مکوان هرچند از لحاظ شهرت و محبوبیت زیر سایه مدلهای شلبی و باس قرار دارد ولی یکی از جذابترین نسخههای نسل اول موستانگ محسوب میشود.
فورد برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ از نام مکوان برای یک خودروی کانسپت شناور بدون چرخ استفاده کرد. هشت سال بعد، کانسپت دیگری با نام مکوان معرفی شد که این بار موستانگی با بدنهای جدید بود که قصد داشت عناصر طراحی آینده را به نمایش بگذارد. درنهایت، در سال ۱۹۶۹ مکوان به نسخه پرفورمنس جدیدی برای موستانگ تولیدی تبدیل شد. مکوان با ارائه طیف گستردهای از آپشنها، ماسل کار جذاب و درعینحال مناسبی برای هر بودجهای بود. عرضه نسخه مکوان تا پایان عمر نسل اول موستانگ در سال ۱۹۷۳ ادامه یافت و سپس برای موستانگ کوچک نسل دوم هم ارائه شد.
از سال ۱۹۷۸ با معرفی نسل سوم موستانگ اما این نام از خانواده ماسل کار فورد محو شد و باید ۲۵ سال میگذشت تا مکوان دوباره بهعنوان نسخهای میان رده در نسل چهارم موستانگ برای مدت کوتاهی در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بازگردد. آخرین و جدیدترین مکوان هم در سال ۲۰۲۱ در نسل ششم موستانگ بهعنوان جایگزینی برای شلبی GT350 عرضه شد. بااینحال، از بین تمام موستانگهایی که نام مکوان داشتند، موفقترین و مشهورترین آنها سری اولیه مدل ۱۹۶۹ بود. هرچند امروز مکوان از دید علاقهمندان موستانگ زیر سایه مدلهای باس ۳۰۲، باس ۴۲۹ و شلبی GT500 قرار دارد ولی در سال ۱۹۶۹ از همه آنها فروش بیشتری داشت و به یکی از نمادهای عصر طلایی ماسل کارها تبدیل شد.
یک اسب برای هر نیاز
در سال ۱۹۶۹، جنگ اسب بخار به اوج رسیده بود و اکثر برندهای دیترویتی چندین خودروی عضلانی مختلف را برای پاسخگویی به طیف گستردهای از خریداران خودروهای اسپرت عرضه میکردند. فورد نیز با دومین بازطراحی بزرگ نسل اول موستانگ، به این رقابت شدید پاسخ داد. خبر مهمتر اما گسترش نسخههای پرفورمنس موستانگ تحت فلسفه جدیدی با شعار «یک اسب برای هر نیاز» بود. در سال ۱۹۶۹، غیر نسخه GT که ترکیبی از پرفورمنس و راحتی را ارائه میکرد، فورد برای موستانگ نه یکی بلکه سه نسخه پرفورمنس جدید را معرفی کرد. اولین و چشمگیرترین مدل از بین این سه، باس ۴۲۹ بود که به خاطر هومولوگیشن موتور ۷ لیتری V8 برای مسابقات نسکار ساخته شد. دومین مدل، باس ۳۰۲ با موتور ۴.۹ لیتری و ۲۹۰ اسب بخار قدرت بود که برای مسابقات ترنس ام ساخته شد. آخرین مدل از این سه هم مکوان بود که بهتر از همه شعار یک اسب برای هر نیاز را تحقق بخشید زیرا برخلاف مدلهای باس، با پیشرانههای V8 مختلفی عرضه میشد.
ظاهر جذاب
هرچند باس ۴۲۹ ظاهر سادهای داشت که هرگز موتور قدرتمند زیر کاپوت را نشان نمیداد و صرفاً با دریچه هوای بزرگ روی کاپوت از دیگر نسخههای موستانگ متمایز میشد اما باس ۳۰۲ و مکوان با الهام از خودروهای مسابقهای، تغییرات قابلتوجهی را تجربه کردند. تغییرات ظاهری مکوان شامل آینههای مسابقهای، برچسبهای مشکی بدنه، پینهای کاپوت، دریچههای غیرکاربردی روی کاپوت، لاستیکهای گودیر و در باک کرومی بود که بهصورت استاندارد ارائه میشد. علاوه بر این کرکره شیشه عقب، بال عقب، اسپویلر زیر سپر جلو و دریچه بزرگ روی کاپوت هم قابل سفارش بود که آپشنهای بسیار محبوبی بودند.
مکوان که صرفاً در نسخهٔ فستبک عرضه میشد، در داخل نیز با برخورداری از صندلیهای اسپرت پشت بلند، تریم طرح چوب و عایقهای صوتی بیشتر، فضای لوکستری داشت. علاوه بر این تغییرات، سیستم تعلیق مکوان هم ارتقا پیدا کرده بود که میزان این ارتقاء به نوع پیشرانه انتخابی بستگی داشت. بهعنوانمثال، با موتور V8 استاندارد، ارتقاءها شامل میل موجگیر قویتر در جلو و کمکفنرهای سفتتر عقب میشد درحالیکه نسخههای مجهز به موتور بلوک بزرگ از میل موجگیر قطورتر، تقویت زیر و بند و فنرها و کمکفنرهای هوی دیوتی بهره میبردند.
موتور V8 برای هر بودجهای
هرچند تغییرات ظاهری مکوان نمای چشمگیری را ایجاد کرد ولی جذابیت اصلی این مدل به خاطر ارائه مجموعه متنوعی از موتورها بود که برای هر بودجهای گزینهای مناسب داشت. موتور استاندارد یک نمونه ۵.۸ لیتری ویندسور با کاربراتور دو دهنه و ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود که هرچند با پیشرانههای پرفورمنس موستانگ فاصله زیادی داشت ولی علاقهمندان را قادر میساخت با بودجه کمتر هم بتوانند یک مکوان بخرند. برای کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند نیز فورد سه موتور V8 سفارشی را ارائه میکرد که با نسخه کاربراتور چهار دهنه همان موتور ۵.۸ لیتری آغاز میشد و قدرت را به ۲۹۰ اسب بخار افزایش میداد. موتور بعدی ۶.۴ لیتری با ۳۲۰ اسب بخار قدرت بود اما جذابترین موتور مکوان، نیروگاه ۷ لیتری مشهور کبرا جت بود که ۳۳۵ اسب بخار قدرت داشت و با رم ایر یا بدون رم ایر قابل سفارش بود. برای این نسخه، امکان سفارش پکیج درگ هم وجود داشت که با ارتقاءهای مختلفی، موتور را به سوپر کبرا جت تبدیل میکرد. مکلارن با موتور کبرا جت یا سوپر کبرا جت به هیولایی ترسناک تبدیل میشد که میتوانست ۴۰۰ متر را در محدوده ۱۳ ثانیه طی کند.
پرفروشترین موستانگ پرفورمنس در سال ۱۹۶۹
مکوان مدل ۱۹۶۹ به موفقیت فوقالعادهای دست پیدا کرد و ۷۲,۴۵۸ دستگاه فروخت که حدود یکچهارم کل فروش موستانگ در سال ۱۹۶۹ بود. برای مقایسه، موستانگ GT تنها ۵,۹۵۸ دستگاه و باس ۳۰۲ فقط ۱,۶۲۸ دستگاه فروختند. با چنین موفقیت چشمگیری، فورد تصمیم به خاتمه تولید GT گرفت و در سال ۱۹۷۰، مکوان که تغییراتی ظاهری را تجربه کرد، همچنان پرفروشترین نسخه پرفورمنس موستانگ باقی ماند. بااینحال، مکوان نه در سال ۱۹۷۰ و نه سالهای بعد هیچگاه نتوانست به فروش مدل ۱۹۶۹ نزدیک شود. بهطورکلی، با اینکه مکوان تحتالشعاع مدلهایی مثل باس ۴۲۹ و شلبی GT500 قرار دارد ولی بدون شک بازی را برای فورد تغییر داد و نام خود را در تالار مشاهیر خودروهای عضلانی ماندگار کرد.
Boss 429
۲۹ بهمن ۱۴۰۳من تمام دلخوشیم ۲ تا ماکت ۱:۱۸ موستانگ نسل یکه که دارم که چندین سال پیش با قیمت بالایی خریدم.الان چندین میلیون پولشه با استند و …
یکی باس ۴۲۹ با همون رنگ آبی معروفش
https://cdn.dealeraccelerate.com/rkm/1/5109/361454/1920×1440/1970-ford-mustang-boss-429
یکی موستانگ ۶۷ فست بک ( مشابه بولیت )
https://static1.hotcarsimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/03/Webp.net-resizeimage.jpg
مازیار
۲۹ بهمن ۱۴۰۳کامنتت بطرز عجیبی روم اثر گذاشت و قلبم رو به درد آورد
لعنت به کسانی که مسبب این محرومیتها هستن
امیدوارم همه جوانها به آرزوی دلشون برسن
(Ali(chevynova
۲۹ بهمن ۱۴۰۳ایشالاه تو هم به ارزوت برسی و بعد عمری یه لندروور مدل ۶۲ سبز که باربند داره بخری و بزنی تو دل جنگل فقط جای دور نری که بمونی چون کلا صفرش هم ماشین نیست چه برسه اونی که تو بخری
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۳وای این هنوز دود میکنه
عزیزم واقعا قصد نداشتم اینطوری بشی حالا یک کلمه گفتم نوا پراید اصلا مگه حرف من چقدر اهمیت داره؟
بیخیال هموطن بهش فکر نکن اینقدر من حرفمو پس میگیرم به کار و زندگیت برس
۴۸ ساعته که آماده باشی هرچی میگم میپری ریپلی میکنی. راضی نیستم بخدا شل کن
(Ali(chevynova
۳۰ بهمن ۱۴۰۳بابا من دارم دعا میکنم برات
میگم ایشالاه بعد مدتها به خواسته دلت برسی
حالا اصلا نخواستی برو پیکان استیشن بگیر اونم انگلیسیه و با بودجه ای که داری میشه یه نسبتا خوبش رو بخری
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۳تو از درک دو کلمه زبان مادری عاجزی
اونوقت داری بودجه دیگری رو تعیین میکنی؟
تو اونقدر بچهای که میگی من دارم تو نداری
اونوقت داری برای دیگری دعا میکنی؟
دلم برات میسوزه
البته خودت مقصری
مقاله شورولت نوا بود همه چی هم خوب بود اما اونقدر لاف زدی تا دو نفر اومدن تمام پتهات رو ریختن روی آب و از دماغت دراومد
بهرحال خالیبندی یه تاوانی هم داره دیگه
(Ali(chevynova
۳۰ بهمن ۱۴۰۳بابا لاف چیه مومن
من میگم به ارزوی قلبی که داری برسی
حالا اون آرزو لندرووره یا پیکان استیشن
در مورد دارایی هم که صحبتها گفته شد و پیج فرمولا گالری هم معرفی کردم
بحثی نداریم دیگه عشقه بلفاست و بیرمگام
حاج ماشالا
۳۰ بهمن ۱۴۰۳آقا ماشالا یکم فشاریه.یه چیزی به شورلت نواش بگی تا اخر عمریادش نمیره😅
سینا
۳۰ بهمن ۱۴۰۳منم همون سایز موستانگ ۲۰۰۵ gt دارم. زرد رنگ
حسام
۲۹ بهمن ۱۴۰۳دوستان اینجور ماشین ها (عضلانی های کلاسیک) در آمریکا چه قیمتی دارن؟ هم قیمت ماشین های محبوب صفر هستن یا ارزونتر؟
بخاطر این میگم چون اونجا زیاد هست از اینا باید قیمتشون هم مناسب باشه، خودرو های خانوادگی قدیمی سدان یا اس یو وی منظورم نیست بیشتر کوپه های اینجوری که مثلا یه جوان ۲۰ ساله با پس انداز و پول تو جیبی هاش میتونه از اینا بخره اونجا سوار شه؟
nikan
۲۹ بهمن ۱۴۰۳مدلای خاص مثل باس ۴۲۹ و همی کودا قیمتای عجیب غریب بالا دارن بسته به شرایط نگهداری ۳۰۰ حتی ۴۰۰ هزار دلارم قیمت میخورن. معمولا نسخه کانورتیبل کلاسیکای آمریکایی خیلی بیشتر قیمت میخورن. مثلا یه همی کودا ۱۹۷۱ کانورتیبل سه و نیم ملیون دلار فروختن! کلا ماشینای کلاسیک هرچی خاص تر و کمیاب تر قیمت میره بالاتر. ولی نسخه های ساده تر مثلا ۲۸۹ موستانگ با شرایط خوب دور ور ۵۰ هزار اونجا پیدا میشه.
صامورایی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳این سوالت ده ها پارامتر داره که باید یکی یکی مشخص بشه. من مثلا راجع به همین موستانگ بگم بستگی داره چه نسلشو بخوای. الان نسل ۱ محبوبه و مشتری زیاد داره. بعد ازین باید درنظر بگیری که کدوم نسخه رو میخوای بخری. خیلی فرق هست بین موستانگ نسل اول ۶ سیلندر تصادفی با مثلا باس ۴۲۹ که کلا در ۲ سال تولید شد و نزدیک ۱۳۰۰ دستگاه ازش موجوده و کاملا کمیابه. بعدش تو بازار گزینه های مختلف داری از نمونه های فابریک ( که معمولا اگه تمیز باشن قیمتشون بالاست ) تا نمونه های بازسازی و مادیفای شده (که اگه حرفه ای بازسازی شده باشه اینم قیمتش بالاست) و یسری نمونه عادی که ممکنه مشکلات مکانیکی ، تصادف و … داشته باشه که میخوره تو قیمتش.
درواقع تو اندازه پولت گزینه داری. از نمونه های داغون با تنها چند هزاردلار هست تا میلیون دلاری. چند سال پیش یه نمونه پلیموث همی کودا کانورتیبل با ۳ میلون دلار فروش رفته یا خیلی موردای دیگه.
آریا
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سایت buy used cars in usa قیمت ها رو ببین
بستگی به تمیزی و کارکرد و خود ماشین داره
مثلاً چارجر 1969خیلی از موستانگ فست یک گرونتره
Arash2009
۲۹ بهمن ۱۴۰۳بهترین ماسل کار آمریکایی
پرفورمنس عالی دربرابر قیمت کم
ماشالا موستانگ باس ۳۰۲
ماشالا باس ۴۲۹
ماشالا شلبی gt 350
ماشالا gt 500
ماشالا اصالت
موستانگ طراحی کلاسیک و اصیلش رو هنوز حفظ کرده
مصطفی
۲۹ بهمن ۱۴۰۳ولی خودرو هایی که اون سال ها تولید میشدند هرگز تکرار نخواهند شد…
هعیییییی
ایران فرانسه
۲۹ بهمن ۱۴۰۳سلام ۱۹۶۹ میشه ۱۳۴۷ – ۱۳۴۸ من نه امریکن فنم نه ماشین آمریکایی داشتم نه انتخاب من ه در یک بازار واقعی مشتری مدار رقابتی، ولی واقعا در مقابل این طراحی اونم تو اون سالها با امکانات اون زمان جز حیرت و تحسین چه می شود گفت شما به فرم بدنه چراغ ها ستون ها عقب ، زاویه سقف تا صندوق و میزان آیرودینامیک بودن کلی اتاق نگاه کنید و اون رو با ماشین های هم سال اش حتی بنز و بی ام و و تولیدات ایتالیا و انگلستان مقایسه کنید حیف از صنعت خودروسازی آمریکا که از کجا به کجا رسید این ماشین قطعا جز ده حادثه برتر تاریخ طراحی خودروسازی در جهان ه و جالبه مدل های جدید اش اندازه این و مدل بعد از این برای من جذاب نیست
Saeed farshchian
۲۹ بهمن ۱۴۰۳انقدر موستانگ خوبه که تبدیل به کلیشه ای میان خودروها شده!
حسن
۲۹ بهمن ۱۴۰۳اسطوره ای برای تمام دورانها
خوشتیپ دلربا جذاب
BMW is GOD
۲۹ بهمن ۱۴۰۳از نظر من تو آمریکا فورد از همه کمپانیهای خودروسازی بهتره
فورد واقعا خیلی خفن و قلدره 💪💪💪
amirboss
۲۹ بهمن ۱۴۰۳به راستی فورد ماستنگ یکی از انقلابی ترین و ماندگار ترین خودرو ها چه برای فورد و چه جهان هست.
حدود شصت سال پیش بود فورد با هدف تولید خودرویی خوشقیمت و مناسب برای نیازهای همه، نام ماستنگ را مطرح کرد.
برای پرداختن به ریشه و تاریخ ماستنگ پدال باید یه پست ویژه به این اعجوبه اختصاص بده.
چه طرح های که به تولید نرسیدن چه مدلهای مفهومی و چه خودروهای تولید شده.
حتی یه مدل 65 چهار در دودیفرانسیل جهت بهبود هندلینگ هم ساخته شده که فکر نکنم تا حالا جایی راجب بهش پست گذاشته باشه.
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۳پرداخته خوبشم پرداخته
https://www.pedal.ir/ford/%d9%85%d8%a7%d8%b3%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%af-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%a2%d8%ae%d8%b1/
این قسمت 18 از سری مقالات تاریخچه موستانگه که لینک قسمت های قبلی هم توش هست.
https://www.pedal.ir/ford/%d9%85%d8%a7%d8%b3%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%84%d8%a8%db%8c-6/
اینم قسمت 6 از سری مقالات 6 قسمتی موستانگ “شلبی” که لینک بقیه قسمت ها داخلشه.
amirboss
۳۰ بهمن ۱۴۰۳خیلی عالی👍
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳قربانت 🙏
Saeed farshchian
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ممنون بابت ارجاع🙏
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳خواهش میکنم 🙏
حسن
۳۰ بهمن ۱۴۰۳جالب ترین مساله اینه که سال 1960 فورد یه کانسپت موتور وسط از موستانگ تولید کرد و بعد از به هم خوردن تفاهم خریدفراری توسط انزو . مهندس موستانگ موتور وسط توسط هنری فورد اولین نفری بود که وارد تیم فورد برای ساخت خودروی لمان شد همون سازنده ی و ایده پرداز موستانگ موتور وسط یعنی روی لون
طبق گزارشها، فورد چندین میلیون دلار را برای ممیزی داراییهای کارخانه فراری و در مذاکرات قانونی هزینه کرد سپس انزو فراری مذاکرات را ترک و پروسه را ناتمام رها کرد و فورد ماند و ضرری ناخواسته و تحمیلی
هنری فورد دوم، خشمگین، بخش مسابقهای خود را هدایت کردو
روی لون مهندس شرکت فورد موتور به انگلستان فرستاده شد. او خودروی مفهومی موستانگ I با موتور وسط طراحی کرده بود
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۳موستانگ فقط یه ماشین نیست، یه تاریخچه اس، یه سبک زندگیه.
وقتی تلفظش میکنی متوجه بار معناییش میشی،
موستانگ.
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳باس 429 عشقه منه