فورد یکی از مهمترین خودروسازان آمریکاست و ما میخواهیم تاریخچه لوگوی آن را مرور کنیم.
در صنعت خودرو روشهای متفاوتی برای تمایز یک خودروساز از رقبا وجود دارد. شاید بدیهیترین روش استفاده از یک لوگوی متمایز باشد که البته یکی از بهترین روشها برای شناخته شدن است. در دنیای خودروسازان آمریکایی شاید برندهای معدودی به اندازه فورد از یک لوگوی مشهور استفاده کرده باشند. بیشک اکثر ساکنان کره زمین با لوگوی بیضیشکل و آبیرنگ این خودروساز آشنا هستند.
هنری فورد مؤسس این کمپانی با تولید انبوه خودرو تحول شگرفی در حملونقل ایجاد کرد. در حقیقت فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب میشود که سال ۱۹۰۸ در میشیگان تولید شد و از زمان معرفی تا خاتمه تولید در حدود دو دهه بعد به فروش بیش از ۱۵ میلیون دستگاهی دست یافت. شاید دانستن اینکه هیچکدام از مدل T های تولیدی در آمریکا از لوگوی مشهور فورد استفاده نکردهاند باعث تعجب شود. در واقع هیچکدام از محصولات فورد تا اواخر دهه ۲۰ میلادی از لوگوی این خودروساز استفاده نمیکردند و تا آن زمان فورد از نشانهای مختلفی روی خودروهایش استفاده کرده بود. البته فورد از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۳ تا معرفی لوگوی مشهور خود چندین نشان رسمی را بکار گرفته است. در این مقاله میخواهیم به تاریخچه لوگوی فورد و تغییرات کلیدی آنها بپردازیم.
اگرچه بیضی آبیرنگ مشهورترین لوگوی فورد محسوب میشود اما به نظر میرسد آمریکاییها تا رسیدن به این لوگو تغییرات زیادی را تجربه کردهاند. با اینکه اولین لوگوی فورد دارای نام شرکت بود اما حالتی دایرهای شکل داشت. در این لوگو حروف و کلمات بیشتری بکار رفته بود و تیم طراحی این خودروساز توانسته بود کلمات Ford Motor Co؛ و Detroit, Mich. را داخل لوگوی یاد شده جای دهد. این کلمات به حالتی شیک داخل لوگوی فورد قرار داشتند و استایل آن با مد آن روزهای آمریکا همخوانی داشت. ظاهراً این نشان توسط سی هارولد ویلز در سال ۱۹۰۳ طراحی شد. با توجه به زمان تولید مدل T باید گفت لوگوی فورد روی خودرو وجود نداشت چراکه مدل T تا سال ۱۹۰۸ تولید نشد.
البته یک لوگوی دیگر برای فورد مدل A سال ۱۹۰۳ در نظر گرفته شد که تفاوتهایی با لوگوی موردبحث داشت. مدل A سال ۱۹۰۳ را نباید با مدل تولیدی بین سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ اشتباه گرفت. فورد سه سال بعد از اولین لوگوی خود نشان جدیدی را معرفی کرد. این لوگو تفاوتهایی اساسی با نشان اولیه داشت و در محصولات مختلف شرکت بکار رفت. نکته جالب اینکه لوگوی دوم فورد فاقد شکل بیضی یا مرز دور نوشته خود بود. تیم فورد روشی ساده را بکار گرفت و تنها از نوشته فورد با استایل دستنویس استفاده کرد.
گفته میشود مسئول طراحی این لوگو هم سی هارولد ویلز بوده است. البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ویلز با استفاده از امضای واقعی هنری فورد این لوگو را طراحی کرده هرچند نمونههای بر جای مانده از امضای فورد چیز دیگری را نشان میدهد. همانند لوگوی اول، این نشان نیز به مدتی کوتاه استفاده شد اما همان سبک دستنویس نام فورد تقریباً در اکثر لوگوهای بعدی حفظ شده است. با گذشت زمان فورد به آزمایش لوگوهای مختلف ادامه میداد که یکی از آنها لوگوی The Famous Motor Cars بود که یکی از اولین لوگوهای بیضیشکل این خودروساز به شمار میرود. لوگوی دیگر هم نام فورد را با عبارت The Universal Car زیر آن ترکیب کرده بود. از این لوگو به عنوان اولین لوگوی فورد با رنگ آبی رویال مشهور نام برده میشود. البته این لوگو بعداً جای خود را به نشانی داد که اگرچه فاقد رنگ آبی بود اما شکل و استایل آن به لوگوی مدرن فورد شباهت داشت.
این نشان از نوشته مشکی و پسزمینه سفید استفاده میکرد و شاید تلاشی برای سادهسازی برند فورد بود. به همین منظور تیم بازاریابی فورد یکبار دیگر روی نام شرکت تمرکز کرد و فورد مستقیماً در مرکز لوگو قرار گرفت و پسزمینه سفیدرنگ آن نیز تکمیل کننده کار بود. البته باید اذعان کرد این لوگو جزو جذابترین نشانهای فورد نبوده است اما اهمیت زیادی دارد زیرا برای اولین بار شاهد قرار گرفتن نام فورد داخل فضای بیضیشکل هستیم. علیرغم جذابیتهای طرح مینیمالیستی، فورد هنوز چندین سال تا رسیدن به لوگوی مشهور خود فاصله داشت. در واقع اواخر دهه ۲۰ میلادی بود که فورد اولین نمونهها از لوگوی مشهور خود را تولید کرد. در همان زمان شرکت موردبحث دومین خودروی خود یعنی مدل A را روی خط تولید برد و این مدلها جزو اولین محصولات فورد با نشان متمایز و جدید بودند. اولین نسخه از این لوگو طرحی مینیمالیستی با حالت بیضی و آبیرنگ بود که در مقایسه با پسزمینه سفیدرنگ نشان قبلی تفاوت محسوسی را نشان میداد. همچنین با استفاده از فریم دو رنگ سفید و آبی، تمرکز بیشتری روی این لوگو و نام فورد وجود داشت.
بیشک فورد ظرفیت بالایی را در سادهسازی لوگوی خود مشاهده کرد و همچنان به استفاده از آن تا ۳۰ سال بعدی ادامه داد. البته در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی خبری از این لوگو روی محصولات فورد نبود؛ اما باید دانست همین لوگوی فورد به عنوان یک الگوی اصلی برای تمامی نسخههای بعدی بکار رفته و تنها تغییرات حداقلی روی آن اعمال شده است. نکته مهم اینکه تا سال ۱۹۷۶ نیازی به ایجاد تغییر جدی در لوگوی فورد احساس نشد ولی در این سال آمریکاییها لوگوی جدیدتری با نوشته نقرهای رنگ و بیضی آبیرنگ سایهدار را معرفی کردند. این لوگوی مشهور چندین دهه است که روی پرفروشترین محصولات فورد نصب میشود.
RD 1600cc
۲۴ شهریور ۱۴۰۳خیلی زیباس ، آدم رو یاد سال های1890تا 1920میندازه.
SMS
۲۴ شهریور ۱۴۰۳هر برند مشهور و خوبی تحولات زیادی در آرم های زیباش داشته
amirkhanzadeh
۲۴ شهریور ۱۴۰۳هیچ آرمی به اندازه آرم شرکت بنز ابهت نداره
وجودش رو کاپوت خودرو و دیدنش از پشت شیشه جلو خودرو این حسو به آدم منتقل می کنه که تو آدم بزرگ و با احترامی هستی
کلا ابهت خاصی داره
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳تا حالا آرم کادیلاک رو کاپوت دیدی؟
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۵ شهریور ۱۴۰۳واکنشRR
amir
۲۴ شهریور ۱۴۰۳بی صبرانه منتظر علی هستم بدو ماشالاتو بگو زود باش
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳اجازه هست من بگم؟
amir
۲۴ شهریور ۱۴۰۳نه با پشه کش تنبیهت میکنم
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳چهارتا لایک گرفتم یعنی بقیه موافقن.
بنابراین،
ماشالا فورد
ماشالا سازنده GT40
ماشالا مخترع گرمکن شیشه جلو
ماشالا تاندربرد
ماشالا موستانگ پرفروشترین کوپه جهان
ماشالا اصالت
ماشالا پشتوانه قوی
ممد ژانگولر
۲۴ شهریور ۱۴۰۳وقتشه ی تغییر حرفه ایی به این آرم بدن .ی F خالی با دورچین کم هم جوابه
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳عوق
راستگو
۲۴ شهریور ۱۴۰۳نوا ماشالا بیا ک خوراکت اومد
ماشالا ماشالا بش بگین ….
amir
۲۴ شهریور ۱۴۰۳خواب مونده فکر کنم
Meow
۲۴ شهریور ۱۴۰۳هنری فورد موسس شرکت فورد علاوه بر اینکه بخاطر شرکت عظیمش تونسته بود قدرت قابل توجهی توی آمریکا بدست بیاره با نظریات و افکار سیاسی اش هم این قدرت را تقویت میکرد اما نظریاتی که بر اساس مخالفت شدید با یهودیان و حمایت از آلمان نازی جنایتکار بود. در عین حال که مخالف جنگ بود و از رزولت و بقیه سیاستمداران آمریکایی میخواست که وارد جنگ جهانی دوم نشوند ولی همچنان با آلمان نازی تجارت میکرد و نظریاتی که در نشریه دیربورن ایندیپندنت منتشر میکرد کاملا مخالفت یهودی ها بود و این مثل حضور ترامپ در سیاست مثال بارزی از این هست که حتما یک تاجار موفق سیاست مدار موفق نمیشه
AMG GT R
۲۴ شهریور ۱۴۰۳حلا رائفی پور کلی سسشعر از همین در میاره
اشکان
۲۴ شهریور ۱۴۰۳گفتن اگه وانت پیکاپ قول پیکر و قدرت مند و سگ جون میخوای فورد بخر.
فورد تو وانت پیکاپ معروفه
آرش ماشاالله
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ماشاالله فورد
ماشاالله رپتور f 150
ماشاالله اصالت
ماشاالله انجین v8
ماشاالله امریکن کارز
ماشاالله شلبی
ماشاالله موستانگ
ماشاالله ..
Taha Ayoobi
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ماشالا F-450
ماشالا GT MK IV
ماشالا تاندربرد
ماشالا رنجر
ماشالا برانکو
CLASSIC. SYMBOL
۲۵ شهریور ۱۴۰۳رولزرویس کجا بود وقتی کادیلاک کولر داشت وقتی شیشه هاش برقی بود وقتی گرم کن صندلی داشت ها؟
Taha Ayoobi
۲۶ شهریور ۱۴۰۳رولزرویس از وقتی افتاد دست بی ام و سر و سامون گرفت، البته دورانی که دست فولکس بود رو خبر ندارم ولی کلا همیشه درگیر بحران و مرگ بنیانگذار و از این چیزا بود.
توی دوران کلاسیک رولزرویس اصلا هیچ چیز خاصی نبود و رولزرویس الان زمین تا آسمون با قبلی فرق داره.
مدل هایی که کادیلاک داشت لوکس بودن و اشرافیت رو تعریف میکردن، مثل دویل، فلیتوود، الدورادو، سویل.
اگر میزان لوکس بودن این مدل ها رو به امروز تبدیل کنیم چیزی فراتر از رولزرویس الان میشه.