبال ماشین قدیمی با تکنولوژی مدرن🤣😅
R@min
۱۸ دی ۱۴۰۲منم عاشق رستوماد و این پروژه ها هستم یه ماستنگ باس یا شول SS فول رستوماد خیلی جذاب تره برام حالا اون کنارم یه کوروت پورش مدرن بود خوب نیستا ولی خب … 😂
پروژه شلبی دیتونا از همش بهتره GT40 خیلی دفرمه دراوردن داد میزنه فیکه.
OM.01
۱۸ دی ۱۴۰۲(پروژه شلبی دیتونا از همش بهتره GT40 خیلی دفرمه دراوردن داد میزنه فیکه)
Gt40 بر اساس نسخه 1966 و 1965 میسازن در نسخه mkl و mkll. اتفاقا خیلی شبیه نسخه اصلی هست.
https://www.fastlanecars.com/vehicles/2534/1966-superformance-gt-40
این نسخه superformance هست و واقعا شبیه نسخه اصلی 1965هست از هر 100 نفر نهایت 5 نفر بفهمن نسخه اصلی نیست…
پروژه شلبی دیتونا و کوروت گرند اسپرت 1963 رو واقعا خوب درآوردن من هم اونارو دوست دارم. شلبی کبرا هم خوب درآوردن ولی من شلبی کبرا backdraft رو بیشتر دوست دارم.
(حالا اون کنارم یه کوروت پورش مدرن بود خوب نیستا ولی خب … 😂)
من پورشه بخوام بگیرم شاید با 60k الی 80k احتمالا 356 replica بگیرم😂 ساده جذاب با 120 اسب موتور هواخنک گوگولی.البته وزنش سبک هست خوب راه میره.
کوروت هم تا وقتی C2 رستوماد هست C8 دیگه چیه😂
https://www.corvsport.com/for-sale-1963-chevrolet-corvette-split-window-coupe-restomod/
ولی خوبی خودروهای رستوماد اینکه بیشتر مردم دنیا و عموم جامعه درکی ازشون ندارن و هرچقدر پولشونو میدی اطرافیان میگن ماشین قدیمی هست و خودت تهش میگی ماشین بابابزرگمه. ولی ماشین های برند های معتبر و محبوب و خاص جلب توجه زیادی دارن. البته ماشین کلاسیک خودش خیلی جلب توجه داره اما به خاطر اینکه تو خیابون کمه و نه دلیل دیگه ای.
کلا خودروهای رستوماد پرو تورینگ یه چالش و پارادوکس هستن. ظاهر قدیمی کابین قدیمی اما از اون ور مدرن. مکانیکی ماشین رو روشن میکنی ولی صدایی که توقع داری نمیاد و عین ماشین مدرنه. البته به شرطی که اصولی رستوماد شده باشه.
ماشین های هات راد و استریت راد هم فلسفه شون کلا جداس.در یونیورس دیگه ای هستن :)
https://fuelcurve.com/road-rules-dave-ruhs-1932-ford-roadster/
R@min
۱۸ دی ۱۴۰۲پورشه های رستوماد سینگر واقعا چشم نوازه ظرافت کارش در حد رینگ برادرز نیست ولی تو اروپاییا من بیشتر از راف و … دوسش دارم.
مهدی
۱۸ دی ۱۴۰۲کلا طراحی همه نسل های جی تی ۴۰ رو دوست دارم مخصوصا نسل اول . چشمم همش سمت ایراد مونتاژی کاور ستون هست
Mamad
۱۸ دی ۱۴۰۲بالاخره این مت واتسون یه درگ درست انداخت
Amir
۱۸ دی ۱۴۰۲نسل یک و لمان دوتا دوست صمیمی بودن👑
BMW
۱۸ دی ۱۴۰۲سه اعجوبه ولی از طرح جی تی جدید مخصوصا عقبش خوشم میاد👍
رضا THP
۱۸ دی ۱۴۰۲این چه مرضیه که هر چی قدیمی تر باشه بیشتر خوشم میاد 😂
Arash
۱۸ دی ۱۴۰۲این نمونه gt40 انجین 289 اسمال بلاک داره
باید نسخه ۴۲۷ رو میاوردن
ارتین
۲۴ شهریور ۱۴۰۳اره منم به این فکر کردم ۱۹۶۶ زیادی عقب موند😂
Ashkan
۱۸ دی ۱۴۰۲بابا آخه لامصب چرا فورد ۱۹۶۷ اوردین چرا ۱۹۶۶ با موتور ۴۲۷ نیاوردین که ۷ لیتر حجم موتور،بعدش ببینین کدوم میبره ۱۹۶۷ اینارو دود میکنه ،زمانی که خواستن این انجین ۴۲۷ روش بندازن انجین تو ماشین جا نمیشد واس همین کل بدنه تغیر دادن
ابوالفضل
۱۹ دی ۱۴۰۲FORD GT 😍😍
نسل سومش چقدر جذابه
جهان
۲۴ دی ۱۴۰۲فورد gt 2005 ماشینی بود که من آرزوی داشتنش رو داشتم و در رویاهای خودم همیشه این ماشین رو تصور میکردم ،هنر ناب طراحی ،از اون ماشینهاست که کلا فرق داره با بقیه
ارتین
۲۴ شهریور ۱۴۰۳لامصب فورد جی تی ۱۹۶۶ جاده رو میکنه با خودش میبره بابا ۷ لیتر حجم موتور و ۴۲۷ اسب بخار قدرت چرا مدل قدیمیش که ۴ لیتر حجم داره و ۲۸۹ اسب بخاره رو آوردین خب ۱۹۶۶ جر میده همشون رو