فورد

داستان فورد GT90، رقیب ناکام مک‌لارن F1

فورد GT90 در سال ۱۹۹۵ با پیشرانهٔ V12 چهار توربو به‌عنوان جانشینی برای GT40 افسانه‌ای معرفی شد اما بنا به دلایلی هیچ‌گاه به تولید نرسید.

فورد GT و سلف نمادین آن، GT40، خودروهای بسیار مشهوری هستند و جایگاهی رفیع در تاریخ خودروسازی دارند اما دراین‌بین، یک خودرو هم جود دارد که هرچند برای عضویت در این خانواده ساخته شد اما هیچ‌گاه نتوانست شهرت به‌اندازهٔ دیگر مدل‌های فورد GT شهرت پیدا کند. GT90 که در اواسط دههٔ ۹۰ به‌عنوان یک کانسپت ساخته شد و می‌توانست به رقیب سوپرکارهای فوق‌العاده‌ای مثل مک‌لارن F1 تبدیل شود، هیچ‌گاه تولید نشد و هرگز بخشی از میراث خانوادهٔ فورد GT نخواهد بود. بیایید تاریخچهٔ این سوپرکار ناکام آمریکایی را مرور کنیم.

جانشینی برای GT40

GT90 به‌عنوان جانشین GT40 افسانه‌ای در نظر گرفته شده بود که در اواسط دههٔ ۶۰ برای مسابقات استقامتی ساخته شد. هرچند ریشه‌های اولیهٔ GT40 به انگلستان و همکاری با شرکت بریتانیایی ساخت خودروهای مسابقه‌ای لولا (Lola) بازمی‌گردد اما این پروژه خیلی زود به سرپرستی کارول شلبی افسانه‌ای به امریکا منتقل شد. این خودرو که با هدف حضور در مسابقات لمان و شکست فراری طراحی شده بود، در سال ۱۹۶۶ سرانجام به هدف خود رسید و در لمان رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورد.

علاوه بر این، یک خودروی دیگر هم روی توسعهٔ GT90 تأثیرگذار بود که کمتر از GT40 شهرت دارد. این یک خودروی رالی بنام GT70 است که تنها شش دستگاه از آن ساخته شد. این پروژه در بریتانیا و به رهبری طراح خودرو «لن بیلی» توسعه پیدا کرد که زمانی مهندس ارشد پروژهٔ GT40 بود. GT70 که از پیشرانه‌های مختلفی مثل نمونه‌های چهار سیلندر کاسورث استفاده می‌کرد، متأسفانه نتوانست موفقیت‌های GT40 را ادامه دهد و در دوران کوتاه خود در رالی با مشکلاتی در پیشرانه، ترمز و سیستم تعلیق مواجه شد.

زبان طراحی جدید فورد

در نیمهٔ اول دههٔ ۹۰، با عدم ارائهٔ ایده‌های جدید و پیشرفت‌های هیجان‌انگیز در طراحی، در زمینهٔ نوآوری و طراحی دوران تنبلی را سپری می‌کرد و زبان طراحی قبلی آن که از اواسط دههٔ ۸۰ آغاز شده بود، تا حدی رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. در همین دوران، برندهای ژاپنی هم رفته‌رفته جا پای خود را در بازار آمریکا سفت کردند و مشکل فورد دوچندان شد. ازاین‌رو، شرکت آمریکایی متوجه شد برای اصلاح سبد محصولات خود و ارائهٔ مدل‌هایی جدید به خریداران، بشدت به ایجاد تغییری اساسی در طراحی خود نیاز دارد. بدین ترتیب، از نیمهٔ دههٔ ۹۰، فورد مسیر جدیدی را در پیش گرفت و GT90 بخش مهمی از این زبان طراحی جدید بود که نیو اج (New Edge) نام گرفت. این اولین خودرو فورد بود که با این زبان طراحی ساخته شد و الهام‌بخش چندین مدل تولیدی بود. زبان طراحی نیو اج که خطوط آیرودینامیکی نرم را با زوایای تیز ترکیب کرده بود، جوایز متعددی را کسب کرد و موردتمجید قرار گرفت.

نیروگاه GT90

GT90 علاوه بر طراحی، زیر پوست هم بسیار چشمگیر بود. در سینهٔ این خودرو یک نیروگاه ۵.۹ لیتری ۹۰ درجه V12 اختصاصی قرار داشت که بر اساس سری پیشرانه‌های ماژولار فورد ساخته شده بود. البته درحالی‌که موتورهای ماژولار فورد از نوع V8 و V10 بودند، برای GT90 موتور V12 در نظر گرفته شد. این پیشرانه که به‌خودی‌خود بسیار چشمگیر بود، به چهار توربوشارژر گرت هم مجهز شده بود. این پیشرانه در مرحلهٔ توسعه، برای تنظیم دقیق، روی یک لینکلن تاون کار نصب و آزمایش شد. این پیشرانه ۷۲۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که برای آن زمان اعداد فوق‌العاده‌ای بودند. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد که به‌طور مشترک توسط شرکت بریتانیایی FF Developments و ریکاردو ساخته شده بود.

GT90 علاوه بر پیشرانهٔ فوق‌العاده، از برخی تکنولوژی‌های صنعت هوافضا هم بهره می‌برد. به دلیل حرارت بالای اگزوزها، پانل‌های بدنهٔ GT90 در خطر ذوب شدن قرار داشتند و فورد این مشکل را با استفاده از سرامیک‌هایی شبیه چیزی که در شاتل فضایی استفاده می‌شد حل کرد. رینگ‌های ۱۹ اینچی خودرو هم با لاستیک‌های سفارشی پوشیده شده بودند که توسط گودیر به‌طور اختصاصی برای GT90 ساخته شده بودند. کابین نیز برای چنین خودرویی به‌طور شگفت‌آوری راحت بود زیرا فورد بجای الهام گرفتن از موتوراسپرت، کابینی لوکس با تلفن داخلی، تهویه مطبوع و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو را تدارک دیده بود.

سرنوشت GT90 چه شد؟

GT90 اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۵ رونمایی شد و زبان طراحی نیو اج فورد را آغاز کرد. این خودرو حتی در یکی از قسمت‌های تاپ گیر هم ظاهر شد و جرمی کلارکسون پشت فرمان آن نشست تا به مخاطبین این برنامه در سراسر جهان معرفی شود. بااین‌حال، کلارکسون پس از رانندگی با سوپرکار فورد، نظر چندان خوبی در مورد هندلینگ و پرفورمنس آن نداشت. به دلیل بازخوردهای ضعیف و هزینه‌های تولید بالا، GT90 جواز تولید را دریافت نکرد و در حد همان یک پروتوتایپی که در دیترویت رونمایی شد باقی ماند. بااین‌وجود، GT90 به بازی‌های ویدئویی ماشینی راه پیدا کرد و در چند بازی مشهور مثل نید فور اسپید و گرن توریسمو ظاهر شد. پروتوتایپ این سوپراسپرت آمریکایی هم در چند رویداد خودرویی مثل فستیوال سرعت گودوود ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ به موزهٔ موتوراسپرت هاجک در اوکلاهاما رسید. البته GT90 زمانی که به این موزه رسید، با مشکلاتی متعددی مثل شکستگی شیشه در وضعیت نامناسبی قرار داشت اما نهایتاً این سوپراسپرت به شکوه اولیهٔ خود بازگردانده شد و همچنان در همین موزه نگهداری می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. mmd@

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    می‌تونست بهتر باشه شد ولی پذیرفته نشد😭

    موافقم 28
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (581 ديدگاه)

      شاید خفن بنظر برسه ولی هر ماشینی نمی تونه جانشین gt40 باشه

      موافقم 19
      مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    * لوگوی فورد زیر اگزوز
    *آینه های جانبی طوری طراحی شدن انگار آینه پیکان جوانان برعکس کردی

    موافقم 9
    مخالفم 31
    1. car lover

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1432 ديدگاه)

      طراحی آینه های بسیاری از سوپرکارها و هایپرکارها اینطوریه
      بخاطر اینکه گلگیرهای عقب این ماشین ها خیلی پهنه و دید محدودی داره
      بخاطر همین هم اینه های بلند و روی بدنه نصب میشن

      موافقم 25
      مخالفم 5
      1. علی جردن

        ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        بقیه سوپرکارها پهنه این بلنده

        موافقم 5
        مخالفم 6
        1. محمدهادی

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          آره،ربطی به ارگونومی سوپر کار بودنش نداره
          بتظرم فرم این شکلی آینه فقط برای جلب توجه کردن بیشتر نظرها و نشون دادن اجزای نوآورانه در اون سالها اینگونه طراحی شده بوده
          که الان بعد از سی سال بدون دلیل و بی ربط بنظر میاد
          ولی من عاشق این جی تی ۹۰ م
          شاید این خودرو بستر مهمی هم برای توسعه ی فورد جی تی جدید در سال ۲۰۰۵ شد
          هیچ بعید نیست از تجربیاتیش تو اون پروژه موفق بهره گیری نشده باشه

          موافقم 10
  3. علی Shelby

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    بنظرم تولید میشد خوب بود

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      حداقل در تعداد محدود

  4. قنداق

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    چین باتری موبایل هم می سازه ؟ چون می خواد با زود تمام کردن ذخیره شارژ و زود خراب شدن مشتریان همیشگی داشته باشه
    حتما هر سه یا چهار سال یه بار باتری عوض می کنی
    نمی خواد جلو غرب و شرق کم بیاره

    موافقم 5
    مخالفم 12
  5. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2798 ديدگاه)

    همش بخاطر هزینه تولید ای خدا لعنت این پول کنه که هرچی شاهکار بوده بخاطر هزینه تولید تولید نشده

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      امیدوارم پدال بیشتر درباره ی لبه فناوری های شرکتعا در عصر طلایی اوایل دهه نود میلادی برامون بنویسه
      بشخصه عاشق مطالعه ی جامع پروژه های نازکای بی ام و, میتسوبیشی کانسپت فلش بک ۱۹۸۹ و شورولت CERVIII ۱۹۹۰ هستم
      امیدوارم داستان چگونگی ساخت و معرفی این سه تفنگدار هم تو پدال بطور کامل شرح داده بشه
      کلا دهه نود و اوایل دهه نود بنظرم رویایی ترین دوران شکوفایی ابر ایده ها بود
      واقعا نفهمیدیم چطور گذشت

      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2798 ديدگاه)

        همه توی دهه نود گل کاشتن
        فرانسوی ها ، ژاپنی ها ، آلمانی ها ، ایتالیایی ها ، انگلیسی ها و آمریکایی ها
        همه افسانه ها برای اون زمانن

  6. يوسف

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    خیلی جالب بوده حیف که تولید نشده انگار برادر دوقلوی بوگاتیه….. حالا کدوم اسکی رفته نمیدونم…. حس و حال سرچ کردن هم ندارم

    موافقم 13
    1. محمدهادی

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      کاملا یادمه که توی گرن توریسمو ۲ محصول ۱۹۹۹ جزو خودروهای جدید این بازی بود و فوق العاده قدرت و حداکثر سرعت بالایی داشت
      جزو خودروهای جایزه یی بازی بود و فقط با پیروز شدن در یک کاپ مهم امرکایی آزادش میکرد
      خلاصه که بهترین دوران بود
      همه چی توی دهه نود وجود داشت و هیچ نیازی به عصر جدید و برقی شدن همه چیز نداشت اون دهه
      یادش گرامی
      راستی نمای نیم رخش فوق العاده جذاب و قدیمی نشدنیه

  7. A

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    میدونم درکش واسه امثال شما که اطلاعات زیادی ندارید سخته ولی چین تو باتری سازی پنل های خورشیدی و … اوله و به قول تو غرب و شرق برای اینکه جلوش کم نیارن و صنایع داخلی شون نابود نشه مجبورن تحریم کنن و باتری ابر شرکتی مثل اپل هم شرکت desay چین تولید میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. قنداق

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (724 ديدگاه)

      اگه پول داری به جای عوض کردن دو سال دو سال باتری چینی همت کن و باتری ایرانی درست کن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. قنداق

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    چین پشم گردو گوسفند طب چینی لباس چسب آبکی ماشین با شاسی و اتاق به تف بند و غیره مملکت رو به فنا داده شما هم طرفداری می کنی

    موافقم 0
    مخالفم 5
  9. hosen

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (699 ديدگاه)

    چیز هیولایی میشد اگه تولید میشد
    V12 کوادتوربو با ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. Mosafer

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    یادش بخیر اولین بار تو مجله ماشین عکسشو دیدم خیلی برای اون زمان خفن بود حدود 25 سال پیش….ای روزگار

  11. Eldorado 1974

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    واقعا زیباست

  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    نکته جالبش نوشته gt90 رو لاستیک بود که بخشی از آج لاستیک بود.این ماشین به راحتی به سرعت ۴۰۰ کیلومتر می‌رسید ولی خوب ساختش برا فورد توجیه اقتصادی نداشت قشنگ مثل این بود که الان مثلا تویوتا بوگاتی بزنه خوب صرف ندارن براش.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. Galant.VR4(JDM)

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    پسوند GTپشت فورد بیاد یعنی اصالت و افتخار
    ای کاش بیشتر به GT90 بها میدادن قطعا موفق میشد

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. همایون

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    طراحی داخلیش معرکست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا