فورد

فورد GT Mk IV رکورد پیست آمریکا را شکست

ابر خودروی فورد GT Mk IV توانست با اختلافی قابل‌توجه رکورد پیست آمریکا را بشکند.

خودروی جذاب GT Mk IV با ثبت رکورد ۱ دقیقه و ۵۸.۷۷ ثانیه توانست در پیست آمریکا تاریخ‌ساز شود. این خودروی اسپرت رکورد غیررسمی جدیدی را در زمان تست‌های مولتی ماتیک موتور اسپرت بر جای گذاشته است. GT یک دور این پیست ۵.۵ کیلومتری را در ۱ دقیقه و ۵۸.۷۷ ثانیه طی کرده است. بنا به گفته فورد پرفورمنس، این خودرو سریع‌ترین نسخه از GT در پیست آمریکاست و ۱۳ ثانیه سریع‌تر از رکورد خودروهای تولیدی این پیست یعنی زینگر ۲۱C عمل کرده است. برای مقایسه باید گفت استون مارتین ونتیج AMR LM GTE به عنوان خودرویی مسابقه‌ای زمان ۲ دقیقه و ۲.۵۲۲ ثانیه را در پیست آمریکا داشته است.

البته رکورد کلی پیست آمریکا به والتری بوتاس تعلق دارد که آن‌هم به‌صورت غیررسمی و در زمان کوالیفایینگ و نه مسابقه رسمی ثبت شده است. او توانسته با خودروی مسابقه‌ای مرسدس-ای ام جی F1 W10 در فصل ۲۰۱۹ مسابقات زمان باورنکردنی ۱ دقیقه و ۳۲.۰۲۹ ثانیه را بر جای بگذارد؛ اما نکته مهم این است که فورد GT Mk IV اگرچه مجوز حضور در معابر عمومی را ندارد اما یک خودرو با مشخصات مصرف‌کنندگان است و خودرویی کاملاً مسابقه‌ای به شمار نمی‌رود.

با بررسی ویدئوی رکوردشکنی ابر خودروی فورد می‌توان شتاب گیری بسیار سریع خودرو و حمله آن به پیچ‌ها را مشاهده کرد. در واقع GT Mk IV کاملاً به زمین چسبیده و اگرچه در برخی از لحظات به نظر می‌رسد چسبندگی آن کمتر شده اما راننده ماهر خودرو سریعاً اوضاع را بهبود می‌بخشد تا خودرو در پیست آمریکا بتازد. این پیست که در آستین تگزاس قرار دارد اولین پیست مخصوص آمریکا برای برگزاری مسابقات فرمول یک محسوب می‌شود. هرمان تیلک معمار این پیست ظاهراً از بهترین پیست‌های دنیا الهام گرفته و برخی پیچ‌های نمادین را در آن آورده است.

نکته دیگر به صدای جذاب پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربوی فورد مربوط می‌شود که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با قدرت ۸۰۰ اسب بخاری، این پیشرانه پرقدرت کاملاً برازنده GT خواهد بود. البته همه‌چیز ابر خودروی فورد در خط مستقیم خلاصه نمی‌شود چراکه به ویژگی‌هایی همچون سیستم تعلیق تطبیقی مولتی ماتیک، گیربکس مسابقه‌ای و بدنه‌ای فیبر کربنی مجهز شده است. قیمت این هیولا نیز به ۱.۷ میلیون دلار می‌رسد و فقط ۶۷ دستگاه از آن تولید خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک شاهد مدل دیگری از فورد GT باشیم چراکه خودروی مسابقه‌ای پرچم‌دار فورد با نام موستانگ GTD معرفی شده است. این خودرو از ۸۰۰ اسب بخار قدرت سود برده و ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد؛ اما GT Mk IV یک خودروی ویژه است که باعث می‌شود رقبا هراسناک شوند. ما منتظر هنسی ونوم F5 هم هستیم تا ببینیم در پیست آمریکا چه رکوردی را ثبت خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (7370 ديدگاه)

    ماشالاه قهرمان لمانز ۶۶
    ماشالاه سوپراسپرت واقعی که پشت چرم صندلی و قیمت الکی گرون و تولید محدود بودن مثل اروپاییها پنهان نشدی
    این هنره فورده که در کنار ساخت کامیونت ، ون و وانت میتونه یه سوپراسپرت بسازه و تمام الکی گرونهای اروپایی رو له کنه

    موافقم 6
    مخالفم 14
    1. Ferrari

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      همین ماشین رو اروپاییها میساختن با همچین قیمت، میگفتی اروپایی الکی گرون که حتی صندلی درست حسابی و چرمی هم نداره.

      موافقم 12
      مخالفم 5
    2. فرشاد

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (932 ديدگاه)

      ایشون از اولش همینجوری بود؟
      رفته رفهته نگران کننده میسه وضش

      موافقم 11
      مخالفم 7
      1. amir

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        این خیلی وقته وضعش اینطوریه ما و دکترا ازش قطع امید کردیم

        موافقم 14
        مخالفم 4
    3. GMA

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (847 ديدگاه)

      بعید می‌دونم نوشتن مجدد این کلمات پوچ و این جملات تکراری سودی برات داشته باشه.
      تاریخ انقضای این اراجیف دیگه سر رسیده.

      موافقم 14
      مخالفم 6
    4. Mohammad

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (333 ديدگاه)

      بله واقعا ماشالاه داره 😅

  2. (Ali(chevynova

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (7370 ديدگاه)

    (خودروی جذاب GT Mk IV با ثبت رکورد ۱ دقیقه و ۵۸.۷۷ ثانیه توانست در پیست آمریکا تاریخ‌ساز شود)

    (برای مقایسه باید گفت استون مارتین ونتیج AMR LM GTE به عنوان خودرویی مسابقه‌ای زمان ۲ دقیقه و ۲.۵۲۲ ثانیه را در پیست آمریکا داشته است)

    همین نشون میده فورد جی تی صرفا یه سوپر اسپرت الکی گرون و تولید محدود نیست و کارایی داره

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. Ferrari

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      استاد، استون مارتین با قوانین wec سازگاره ولی فورد GT mk iv هیچ کدوم از اون محدودیتهارو نداره.
      محض اطلاع شما استون مارتین ۵۰۰ اسب قدرت داره و این ماشین ۸۰۰ اسب بخار. این فقط یکی از تفاوتهاش هست.

      موافقم 14
      مخالفم 5
    2. بهزاد

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2540 ديدگاه)

      نکشی مارو الکی گرون ، قیمت این ماشین ۱.۷ میلیون دلاره.
      روز به روز حالت بدتر میشه.

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. فرشاد

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        اینم نمیدونه ک با قانون کپی پیست جلو میره

        موافقم 7
        مخالفم 4
      2. R

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1161 ديدگاه)

        از ریشه نابودش کردی🤣🤣🤣 تازه میگه تولید محدود نیست😅😅🤣 واقعا تعصب چشم ادمو کور میکنه

        موافقم 11
        مخالفم 6
      3. فقط انگلستان

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1116 ديدگاه)

        نمیدونستیم کیفیت بالای خودرو جزو معایبشه که به لطف ماشالاه این رو هم فهمیدیم
        لابد آشغال بازیافتی بهتره.

  3. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (309 ديدگاه)

    وقتی میگم آمریکاییها هر وقت لازم بدونن وارد یه داستانی بشن بقیه باید ماست‌ها رو کیسه کنند.به خدا ساخت ماشین خفن اصلا به مسخره بازیه امثال فراری پورشه والکری ندارن بزودی میبینید موستانگ پوست هایپر کارها رو می‌کنه اونم چی با یه ماسل ۶۰ هزار دلاری که بیس کار gtd,هست

    موافقم 7
    مخالفم 8
    1. Ferrari

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1952 ديدگاه)

      یه کام دیگه بگیری، احتمالا میگی فورد میخواد با موستانگ وارد مسابقات فرمول یک بشه و شانس اول قهرمانیه.

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. حسن

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2065 ديدگاه)

        فوتبال که نیست باخته باشی جام از دست رفته باشه انقد کامنت برای یک ماشین خوب هم نشان دهنده ی فشار زیاده بیخیال عمو اگه بده نقاط ضعفش را بگو انقد سنگ رو نمد نمال

        موافقم 3
        مخالفم 8
        1. محمدهادی

          ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2390 ديدگاه)

          حق با شماست
          انصافا فورد جی تی تنها نمونه ییه توی امریکا که حقیقتا،ذاتا و ماهیتا یک هایپر کار واقعیه
          این نمونه ش هم که با این ویژگی های دست نیافتنیش دیگه تیر خلاصو بر تمام حرف و حدیث ها و اما و اگرها زد
          بحق که این نسخه نهایی همه چی تمومه
          بنظر من فرودر موستانگ جی تی دی که قراره پرچمدار بعدی فورد باشه هرگز به گرد پای فورد جی تی توی خاص بودن و همه ی مشخصه ها نمیرسه
          فورد GT از همون اولش هم که اومد در سال ۱۹۶۸ لای همه ساخته های سنگین و پرحجم و پرمصرف امریکایی مثل یک مروارید گرانبها میدرخشید.اصن فورد جی تی یک تافته ی جدا بافته ست در امریکن کارز
          حسابشو جدا بدونید…
          عاشششقشم❤️❤️❤️❤️🔥🔥🔥🔥🔥

          موافقم 6
          مخالفم 1
  4. amirboss

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (688 ديدگاه)

    GT یه خودرو همه چیز تمومه.
    یکی از معدود ماشینای مورد افتخار جرمی کلارکسون.
    معجونی از پرفورمنس عالی و هماهنگی بی نظیر موتور و گیرباکس. طراحی هم که درخور یه جی تی واقعیه.
    اصن وقتی فورد مدل جی تی رو رونمایی کرد فهمیدم جی تی یعنی چی.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. R

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    حتی آینه هم نداره

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2043 ديدگاه)

      برای آیرودینامیک بهتر جاش دوربین میزارن ۹۱۱ رن اسپرت هم این شکلیه!

      می دونم این چیزارو نمی دونی هضمش برات سخته !

      موافقم 7
      مخالفم 7
      1. R

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1161 ديدگاه)

        چه خووب نمیدونستمم استادددد آفرین پیشرفت کردی
        منظورم اینه برا لخت تر کردنش از همه چیش زدن واسه تو زوده هنوز درک کنی اینارو

        موافقم 4
        مخالفم 3
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1517 ديدگاه)

    از ترکیب رنگی و اسکین بدنه اش خیلی خوشم اومد

  7. khashayar

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    منم میخوام یه ماشین بسازم به تعداد 50 تا قیمت هر کدوم هم 10 میلیون دلار.
    شاید هم فقط یک ماشین بسازم به قیمت 1 میلیارد دلار.
    —————————————

    موافقم 2
    مخالفم 4
  8. مازیار

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3292 ديدگاه)

    اروپایی الکی گرون …
    اونقدر که حافظه ضعیف من یاری میکنه چند مورد همینجا در پدال داشتیم از برندهای داج فورد و شورولت، که در موردشون گفته شده بود کیفیت در حد قیمت نیست. به جز بررسی های متعددی که به کیفیت پائین کابین امریکایی اشاره شده، اما راجع به اروپایی ها بخاطر ندارم اگه کسی میدونه حتما بگه
    U turn
    شاید امریکایی الکی گرون مناسب تره!!

    موافقم 9
    مخالفم 3
  9. Scuderia Ferrari

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4056 ديدگاه)

    دلیل و منطقی نداره برای بالا بردن ارزش کار فورد بیاییم فراری و پورشه رو تخریب کنیم
    این ماشین عالیه و رکورد خوبی هم زده ولی چرا باید با دوتا از بهترین اسپرت سازان تاریخ مقایسه بشه ؟؟!!
    تاریخچه این برندها و مدل های پیست محورشون خودش گویای همه چیز هست ….

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (309 ديدگاه)

      به هر حال برای شما سخته دیگه.آخه امثال شما فکر میکنید فراری یا پورشه بی رقیب میتازن ولی هیچ وقت متوجه نیستید که وقتی فورد میاد پوزه اینا رو به خاک میماله یعنی عمری تخصصی سوپر کار هایپر کار ساختم ولی یکی که پیکاپ غول آسا میسازه هر وقت اراده می‌کنه معادلات رو عوض می‌کنه.این رکورد آنقدر عظیم هست که روزها باید راجبش حرف زد.والکری با اون همه عظمت و ادعا انجین ۱۰۰۰ اسبی و هزاران مورد دیگه جلوی یه فورد جی تی ساده پودر شد یعنی اگر قورد یکم میخواست بیشتر ادامه بده حتی توان حمله به رکورد فرمول۱ رو داره.شما ببین کدیلاک غول ساز تا اراده ورود به لمانز کرد تو بالای جدول حضور پیدا کرد و بدون شک قهرمانیهاش ادامه داره.

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. مازیار

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3292 ديدگاه)

        رفیق راجع به پودر شدن والکری جلوی فورد جی تی یه توضیحی میدی کجا و به چه صورت بوده؟
        هرچند احتمالا نتونیم درک کنیم اما امتحانش ضرر نداره

        بعدشم شما کی از دهه شصت میلادی خارج میشین؟
        چرا دائما یادآوری می کنین که یه افتخار درست و حسابی داره اونم مربوط به شصت سال قبل؟

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. R

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1161 ديدگاه)

        یه بار یگه متنو بخون اون ونتیج ۵۰۰ اسب بخاری بوده والکری هنوز تو هیچ پیستی شرکت نکرده بیاد اینو محو میکنه بد متوجه شدی🤣🤣

      3. مازیار

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3292 ديدگاه)

        چی شد پس؟
        خیالات بود؟

      4. محمدهادی

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2390 ديدگاه)

        دوست عزیز واقعیت هم همینه که توی خودروهای پرفورمنس محور هرگز هیچ امریکایی حریف تبحر و تخصص پورشه و فراری نمیشده و نمیشه
        ولی فورد GT حسابش جداست…
        هیشکی نمیتونه روش حرفی بیاره
        حتی خود فورد هم نتونست چنین پروژه ی دیگه یی رو کلید بزنه
        درود بر اعضای این پروژه در دهه شصت میلادی
        عجب پدیده یی خلق شد در امریکایی ها

        موافقم 1
        مخالفم 1
      5. Galant.VR4(JDM)

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1115 ديدگاه)

        توان حمله به فرمول‌یک؟ داداش اصلا میفهمی فرمول‌یک چیه؟
        پادشاه موتور‌اسپرت اروپاییان و خداشون هم فراری اینکه بخواین اونارو ضعیف نشون بدین از تعصب و فشار خودتونه

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. حسین

          ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          دلم میخواد چت کنم بیام کامنت این امریکایی فنارو زیر این پستا بخونم فقط :)))))

  10. حسن

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    داداشای متعصب اولا فورد جی تی خیلی خفنه ولی دربرابر amg f1 سی ثانیه کندتر بود حالا اگه پورشه ۹۱۹evo تو پیست میومد که یک دقیقه رکورد میزد هرچند ما تو ایران صد سال شایدم بیشتر از تکنولوژی فورد جی تی عقبتریم ولی دیگه متعصب نظر ندین

    موافقم 2
    مخالفم 2
  11. MOHAMMAD.DEMON

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    دو جا باید سکوت میکردین
    یکی اونجا که فراری داشت تسلا تست و برسی میکرد
    درحالی که ادعا می‌کردید فراری توانایی ذاتی ساختن ماشین برقی داره
    یکی هم همین جا سکوت به جا خیلی با ارزش

    موافقم 6
    مخالفم 9
  12. حسن

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2065 ديدگاه)

    امریکن کارز دو جا خودش را نشون داد تا هیاهوهای بیجا را ساکت کنه یه بار با ساختن استینگری موتور عقب یه بارم اینجا
    واقعا باد تیکنولوجی را اینجوری باید خالی کرد که تو تک تک کامنتها فشار محسوس باشه

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. بهنام

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (903 ديدگاه)

      جناب حسن
      فورد جی تی از نظر من هر دو نسلش بسیار زیبا ، خاص و عالی هستن خصوصاً نسل اول و کاملاً با رقبای اروپایی رقابت خوبی دارن ولی حالا که درباره ی سکوت حرف زدی باید اینم بگی که شورولت از روی دست فراری 458 پانزده ساله کپی کرده. در هر صورت این کل کل بی معنی بوده و جایگاه هر کدوم هم مشخصه. در مورد فرمول یک دهه ی شصت و پیروزی فورد هم باز بنظرم کار فراری بعنوان یک شرکت کوچک با سرمایه ی محدود قابل تحسینه چون فورد با کمک انگلستان و چند شرکت دیگر و صرف هزینه ی هنگفت و البته چند شکست توانست بر فراری غلبه کنه .

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. حسن

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2065 ديدگاه)

        بزرگوار یک خودرو ساز ماشینی ساخته و یک نمایش زیبا بوجود اورده که نمیشه تحسینش نکرد
        اگه همین خودرو اروپایی بود میشد مرکز ثقل جهان و اوج شکوفایی و زیبایی و تکنولوجی که اگه ازش بد میگفتی تکنولوجی جهانی سنتر بولت میبروند اما هر کی طرفدار برندهای اروپاییه اومده هیت داده
        اصلا نذاشتین یک کامنت در وصف خوبیش نوشته بشه زیر هر پست 4 تا جواب و کل کل دادن و این خیلی مضحکه
        مشکل حد و مرز تفکرات دوستانه که تنفرشون غالب بر تفکره

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. مازیار

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3292 ديدگاه)

          حسن جون پیشنهاد می کنم یه بار دیگه اجمالی بخش کامنت ها رو از نظر بگذرون تا ببینی بیشترشون جواب دو تا افاضه فضل از ترول اعظم هست و دقیقا همون باعث شده که کار ارزشمند این فورد جی تی اصلا به بحث گذاشته نشه
          منصفانه برخورد کن

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. oliver

        ۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        اشتباه می‌کنی فراری رو فیات خریده بود و اونقدر سرمایه کافی داشت که یک ماشین دیگه هم برای رقابت به فورد ساخت و اینکه فورد با شرکت های دیگه همکاری نکرد فقط بدنه ماشین در کارخانه فورد در انگلستان ساخته شد در ضمن لمانز نه فرمول یک اینا با هم فرق میکنن لمانز ۲۴ ساعته سخت ترین مسابقه اتومبیلرانی هستش

  13. parhamiof

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    هنر آمریکایی.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. Taha Ayoobi

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4233 ديدگاه)

    قدرت آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا