یکی از کانسپت های شاخص تاریخ فورد را میتوان GT90 دانست که در صورت تولید میتوانست رقیب قابلاعتنایی برای مک لارن F1 باشد.
افرادی که با بازی نید فور اسپید ۲ SE آشنا هستند احتمالاً فورد GT90 را به خاطر میآورند، خودرویی که جزو بهترین کانسپت های تاریخ فورد به شمار میرود. تقریباً ۳۰ سال پس از معرفی این خودروی مفهومی میخواهیم نگاهی دوباره به آن بیندازیم؛ اما چرا این هیولای زیبا هرگز راهی خط تولید نشد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید دوباره به اول بازگردیم.
فورد GT90 کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۵ و همراه دیگر محصول نمادین این برند مثل سومین نسل تاروس معرفی شد؛ اما برخلاف تاروس، GT90 محصولی تمام آمریکایی نبود. این خودرو در دورانی معرفی شد که فورد مالک جگوار بود و به همین خاطر از همان شاسی، سیستم تعلیق دوبل جناغی و گیربکس ۵ سرعته ریکاردو بکار رفته در XJ220 استفاده کرد. این قطعات در زیر بدنهای سبک و از جنس فیبر کربن قرار داشتند تا وزن نهایی GT90 فقط به ۱۴۵۱ کیلوگرم برسد.
البته کار طراحی ورد GT90 در دیربورن انجام شد هرچند هنوز هم رگههایی از عناصر طراحی GT40 در آن دیده میشد. جیمز هوپ طراح خودرو دید متفاوتی به این خودروی اسپرت داشت و GT90 را میتوان یکی از اولین محصولات با فلسفه طراحی جدید فورد دانست. چنین فلسفهای بعدها در موستانگ و فوکوس بازار آمریکا بکار رفت. فورد از کانسپت خود به عنوان قدرتمندترین سوپرکار دنیا نام میبرد. هوپ در یکی از پادکستهای خود گفته است:
فورد اساساً خواهان جهتگیری جدیدی در طراحی بود و یک خودروی جدید و جذاب را طلب میکرد؛ بنابراین ما تمامی تلاشها را بکار گرفتم تا زبان طراحی جدیدی را به نمایش بگذارم. همهچیز دستبهدست هم داد تا خودرویی با زوایای تیز تولید شود.
داخل کابین حتی تیزتر طراحی شده بود و یک پوشش آبی رنگ روی پانل دربها، صندلیها و داشبورد دیده میشد. کنسول مرکزی فورد GT90 کانسپت از طرح الماسی استفاده کرده بود و دکمههای نقرهای رنگ زیادی روی آن دیده میشد. در واقع به نظر میرسید فورد یک خودرو برای فیلمهای علمی تخیلی تولید کرده است. حتی پیشرانه نیز شبیه محصولات آن روزهای فورد نبود. در واقع ترکیبی از دو پیشرانه ۸ سیلندر با ۴ توربوشارژر گرت روی GT90 سوار شد.
فورد این قوای محرکه را بهصورت مخفیانه و روی پروتوتایپ لینکلن تاون کار توسعه داد و نتیجه نهایی ارائه یک نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری کواد توربو با ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتون متر گشتاور شد. حتی خود فورد اذعان کرد این پیشرانه میتواند قدرت بیشتری تولید کند و درصورتیکه بوست توربوها بیشتر باشد خروجی پیشرانه به رقم ۹۰۰ اسب بخار میرسد. GT90 در روی کاغذ میتوانست به سرعت ۳۷۸ کیلومتر در ساعت برسد و یکی از سریعترین خودروهای دنیا باشد. هرچند GT90 هرگز بهصورت رسمی تست نشد اما نباید آن را فقط یک خودروی نمایشگاهی دانست.
فورد یک نسخه نیمه عملکردی از کانسپت GT90 را تولید کرد و در مراسمی ویژه از خبرنگاران برای بررسی آن دعوت نمود. جان مک کورمیک از موتور ترند و جرمی کلارکسون از تاپ گیر جزو افراد مشهوری بودند که توانستند این هیولای ۱۲ سیلندر را تست نمایند. البته فورد تمامی ۷۲۰ اسب بخار قدرت پیشرانه را در اختیار خبرنگاران نگذاشت و آنها تنها پشت فرمان مدلی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت نشستند؛ و نکته جالب اینکه مک کورمیک و کلارکسون نظرات جالبی درباره GT90 نداشتند. کلارکسون یک سال بعد درباره این کانسپت گفت:
من این کانسپت را راندم و واقعاً محصولی وحشتناک بود. حداکثر سرعت GT90 به ۶۵ کیلومتر در ساعت میرسید و سواری آن شبیه کارتونها بود.
مک کورمیک نیز گفت:
GT90 هیچ جذابیتی نداشت. این کانسپت با طراحی جذاب و ترکیب عجیب خطوط تیز و اشکال مثلثی چشمان شما را اذیت میکند.
زمانی که موتور ترند کانسپت موردبحث را تست کرد قیمتش ۳ میلیون دلار اعلام شد که برای خودرویی با نشان فورد دیوانه کننده به نظر میرسید. حتی گرانترین نسخه فورد GT در حال حاضر یعنی مدل مخصوص پیست MK IV فقط ۱.۷ میلیون دلار قیمت دارد. هرچند باید گفت GT90 یکی از متمایزترین کانسپت های فورد محسوب میشود و خودروی معمولیای نیست. با اینکه فرایند توسعه این خودرو تنها ۶ ماه طول کشید اما نتیجه نهایی تا سالها در خاطرات ماند. GT90 هنوز هم محصولی ویژه به نظر میرسد و اگر به دنبال ملاقات با آن هستید میتوانید به موزه هاجک موتور اسپرت در اوکلاهاما مراجعه کنید.
amir
۲۸ آبان ۱۴۰۲فورد جیتی از بهترین سوپراسرت ها بود اگه فورد به درستی بازاریابی و تولید میکرد
احمدرضا
۲۸ آبان ۱۴۰۲په خطری میتونست برای مک لارن F1 داشته باشه ؟
احمدرضا
۲۸ آبان ۱۴۰۲مک لارن F1 قلب طرفدارای ماشین هدف گرفت نه مغزشون
𝐀𝐥𝐢
۲۸ آبان ۱۴۰۲یه عنوان یه خودرویی که ۳۰ سال پیش طراحی شده خیلی فوق العادس هم داخلش هم بیرونش.
محمدهادی
۲۹ آبان ۱۴۰۲آره بنظر منم هنوز هم طرح زیباییه،البته نمای بیرونی ش
یادمه اون روزا که عکساش همه جا پیچید میگفتیم عجب هیولایی،این دیگه قطعا سرعتش از مک لارن و فراری اف ۵۰ بیشتره
هعی ی ی،یاد دوران بخیر
F22RAPTOR
۲۸ آبان ۱۴۰۲با اون همه موتور و تاپ اسپید 65 تا خرخره
محدود شده
مثلا فورد انتظار داشت خبر نگارها چی بگن
amir
۲۸ آبان ۱۴۰۲فورد فک میکرد طرفداراش مثل پیام خانن🤣🤣🤣🤣
R@min
۲۸ آبان ۱۴۰۲نکته جالب نزدیکی زمان تولید و معرفی با بوگاتی EB 110 بود، اگر مشکلات مالی دهه ۹۰ نبود قطعا تولید می شد ولی ۳ میلیون واقعا رقم خیلی خیلی بالایی بود.
همون بوگاتی اون زمان ۳۵۰ هزار دلار بود.
datsun
۲۸ آبان ۱۴۰۲اکثر ابر ماشینهای دهه نود باشکست فروش مواجه شدن یا با ضرر به فروش میرفتن جالب اینه خیلی از کمپانها هم تو همین دهه مشکل مالی داشتن، فورد به همین خاطر رغبتی برا تولیدش نداشته،
محمدهادی
۲۹ آبان ۱۴۰۲بله دقیقا
حتی پر فروش های این عرصه مثل فراری و لامبو و پورشه که بازی های کامپیوتری رو قبضه کرده بودن با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکردن
آخه چرا
چطور میشه همچین چیزی؟
خودروهات عششق ااااشقان سرعت و هیجان در جعان باشه ولی داخل کارخونه تو دچار مشکلات مالی باشی
از عجایب دوران دهه نود میلادیه این چیزها
مازیار
۲۸ آبان ۱۴۰۲با شاسی تعلیق و گیربکس جگوار
حالا مسئله این است، ماشالا گفتن یا نگفتن!
حمیدرضا
۲۸ آبان ۱۴۰۲خیلی وقته ماشالا نشنیدیم از دوستان، کلمات دیگه مثل اصالت جایگزین شده که البته اونم اینجا کاربرد نداره 😁
datsun
۲۸ آبان ۱۴۰۲واقعا عجب الماسی بوده اون زمان
علی جردن
۲۸ آبان ۱۴۰۲داشتم به این فکر می کردم اگه همه ی کانسپت های خودروسازها از فورد لگیر تا بنز و بی ام و راهی خط تولید می شدن الان خودروهای پرنده آرزو نبود یاحتی بزرگ تر از خودروهای پرنده ساخته می شد نمی دونم…
Viper
۲۸ آبان ۱۴۰۲فوقالعاده هست….
Dead man95
۲۸ آبان ۱۴۰۲از لحاظ زیبایی هم رقیب درخوری بود
ممد کادیلاک
۲۸ آبان ۱۴۰۲تعجبم از اینه که چرا جیمز هوپ که همچین افسانهای رو طراحی کرده بعدا باید از چری سر دربیاره، مگه چری چقدر بهش پول داده؟
علی جردن
۲۸ آبان ۱۴۰۲چرا رونالدو رفت عربستان همونه
فقط انگلستان
۲۸ آبان ۱۴۰۲برای دوستانی که میگن چرا خودروهایی مثل فراری و آستون مارتین و … اینقدر گرون قیمت هستن و ارزشش رو ندارن بگم که هر کشوری خودرو درجه یک تولید میکنه با قیمت زیادی براش تموم میشه
مثلا فوردgt با ۵۰۰ هزار دلار و لکسس lfa با ۴۰۰هزار دلار.
shetab-car
۲۸ آبان ۱۴۰۲تو ندفور اسپید II بودش این ماشین اون زمان چه ذوقی می کردیم با اون بازی، الان عکساشو ببینید می فهمید چه گرافیک ابتدایی داشت
مازیار
۲۸ آبان ۱۴۰۲زمانی که این مدل تو مجله ماشین معرفی شد امریکایی بیشتر دوست داشتم و حس غریبی منتقل کرده بود مشخصاتش همینطور طراحی فضاییش
Enzo Ferrari 2008
۲۸ آبان ۱۴۰۲شبیه GT شده
حسن
۲۸ آبان ۱۴۰۲خودروسازی آمریکا هیچ تهدیدی واسه اروپا نیس خیالتون راحت خخخخخ😂😂
DODGE
۲۸ آبان ۱۴۰۲با اون جاش که گفته هیچ جذابیتی نداره و چشم ها رو اذیت میکنه مخالفم چون به نظرم طراحی فضایی برای اون زمان داشته و حالا هم داره