فورد

تولید فورد GT در آخر امسال به پایان می‌رسد، خداحافظی یک افسانه

امسال سال پایانی عمر سوپراسپرت افسانه‌ای فورد GT است. این ماشین که ریشه در مسابقات دارد، محصول میراثی چندین دهه‌ای در صحنهٔ مسابقات استقامتی بین‌المللی بود. فورد نسل کنونی GT را هم با هدف پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعتهٔ لمانز توسعه داد یعنی هدفی که در اولین تلاش خود به شکلی چشمگیر به آن دست پیدا کرد. حال این افسانهٔ مسابقات به تولید آخرین نمونه‌های خود رسیده که پایان یک دورهٔ مهم را در تاریخ فورد رقم خواهد شد.

این نسل GT در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد یعنی زمانی که دقیقاً نیم قرن از پیروزی به‌یادماندنی فورد GT40 در مسابقات لمانز سال ۱۹۶۶ می‌گذشت. این شاهکار چشمگیر نتیجهٔ سال‌ها کار سخت برای ساخت یک خودروی مسابقه‌ای بود که بتواند فراری را شکست دهد. در آن زمان خودروهای مسابقه‌ای فراری اسطوره‌های لمانز بودند و در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی هیچ تیمی بیشتر از فراری در لمانز پیروز نشد. پس از ناکامی فورد در خرید فراری اما این شرکت آمریکایی تمام تمرکز خود را روی تحقیر فراری در صحنهٔ مسابقات گذاشت.

فورد با کمک افرادی افسانه‌ای مثل کارول شلبی، کن مایلز، بروس مک‌لارن، ماریو آندرتی و… موفق به شکست فراری شد و به سلطهٔ این شرکت ایتالیایی بر مسابقات لمانز پایان داد. حال اما عمر نسل دوم GT به پایان رسیده و مالتی‌متیک که این خودرو را برای فورد تولید می‌کند، پیش‌بینی کرده که تا دسامبر امسال بتواند ساخت تمام ۱۳۵۰ دستگاه GT را تکمیل کند. این یعنی باید سال‌ها منتظر بمانیم تا شاید بتوانیم نسل سوم این افسانهٔ مسابقات را ببینیم. مطمئناً از پایان تولید GT ناراحت هستیم اما مشتاقانه منتظریم ببینیم که آیندهٔ این نام تاریخی چه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    شاهکار فورد
    افتخارات جی تی به تنهایی اندازه قدمت کل یکسری خودروساز فلان کشوره

    موافقم 65
    مخالفم 16
    1. viper2

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      از سه تفنگ دار فقط یکیش موند . وایپر که رفت . جی تی بزرگ هم رفت . تسلیت به امریکایی فن ها

      موافقم 46
      مخالفم 2
      1. slatanat JDM

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (750 ديدگاه)

        آره نمیدونم چرا اشک تو چشمام جم شده

        موافقم 20
        مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    یکی مشهورترین اساطیر و الهه های صنعت خودروی جهان در آمریکا ❤❤

    موافقم 39
    مخالفم 5
  3. Moon

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (176 ديدگاه)

    خداحافظ اسطوره ، خداحافظ ای پایمال کننده غرور انزو فراری ، گرچه همیشه از بچگیم فن فراری و مرسدس و پورشه بودم ولی واقعا خودروسازی امریکا خصوصا فورد برام یه حس و حال دیگه ای داشتن

    موافقم 42
    مخالفم 8
  4. کافر مقدس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    بهترین 6سیلندر تاریخ هم که داره میره . کم کم 8سیلندر ها هم میروند میمونه کلی 4سیلندر و بعدش پیش به سوی فول الکتریک

    سنجش ماشین هم با ظاهر و پرفرمنس و قیمت ش اشتباه ست . هزینه و استهلاک هم خیلی مهمه . فراری هم به شدت ماشین های خوبی داری ولی هزینه ش کار هرکسی نیست

    در بازار اروپا و آمریکا کلی ماشین اسپرت قدرتمند هست . از پورشه تا فراری ولی خریداران به شدت کمی براش هست . دنبال دردسر و استهلاک و هزینه نیستن . تویوتا یا هوندا رو نگاه کنی همیشه بازار دست دوم ش هم به شدت خوبه کاربرد و مصرف جامعه رو به خوبی میشناسند ولی خیلی ماشین ها محکوم میشن به گوشه گیری اللخصوص ماشین هایی در سگمنت اسپرت های تولید انبوه

    پیش به سوی مصرف کنندگی مطلق

    موافقم 18
    مخالفم 8
    1. Moon

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چطوری حساب کردی بهترین ۶ سیلندر تاریخ ؟ ۹۱۱،۷۱۸،M3,جولیا و استولیو کوادریفولیو پشم هستند ؟

      موافقم 7
      مخالفم 34
      1. کافر مقدس

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1635 ديدگاه)

        ب همون دلیل که جایزه بهترین انجین 6سیلندر رو گرفته و فورد هم بهترین انجین انتخاب شد به لطف اکوبوست

        اینجا بهتر توضیح داده که چرا فورد جی تی چند جایزه برده 2016جایزه ایرودینمایک و یکی دوتا دیگه گرفت. 2018 هم جایزه best v6 engine

        https://www.brandonford.com/blog/has-the-new-ford-gt-won-any-awards/

        موافقم 13
        مخالفم 2
        1. Moon

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (176 ديدگاه)

          نمیشه با یکی دو بار برنده شدن جایزه انجین سال بگی بهترین انجین ۶ سیلندر هستش

          موافقم 8
          مخالفم 7
  5. Hamid

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    میشه پیش بینی کرد نسل بعدی برقیه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  6. R@m!n

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    فقط از فورد برمیاد محصولاتش بعد از نیم قرن فاصله هم بشدت شبیه به هم بمونن و اصالت رو حفظ کنن هم پرفورمنسی قابل ستایش ارائه بدن.

    موافقم 21
    مخالفم 5
    1. 1123

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      از نسل بعدیش هیچ خبری نیومده؟

      موافقم 12
  7. Scuderia Ferrari

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    از بسته شدن پرونده یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ آمریکا به شدت ناراحت شدم
    امیدوارم فورد به لمانز (LMH) برگرده و شاهد یک رقابت تماشایی و جذاب دیگه با فراری باشیم ….
    در ضمن اگه غرور انزو نبود ، انگیزه ای برای رقابت وجود نداشت و فورد GT افسانه ای متولد نمیشد
    لامبورگینی هم وجود نداشت !!
    فراری محرک خوبی برای برندهای بزرگ و اسپرت ساز بود

    موافقم 37
    مخالفم 1
  8. Ferrari

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1956 ديدگاه)

    البته این ماشین کم فورد رو تحقیر نکرد سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ فراری فورد رو بدجور له کرد ماشینهای فورد حتی به خط پایان هم نمیرسیدن و معمولا کسی این مورارد رو یادآوری نمیکنه.

    موافقم 16
    مخالفم 34
    1. Silent

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (631 ديدگاه)

      شرکتی که صنایع دستی می سازه رو با کمپانی فورد که تیراژ میلیونی داره از f150 تا سدان!
      اولویت شون رو می تونی تشخیص بدی؟!
      تعداد مدل ها و تیراژ تولید رو یکبار اینجا بنویس از همون 1963 تا 2020 باقی هم ببینن.

      همون ماشینی که الان سوارشی از تکنولوژی خط تولید فورد هست.

      موافقم 25
      مخالفم 9
      1. Ferrari

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1956 ديدگاه)

        چه ربطی داره؟ موضوع درمورد لمانز و تیم فورد بود نه خط تولید و این داستانها.
        فعلا این شرکت با همین صنایع دستی قویترین برند دنیاست خیلی قوی تر از برند فورد

        موافقم 14
        مخالفم 21
  9. Aboalfazl demon

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    یه نکته انتقادی بگم
    مثلا تو همین پست خداحافظی فورد جی تی خیلی ها اومدن جملات قشنگی نوشتن و دیسلایک الکی گرفتن
    بعد خیلی ها هم اومدن فورد جی تی رو نقد کرد و صحبت از تحقیر فورد توسط این ماشین در سال های ۶۳ تا ۶۵ میکنن و میگن کسی اینارو نمیگه

    خواستم بگم در حالا که یک افسانه داره خداحافظی میکنه نیایم نقدش کنیم بیایم تعریف کنیم ازش دنیا به آخر نمیرسه .

    ( کاربران طرفدار اروپا و ژاپن اینو باید قبول کنید که آمریکا ماشین های فوق العاده میسازه و ساخت ماشین خوب فقط برای کشور های مورد علاقه شما نیست پس نیایم زیر پست خداحافظی فورد جی تی افسانه ای به خاطر فشاری شدنمون به کسانی که این ماشینو ستایش کردن دیسلایک بدیم ).( جنبه مون بالا باشه )
    خودمم میدونم قراره الان کلی دیس بگیرم

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. GMA

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      «کاربران طرفدار اروپا و ژاپن اینو باید قبول کنید که آمریکا ماشین های فوق العاده میسازه و ساخت ماشین خوب فقط برای کشور های مورد علاقه شما نیست»
      همینو به یانکی و سایلنت بفهمونی ممنونت میشم🙂

      موافقم 27
      مخالفم 4
    2. Ferrari

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1956 ديدگاه)

      دوست عزیز من بخشی از عملکرد فورد در مسابقات لمانز رو یادآوری کردم که بعضی از دوستان فکر نکنن فورد همینطوری وارد مسابقات شده و فراری رو شکست داده. خودشون کلی شکست خوردن نمیدونم چرا این حقیقت باید شمارو ناراحت کنه هرچند اصلا برای من مهم نیست دوما این ماشین بود و نبودش برای خیلیها اصلا اهمیتی نداشته من شک ندارم قبل از اینکه این پست رو بخونید شما هم یادت نبود فورد جی تی وجود داره
      این ماشین از زمان تولیدش تا الان چه چیز خاصی به دنیای خودرو اضافه کرده؟ به نظر من هیچی. موتور شش سیلندر با مصرف ۱۷ لیتری و وزن زیاد با وجود استفاده گسترده از فیبرکربن. کیفیت رانندگی این ماشین هم هرگز اندازه رقبا نبوده. این ماشین نون شهرت جی تی ۴۰ رو خورد و ۱۳۵۰ دستگاه با قیمت دوبرابر نسبت به بهترین های این کلاس فروخته شده

      موافقم 10
      مخالفم 27
      1. R@m!n

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        😂😂😂😂

        انقدر فشار میاره که حتی میخوای از تاریخم حذفش کنی ؟؟ زشته اینکارا نکن. کسی نه شکستشو فراموش می کنه نه پیروزیشو همونطور که نه کسی پیروزی های فراری رو فراموش می کنه نه شکست هاشو. راجب قیمت هم حرف نزن که فراری خودش سردمدار این حرکت هاست. هر چی بخوای جلوتر بری میشه گل ب خودی شل کن لذت ببر.

        این کامنت ها هم فقط سطح عقده ای که نمی دونم از کجاست رو نشون میده دوسته من.

        موافقم 23
        مخالفم 7
      2. Aboalfazl demon

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (523 ديدگاه)

        این حرف از یک طرفدار فراری خیلی تعجب بر انگیزه
        چه چیزی اضافه کرده ؟
        با موتور ۶ سیلندر داره با v10 های تنفس طبیعی و v8 های توئین توربو رقابت میکنه و بهترین v6 تاریخه با اختلاف زیاد
        دوم چون شما یادت نبود دلیل نمیشه منم یادم نباشه فورد جی تی وجود داره

        موافقم 16
        مخالفم 4
        1. Aboalfazl demon

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (523 ديدگاه)

          با اختلاف زیاد نه . ولی بهترین v6 دنیاس
          از خود مدیر عامل فراری بپرسی جی تی رو تحسین میکنه ولی شما تحسین نمیکنی قابل توجه هستش

          موافقم 13
          مخالفم 3
      3. sam

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1149 ديدگاه)

        حرفت کاملآ درسته Ferrari اما برای فن بوی های آمریکآ قابل قبول نیست چون نمادین ترین ماشینشون زیر سوال میره
        به موتوری ک تو وانت ۴۰.۰۰۰ دلاری پیدا میشه میگن بهترین v6 با اختلاف !
        با وجود موتور f163 فراری
        flat 6 پورشه
        S58 ب ام و
        M630 مک لارن
        و حتی vr نیسان
        اصلا قابل پذیرش نیست
        ی موضوع دیگه پرفرمنس هست ک بازم چیز خاص ای نیست
        صفر تا صد ۲.۹
        1/4 مایل ۱۰.۸
        ۹۱۱ gt3 با گیرباکس pdk همین زمان و ثبت کرده ولی با موتور اتمسفر و ۱۶۰ اسب بخار قدرت کمتر
        حتی تو پیست تایم خاصی نزده که بگیم تمرکزش رو پیسته
        Vairano Handling Course

        911 GT3 (992) : 1:09.68
        McLaren 720S : 1:10.22
        Ferrari F8 Tributo : 1:10.45
        Huracan Evo : 1:10.78
        —Ford GT : 1:11.10
        McLaren 650S : 1:12.29
        وزن سنگینم که گفتی
        با بدنه و رینگ فیبر کربنی
        داخلشم ک فقط فرمون و صندلی داره
        اگه تاریخچه نداشت کسی بیشتر از ۱۰۰‌.۰۰۰ دلار این ماشین و نمیخرید

        موافقم 12
        مخالفم 21
        1. 1123

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (527 ديدگاه)

          بله درسته موتور پورشه و بی ام و وی شکل هستند

          موافقم 2
          مخالفم 3
        2. Aboalfazl demon

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (523 ديدگاه)

          آقا فن بوی .
          فورد جی تی حرفش رو تو لمانز زد .
          با انجین وانت ۶ سیلندر داره با بهترین v10 ها و v8 ها رقابت میکنه .
          در ضمن . پرسرعت ترین ۶ سیلندر تاریخه
          و در آخر قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

          موافقم 3
          مخالفم 3
        3. GMA

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1662 ديدگاه)

          جناب ابولفضل دمون شاید اطلاع نداشته باشید ولی رکورد سریعترین خودرو شش سیلندر تاریخ متعلق به راف CTR3 کلاب اسپرت هست با حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت

          موافقم 5
          مخالفم 4
        4. Ferrari

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1956 ديدگاه)

          اقا این نظرات بی پایه و اساس چیه میدی؟
          این همه مدت جوایز برترین پیشرانه برگزار شد در اروپا و توسط ۵۰ داور از مجلات معتبر حالا شما بگو موتور فوردGT کی جایزه بهترین پیشرانه شش سیلندر رو برده؟
          درمورد مسابقات هم پورشه و فراری با مدلهای 911rsr gte و 488gte و 488gt3 کلی پیروزی کسب کردن بخصوص فراری که حدودا 55 درصد مسابقاتی که در کلاس gt3 برگزار شده، برده
          مدلهای خیابانی این دوماشین هم که هرچی جایزه بود کسب کردن با قیمت خیلی کمتر از فورد
          حالا بفرمایید قدر کدوم زر رو زرگر شناسد؟

          موافقم 4
          مخالفم 5
  10. aa7015416

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا!همین فولکس واگن دو سیلندر اومد اگه بره دیگه باید ماشین هم کنار بذاریم و پدال رو توقف کنیم!
    اگه بوگاتی و فورد و لامبورگینی و خودرو های بنزینی برن دیگه هیچی!بیایم امیدوار بشیم که ایران هم نزنه به سرش خودرو الکتریکی بسازه و بنزینی هارو متوقف کنه که مشکل برق هم بدترش میکنه
    حالا خیلی هم الکتریکی بد نیست ولی مصرف برق و تموم شدن باتریش و… اینا مشکلاتشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. مهدی

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    خداحافظ رکورد شکن قدیم خداحافظ پر افتخار خداحافظ اللهه زیبایی و سرعت خداحافظ اسطوره
    بالاخره هم این رفت
    نمیدونم چرا همش شرکت های خودرو سازی ماشین هایی که ماشین باز ها دوست دارن رو توقف تولید میکنه
    این ماشین یکی از پر حاشیه ترین خودرو ها در جهانه و زمانی که تولید شد علم شنگه به پا شد
    امریکایی ها همیشه ماشیناشون با اصالت بود و همیشه در حفظ اصلاتش به همراه پیشرفت عالی بوده
    این ماشین هم یه اسطوره بود
    خداحافظ اسطوره

    موافقم 6
    مخالفم 6
  12. یانکی

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    این نسل سوم فورد جی تی بود.اولش که جی تی 40 بود که اونم از وقتی که اومد تا رفت مدلهای مختلفی ارائه کرد. که بعضا به کل با هم فرق داشتن.سال 2006 هم دومین جی تی اومد که دیگه 40 رو نداشت و این هم دومین جی تی بود که بعد جی تی 40 اومدن.چرا 40 نزاشتن چون 40 اینچ قد ماششین نسل اول بود که دیگه رو نسل بعدی قابل استفاده نبود.در ضمن تویی که ایراد گرفتی انجین این شاهکار رو رپتور هم هست اینکه خودش که یه شاهکار حساب میشه.انجینی ساختن که یه فورد رو تو لمانز اول میکنه دوم میکنه سوم هم میکنه یه سوپر کار شاهکار رو تو خیابون حرکت میده و همزمان یه پیکاپ غول آسا رو با چند تن بار ب حرکت در میاره رپتوری که تو بیراه زمین رو جر میده حتی میشه تو سدان تاروس بتپه یا کراس اووری رو راه ببره و یه suv پیل پیکر فوق لوکس رو در آرامش به جلو ببره.حالا از اون انجینها که نام بردی مخصوصا برای فراری بگو ببینم چند مرده حلاجه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  13. mm-yarlou

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    ناراحت شدم بعد از ماستنگ ماشین مورد علاقم بود باکولباری از افتخار

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. Arshia m3csl

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (64 ديدگاه)

    حیف این فورد جی تی اسطوره ای که میخواد از خط تولید خداحافظی کنه دنیای خودرو داره ماشین های زیبا رو از دست میده و روبه ماشین های زشتی مثل تسلا سایبر تراک میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا