فورد

چرا موستانگ باس 429 یکی از باارزش‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ است؟

باس ۴۲۹ که با پیشرانهٔ ۷ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ در کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه ساخته شد، امروز حدود نیم میلیون دلار قیمت دارد.

فورد موستانگ نیازی به معرفی ندارد. این یکی از نمادین‌ترین ماسل کارهای آمریکایی تاریخ محسوب می‌شود اما باس ۴۲۹ را می‌توان یکی از قابل‌احترام‌ترین و کلکسیونی‌ترین مدل‌های این ماشین دانست. با ریشه در مسابقات نسکار، برخورداری از یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی تاریخ فورد و تعداد ساخت بسیار محدود، عجیب نیست که کلکسیونرها و علاقه‌مندان به فورد، باس ۴۲۹ را یکی از نمادین‌ترین موستانگ‌های تاریخ می‌دانند.

همچنین بخوانید:

فورد موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱، یک جواهر کمیاب و ارزشمند

نگاهی به باس ۳۰۲ یکی از خاص‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ

فورد موستانگ باس ۴۲۹ و شجره‌نامهٔ مسابقه‌ای

در سال ۱۹۶۹، فورد می‌خواست موتور ۴۲۹ یا ۷ لیتری V8 خود را به مسابقات نسکار برده و با مغلوب کردن پیشرانه‌های همی V8 موپار، بر این مسابقات سلطه پیدا کند. برای دریافت جواز حضور در نسکار اما باید ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه در خودرویی جاده‌ای ارائه و به خریداران عادی عرضه می‌شد. برای این کار، موستانگ انتخاب شد و به ساخت نسخهٔ باس ۴۲۹ انجامید. هرچند این یکی از گران‌ترین موستانگ‌های تاریخ بود اما با فروش بیش از ۵۰۰ دستگاهی که موردنیاز بود، در بازار موفق عمل کرد.

ارائهٔ پرفورمنس نسکار در جاده

طبق اعلام فورد، این پیشرانهٔ ۷ لیتری بلوک بزرگ، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که حتی هنوز هم اعداد قابل‌توجهی محسوب می‌شوند اما خروجی واقعی موتور بیش از این ارقام بود. برای شتاب باس ۴۲۹ در منابع مختلف اعداد متفاوتی اعلام شده و برخی مدعی هستند که این خودرو می‌توانست در کمتر از ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد اما منابع بیشتری به عدد ۶.۵ ثانیه اشاره کرده‌اند.

تغییرات عمده برای نصب نیروگاه عظیم

برای نصب این پیشرانهٔ عظیم‌الجثهٔ ۷ لیتری V8 در سینهٔ کوچک موستانگ، به تغییراتی اساسی نیاز بود. در اواخر دههٔ ۶۰، فورد با خطوط تولید مختلف در کارخانه‌هایی در سراسر جهان، روزانه صدها خودرو تولید و به بازار عرضه می‌کرد. به همین دلیل، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روال روزانهٔ این کارخانه‌ها، فورد تصمیم گرفت فرایند ساخت باس ۴۲۹ را به شرکت دیگری واگذار کند. بدین منظور، فورد شرکت مهندسی کار کرافت را انتخاب کرد. نصب این موتور روی موستانگ اما کار ساده‌ای نبود زیرا باید نقاط اتصال تعلیق جابجا می‌شد و فضای داخل کاپوت بیشتر می‌شد تا امکان نصب موتور بزرگ ۴۲۹ فراهم شود.

شرکت مهندسی کار کرافت اما برای انجام این پروژهٔ سخت انتخاب خیلی مناسبی بود زیرا رابطهٔ خوبی با فورد داشت و به توسعه و ساخت GT40 مسابقه‌ای هم کمک کرده بود. این شرکت برای جای دادن موتور بزرگ در سینهٔ موستانگ، محل اتصال کمک‌فنرها به زیر محفظهٔ پیشرانه را جابجا کرد، عرض گلگیرهای داخل کاپوت را کمتر کرد و پایه‌های تعلیق جلو را به‌منظور فراهم شدن فضای کافی برای منیفولد اگزوز بزرگ‌تر اصلاح کرد.

تولید بسیار محدود

هرچند برای تأیید حضور موتور ۴۲۹ در نسکار ساخت تنها ۵۰۰ نمونهٔ جاده‌ای نیاز بود اما به دلیل استقبال خریداران، فورد مدت بیشتری باس ۴۲۹ را به تولید رساند. این نسخه در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه و در این سال ۸۵۹ دستگاه از آن ساخته شد. برای بهره‌برداری بیشتر از این فرصت، فورد در سال ۱۹۷۰ نیز ۵۰۰ دستگاه دیگر از باس ۴۲۹ تولید کرد و مجموع تعدادی که از این موستانگ ساخته شد به ۱۳۵۹ دستگاه رسید. نمونه‌های مدل ۱۹۷۰ از دماغهٔ فیس‌لیفت بهره می‌بردند و دریچهٔ روی کاپوت آن‌ها هم مشکی‌رنگ بود درحالی‌که این دریچه در مدل ۱۹۶۹ همرنگ بدنه بود. با اینکه باس ۴۲۹ در بازار همچنان محبوبیت زیادی داشت اما هزینهٔ بالای تولید و قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر باعث خاتمهٔ تولید آن در سال ۱۹۷۰ شد.

قیمت امروز موستانگ باس ۴۲۹

ارزش امروزی باس ۴۲۹ بسته به عوامل مختلف بسیار متفاوت است. نمونه‌های بی‌نقصی که مطابق با شرایط استاندارد بازسازی شده‌اند، با قیمت‌های بالایی خریدوفروش می‌شوند اما نمونه‌های دست‌کاری شده ارزش کمتری دارند. قیمت برخی نمونه‌های بکر این خودرو که کاملاً فابریک بوده و بازسازی نشده‌اند حتی به نیم میلیون دلار هم می‌رسد که باس ۴۲۹ را به یکی از باارزش‌ترین ماسل کارهای کلاسیک تبدیل می‌کند.

رکورد گران‌ترین باس ۴۲۹ در اختیار یک نمونهٔ قرمزرنگ است که چند سال پیش با قیمت شگفت‌انگیز ۶۰۹ هزار دلار فروخته شد. ارزش این موستانگ طی یک دههٔ اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است زیرا درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ یک نمونهٔ مدل ۱۹۶۹ با کارکرد تنها ۱۵۶ کیلومتر با قیمت ۲۸۶ هزار دلار فروخته شد، در اوایل امسال نمونه‌ای در وب‌سایت حراجی Bring A Trailer با قیمت ۴۱۰ هزار دلار به فروش رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    دهه شصت ۵۰۰ اسب قدرت ! اون زمان خودروسازی آمریکا تو یه لیگ دیگه بود.

    موافقم 86
    مخالفم 9
    1. Mercedes-Benz

      ۱۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      به جای این قوطی حلبی ترجیح میدم با قیمت خیلی خیلی کمتر اتاق تانک بگیرم

      موافقم 4
      مخالفم 40
      1. Mercedes 190

        ۱۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (20 ديدگاه)

        من با نظر ایشون موافقم اتاق تانک هم موتور ۱۲سیلنر ۶لیتری با تقریبا همینقدر خروجی داره و اپشن های بسیار متنوع بروزتر البته این موستانگ هم قوطی حلبی نیست بلکه یکی از باحال ترین خودرو های اسپرت کلاسیک محسوب میشه

        موافقم 5
        مخالفم 13
  2. Jeferson

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    یه صبح جمعه تو ماه آگوست بعد از یه لیموناد مشتی بری گاراژ خونت ، درحالی که اسنوپ داگ پخشه موستانگ کلاسیکِت رو برق بندازی . اونم با زیر پیرهن سفید چه حالی می ده💔🚶

    موافقم 75
    مخالفم 10
  3. amir-mr

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    زیبا و دل ربا،چه رخی داره 🔥

    موافقم 35
    مخالفم 4
  4. Hosseink3

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    نمادی بر قدرت و واقعا طراحی آینده نگرانه ای داشته تشکر بابت این پست

    موافقم 29
    مخالفم 4
  5. Thomas

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ماکتشو دارم دقیقا به همون رنگ آبی فیس لیفت شده . حیف که نمیتونیم این جواهرات رو از نزدیک ببینیم .

    موافقم 30
    مخالفم 4
    1. ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      ایشالا منم میخرم ماکتش رو

      موافقم 16
      مخالفم 0
    2. amir

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      منم ماکت موستانگ دارم منتها ۲۰۰۶اشه البته همون ۲۰۰۶ هم عالی بود
      کلا تنها نسلی از موستانگ که خوب نبود همون نسل دومش بود

      موافقم 22
      مخالفم 1
    3. Mercedes-Benz

      ۱۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      جواهرات😂😂🤣🤣
      این ماسل کارا هیچکدومشون بیشتر از یه فرغون نیستن

      موافقم 1
      مخالفم 22
      1. ST LITE

        ۱۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (30 ديدگاه)

        لابد سایپا و محصولات کره مربا جواهرن

      2. Taha Ayoobi

        ۲۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4323 ديدگاه)

        شما که خیلی فک میکنی بلدی چه ماشینی خوبه؟؟؟

      3. حسین صادقی

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

  6. amir

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    چون عشق خالص است

    موافقم 22
    مخالفم 3
  7. حسن

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    هم خیلی قدرتمنده هم خیلی خوشگل

    موافقم 20
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    طراحی کنارش خداست این تیپ را من خیلی دوس دارم محشره
    قشنگ احساس توانایی و قدرت خودرو را منعکس میکنه
    با زبان دل میگه به من اعتماد کن همه چی حله

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. ARMAN سابق

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (490 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/Mustang-Boss-429-9.jpg
    همین الانشم کمتر ماشینی همچین ابهتی داره
    به نظر من ابهت در بیشتر مواقع یعنی عظلانی بودن نه ظرافت

    موافقم 22
    مخالفم 2
  10. جرمی کلارکسون

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    بین این و فست بک موندم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. دیمن

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    جواهر نایاب💪💪

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. blackwing

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    ماستنگ باس ۴۲۹ + سگ بولداگ مشکی + یک قبضه پیستول با صدا خفه‌کُن + جان ویک 😎

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (977 ديدگاه)

      دقیقا سید ، جان ویک یه شول ۴۵۴ ss هم داشت

  13. Farhad

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    جان ویک

    1. Navid A J

      ۱۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      دقیقا میخواستم همینو بگم

  14. فرزاد افشار

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    ابهت و نرمی و حالی که ماشین آمریکایی به آدم میده رو تو هیچ ماشینی ندیدم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. BMW

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    عشق خالص در ایشون تعبیه شده دلم خواست برم جاناتان رو از دوباره ببینم🤠😁

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. مهدی خیام

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پدرم بعد از جنگ یه فوردموستانگ ۳۰۲ خرید به رنگ آبی و جالب که ۶ سیلندر بود و ۳ دنده بود . موتور و تاق تقریبا فرسوده بود و حدید ۱۳۰ مایل سرعت میرفت البته به راحتی ولی چندی بعد یک کلکسیونر از ما خرید حساب کن ۴۰ سال پیش یارو ارزش اون و میدونسته ماشین که ما ۲۲۰ هزار تومن خریده بودیم ۴۰۰ هزار خرید و بعد از چند وقت وقتی دیدیمش نشناختیم رنگش آبی بود و بازسازی شده بود واقعا رانندگی با فورد لذت بخش بود و احساس قدرت میکردی ولی یکم خشن هم بود .

  17. ابوالفضل

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    کاش یکی از اون ۱۴۰۰ دستگاه مال من بود
    کابین رو ببینید ساده ولی شیک
    عکس مشکی آخری چه دلبری میکنه 😍

  18. Taha Ayoobi

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    نداریم رو دست این ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا