فورد

تاریخچه لوگوی فورد؛ مروری بر بیضی آبی‌رنگ مشهور دنیای خودرو

فورد یکی از مهم‌ترین خودروسازان آمریکاست و ما می‌خواهیم تاریخچه لوگوی آن را مرور کنیم.
لوگوی فورد

در صنعت خودرو روش‌های متفاوتی برای تمایز یک خودروساز از رقبا وجود دارد. شاید بدیهی‌ترین روش استفاده از یک لوگوی متمایز باشد که البته یکی از بهترین روش‌ها برای شناخته شدن است. در دنیای خودروسازان آمریکایی شاید برندهای معدودی به اندازه فورد از یک لوگوی مشهور استفاده کرده باشند. بی‌شک اکثر ساکنان کره زمین با لوگوی بیضی‌شکل و آبی‌رنگ این خودروساز آشنا هستند.

هنری فورد مؤسس این کمپانی با تولید انبوه خودرو تحول شگرفی در حمل‌ونقل ایجاد کرد. در حقیقت فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود که سال ۱۹۰۸ در میشیگان تولید شد و از زمان معرفی تا خاتمه تولید در حدود دو دهه بعد به فروش بیش از ۱۵ میلیون دستگاهی دست یافت. شاید دانستن اینکه هیچ‌کدام از مدل T های تولیدی در آمریکا از لوگوی مشهور فورد استفاده نکرده‌اند باعث تعجب شود. در واقع هیچ‌کدام از محصولات فورد تا اواخر دهه ۲۰ میلادی از لوگوی این خودروساز استفاده نمی‌کردند و تا آن زمان فورد از نشان‌های مختلفی روی خودروهایش استفاده کرده بود. البته فورد از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۳ تا معرفی لوگوی مشهور خود چندین نشان رسمی را بکار گرفته است. در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه لوگوی فورد و تغییرات کلیدی آن‌ها بپردازیم.

اگرچه بیضی آبی‌رنگ مشهورترین لوگوی فورد محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تا رسیدن به این لوگو تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند. با اینکه اولین لوگوی فورد دارای نام شرکت بود اما حالتی دایره‌ای شکل داشت. در این لوگو حروف و کلمات بیشتری بکار رفته بود و تیم طراحی این خودروساز توانسته بود کلمات Ford Motor Co؛ و Detroit, Mich. را داخل لوگوی یاد شده جای دهد. این کلمات به حالتی شیک داخل لوگوی فورد قرار داشتند و استایل آن با مد آن روزهای آمریکا همخوانی داشت. ظاهراً این نشان توسط سی هارولد ویلز در سال ۱۹۰۳ طراحی شد. با توجه به زمان تولید مدل T باید گفت لوگوی فورد روی خودرو وجود نداشت چراکه مدل T تا سال ۱۹۰۸ تولید نشد.

البته یک لوگوی دیگر برای فورد مدل A سال ۱۹۰۳ در نظر گرفته شد که تفاوت‌هایی با لوگوی موردبحث داشت. مدل A سال ۱۹۰۳ را نباید با مدل تولیدی بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ اشتباه گرفت. فورد سه سال بعد از اولین لوگوی خود نشان جدیدی را معرفی کرد. این لوگو تفاوت‌هایی اساسی با نشان اولیه داشت و در محصولات مختلف شرکت بکار رفت. نکته جالب اینکه لوگوی دوم فورد فاقد شکل بیضی یا مرز دور نوشته خود بود. تیم فورد روشی ساده را بکار گرفت و تنها از نوشته فورد با استایل دست‌نویس استفاده کرد.

گفته می‌شود مسئول طراحی این لوگو هم سی هارولد ویلز بوده است. البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ویلز با استفاده از امضای واقعی هنری فورد این لوگو را طراحی کرده هرچند نمونه‌های بر جای مانده از امضای فورد چیز دیگری را نشان می‌دهد. همانند لوگوی اول، این نشان نیز به مدتی کوتاه استفاده شد اما همان سبک دست‌نویس نام فورد تقریباً در اکثر لوگوهای بعدی حفظ شده است. با گذشت زمان فورد به آزمایش لوگوهای مختلف ادامه می‌داد که یکی از آن‌ها لوگوی The Famous Motor Cars بود که یکی از اولین لوگوهای بیضی‌شکل این خودروساز به شمار می‌رود. لوگوی دیگر هم نام فورد را با عبارت The Universal Car زیر آن ترکیب کرده بود. از این لوگو به عنوان اولین لوگوی فورد با رنگ آبی رویال مشهور نام برده می‌شود. البته این لوگو بعداً جای خود را به نشانی داد که اگرچه فاقد رنگ آبی بود اما شکل و استایل آن به لوگوی مدرن فورد شباهت داشت.

این نشان از نوشته مشکی و پس‌زمینه سفید استفاده می‌کرد و شاید تلاشی برای ساده‌سازی برند فورد بود. به همین منظور تیم بازاریابی فورد یک‌بار دیگر روی نام شرکت تمرکز کرد و فورد مستقیماً در مرکز لوگو قرار گرفت و پس‌زمینه سفیدرنگ آن نیز تکمیل کننده کار بود. البته باید اذعان کرد این لوگو جزو جذاب‌ترین نشان‌های فورد نبوده است اما اهمیت زیادی دارد زیرا برای اولین بار شاهد قرار گرفتن نام فورد داخل فضای بیضی‌شکل هستیم. علیرغم جذابیت‌های طرح مینیمالیستی، فورد هنوز چندین سال تا رسیدن به لوگوی مشهور خود فاصله داشت. در واقع اواخر دهه ۲۰ میلادی بود که فورد اولین نمونه‌ها از لوگوی مشهور خود را تولید کرد. در همان زمان شرکت موردبحث دومین خودروی خود یعنی مدل A را روی خط تولید برد و این مدل‌ها جزو اولین محصولات فورد با نشان متمایز و جدید بودند. اولین نسخه از این لوگو طرحی مینیمالیستی با حالت بیضی و آبی‌رنگ بود که در مقایسه با پس‌زمینه سفیدرنگ نشان قبلی تفاوت محسوسی را نشان می‌داد. همچنین با استفاده از فریم دو رنگ سفید و آبی، تمرکز بیشتری روی این لوگو و نام فورد وجود داشت.

بی‌شک فورد ظرفیت بالایی را در ساده‌سازی لوگوی خود مشاهده کرد و همچنان به استفاده از آن تا ۳۰ سال بعدی ادامه داد. البته در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی خبری از این لوگو روی محصولات فورد نبود؛ اما باید دانست همین لوگوی فورد به عنوان یک الگوی اصلی برای تمامی نسخه‌های بعدی بکار رفته و تنها تغییرات حداقلی روی آن اعمال شده است. نکته مهم اینکه تا سال ۱۹۷۶ نیازی به ایجاد تغییر جدی در لوگوی فورد احساس نشد ولی در این سال آمریکایی‌ها لوگوی جدیدتری با نوشته نقره‌ای رنگ و بیضی آبی‌رنگ سایه‌دار را معرفی کردند. این لوگوی مشهور چندین دهه است که روی پرفروش‌ترین محصولات فورد نصب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. RD 1600cc

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (423 ديدگاه)

    خیلی زیباس ، آدم رو یاد سال های1890تا 1920میندازه.

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (637 ديدگاه)

      هر برند مشهور و خوبی تحولات زیادی در آرم های زیباش داشته

      1. amirkhanzadeh

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        هیچ آرمی به اندازه آرم شرکت بنز ابهت نداره
        وجودش رو کاپوت خودرو و دیدنش از پشت شیشه جلو خودرو این حسو به آدم منتقل می کنه که تو آدم بزرگ و با احترامی هستی
        کلا ابهت خاصی داره

        موافقم 21
        مخالفم 30
        1. Taha Ayoobi

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4687 ديدگاه)

          تا حالا آرم کادیلاک رو کاپوت دیدی؟

          موافقم 20
          مخالفم 4
        2. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1035 ديدگاه)

          واکنشRR

          موافقم 6
          مخالفم 3
  2. amir

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر علی هستم بدو ماشالاتو بگو زود باش

    موافقم 16
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4687 ديدگاه)

      اجازه هست من بگم؟

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3686 ديدگاه)

        نه با پشه کش تنبیهت میکنم

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4687 ديدگاه)

          چهارتا لایک گرفتم یعنی بقیه موافقن.
          بنابراین،

          ماشالا فورد
          ماشالا سازنده GT40
          ماشالا مخترع گرمکن شیشه جلو
          ماشالا تاندربرد
          ماشالا موستانگ پرفروش‌ترین کوپه جهان
          ماشالا اصالت
          ماشالا پشتوانه قوی

          موافقم 20
          مخالفم 1
  3. ممد ژانگولر

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4193 ديدگاه)

    وقتشه ی تغییر حرفه ایی به این آرم بدن .ی F خالی با دورچین کم هم جوابه

    موافقم 3
    مخالفم 33
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4687 ديدگاه)

      عوق

      موافقم 9
      مخالفم 3
  4. راستگو

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    نوا ماشالا بیا ک خوراکت اومد
    ماشالا ماشالا بش بگین ….

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. amir

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      خواب مونده فکر کنم

      موافقم 3
      مخالفم 2
  5. Meow

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    هنری فورد موسس شرکت فورد علاوه بر اینکه بخاطر شرکت عظیمش تونسته بود قدرت قابل توجهی توی آمریکا بدست بیاره با نظریات و افکار سیاسی اش هم این قدرت را تقویت میکرد اما نظریاتی که بر اساس مخالفت شدید با یهودیان و حمایت از آلمان نازی جنایتکار بود. در عین حال که مخالف جنگ بود و از رزولت و بقیه سیاستمداران آمریکایی میخواست که وارد جنگ جهانی دوم نشوند ولی همچنان با آلمان نازی تجارت میکرد و نظریاتی که در نشریه دیربورن ایندیپندنت منتشر میکرد کاملا مخالفت یهودی ها بود و این مثل حضور ترامپ در سیاست مثال بارزی از این هست که حتما یک تاجار موفق سیاست مدار موفق نمیشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. AMG GT R

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1088 ديدگاه)

    حلا رائفی پور کلی سسشعر از همین در میاره

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. اشکان

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    گفتن اگه وانت پیکاپ ‌قول پیکر و قدرت مند و سگ جون میخوای فورد بخر.
    فورد تو وانت پیکاپ معروفه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. آرش ماشاالله

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشاالله فورد
    ماشاالله رپتور f 150
    ماشاالله اصالت
    ماشاالله انجین v8
    ماشاالله امریکن کارز
    ماشاالله شلبی
    ماشاالله موستانگ
    ماشاالله ..

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4687 ديدگاه)

      ماشالا F-450
      ماشالا GT MK IV
      ماشالا تاندربرد
      ماشالا رنجر
      ماشالا برانکو

  9. CLASSIC. SYMBOL

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    رولزرویس کجا بود وقتی کادیلاک کولر داشت وقتی شیشه هاش برقی بود وقتی گرم کن صندلی داشت ها؟

    1. Taha Ayoobi

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4687 ديدگاه)

      رولزرویس از وقتی افتاد دست بی ام و سر و سامون گرفت، البته دورانی که دست فولکس بود رو خبر ندارم ولی کلا همیشه درگیر بحران و مرگ بنیانگذار و از این چیزا بود.

      توی دوران کلاسیک رولزرویس اصلا هیچ چیز خاصی نبود و رولزرویس الان زمین تا آسمون با قبلی فرق داره.

      مدل هایی که کادیلاک داشت لوکس بودن و اشرافیت رو تعریف میکردن، مثل دویل، فلیت‌وود، الدورادو، سویل.
      اگر میزان لوکس بودن این مدل ها رو به امروز تبدیل کنیم چیزی فراتر از رولزرویس الان میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا