فورد انتظار دارد کسبوکار خودروهای برقی خود که با نام مدل e EV شناخته میشود ضرر ۳ میلیارد دلاری را در سال جاری ثبت کند. البته آمریکاییها پیشبینی سوددهی بخش خودروهای درونسوز و تجاری خود را نیز منتشر کردهاند.
فورد اعلام کرد واحد خودروهای برقی مدل e EV خودش رشد ضرر دهی حدود ۵۰ درصدی در سال ۲۰۲۳ خواهد داشت و ضرر آن از ۲.۱ میلیارد دلار سال پیش به ۳ میلیارد دلار در سال جاری میلادی خواهد رسید. سرمایهگذاریهای فورد در زمینه توسعه نسل بعدی محصولات و پلتفرم مخصوص خودروهای برقی و همچنین افزایش تولید محصولات بدون آلایندگی ادامه دارد و بخش عمده ضررها به همین خاطر خواهد بود.
در همین اثنا فورد انتظار درآمد و سوددهی ۷ میلیارد دلاری برای بخش پیشرانههای درونسوز و همچنین سوددهی حدود ۶ میلیارد دلاری برای بخش خودروهای تجاریاش را دارد. بخشهای درونسوز فورد بلو و تجاری فورد پرو در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۶.۸ و ۳.۲ میلیارد دلار درآمد داشتهاند. آمار و ارقام منتشر شده پیشبینیهای کارشناسان و سرمایهگذاران را تائید میکند چراکه قبلاً گفته شده بود خودروهای بنزینی و سنتی فورد سوددهی این کمپانی را به پیش خواهند برد و به سرمایهگذاری شرکت در زمینه خودروهای برقی و دیگر بخشهای حملونقل کمک خواهد کرد. این اولین باری است که فورد بهصورت عمومی نتایج درآمدی سه بخش مجزای محصولات خودش را منتشر میکند. در سالهای قبل فورد بجای ذکر میزان درآمد یا ضرر واحدهای برقی، درونسوز و تجاری خود آمار و نتایج مناطق جغرافیایی را منتشر میکرد. یکی از مدیران ارشد برند موردبحث میگوید این تغییر به فورد امکان افزایش تمرکز، سرعت و مسئولیتپذیری را میدهد.
مدیر ارشد فورد همچنین خاطرنشان ساخته است ضرر دهی کوتاهمدت بخش خودروهای برقی مورد انتظار خواهد بود. آمریکاییها از بخش مدل e EV خود به عنوان یک استارت آپ نام میبرند و میگویند استارت آپ ها معمولاً در ابتدای راه خود ضرر ده هستند و با گذشت زمان و افزایش تولید و فروش به سوددهی میرسند. فورد انتظار دارد بخش خودروهای برقی در سال جاری به خاطر سرمایهگذاری بیشتر روی تأسیس کارخانههای تنسی و کنتاکی با ضرر بالاتری روبرو شود. فورد میخواهد تا پایان سال جاری میلادی به هدف ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار خودروی برقی برسد و بتواند تا سال ۲۰۲۶ این رقم را به ۲ میلیون دستگاه افزایش دهد.