فورد با تولید GT مارک ۴ موفق شده یکی از بینظیرترین و هیجانآورترین سوپراسپرتهای مخصوص پیست را به جهان معرفی کند.
نکات مثبت | نکات منفی |
زیبا، تکامل یافته | تنها ۶۷ دستگاه ساخته خواهد شد |
فورد GT مارک ۴ از کجا آمده است؟
شاید در تصاویر کلاسیک یا فیلم «فورد در برابر فراری» سوپراسپرتهای قدیمی این شرکت را دیده باشید که با عنوان مارک ۱ و ۲ شناخته میشدند. فورد در سال ۱۹۶۷ از نسخه تازهای رونمایی کرد که از شاسی مونوکوک فیبرکربنی، پنلهای لانهزنبوری آلومینیومی و آیرودینامیک پیشرفتهتر در مقایسه با نسل نخست و وزن کمتر برخوردار بود. خودروهای GT موفق بودند و برای این شرکت آمریکایی تاریخساز شدند؛ به همین دلیل مسئولانش به تولید نسلهای دیگر آن هم پرداختند.
جدیدترین نسخه این سوپراسپرت، مارک ۴ (نسل ۴) نام دارد که با همکاری فورد پرفورمنس و مجموعه «مولتیماتیک» ساخته شده است؛ خودرویی که از تمام قیدوبندهای مسابقه و جاده آزاد و میتواند نهایت مهندسی فورد و همکاری موتوراسپرتش را در پیست به رخ رقیبان بکشد.
پشتوانه فنی قوی
نتیجه کار این دو مجموعه که جانشین فورد GT40 مارک ۴ محسوب میشود، بهمراتب سریعتر از مسابقهدهنده فورد GTE در WEC عمل میکند. این خودرو از فاصله محوری بیشتر و پیشرانه ۳.۸ لیتری اکوبوست V6 سود میبرد که در حالت شتاب موتور، ۸۳۱ اسب بخار قدرت تولدی میکند. قدرت این موتور قدرتمند از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعتی تناوبی «اکسترکت» به چرخهای عقب منتقل میشود. خودروی برای توقف بدنه سبکوزن خود به دیسکهای کربن سرامیکی ترمز تکیه کرده و میتواند تعادل خود را با کمک سیستم کنترل چسبندگی موتوراسپرت «بوش»، ترمز ABS و فنربندی مسابقهای ASV مولتیماتیک حفظ کند.
فورد در زمینه ظاهری و عملکرد آیرودینامیک این خودرو هم کم نگذاشته است؛ GT مارک ۴ بهلطف بهرهوری از اجزای مهندسیشده آیرودینامیک میتواند در سرعتهای ۲۴۰ و ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت بهترتیب ۱,۰۸۸ و ۲,۰۴۵ کیلوگرم نیروی عمودی تولید کند که برای یک سوپراسپرت ۱,۲۵۰ کیلوگرمی رقمی خارقالعاده به شمار میرود.
راندمان بیمانند
هر چند بخواهید از فرمانپذیری و راندمان این خودرو عیب بگیرید، چیزی پیدا نمیکنید. مارک ۴ یکی از هیجانانگیزترین و جذابترین خودروهای مخصوص پیست است که امروزه در بازار محصولات گرانقیمت عرضه میشود. حس رانندگی یک شیطان را به راننده منتقل میکند و صدای وحشیانهای دارد اما این المانها را بهخوبی با راندمان پویایی خود ترکیب میکند. کنترل خودرو با پایداری و پاسخگویی مناسب همراه است و قدرت، عملکرد ترمز و چسبندگی خیرهکننده آن اعتیادآور هستند. GT مارک ۴ راننده را به جهانی جدید و سرشار از ترس، هیجان، ریسک و لذت میبرد تا جایی رانندگی با آن تماما احساسی میشود.
هر چند میتوان به نام بردن اجزای تازه و مخصوص این خودرو پرداخت اما گردهمایی آنها چیزی را میآفریند که بیش از حد تصور ارزشمند است. فرمان عملکرد سبکی دارد و پدال ترمز پیشرونده و عالی هستند. فورد GT مارک ۴ سه برنامه موتوری دارد. برنامههای اول و دوم بهترتیب حدود ۵۰۰ و ۶۰۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار میدهند اما برنامه آخر دسترسی به ۸۱۱ اسب بخار قدرت را ممکن میکند.
تعادل شاسی خیرهکننده است و حس مکانیکی بودن خودرو را به راننده منتقل میکند. GT مارک ۴ یک محیط مسابقهای را طلب میکند اما باعث کاهش اعتمادبهنفس راننده نمیشود. همهچیز بهخوبی سرهم شده تا راننده بتواند بیشتر از حد معمول به خودرو فشار بیاورد. با فشردن زودهنگام پدال گاز مشکلی در چسبندگی ایجاد نمیشود و ترمزها هم با رسیدن به پیچ بهخوبی از پس سرعت برمیآیند.
جعبهدنده با وجود عدم بهرهمندی از پدال کلاچ دندهها را بهبهترین شکل تعویض میکند. دلیل عملکرد خوب این قسمت به تلاش و نظارت مولتیماتیک باز میگردد که ویژگی تعویض دنده خودکار را هم به خودرو اضافه کردهاند. خوشبختانه این ویژگی بهموقع اختیار را در دست میگیرد و تنها به راننده میفهماند که مارک ۴ خودرویی متفاوت است و نشاط را بهشکل دیگری ارائه میکند.
چرخش با سرعت بالا هم با چسبندگی مناسب همراه است و از این جهت، راننده میتواند با سرعتی وارد پیچ شود که تصور میکند غیرممکن است. GT مارک ۴، این عملکرد خوبش را مدیون تجهیزات آیرودینامیکی است که با فشار باد آن را به زمین میچسبانند. راننده میتواند با گذر زمان به این حد برسد و حتی تا آنجا پیش برود که خودرو ذرهای کمفرمانی و گاه هم بیشفرمانی داشته باشد.
این سریعترین خودروی فورد است
هر چند فورد GT مارک ۴ خودرویی بینظیر برای استفاده در پیست و ثبت زمان در آن است اما احتمالا پس از خریدهشدن، در گاراژ نورپردازیشده یک مولتیمیلیادر خاک یا پولیش میخورد. اما مهندسان و سازندگان این خودرو به سرانجام آن اعتنایی نداشتهاند و تمام تلاششان را برای آفرینش یک ستاره از برند آبیرنگ فورد کردهاند. این خودرو در کنار سوپراسپرتهای GT3 و ابرخودروهای لمان توسعه پیدا کرده است و با راندن آن میتوان ارتباطش را با آنها دریافت. GT مارک ۴ یکی از آخرین تیرهای درونسوزی به شمار میرود که از کمان فورد پرتاب شد و احتمالا بیبدیل باقی خواهد ماند. نظر شما درباره این سوپراسپرت سرسخت چیست؟ آیا سوپر ون برقی فورد میتواند این هیولا را شکست دهد؟
مقالات مرتبط:
- بررسی مک لارن سولوس GT: سرعت، دقت و عملکرد بالا
- بررسی فراری SF90 XX اسپایدر؛ سوپراسپرتی در لباس ابرخودروها
ehsan
۲ مرداد ۱۴۰۳عجب پیشرانه ای عجب خودرویی
(Ali(chevynova
۲ مرداد ۱۴۰۳فاتح لمانز
هیولایی که فقط فورد از پس ساختش برمیومد
ماشالاه فورد
ماشالاه پیروز لمانز ۶۶تا۶۹
ماشالاه اون موتور ۴۲۷ که سال ۶۶ طومار فراری رو بست
SMS
۲ مرداد ۱۴۰۳مثل همیشه بی نظیر و عالی 😍👌
واقعا ماشالله فورد
محمدهادی
۳ مرداد ۱۴۰۳آهاااااع😄😄🫰🫰
خوب اومدی😄
B
۲ مرداد ۱۴۰۳عاشق فورد جی تی ام بشدت زیباست
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳بی نظیر👌
عکس های این ماشینو دیده بودم ولی اسم و مشخصاتش رو دقیق نمیدونستم، خیلی عالی بود.
Siyavash
۲ مرداد ۱۴۰۳هیولا واقعی یعنی این…
بهنام
۲ مرداد ۱۴۰۳از نظر بنده تنها فقط چند خودروی آمریکایی در قرن جدید از منظر طراحی در سطح بسیار بالای جهانی تولید شدهاند که سه تای آنها فورد جی تی نسل دو ، فورد جی تی نسل فعلی و موستانگ جی تی پونصد هستن که واقعا دوست داشتنی و زیبا هستن و از هموطنان اسپرت و سوپر اسپرت خودشون در سطح بالاتری قرار دارند .
BlackWing
۲ مرداد ۱۴۰۳کوروت نسل هشت و وایپر ACR : ما داریم اینجا زحمت میکشیم
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۳اون وقت بقیه خودروساز ها چند تا ماشین در سطح بسیار بالا تولید کردن؟!
زیزیگولو
۲ مرداد ۱۴۰۳فورد GT نماد تکنولوژی آمریکایی 👌
R@min
۲ مرداد ۱۴۰۳این ماشین حکم 919 evo برای کلاس LM GTE داره که بدون محدودیت قوانین فیا توسعه داده شد.
جا داشت به هشت سیلندرهای فورد هم مزین می شد.
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳مُزَیَنو خوب اومدی
B
۲ مرداد ۱۴۰۳چه تاکیدی رو حرکات کردی 😂
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳😂
محمدهادی
۲ مرداد ۱۴۰۳من موندم اون جناب جنرال موتورز الان کجاست بیاد زیر این پست بنویسه
امریکن کارز
امریکن فلان و فلان
هرجا یه ماسل کاری هست زود پیداش میشه
چرا امریکایی فن ها با پیست محور ذاتی مشکل دارن؟
اصصل جنس اینه
نه پر مصرف های پر حجم سنگین وزن بی مهارت در گذر پرسرعت از پیچ ها
والا
(Ali(chevynova
۲ مرداد ۱۴۰۳علت سوالت اونکه امریکایی باز نیستی و از دید یه اروپایی فن به ماشین نگاه میکنی
کسی که امریکای بازه خط مستقیم رفتن براش ارجعیت داره تا توی پیچ و خم رفتن
موتور ۸ سیلندر براش از ۱۰ و ۱۲ و ۶ سیلندر جذاب تره
حجم موتور و گشتاور رو ترجیح میده به توربو و حجم پایین
و……
برا همینه که فقط ماشین باید ۸ سیلندر کاربراتی با گیربکس ۳ دنده باشه و تخت گاز تو خط مستقیم نفس همه رو باهاش بگیری
MOHAMMAD.DEMON
۲ مرداد ۱۴۰۳دیگه این چرندیات چیه میگید
این ماشین راحت میتونه توی 100 کیلومتر 30 لیتر بنزین بسوزونه
همون جور که ماشین های کلاس GTD و GTE میسوزونن
اصلا مهم هم نیست میسوزونه چون نه 100 کیلومتر رونده میشه نه قوانین الایندگی و مصرفی براش وجود داره
وزن این نوع خودرو ها در تایم زدن توی پیست از یک F150 هم بیشتر میشه به خاطر داونفورس و درگ زیادی که به وجود میاد مثل چی باعث سوختن بنزین میشه
همه این ها به کنار ماسل کار های پرمصرف چه ربطی به این دارن ، ماسل کار فارغ از هرگونه منطق ریاضی هست و بیشتر احساسات درگیر میکنه برای ایجاد علاقه
Taha Ayoobi
۲ مرداد ۱۴۰۳محمد خیلی وقت بود نبودی دامون تنگ شده بود
MOHAMMAD.DEMON
۳ مرداد ۱۴۰۳قربونت دیگه ما پیشکسوت حساب میشیم
نه مثل قبل وقت داریم نه حوصله بحث
ولی منم دلم برای بحث های بی ثمر که قبلا داشتیم تو سایت تنگ شده
ولی چند روز یکبار میام کامنت و مطالب میخونم
Taha Ayoobi
۳ مرداد ۱۴۰۳بله دیگه دور دور جوون هاس.
سینا
۲ مرداد ۱۴۰۳یه وانت معذرت
کل اروپا هنوز وانت یا تراک نداره
حتی بنز با وجود جی کلاس هنوز وانت نداره
هرچی هم وانت یا تراک دارن از نیسان یا چینی ها دارند
فقط میمونه فولکس که یکی داره ولی نمی دونم خودش توسعه داده باشه یا نه
آمریکایی ها توی هر صنعتی پیشرو هستند اینم یکیش
Zero
۲ مرداد ۱۴۰۳این ماشین واقعا چسبیده به زمین🔥🫡
دوکاتی
۲ مرداد ۱۴۰۳سلام آقای صفر پور خیلی عالی بود دست جنابعالی درد نکند
علی صفرپور
۳ مرداد ۱۴۰۳🌹
ابوالفضل
۳ مرداد ۱۴۰۳فورد GT وارد میشود 😈
یوسف
۸ مرداد ۱۴۰۳والا حرف از همه میزنید ولی اون طرف یه ماشینی هست که راحت فوردو میندازه پشت سرخود اون هم ماشینی نیست جز…….
نیسان Z