فورد

یادی از فورد GT90 کانسپت؛ کابوس مک لارن F1 در سال 1995

یکی از کانسپت های شاخص تاریخ فورد را می‌توان GT90 دانست که در صورت تولید می‌توانست رقیب قابل‌اعتنایی برای مک لارن F1 باشد.

افرادی که با بازی نید فور اسپید ۲ SE آشنا هستند احتمالاً فورد GT90 را به خاطر می‌آورند، خودرویی که جزو بهترین کانسپت های تاریخ فورد به شمار می‌رود. تقریباً ۳۰ سال پس از معرفی این خودروی مفهومی می‌خواهیم نگاهی دوباره به آن بیندازیم؛ اما چرا این هیولای زیبا هرگز راهی خط تولید نشد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید دوباره به اول بازگردیم.

فورد GT90 کانسپت در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۵ و همراه دیگر محصول نمادین این برند مثل سومین نسل تاروس معرفی شد؛ اما برخلاف تاروس، GT90 محصولی تمام آمریکایی نبود. این خودرو در دورانی معرفی شد که فورد مالک جگوار بود و به همین خاطر از همان شاسی، سیستم تعلیق دوبل جناغی و گیربکس ۵ سرعته ریکاردو بکار رفته در XJ220 استفاده کرد. این قطعات در زیر بدنه‌ای سبک و از جنس فیبر کربن قرار داشتند تا وزن نهایی GT90 فقط به ۱۴۵۱ کیلوگرم برسد.

البته کار طراحی ورد GT90 در دیربورن انجام شد هرچند هنوز هم رگه‌هایی از عناصر طراحی GT40 در آن دیده می‌شد. جیمز هوپ طراح خودرو دید متفاوتی به این خودروی اسپرت داشت و GT90 را می‌توان یکی از اولین محصولات با فلسفه طراحی جدید فورد دانست. چنین فلسفه‌ای بعدها در موستانگ و فوکوس بازار آمریکا بکار رفت. فورد از کانسپت خود به عنوان قدرتمندترین سوپرکار دنیا نام می‌برد. هوپ در یکی از پادکست‌های خود گفته است:

فورد اساساً خواهان جهت‌گیری جدیدی در طراحی بود و یک خودروی جدید و جذاب را طلب می‌کرد؛ بنابراین ما تمامی تلاش‌ها را بکار گرفتم تا زبان طراحی جدیدی را به نمایش بگذارم. همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا خودرویی با زوایای تیز تولید شود.

داخل کابین حتی تیزتر طراحی شده بود و یک پوشش آبی رنگ روی پانل درب‌ها، صندلی‌ها و داشبورد دیده می‌شد. کنسول مرکزی فورد GT90 کانسپت از طرح الماسی استفاده کرده بود و دکمه‌های نقره‌ای رنگ زیادی روی آن دیده می‌شد. در واقع به نظر می‌رسید فورد یک خودرو برای فیلم‌های علمی تخیلی تولید کرده است. حتی پیشرانه نیز شبیه محصولات آن روزهای فورد نبود. در واقع ترکیبی از دو پیشرانه ۸ سیلندر با ۴ توربوشارژر گرت روی GT90 سوار شد.

فورد این قوای محرکه را به‌صورت مخفیانه و روی پروتوتایپ لینکلن تاون کار توسعه داد و نتیجه نهایی ارائه یک نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری کواد توربو با ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۹۵ نیوتون متر گشتاور شد. حتی خود فورد اذعان کرد این پیشرانه می‌تواند قدرت بیشتری تولید کند و درصورتی‌که بوست توربوها بیشتر باشد خروجی پیشرانه به رقم ۹۰۰ اسب بخار می‌رسد. GT90 در روی کاغذ می‌توانست به سرعت ۳۷۸ کیلومتر در ساعت برسد و یکی از سریع‌ترین خودروهای دنیا باشد. هرچند GT90 هرگز به‌صورت رسمی تست نشد اما نباید آن را فقط یک خودروی نمایشگاهی دانست.

فورد یک نسخه نیمه عملکردی از کانسپت GT90 را تولید کرد و در مراسمی ویژه از خبرنگاران برای بررسی آن دعوت نمود. جان مک کورمیک از موتور ترند و جرمی کلارکسون از تاپ گیر جزو افراد مشهوری بودند که توانستند این هیولای ۱۲ سیلندر را تست نمایند. البته فورد تمامی ۷۲۰ اسب بخار قدرت پیشرانه را در اختیار خبرنگاران نگذاشت و آن‌ها تنها پشت فرمان مدلی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت نشستند؛ و نکته جالب اینکه مک کورمیک و کلارکسون نظرات جالبی درباره GT90 نداشتند. کلارکسون یک سال بعد درباره این کانسپت گفت:

من این کانسپت را راندم و واقعاً محصولی وحشتناک بود. حداکثر سرعت GT90 به ۶۵ کیلومتر در ساعت می‌رسید و سواری آن شبیه کارتون‌ها بود.

مک کورمیک نیز گفت:

GT90 هیچ جذابیتی نداشت. این کانسپت با طراحی جذاب و ترکیب عجیب خطوط تیز و اشکال مثلثی چشمان شما را اذیت می‌کند.

زمانی که موتور ترند کانسپت موردبحث را تست کرد قیمتش ۳ میلیون دلار اعلام شد که برای خودرویی با نشان فورد دیوانه کننده به نظر می‌رسید. حتی گران‌ترین نسخه فورد GT در حال حاضر یعنی مدل مخصوص پیست MK IV فقط ۱.۷ میلیون دلار قیمت دارد. هرچند باید گفت GT90 یکی از متمایزترین کانسپت های فورد محسوب می‌شود و خودروی معمولی‌ای نیست. با اینکه فرایند توسعه این خودرو تنها ۶ ماه طول کشید اما نتیجه نهایی تا سال‌ها در خاطرات ماند. GT90 هنوز هم محصولی ویژه به نظر می‌رسد و اگر به دنبال ملاقات با آن هستید می‌توانید به موزه هاجک موتور اسپرت در اوکلاهاما مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    فورد جیتی از بهترین سوپراسرت ها بود اگه فورد به درستی بازاریابی و تولید میکرد

    موافقم 41
    مخالفم 2
  2. احمدرضا

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (749 ديدگاه)

    په خطری میتونست برای مک لارن F1 داشته باشه ؟

    موافقم 26
    مخالفم 7
  3. احمدرضا

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (749 ديدگاه)

    مک لارن F1 قلب طرفدارای ماشین هدف گرفت نه مغزشون

    موافقم 32
    مخالفم 8
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    یه عنوان یه خودرویی که ۳۰ سال پیش طراحی شده خیلی فوق العادس هم داخلش هم بیرونش.

    موافقم 36
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۹ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      آره بنظر منم هنوز هم طرح زیباییه،البته نمای بیرونی ش
      یادمه اون روزا که عکساش همه جا پیچید میگفتیم عجب هیولایی،این دیگه قطعا سرعتش از مک لارن و فراری اف ۵۰ بیشتره
      هعی ی ی،یاد دوران بخیر

  5. F22RAPTOR

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    با اون همه موتور و تاپ اسپید 65 تا خرخره
    محدود شده
    مثلا فورد انتظار داشت خبر نگارها چی بگن

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      فورد فک میکرد طرفداراش مثل پیام خانن🤣🤣🤣🤣

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. R@min

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    نکته جالب نزدیکی زمان تولید و معرفی با بوگاتی EB 110 بود، اگر مشکلات مالی دهه ۹۰ نبود قطعا تولید می شد ولی ۳ میلیون واقعا رقم خیلی خیلی بالایی بود.

    همون بوگاتی اون زمان ۳۵۰ هزار دلار بود.

    موافقم 21
    1. datsun

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      اکثر ابر ماشینهای دهه نود باشکست فروش مواجه شدن یا با ضرر به فروش میرفتن جالب اینه خیلی از کمپانها هم تو همین دهه مشکل مالی داشتن، فورد به همین خاطر رغبتی برا تولیدش نداشته،

      موافقم 18
      1. محمدهادی

        ۲۹ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        بله دقیقا
        حتی پر فروش های این عرصه مثل فراری و لامبو و پورشه که بازی های کامپیوتری رو قبضه کرده بودن با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکردن
        آخه چرا
        چطور میشه همچین چیزی؟
        خودروهات عششق ااااشقان سرعت و هیجان در جعان باشه ولی داخل کارخونه تو دچار مشکلات مالی باشی
        از عجایب دوران دهه نود میلادیه این چیزها

  7. مازیار

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    با شاسی تعلیق و گیربکس جگوار
    حالا مسئله این است، ماشالا گفتن یا نگفتن!

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. حمیدرضا

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      خیلی وقته ماشالا نشنیدیم از دوستان، کلمات دیگه مثل اصالت جایگزین شده که البته اونم اینجا کاربرد نداره 😁

      موافقم 12
      مخالفم 2
  8. datsun

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    واقعا عجب الماسی بوده اون زمان

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. علی جردن

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    داشتم به این فکر می کردم اگه همه ی کانسپت های خودروسازها از فورد لگیر تا بنز و بی ام و راهی خط تولید می شدن الان خودروهای پرنده آرزو نبود یاحتی بزرگ تر از خودروهای پرنده ساخته می شد نمی دونم…

    موافقم 24
    1. Viper

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      فوق‌العاده هست….

  10. Dead man95

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    از لحاظ زیبایی هم رقیب درخوری بود

    موافقم 5
    مخالفم 4
  11. ممد کادیلاک

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تعجبم از اینه که چرا جیمز هوپ که همچین افسانه‌ای رو طراحی کرده بعدا باید از چری سر دربیاره، مگه چری چقدر بهش پول داده؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. علی جردن

      ۲۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      چرا رونالدو رفت عربستان همونه

      موافقم 14
  12. فقط انگلستان

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    برای دوستانی که میگن چرا خودروهایی مثل فراری و آستون مارتین و … اینقدر گرون قیمت هستن و ارزشش رو ندارن بگم که هر کشوری خودرو درجه یک تولید میکنه با قیمت زیادی براش تموم میشه
    مثلا فوردgt با ۵۰۰ هزار دلار و لکسس lfa با ۴۰۰هزار دلار.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  13. shetab-car

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    تو ندفور اسپید II بودش این ماشین اون زمان چه ذوقی می کردیم با اون بازی، الان عکساشو ببینید می فهمید چه گرافیک ابتدایی داشت

  14. مازیار

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    زمانی که این مدل تو مجله ماشین معرفی شد امریکایی بیشتر دوست داشتم و حس غریبی منتقل کرده بود مشخصاتش همینطور طراحی فضاییش

  15. Enzo Ferrari 2008

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    شبیه GT شده

  16. حسن

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودروسازی آمریکا هیچ تهدیدی واسه اروپا نیس خیالتون راحت خخخخخ😂😂

    موافقم 8
    مخالفم 6
  17. DODGE

    ۲۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    با اون جاش که گفته هیچ جذابیتی نداره و چشم ها رو اذیت میکنه مخالفم چون به نظرم طراحی فضایی برای اون زمان داشته و حالا هم داره

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا