باس ۴۲۹ که با پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ در کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه ساخته شد، امروز حدود نیم میلیون دلار قیمت دارد.
فورد موستانگ نیازی به معرفی ندارد. این یکی از نمادینترین ماسل کارهای آمریکایی تاریخ محسوب میشود اما باس ۴۲۹ را میتوان یکی از قابلاحترامترین و کلکسیونیترین مدلهای این ماشین دانست. با ریشه در مسابقات نسکار، برخورداری از یکی از قویترین پیشرانههای V8 تنفس طبیعی تاریخ فورد و تعداد ساخت بسیار محدود، عجیب نیست که کلکسیونرها و علاقهمندان به فورد، باس ۴۲۹ را یکی از نمادینترین موستانگهای تاریخ میدانند.
همچنین بخوانید:
فورد موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱، یک جواهر کمیاب و ارزشمند
نگاهی به باس ۳۰۲ یکی از خاصترین نسخههای نسل اول موستانگ
فورد موستانگ باس ۴۲۹ و شجرهنامهٔ مسابقهای
در سال ۱۹۶۹، فورد میخواست موتور ۴۲۹ یا ۷ لیتری V8 خود را به مسابقات نسکار برده و با مغلوب کردن پیشرانههای همی V8 موپار، بر این مسابقات سلطه پیدا کند. برای دریافت جواز حضور در نسکار اما باید ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه در خودرویی جادهای ارائه و به خریداران عادی عرضه میشد. برای این کار، موستانگ انتخاب شد و به ساخت نسخهٔ باس ۴۲۹ انجامید. هرچند این یکی از گرانترین موستانگهای تاریخ بود اما با فروش بیش از ۵۰۰ دستگاهی که موردنیاز بود، در بازار موفق عمل کرد.
ارائهٔ پرفورمنس نسکار در جاده
طبق اعلام فورد، این پیشرانهٔ ۷ لیتری بلوک بزرگ، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که حتی هنوز هم اعداد قابلتوجهی محسوب میشوند اما خروجی واقعی موتور بیش از این ارقام بود. برای شتاب باس ۴۲۹ در منابع مختلف اعداد متفاوتی اعلام شده و برخی مدعی هستند که این خودرو میتوانست در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد اما منابع بیشتری به عدد ۶.۵ ثانیه اشاره کردهاند.
تغییرات عمده برای نصب نیروگاه عظیم
برای نصب این پیشرانهٔ عظیمالجثهٔ ۷ لیتری V8 در سینهٔ کوچک موستانگ، به تغییراتی اساسی نیاز بود. در اواخر دههٔ ۶۰، فورد با خطوط تولید مختلف در کارخانههایی در سراسر جهان، روزانه صدها خودرو تولید و به بازار عرضه میکرد. به همین دلیل، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روال روزانهٔ این کارخانهها، فورد تصمیم گرفت فرایند ساخت باس ۴۲۹ را به شرکت دیگری واگذار کند. بدین منظور، فورد شرکت مهندسی کار کرافت را انتخاب کرد. نصب این موتور روی موستانگ اما کار سادهای نبود زیرا باید نقاط اتصال تعلیق جابجا میشد و فضای داخل کاپوت بیشتر میشد تا امکان نصب موتور بزرگ ۴۲۹ فراهم شود.
شرکت مهندسی کار کرافت اما برای انجام این پروژهٔ سخت انتخاب خیلی مناسبی بود زیرا رابطهٔ خوبی با فورد داشت و به توسعه و ساخت GT40 مسابقهای هم کمک کرده بود. این شرکت برای جای دادن موتور بزرگ در سینهٔ موستانگ، محل اتصال کمکفنرها به زیر محفظهٔ پیشرانه را جابجا کرد، عرض گلگیرهای داخل کاپوت را کمتر کرد و پایههای تعلیق جلو را بهمنظور فراهم شدن فضای کافی برای منیفولد اگزوز بزرگتر اصلاح کرد.
تولید بسیار محدود
هرچند برای تأیید حضور موتور ۴۲۹ در نسکار ساخت تنها ۵۰۰ نمونهٔ جادهای نیاز بود اما به دلیل استقبال خریداران، فورد مدت بیشتری باس ۴۲۹ را به تولید رساند. این نسخه در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه و در این سال ۸۵۹ دستگاه از آن ساخته شد. برای بهرهبرداری بیشتر از این فرصت، فورد در سال ۱۹۷۰ نیز ۵۰۰ دستگاه دیگر از باس ۴۲۹ تولید کرد و مجموع تعدادی که از این موستانگ ساخته شد به ۱۳۵۹ دستگاه رسید. نمونههای مدل ۱۹۷۰ از دماغهٔ فیسلیفت بهره میبردند و دریچهٔ روی کاپوت آنها هم مشکیرنگ بود درحالیکه این دریچه در مدل ۱۹۶۹ همرنگ بدنه بود. با اینکه باس ۴۲۹ در بازار همچنان محبوبیت زیادی داشت اما هزینهٔ بالای تولید و قوانین آلایندگی سختگیرانهتر باعث خاتمهٔ تولید آن در سال ۱۹۷۰ شد.
قیمت امروز موستانگ باس ۴۲۹
ارزش امروزی باس ۴۲۹ بسته به عوامل مختلف بسیار متفاوت است. نمونههای بینقصی که مطابق با شرایط استاندارد بازسازی شدهاند، با قیمتهای بالایی خریدوفروش میشوند اما نمونههای دستکاری شده ارزش کمتری دارند. قیمت برخی نمونههای بکر این خودرو که کاملاً فابریک بوده و بازسازی نشدهاند حتی به نیم میلیون دلار هم میرسد که باس ۴۲۹ را به یکی از باارزشترین ماسل کارهای کلاسیک تبدیل میکند.
رکورد گرانترین باس ۴۲۹ در اختیار یک نمونهٔ قرمزرنگ است که چند سال پیش با قیمت شگفتانگیز ۶۰۹ هزار دلار فروخته شد. ارزش این موستانگ طی یک دههٔ اخیر افزایش قابلتوجهی داشته است زیرا درحالیکه در سال ۲۰۱۳ یک نمونهٔ مدل ۱۹۶۹ با کارکرد تنها ۱۵۶ کیلومتر با قیمت ۲۸۶ هزار دلار فروخته شد، در اوایل امسال نمونهای در وبسایت حراجی Bring A Trailer با قیمت ۴۱۰ هزار دلار به فروش رسید.
R@min
۱۵ دی ۱۴۰۲دهه شصت ۵۰۰ اسب قدرت ! اون زمان خودروسازی آمریکا تو یه لیگ دیگه بود.
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲به جای این قوطی حلبی ترجیح میدم با قیمت خیلی خیلی کمتر اتاق تانک بگیرم
Mercedes 190
۱۶ دی ۱۴۰۲من با نظر ایشون موافقم اتاق تانک هم موتور ۱۲سیلنر ۶لیتری با تقریبا همینقدر خروجی داره و اپشن های بسیار متنوع بروزتر البته این موستانگ هم قوطی حلبی نیست بلکه یکی از باحال ترین خودرو های اسپرت کلاسیک محسوب میشه
Jeferson
۱۵ دی ۱۴۰۲یه صبح جمعه تو ماه آگوست بعد از یه لیموناد مشتی بری گاراژ خونت ، درحالی که اسنوپ داگ پخشه موستانگ کلاسیکِت رو برق بندازی . اونم با زیر پیرهن سفید چه حالی می ده💔🚶
amir-mr
۱۵ دی ۱۴۰۲زیبا و دل ربا،چه رخی داره 🔥
Hosseink3
۱۵ دی ۱۴۰۲نمادی بر قدرت و واقعا طراحی آینده نگرانه ای داشته تشکر بابت این پست
Thomas
۱۵ دی ۱۴۰۲من ماکتشو دارم دقیقا به همون رنگ آبی فیس لیفت شده . حیف که نمیتونیم این جواهرات رو از نزدیک ببینیم .
۱۵ دی ۱۴۰۲ایشالا منم میخرم ماکتش رو
amir
۱۵ دی ۱۴۰۲منم ماکت موستانگ دارم منتها ۲۰۰۶اشه البته همون ۲۰۰۶ هم عالی بود
کلا تنها نسلی از موستانگ که خوب نبود همون نسل دومش بود
Mercedes-Benz
۱۶ دی ۱۴۰۲جواهرات😂😂🤣🤣
این ماسل کارا هیچکدومشون بیشتر از یه فرغون نیستن
ST LITE
۱۶ دی ۱۴۰۲لابد سایپا و محصولات کره مربا جواهرن
Taha Ayoobi
۲۰ دی ۱۴۰۲شما که خیلی فک میکنی بلدی چه ماشینی خوبه؟؟؟
حسین صادقی
۲۶ شهریور ۱۴۰۳قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
amir
۱۵ دی ۱۴۰۲چون عشق خالص است
حسن
۱۵ دی ۱۴۰۲هم خیلی قدرتمنده هم خیلی خوشگل
حسن
۱۵ دی ۱۴۰۲طراحی کنارش خداست این تیپ را من خیلی دوس دارم محشره
قشنگ احساس توانایی و قدرت خودرو را منعکس میکنه
با زبان دل میگه به من اعتماد کن همه چی حله
ARMAN سابق
۱۵ دی ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/Mustang-Boss-429-9.jpg
همین الانشم کمتر ماشینی همچین ابهتی داره
به نظر من ابهت در بیشتر مواقع یعنی عظلانی بودن نه ظرافت
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲بین این و فست بک موندم
دیمن
۱۵ دی ۱۴۰۲جواهر نایاب💪💪
blackwing
۱۵ دی ۱۴۰۲ماستنگ باس ۴۲۹ + سگ بولداگ مشکی + یک قبضه پیستول با صدا خفهکُن + جان ویک 😎
جرمی کلارکسون
۱۵ دی ۱۴۰۲دقیقا سید ، جان ویک یه شول ۴۵۴ ss هم داشت
Farhad
۱۶ دی ۱۴۰۲جان ویک
Navid A J
۱۶ دی ۱۴۰۲دقیقا میخواستم همینو بگم
فرزاد افشار
۱۶ دی ۱۴۰۲ابهت و نرمی و حالی که ماشین آمریکایی به آدم میده رو تو هیچ ماشینی ندیدم
BMW
۱۶ دی ۱۴۰۲عشق خالص در ایشون تعبیه شده دلم خواست برم جاناتان رو از دوباره ببینم🤠😁
مهدی خیام
۱۶ دی ۱۴۰۲پدرم بعد از جنگ یه فوردموستانگ ۳۰۲ خرید به رنگ آبی و جالب که ۶ سیلندر بود و ۳ دنده بود . موتور و تاق تقریبا فرسوده بود و حدید ۱۳۰ مایل سرعت میرفت البته به راحتی ولی چندی بعد یک کلکسیونر از ما خرید حساب کن ۴۰ سال پیش یارو ارزش اون و میدونسته ماشین که ما ۲۲۰ هزار تومن خریده بودیم ۴۰۰ هزار خرید و بعد از چند وقت وقتی دیدیمش نشناختیم رنگش آبی بود و بازسازی شده بود واقعا رانندگی با فورد لذت بخش بود و احساس قدرت میکردی ولی یکم خشن هم بود .
ابوالفضل
۱۶ دی ۱۴۰۲کاش یکی از اون ۱۴۰۰ دستگاه مال من بود
کابین رو ببینید ساده ولی شیک
عکس مشکی آخری چه دلبری میکنه 😍
Taha Ayoobi
۱۳ اسفند ۱۴۰۲نداریم رو دست این ماشین