این نبرد چندین و چند ساله تنها یک برنده دارد!
از میان این سهگانه عضلانی که همیشه باعث ایجاد بحث و رقابت میشدند، تنها موستانگ به زندگی خود ادامه میدهد؛ درحالیکه کامارو و چلنجر بهخاطر برقیشدن و تمرکز بیشتر شرکت سازدهشان روی مدلها بلندقامت، از خط تولید خارج شدهاند. از همین سوالی در ذهن ایجاد میشود که سرانجام کدام مدل پیروز میدان شد؟ نسخه بالارده کدام یک از این اسبهای آمریکایی، برنده این رقابتِ بهپایانرسیده است؟ پیش از پاسخ به این سوال، باید نگاهی به مشخصاتشان داشته باشیم.
موستانگ GT در برابر کامارو SS و چلنجر R/T
نسخه V8 موستانگ از یک پیشرانه ۵ لیتری سود میبرد که توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی به چرخهای عقب منتقل میشود و بدنه زیبای موستانگ جدید را در عرض ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
در سوی دیگر، آخرین نسل کامارو SS از یک واحد بزرگتر ۶.۲ لیتری V8 سود میبرد و با بهرهوری از ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور، قدرتنمایی میکند اما برای رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴.۱ ثانیه زمان نیاز دارد.
کوپه عضلانی دوج هم از یک واحد ۵.۷ لیتری V8 استفاده میکند که توان تولیدی ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد و میتواند چلنجر را در عرض ۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند؛ البته بهرهمندی از پکیج «اسکت» با افزایش حجم پیشرانه، قدرت و گشتاورش را هم افزایش میدهد و آن را به مرض ۴ ثانیه نزدیک میکند.
موستانگ دارک هورس در برابر کامارو ZL1 و چلنجر هلکت
نسخه دارکهورس با بهرهوری از همان موتور موستانگ GT از ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۶ نیوتن متر گشتاور سود میبرد که با تکیهبر بهبودهای موتوری، روی عملکرد فنی بهتر در پیست تمرکز دارد. این مدل با تکیهبر جعبهدنده ۱۰ سرعتی خودکار میتواند درعرض ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
درمقام مقایسه، پیشرانه ۶.۵ لیتری V8 شورولت کامارو ZL1، تمام ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبهدنده ۱۰ سرعتی خودکار به چرخهای عقب منتقل میکند تا درعرض ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
چلنجر هلکت هم مانند کامارو ZL1 از یک موتور ۶.۲ لیتری V8 استفاده میکند که بسته به پسوند آن، مدلهای عادی، ردآی و جیلبریک بهترتیب ۷۱۷، ۷۹۷ و ۸۰۷ اسب بخار قدرت تولید میکند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.
مقایسه طراحی
فورد موستانگ مانند قبل خودرویی با ظاهر کلاسیک محسوب نمیشود اما اشارههایی به مدلهای دهههایی ۶۰ و ۷۰ میلادی دارد. طراحان این خودروساز، تلاش کردهاند که با وجود بهروزرسانی کابین، همچنان اصالت آن را هم حفظ کنند و از قالب همیشگی خودروهای عضلانی خارج نشوند. این درحالی است که کامارو ZL1 حتی با وجود قطعات مسابقهای و آیرودینامیکی چون بال، اسپلیتر و… المانهای مشترک بیشتری با نسخههای کلاسیک خود دارد. دوج چلنجر هم از این قاعده مستثنا نیست. این مدل طراحی مدرن-کلاسیکی دارد و عملا بهترین نمونه یک خودروی مدرن عضلانی به شمار میرود. کابین این کوپه هم روی ایجاد همین حالهوا تمرکز دارد.
مقایسه فناوری و ارزش خرید
موستانگ جدید از امکاناتی چون نمایشگرهای ۱۲ و ۱۳ اینچی، لانچکنترل و چند ویژگی جانبی دیگر اشاره کرد که روی عملکرد کلی تاثیر چندانی نمیگذارد. با این وجود، کامارو از ویژگیهای مناسبتری چون اگزوزهای دوگانه، نمایشگر روی شیشه، ضبط دادههای فنی خودرو، لانچکنترل و اتصال داخلی وایفای سود میبرد. چلنجر هم با بهرهمندی از فناوریهایی چون چیلر خنککار سیستم سوپرشارژر، قفل حرکت در خط، لانچکنترل و سیستم چهار چرخ محرک برای مدلهای V6 خود را از دو رقیبش متمایز کرده است. بنابراین موستانگ روی ایجاد تجربهای دیجیتالیتر تاکید دارد اما کامارو و چلنجر راهی متفاوت را در پیش گرفتهاند.
با توجه به اینکه قیمت پایه هر سه خودرو از محدوده ۳۰ هزار دلار آغاز میشود اما پرچمدارهایشان نرخ متفاوتی دارند. فورد موستانگ دارک هورس، شورولت کامارو ZL1 و چلنجر هلکت بهترتیب با قیمتهای ۵۷، ۸۰ و ۱۰۰ هزار به فروش میرسند. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر ببینیم که مردم به خرید موستانگ رغبت بیشتری دارند.
خرید هر کدام برای چه کسی درست است؟
از آنجا که تولید موستانگ همچنان ادامه دارد، به خریدارش امکان بهرهمندی از گارانتی یک خودروی نو را میدهد. کوپه محبوب فورد از رقبای خود بهروزتر شده و همچنان هم در خط تولید حضور دارد. اگر کمی سطحینگری کنیم، میتوانیم آن را برنده رقابت سهتنه فورد-شورولت-دوج در بازار کوپههای عضلانی بدانیم؛ موستانگ تبدیل به محصولی شد که بیشتر از بقیه دوام آورد! تنها مسئله اصلی آن، قدرت کمتر است.
در سوی دیگر، افرادی هستند که دوست دارند از خودروی عضلانی خود بدون محدودیت سقف استفاده کنند و «فناوری» برایشان در اولویت قرار ندارد. در این صورت، شورولت کامارو به انتخاب برتر آنها تبدیل میشود. هر چند این کوپه زیبا که یکی از بهترین نمونهها موجود در بازار خودروهای عضلانی با راندمانی استثنایی به شمار میرود، دیگر تولید نخواهد شد و خبری از قطعات تازه نیست.
قاعدتا درحالی که فورد و شورولت بر سر جدیدتر ظاهر شدن تلاش میکنند، دوج مسیری متفاوت را طی کرده و چلنجر را به یک چالش مدرن-کلاسیک تبدیل کرده است که حالوهوایی متمایز دارد. خودرویی که درکنار ایجاد هیجان بصری، راحتی روزمره مالک را هم تامین میکند و درصورت نیاز، حجم عظیمی از قدرت و شتاب را در اختیارش قرار میدهد؛ البته با مقداری پول بیشتر.
کدام یک پیروز میدان است؟
مشخصا صنعت خودرو هنوز راه زیادی در پیش دارد و به این زودیها از میان برداشته نمیشود. بنابراین برنده شدن در آن را نمیتوان با رقم فروش بیشتر، تعداد لایک بیشتر در شبکههای اجتماعی یا حتی نظر مثبتتر خریدارانش خلاصه کرد؛ هر چند اگر این فاکتورها را هم در نظر بگیریم، باز هم نتیجه یکسان خواهد بود. برنده واقعی این رقابت که از دهه ۶۰ میلادی جریان دارد، خودرویی است که هنوز در خط تولید باقی مانده، بیشترین فروش را دارد و به نماد کوپههای عضلانی تبدیل شده است: فورد موستانگ! شما کدام یک را ترجیح میدهید؟
احمدی
۱۰ آبان ۱۴۰۳سلام من جنرال موتورز رو بیشتر از بقیه قبول دارم
انتخاب من کارارو هستش
.
۱۰ آبان ۱۴۰۳کاش این همه از رو عکس تعریف میکنی از نزدیک دیده بودین….
صداشون رخ ترسناکشون دریفت شون
یوسفی
۱۱ آبان ۱۴۰۳هر سه تارا ❤️❤️❤️