فورد

پیشرانه مگازیلا فورد با حجم قابل‌توجه 7.3 لیتر و قدرت 615 اسب بخار معرفی شد

شرکت فورد از پیشرانه خام قابل‌نصب در خودروهای مختلف با نام مگازیلا رونمایی کرد. این نیروگاه آهنین مشخصات قابل‌توجهی دارد و قطعاً تیونرها و مشتریان شخصی را راضی خواهد کرد.

فورد آمریکا در نمایشگاه صنعت مسابقات پرفورمنس ایندیاناپولیس در مگازیلا پرده‌برداری کرده و آنچه بیش از همه به چشم می‌آید حجم قابل ۷.۳ لیتر آن و مشخصات فنی‌اش است. مگازیلا قدرت ۶۱۵ اسب بخار و گشتاور ۸۶۷ نیوتون متر را تولید می‌کند. تمامی گشتاور تولیدی در دور ۳۸۰۰ قابل‌دستیابی خواهد بود اما بیش از ۶۷۷ نیوتون متر پیشرانه از دور ۲۵۰۰ تا ۶ هزار ارائه می‌شود. این پیشرانه نسخه ارتقا یافته و قوی‌تر از نیروگاه ۸ سیلندر ۷.۳ لیتری گودزیلا به شمار می‌رود و برای نصب راحت‌تر در خودروها طراحی شده است و کاربری آن فقط به وانت پیکاپ ها محدود نمی‌شود.

پیشرانه موردبحث از بلوک چدنی سود برده و دارای میل‌لنگ فولادی فورج کاری شده، پیستون‌های فورج کاری شده ماله، یاتاقان های کالیز و سرسیلندر مخصوص است. نیروگاه به نمایش درآمده در نمایشگاه صنعت مسابقات پرفورمنس همچنین از دریچه گاز ۹۱ میلی‌متری فورد موستانگ شلبی GT500 استفاده کرده است. این قطعه جایگزین دریچه گاز ۸۰ میلی‌متری شده و کارایی بهتری دارد.

فورد در ابتدا پیشرانه گودزیلا را روی وانت پیکاپ سوپر دیوتی ۲۰۲۰ نصب کرد. این نیروگاه آهنین در وانت یاد شده خروجی ۴۳۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۴۴ نیوتون متری داشت که نسبت به قدرت و گشتاور پیشرانه مگازیلا بسیار کمتر است. قدرت بیشتر به نیروگاه جدید فورد کمک می‌گوید تا در خودروهای متنوعی بکار رود و تیونرها به ابزار پرقدرتی در توسعه پروژه‌های خود دسترسی داشته باشند.

یکی از این تیونرها قبلاً با پیشرانه گودزیلا به قدرتی فراتر از ۷۸۰ اسب بخار دست یافته است. اضافه کردن سوپرشارژر به این پیشرانه تنفس طبیعی باعث می‌شود خروجی ۱۶۰۰ اسب بخاری نیز کسب شود. انتظار می‌رود با عرضه عمومی پیشرانه مگازیلا شاهد رسیدن به رقم‌های بالاتر نیز باشیم. فورد قیمت این قلب آهنین را اعلام نکرده اما می‌دانیم که پیشرانه خام گودزیلا با قیمت ۹۱۷۵ دلار عرضه می‌شود بنابراین انتظار داریم مگازیلا قیمت بیشتری داشته باشد. این پیشرانه از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ راهی بازار خواهد شد و قیمت رسمی‌اش نیز اندکی پیش‌تر از زمان عرضه رسمی مشخص می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    چه صدای بده این موتور
    به به

    موافقم 52
    مخالفم 4
  2. DoctoR

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    فقط یکم بالاتر از 9100؟
    خسته ام از مردم شهر🚶🏻

    موافقم 46
    مخالفم 2
  3. بهرام

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خوراک تیونرها.
    اصلا یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها عمدتاً موتورهای بنزینی رو تنفس طبیعی می سازن همینه. چون مطلوب سلیقه مشتریهاییه که دنبال ارتقاء به میل خودشون هستن

    موافقم 40
    مخالفم 3
  4. TESLA

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    عجیبه ، تو این دوره زمانه ای که همه دارن به سمت الکتریکی شدن حرکت میکنن و موتور ها درونسوز هم روز به روز کوچک تر و کم مصرف تر میشن ، ساخت همچین غول بی شاخ و دمی یه پارادوکس بزرگ هست ، هر چند این پیشرانه قراره فقط روی پیکاپ های غول‌پیکر فورد نصب بشه

    موافقم 30
    مخالفم 16
    1. Jamshid

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2773 ديدگاه)

      مطمئنی؟
      کلی موتور جدید شرکت ها دادن بیرونا
      تموم شدن موتور درون سوز هنوز اندازه دویست سال مونده
      فکر نکنم ماشین بازی سمت یه مشت ماشین مخصوص بچه سال ها بیاد

      موافقم 4
      مخالفم 1
  5. علی جردن

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    اینو بندازی رو پراید یکمی هم سرب تزریق کنی بدنه اش سنگین و محکم شه تا چپ نکنی مثل رانا پلاس TU5 راه می ره هاااااا

    موافقم 9
    مخالفم 49
    1. Carbonado Aventador

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      اینو بندازی رو پراید یا پژو (بر فرض اینکه بتونی جا کنی تو کاپوتش) شاسیش از وسط میشکنه…
      و با هر گاز هرچی پیچ و مهره تو اتاقه میریزه زمین😊

      موافقم 45
      مخالفم 1
      1. MohammaD

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (344 ديدگاه)

        به شخصه موتور 200 اسبی هم میترسم روی پراید نصب بشه . مگه یه تابوت متحرک بیش از 70 اسب میخواد 😅

        موافقم 31
        1. Jamshid

          ۲۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2773 ديدگاه)

          مطمئنی؟
          فعلا کل تیونر ها برای مسابقات این سوسک هارو با بی پی تی تیون میکنن تا سی صد اسب راحت
          خیلی تیون خور خوبی داره پراید
          راجع نصب یک موتور تقریبا شش لیتری رو یک شاسی پلاستیکی ، سبب پودر شدن شاسی میشه😂خیلی برنامه ریزی نکنید

  6. امیرحسین

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    واووووو 😍😍😍😍😍😍

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. MILADZM

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    جونم
    جونم
    حجمو نیگا
    عظمتو نیگا
    هیبتو نیگا
    داج هم انجین هلفانت رو داره که به خاطر قوانین آلایندگی اجازه نصب شدن روی یه خودروی استاندارد کارخونه نداره و واسه همین بصورت آماده داخل بسته بندی به مشتری تحویل داده میشه تا رو هر چیزی که مد نظرشه سوارش کنه چون تو این حالت دیگه این قوانین شامل حالش نمیشه .

    موافقم 17
    مخالفم 21
  8. امیرحسین

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    سلام اقای احمد زاده سوال دارم الان فورد تاروس که تو کشور های عربی به فروش میره مگازیلا نصب میشه روشون؟

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      اگر تولید سری بشه رکورد وایپر رو زده.بیشترین گشتاور از تنفس طبیعی.وایپر820 نیوتن متر مگازیلا 870 نیوتن متر.در حالیه که مثال انجینهای وی8 تویین توربوی بیمر 750 نیوتن متره.

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. هیچکس

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (185 ديدگاه)

        به حجم موتور ها هم نگاه کنی بد نیست

        موافقم 7
        مخالفم 7
  9. حمید

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای احمدزاده به جای کلمه بدنه گاز ((Throttle body
    )) در دریچه گاز استفاده کنید بهتر و در فارسی عامیانه تره
    البته هر جور خودتون میدونید 🌹

    موافقم 11
    1. شاهین

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام ممنونم از شما
      چشم حتما از این عبارت استفاده میکنم 🌷♥️

      موافقم 10
  10. مهران

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    با این حجم گشتاور و نیروی بیشتری انتظار میره…😕

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. Jamshid

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      حجم رو نگاه کن ، اصلا این موتور ساخته شده بندازی رو فورد رپتور و برانکو از دیوار صاف بالا بری
      بعدش تو کار واو تو یوتیوبش دیدم که ماشین سی صد اسبی هزار نیوتن بر متر گشتاور داره . اسم موتور رو نمیدونم چی بود ولی فکر کنم شش لیتر یا پنج لیتر بود

  11. مهراب

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    خوش ترین و لذت بخش ترین خبر این روزای دنیای خودرو بود.
    مرسی فورد. مرسی پدال.
    گودزیلا هنوز نمرده

  12. MohammaD

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    از نظر من حالت ایده آل و رویایی اینه که این موتور بتونه به ردلاین مشابه شلبی gt350 ( که حدود 8250 rpm هست) دست پیدا کنه و توی شلبی gt500 نسل جدید استفاده بشه . آقا رامین میتونید راجع به این که موتور وودو چطور به این دور موتور رسید و آیا این موتور مگازیلا که از نوع پوشراد و حجیم تر هست ردلاین و محدوده پیک قدرت و گشتاورش به چه صورت هست و تفاوت ها با موتور کایوت و وودو توضیح بدید ؟ ممنون میشم

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. R@min

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2054 ديدگاه)

      سلام

      اول از همه امیدوارم فورد این موتور رو هیچ ماستنگی نزاره. راجب وودو که خب یه موتور میل لنگ تخت هست و ساختار این شکلی، به دلیل جریان متناوب شلیک سیلندرها باعث میشه که نیاز به قطعات اضافی در سرسیلندر برای جابجایی در هر بانک سیلندر نیاز نباشه و این موضوع باعث کاهش وزن و فشار و همچنین سایز میشه که اجازه دسترسی به دورهای بالا رو فراهم می کنه.
      اما موتور وودو نسبت به تمام میل لنگ تخت های موجود کاملا متفاوت عمل کرد، طوری که به جای دستور متداول بالا-پایین-پایین-بالا به صورت بالا-پایین-بالا-پایین هست که اینکار به منظور افزایش تعادل و دوام (چون در یه کوپه 70 هزارتایی سوار شده) صورت گرفته به همین علت مزیت وزن کمتر (همچنان از ساختارهای معمول سبک تر هست) در وودو وجود نداره اما نسبت به دیگر نمونه های میل لنگ تخت دوام بسیار بالاتری داره. البته که این موتور به طور کامل محدود شده و همون زمان معرفی هم به فورد بشدت انتقاد شد که چرا این محدود سازی رو انجام داده که خب دلیل واضحش همون قضیه دوام هست، خیلی از تیونرها به راحتی با تعویض چند قطعه مثل اینترکولر یا تغییر ECU به قدرت بالای 600 و ردلاین 9000 هم نزدیک شدن.

      راجب موتورهای پوشراد هم خب به دلیل کمبود سوپاپ موتور نمی تونه هوای کافی در دورهای بالاتر رو وارد کنه و کلا دامنه دور موتور پایین می مونه. خیلی کلی گفتم حالا اگر سایت ادامه مقاله تاریخچه LS رو بزاره به طور کامل توضیح داده شده البته اگر زبانتون خوب هست تو اینترنت به طور کامل به جواباتون می رسین.

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. MohammaD

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (344 ديدگاه)

        عالی توضیح دادید آقا رامین . واقعا ممنونم🙏🙏

    2. AMIN (M.A.S)

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (849 ديدگاه)

      من به شخصه خیلی عادت ندارم از کلمه غیر ممکن توی علوم تجربی استفاده کنم ولی رسیدن به دور موتور مشابه وودو برای گودزیلا و مگازیلا و کلا موتورای پوشراد حداقل سخته و باید از تکنولوژی نسکار توش استفاده بشه
      که اونجوری خیلی صرفه اقتصادی و حتی به نظرم کاربردیم نداره
      حالا اقا رامین که درباره این موتورها و قیاسشون بازم طبق معمول اومدن و همه چیزو کامل و در حد واقعا بالا توضیح دادن
      تا جایی که میدونم یه چیزی تو فیزیک داریم به اسم اصل برنولی
      خیلی چیز پیچیده ای نیس
      وقتی انگشت دستتونو جلو شیلنگ اب زمان باز بودن میگیرید سرعت و برد پاشش اب زیاد میشه ولی اگه دقت کنید حجم اب خارج شده از سر شیلنگ کاهش پیدا میکنه نسبت به زمانی که انگشت دستتون جلو شیلنگ نیس
      پوشرادا مخصوصا تنفس طبیعیاشون مث همین مگازیلا چون معمولا دو سوپاپ تو یه سیلندرن اون یه سوپاپ هواشون خب قاعدتا باید بزرگ باشه (شیلنگ اب زمانی که دستتون جلوش نیست) و وقتی دور پایین هستید حجم هوای بیشتر باعث میشه سوختنتون بهتر و احتمالا گشتاورتون افزایش پیدا کنه
      ولی وقتی به دور بالا میرسید به خاطر اینکه سرعت فرایند افزایش پیدا میکنه درسته هنوز حجم هوای بیشتر کمک میکنه ولی چون حجم سوپاپ بزرگه هوا ((کندتر)) وارد میشه و اگه هوای زیادتون توی زمان مناسب(یعنی سرعت ورود هوا زیاد باشه مث زمانی که دستتون جلو شیلنگه) به موتور نرسه خب طبیعیه موتور خفه میشه و اگه خفه هم نشه خب به خاطر کمبود هوا توان خروجیتون پایین میاد
      حالا این خودش یکی از دلایله و و تجمع گازای خروجی رو هم درنظر بگیرید که تو اون دور بالا گاز های حاصل از احتراق دارن از یه سوپاپ دود بزرگ(نسبت به سوپاپ دود سایر انجینا وگرنه سوپاپ دود از هوا معمولا کوچیک تره) خارح میشن و بازم اصل برنولی هست 😕😕😕
      بعضیا واسه همین سه سوپاپ تو یه سیلندر میذارن یه سوپاپ هوای بزرگ و دو سوپاپ دود کوچیک تا حداقل اون اثر تجمع گازو (منظور قفل بخار نیستا) کم کنن و دود سریعتر خارج شه
      بعد درنظرم بگیرید همونطور که اقا رامین کامل گفتن وودو یه موتور میل لنگ تخته

      1. MILADZM

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (345 ديدگاه)

        ولی اگه دقت کنید حجم اب خارج شده از سر شیلنگ کاهش پیدا میکنه نسبت به زمانی که انگشت دستتون جلو شیلنگ نیس
        .
        .
        .
        دوست عزیز طبق همون اصل برنولی که فرمودید و بنا به قانون پایستگی جرم و ماده مقدار حجم شاره ای که در هر لحظه از مجرا عبور میکنه ( آهنگ شارش شاره ) همیشه و در هر حالتی باهم برابره
        در واقعا آهنگ شارش شاره در هر لحظه ای و در هر جایی از جریان یکسان و برابره و بخاطر همین رابطه A1.V1=A2.V2 برقراره
        البته البته این صرفا بروندادی از معادله برنولیه نه خود معادله برنولی

        موافقم 3
        مخالفم 5
        1. محمد امین

          ۲۵ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2187 ديدگاه)

          میلاد جان ، این معادله ی پیوستگی که شما نوشتید ، برای حالتی هست که شاره آرمانی باشه ، به بیان دیگر ، جریان یکنواخت و بدون تلاطم باشه ، و اصتحکاک بین شاره و سطح مقطع قابل چشم‌پوشی باشه و ویسکوزیته در سرعت های مختلف ثابت بمونه ….
          در زندگی و شرایط روزمره ، این حالت رخ نمیده…اینکه شما با چرخش شیر آب ، مقدار آب گذرنده از مقطع رو در هر لحظه کنترل میکنی ، مثال بسیار خوبی هست
          به غیر از این موضوع ، اثر hummer effect ، در rpm بالا ، باعث کاهش سرعت هوای ورودی ، و تلاطم زیاد جریان هوا در منیفولد هوا میشه ، این موضوع برای تمام موتور های احتراق داخلی ، رخ میده ، فقط تفاوت در شدت‌ اش هست ، شدت اش برای موتور های پوشراد معمولا بیشتره و برای موتور هایی که‌ vis دارند ، می‌تونه به کمترین مقدار ممکن برسه

      2. MILADZM

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (345 ديدگاه)

        تو معادله بالا V سرعت شاره هست
        و A سطح مقطع مجرا
        با گذاشتن انگشت جلوی دهنه شیلنگ در واقع داری سطح مقطع رو کم میکنی
        سطح مقطع رو وقتی کم کنی برای اینکه آهنگ شارش ثابت بمونه باید سرعت شاره در اون نقطه بیشتر بشه
        و بخاطر همین موضوع با گذاشتن انگشت جلو دهنه شیلنگ آب به فواصل دورتر پاشیده میشه

        موافقم 2
        مخالفم 6
      3. MohammaD

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (344 ديدگاه)

        دم شما هم گرم 🙏🙏

  13. Ahmad

    ۲۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (71 ديدگاه)

    حجم هر سیلندر میشه 0.9125 لیتر یعنی تقریباً نه دهم لیتر
    برای مقایسه حجم هر سیلندر رولزرویس 12 سیلندر تقریباً نیم لیتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. Jamshid

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2773 ديدگاه)

    فقط عاشق اون تیونر های ایرانی هستم که میگن ریمپ اصولی
    آقا سازنده موتور کلی جون کندن اون اعداد ب دست بیاد بعدا تو تغییر میدی؟بالای یک سال تولید یک موتور جدید طول می‌کشه تازه برا همین چرت و پرتای چینی
    باید پورت ها و ای سی یو و شافت ها و اندازه بلوک و سوپاپ و هر چیزیو که فکرشو کنی ، باید محاسبات انجام بده . مثل دوستی خاله مدرسه

    راجع هدرز کاملا مثلا اصولی که جوشی هم هستن بگم که ، نصف چیزایی که میگن ربطی نداره
    مثلا میبینم میگن داخلش صیقل داره برا همین دود لیز میخوره راحت تر بیرون میاد و مصرف سوخت کمتر میشع
    یک هفته استفاده کن باز کن دیگه نمیشه داخلشو ببینی
    و یا اینکه ب خاطر کوچک بودن محفظه مانیفولد دود ، پیستون باید زور بزنه دود رو بده بیرون . یک ، آقا آنقدر بعد احتراق پیستون قدرت داره تا بدون هیچ مشکلی حتی یک صدم درصد مشکل دود رو خارج کنه و تازه هر سیلندر ب سیلندر دیگه کمک می‌کنه برا خروج که اهل دلاش که میدونن من چی میگم ، میفهمن
    ببخشیدا ببخشیدا قبل رانندگی بری دستشویی قدرت بیشتری میگیری
    حالا میگی برو بابا خودم دیدم رو داینو خودم ک آقا قدرت بیشتری گرفت
    آقا تنها کاری که هدرز می‌کنه به خاطر اینکه هر محفظه بلوک سیلندر یک لوله برای خروج دود داره برای منبسط شدن بهتره و تو دور های بالا تر دود می‌تونه سریع تر خارج میشه برا همین قدرت بیشتری میگیری
    اونم فقط عدده
    هدرز تنها کارش اینه که دود تو دور های بالا تر راحت خارج بشه و اونم ب خاطر قضیه برنولیه و قطرش
    راجع پورت و پولیش هم بگم قرار بود با پولیش پورت رو تنگ و گشاد کنی ، هر هفته شرکت ها موتور بیرون میدادن
    فقط یک سال جون میکنن برا پورت ها بعدا شما میای با فرز انگشتی خرابش میکنی؟
    برای یک فردی که تو ایران زندگی می‌کنه اگر این کار هارو انجام بدی ، فقط استهلاک رو می‌بری بالا با یک ذره شتاب بیشتر
    من جا یک تیونر بودم موتور قوی تر همون شرکت رو میبستم
    کلا گفتم ربطی هم ب این مقاله ندارع
    کلا با تیون های داخل ایران مشکل زیادی دارم

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا