فورد

یادی از فورد موستانگ مک‌وان 1969، شروع طوفانی نامی بزرگ

مک‌وان هرچند از لحاظ شهرت و محبوبیت زیر سایه مدل‌های شلبی و باس قرار دارد ولی یکی از جذاب‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ محسوب می‌شود.

فورد برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ از نام مک‌وان برای یک خودروی کانسپت شناور بدون چرخ استفاده کرد. هشت سال بعد، کانسپت دیگری با نام مک‌وان معرفی شد که این بار موستانگی با بدنه‌ای جدید بود که قصد داشت عناصر طراحی آینده را به نمایش بگذارد. درنهایت، در سال ۱۹۶۹ مک‌وان به نسخه پرفورمنس جدیدی برای موستانگ تولیدی تبدیل شد. مک‌وان با ارائه طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها، ماسل کار جذاب و درعین‌حال مناسبی برای هر بودجه‌ای بود. عرضه نسخه مک‌وان تا پایان عمر نسل اول موستانگ در سال ۱۹۷۳ ادامه یافت و سپس برای موستانگ کوچک نسل دوم هم ارائه شد.

از سال ۱۹۷۸ با معرفی نسل سوم موستانگ اما این نام از خانواده ماسل کار فورد محو شد و باید ۲۵ سال می‌گذشت تا مک‌وان دوباره به‌عنوان نسخه‌ای میان رده در نسل چهارم موستانگ برای مدت کوتاهی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بازگردد. آخرین و جدیدترین مک‌وان هم در سال ۲۰۲۱ در نسل ششم موستانگ به‌عنوان جایگزینی برای شلبی GT350 عرضه شد. بااین‌حال، از بین تمام موستانگ‌هایی که نام مک‌وان داشتند، موفق‌ترین و مشهورترین آن‌ها سری اولیه مدل ۱۹۶۹ بود. هرچند امروز مک‌وان از دید علاقه‌مندان موستانگ زیر سایه مدل‌های باس ۳۰۲، باس ۴۲۹ و شلبی GT500 قرار دارد ولی در سال ۱۹۶۹ از همه آن‌ها فروش بیشتری داشت و به یکی از نمادهای عصر طلایی ماسل کارها تبدیل شد.

یک اسب برای هر نیاز

در سال ۱۹۶۹، جنگ اسب بخار به اوج رسیده بود و اکثر برندهای دیترویتی چندین خودروی عضلانی مختلف را برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از خریداران خودروهای اسپرت عرضه می‌کردند. فورد نیز با دومین بازطراحی بزرگ نسل اول موستانگ، به این رقابت شدید پاسخ داد. خبر مهم‌تر اما گسترش نسخه‌های پرفورمنس موستانگ تحت فلسفه جدیدی با شعار «یک اسب برای هر نیاز» بود. در سال ۱۹۶۹، غیر نسخه GT که ترکیبی از پرفورمنس و راحتی را ارائه می‌کرد، فورد برای موستانگ نه یکی بلکه سه نسخه پرفورمنس جدید را معرفی کرد. اولین و چشمگیرترین مدل از بین این سه، باس ۴۲۹ بود که به خاطر هومولوگیشن موتور ۷ لیتری V8 برای مسابقات نسکار ساخته شد. دومین مدل، باس ۳۰۲ با موتور ۴.۹ لیتری و ۲۹۰ اسب بخار قدرت بود که برای مسابقات ترنس ام ساخته شد. آخرین مدل از این سه هم مک‌وان بود که بهتر از همه شعار یک اسب برای هر نیاز را تحقق بخشید زیرا برخلاف مدل‌های باس، با پیشرانه‌های V8 مختلفی عرضه می‌شد.

ظاهر جذاب

هرچند باس ۴۲۹ ظاهر ساده‌ای داشت که هرگز موتور قدرتمند زیر کاپوت را نشان نمی‌داد و صرفاً با دریچه هوای بزرگ روی کاپوت از دیگر نسخه‌های موستانگ متمایز می‌شد اما باس ۳۰۲ و مک‌وان با الهام از خودروهای مسابقه‌ای، تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کردند. تغییرات ظاهری مک‌وان شامل آینه‌های مسابقه‌ای، برچسب‌های مشکی بدنه، پین‌های کاپوت، دریچه‌های غیرکاربردی روی کاپوت، لاستیک‌های گودیر و در باک کرومی بود که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شد. علاوه بر این کرکره شیشه عقب، بال عقب، اسپویلر زیر سپر جلو و دریچه بزرگ روی کاپوت هم قابل سفارش بود که آپشن‌های بسیار محبوبی بودند.

مک‌وان که صرفاً در نسخهٔ فست‌بک عرضه می‌شد، در داخل نیز با برخورداری از صندلی‌های اسپرت پشت بلند، تریم طرح چوب و عایق‌های صوتی بیشتر، فضای لوکس‌تری داشت. علاوه بر این تغییرات، سیستم تعلیق مک‌وان هم ارتقا پیدا کرده بود که میزان این ارتقاء به نوع پیشرانه انتخابی بستگی داشت. به‌عنوان‌مثال، با موتور V8 استاندارد، ارتقاءها شامل میل موج‌گیر قوی‌تر در جلو و کمک‌فنرهای سفت‌تر عقب می‌شد درحالی‌که نسخه‌های مجهز به موتور بلوک بزرگ از میل موج‌گیر قطورتر، تقویت زیر و بند و فنرها و کمک‌فنرهای هوی دیوتی بهره می‌بردند.

موتور V8 برای هر بودجه‌ای

هرچند تغییرات ظاهری مک‌وان نمای چشمگیری را ایجاد کرد ولی جذابیت اصلی این مدل به خاطر ارائه مجموعه متنوعی از موتورها بود که برای هر بودجه‌ای گزینه‌ای مناسب داشت. موتور استاندارد یک نمونه ۵.۸ لیتری ویندسور با کاربراتور دو دهنه و ۲۵۰ اسب بخار قدرت بود که هرچند با پیشرانه‌های پرفورمنس موستانگ فاصله زیادی داشت ولی علاقه‌مندان را قادر می‌ساخت با بودجه کمتر هم بتوانند یک مک‌وان بخرند. برای کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند نیز فورد سه موتور V8 سفارشی را ارائه می‌کرد که با نسخه کاربراتور چهار دهنه همان موتور ۵.۸ لیتری آغاز می‌شد و قدرت را به ۲۹۰ اسب بخار افزایش می‌داد. موتور بعدی ۶.۴ لیتری با ۳۲۰ اسب بخار قدرت بود اما جذاب‌ترین موتور مک‌وان، نیروگاه ۷ لیتری مشهور کبرا جت بود که ۳۳۵ اسب بخار قدرت داشت و با رم ایر یا بدون رم ایر قابل سفارش بود. برای این نسخه، امکان سفارش پکیج درگ هم وجود داشت که با ارتقاءهای مختلفی، موتور را به سوپر کبرا جت تبدیل می‌کرد. مک‌لارن با موتور کبرا جت یا سوپر کبرا جت به هیولایی ترسناک تبدیل می‌شد که می‌توانست ۴۰۰ متر را در محدوده ۱۳ ثانیه طی کند.

پرفروش‌ترین موستانگ پرفورمنس در سال ۱۹۶۹

مک‌وان مدل ۱۹۶۹ به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد و ۷۲,۴۵۸ دستگاه فروخت که حدود یک‌چهارم کل فروش موستانگ در سال ۱۹۶۹ بود. برای مقایسه، موستانگ GT تنها ۵,۹۵۸ دستگاه و باس ۳۰۲ فقط ۱,۶۲۸ دستگاه فروختند. با چنین موفقیت چشمگیری، فورد تصمیم به خاتمه تولید GT گرفت و در سال ۱۹۷۰، مک‌وان که تغییراتی ظاهری را تجربه کرد، همچنان پرفروش‌ترین نسخه پرفورمنس موستانگ باقی ماند. بااین‌حال، مک‌وان نه در سال ۱۹۷۰ و نه سال‌های بعد هیچ‌گاه نتوانست به فروش مدل ۱۹۶۹ نزدیک شود. به‌طورکلی، با اینکه مک‌وان تحت‌الشعاع مدل‌هایی مثل باس ۴۲۹ و شلبی GT500 قرار دارد ولی بدون شک بازی را برای فورد تغییر داد و نام خود را در تالار مشاهیر خودروهای عضلانی ماندگار کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Boss 429

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من تمام دلخوشیم ۲ تا ماکت ۱:۱۸ موستانگ نسل یکه که دارم که چندین سال پیش با قیمت بالایی خریدم.الان چندین میلیون پولشه با استند و …

    یکی باس ۴۲۹ با همون رنگ آبی معروفش

    https://cdn.dealeraccelerate.com/rkm/1/5109/361454/1920×1440/1970-ford-mustang-boss-429

    یکی موستانگ ۶۷ فست بک ( مشابه بولیت )

    https://static1.hotcarsimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/03/Webp.net-resizeimage.jpg

    موافقم 68
    مخالفم 0
    1. مازیار

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1245 ديدگاه)

      کامنتت بطرز عجیبی روم اثر گذاشت و قلبم رو به درد آورد
      لعنت به کسانی که مسبب این محرومیت‌ها هستن
      امیدوارم همه جوان‌ها به آرزوی دلشون برسن

      موافقم 74
      مخالفم 3
      1. (Ali(chevynova

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (7544 ديدگاه)

        ایشالاه تو هم به ارزوت برسی و بعد عمری یه لندروور مدل ۶۲ سبز که باربند داره بخری و بزنی تو دل جنگل فقط جای دور نری که بمونی چون کلا صفرش هم ماشین نیست چه برسه اونی که تو بخری

        موافقم 12
        مخالفم 27
        1. مازیار

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1245 ديدگاه)

          وای این هنوز دود میکنه
          عزیزم واقعا قصد نداشتم اینطوری بشی حالا یک کلمه گفتم نوا پراید اصلا مگه حرف من چقدر اهمیت داره؟
          بیخیال هموطن بهش فکر نکن اینقدر من حرفمو پس میگیرم به کار و زندگیت برس
          ۴۸ ساعته که آماده باشی هرچی میگم می‌پری ریپلی میکنی. راضی نیستم بخدا شل کن

          موافقم 17
          مخالفم 6
        2. (Ali(chevynova

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7544 ديدگاه)

          بابا من دارم دعا میکنم برات
          میگم ایشالاه بعد مدتها به خواسته دلت برسی
          حالا اصلا نخواستی برو پیکان استیشن بگیر اونم انگلیسیه و با بودجه ای که داری میشه یه نسبتا خوبش رو بخری

          موافقم 4
          مخالفم 16
        3. مازیار

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1245 ديدگاه)

          تو از درک دو کلمه زبان مادری عاجزی
          اونوقت داری بودجه دیگری رو تعیین میکنی؟

          تو اونقدر بچه‌ای که میگی من دارم تو نداری
          اونوقت داری برای دیگری دعا میکنی؟

          دلم برات میسوزه
          البته خودت مقصری
          مقاله شورولت نوا بود همه چی هم خوب بود اما اونقدر لاف زدی تا دو نفر اومدن تمام پته‌ات رو ریختن روی آب و از دماغت دراومد
          بهرحال خالی‌بندی یه تاوانی هم داره دیگه

          موافقم 18
          مخالفم 4
        4. (Ali(chevynova

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7544 ديدگاه)

          بابا لاف چیه مومن
          من میگم به ارزوی قلبی که داری برسی
          حالا اون آرزو لندرووره یا پیکان استیشن

          در مورد دارایی هم که صحبتها گفته شد و پیج فرمولا گالری هم معرفی کردم
          بحثی نداریم دیگه عشقه بلفاست و بیرمگام

          موافقم 5
          مخالفم 8
        5. حاج ماشالا

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7 ديدگاه)

          آقا ماشالا یکم فشاریه.یه چیزی به شورلت نواش بگی تا اخر عمریادش نمیره😅

          موافقم 7
          مخالفم 2
    2. سینا

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم همون سایز موستانگ ۲۰۰۵ gt دارم. زرد رنگ

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. حسام

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    دوستان اینجور ماشین ها (عضلانی های کلاسیک) در آمریکا چه قیمتی دارن؟ هم قیمت ماشین های محبوب صفر هستن یا ارزونتر؟
    بخاطر این میگم چون اونجا زیاد هست از اینا باید قیمتشون هم مناسب باشه، خودرو های خانوادگی قدیمی سدان یا اس یو وی منظورم نیست بیشتر کوپه های اینجوری که مثلا یه جوان ۲۰ ساله با پس انداز و پول تو جیبی هاش میتونه از اینا بخره اونجا سوار شه؟

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. nikan

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      مدلای خاص مثل باس ۴۲۹ و همی کودا قیمتای عجیب غریب بالا دارن بسته به شرایط نگهداری ۳۰۰ حتی ۴۰۰ هزار دلارم قیمت میخورن. معمولا نسخه کانورتیبل کلاسیکای آمریکایی خیلی بیشتر قیمت میخورن. مثلا یه همی کودا ۱۹۷۱ کانورتیبل سه و نیم ملیون دلار فروختن! کلا ماشینای کلاسیک هرچی خاص تر و کمیاب تر قیمت میره بالاتر. ولی نسخه های ساده تر مثلا ۲۸۹ موستانگ با شرایط خوب دور ور ۵۰ هزار اونجا پیدا میشه.

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. صامورایی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (306 ديدگاه)

      این سوالت ده ها پارامتر داره که باید یکی یکی مشخص بشه. من مثلا راجع به همین موستانگ بگم بستگی داره چه نسلشو بخوای. الان نسل ۱ محبوبه و مشتری زیاد داره. بعد ازین باید درنظر بگیری که کدوم نسخه رو میخوای بخری. خیلی فرق هست بین موستانگ نسل اول ۶ سیلندر تصادفی با مثلا باس ۴۲۹ که کلا در ۲ سال تولید شد و نزدیک ۱۳۰۰ دستگاه ازش موجوده و کاملا کمیابه. بعدش تو بازار گزینه های مختلف داری از نمونه های فابریک ( که معمولا اگه تمیز باشن قیمتشون بالاست ) تا نمونه های بازسازی و مادیفای شده (که اگه حرفه ای بازسازی شده باشه اینم قیمتش بالاست) و یسری نمونه عادی که ممکنه مشکلات مکانیکی ، تصادف و … داشته باشه که میخوره تو قیمتش.
      درواقع تو اندازه پولت گزینه داری. از نمونه های داغون با تنها چند هزاردلار هست تا میلیون دلاری. چند سال پیش یه نمونه پلیموث همی کودا کانورتیبل با ۳ میلون دلار فروش رفته یا خیلی موردای دیگه.

      موافقم 14
      1. آریا

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (252 ديدگاه)

        سایت buy used cars in usa قیمت ها رو ببین
        بستگی به تمیزی و کارکرد و خود ماشین داره
        مثلاً چارجر 1969خیلی از موستانگ فست یک گرونتره

        موافقم 8
        مخالفم 2
  3. Arash2009

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بهترین ماسل کار آمریکایی
    پرفورمنس عالی دربرابر قیمت کم

    ماشالا موستانگ باس ۳۰۲
    ماشالا باس ۴۲۹
    ماشالا شلبی gt 350
    ماشالا gt 500

    ماشالا اصالت
    موستانگ طراحی کلاسیک و اصیلش رو هنوز حفظ کرده

    موافقم 25
    مخالفم 3
  4. مصطفی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ولی خودرو هایی که اون سال ها تولید می‌شدند هرگز تکرار نخواهند شد…
    هعیییییی

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. ایران فرانسه

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    سلام ۱۹۶۹ میشه ۱۳۴۷ – ۱۳۴۸ من نه امریکن فنم نه ماشین آمریکایی داشتم نه انتخاب من ه در یک بازار واقعی مشتری مدار رقابتی، ولی واقعا در مقابل این طراحی اونم تو اون سالها با امکانات اون زمان جز حیرت و تحسین چه می شود گفت شما به فرم بدنه چراغ ها ستون ها عقب ، زاویه سقف تا صندوق و میزان آیرودینامیک بودن کلی اتاق نگاه کنید و اون رو با ماشین های هم سال اش حتی بنز و بی ام و و تولیدات ایتالیا و انگلستان مقایسه کنید حیف از صنعت خودروسازی آمریکا که از کجا به کجا رسید این ماشین قطعا جز ده حادثه برتر تاریخ طراحی خودروسازی در جهان ه و جالبه مدل های جدید اش اندازه این و مدل بعد از این برای من جذاب نیست

    موافقم 20
    مخالفم 2
  6. Saeed farshchian

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    انقدر موستانگ خوبه که تبدیل به کلیشه ای میان خودروها شده!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. حسن

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2228 ديدگاه)

    اسطوره ای برای تمام دورانها
    خوشتیپ دلربا جذاب

    موافقم 16
    مخالفم 3
  8. BMW is GOD

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    از نظر من تو آمریکا فورد از همه کمپانی‌های خودروسازی بهتره
    فورد واقعا خیلی خفن و قلدره 💪💪💪

    موافقم 9
    مخالفم 7
  9. amirboss

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (893 ديدگاه)

    به راستی فورد ماستنگ یکی از انقلابی ترین و ماندگار ترین خودرو ها چه برای فورد و چه جهان هست.
    حدود شصت سال پیش بود فورد با هدف تولید خودرویی خوش‌قیمت و مناسب برای نیازهای همه، نام ماستنگ را مطرح کرد.
    برای پرداختن به ریشه و تاریخ ماستنگ پدال باید یه پست ویژه به این اعجوبه اختصاص بده.
    چه طرح های که به تولید نرسیدن چه مدلهای مفهومی و چه خودروهای تولید شده.
    حتی یه مدل 65 چهار در دودیفرانسیل جهت بهبود هندلینگ هم ساخته شده که فکر نکنم تا حالا جایی راجب بهش پست گذاشته باشه.

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5446 ديدگاه)

      پرداخته خوبشم پرداخته

      https://www.pedal.ir/ford/%d9%85%d8%a7%d8%b3%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%af-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%a2%d8%ae%d8%b1/
      این قسمت 18 از سری مقالات تاریخچه موستانگه که لینک قسمت های قبلی هم توش هست.

      https://www.pedal.ir/ford/%d9%85%d8%a7%d8%b3%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%af-%d8%b4%d9%84%d8%a8%db%8c-6/
      اینم قسمت 6 از سری مقالات 6 قسمتی موستانگ “شلبی” که لینک بقیه قسمت ها داخلشه.

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. amirboss

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (893 ديدگاه)

        خیلی عالی👍

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5446 ديدگاه)

          قربانت 🙏

      2. Saeed farshchian

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (175 ديدگاه)

        ممنون بابت ارجاع🙏

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5446 ديدگاه)

          خواهش میکنم 🙏

    2. حسن

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2228 ديدگاه)

      جالب ترین مساله اینه که سال 1960 فورد یه کانسپت موتور وسط از موستانگ تولید کرد و بعد از به هم خوردن تفاهم خریدفراری توسط انزو . مهندس موستانگ موتور وسط توسط هنری فورد اولین نفری بود که وارد تیم فورد برای ساخت خودروی لمان شد همون سازنده ی و ایده پرداز موستانگ موتور وسط یعنی روی لون

      طبق گزارش‌ها، فورد چندین میلیون دلار را برای ممیزی دارایی‌های کارخانه فراری و در مذاکرات قانونی هزینه کرد سپس انزو فراری مذاکرات را ترک و پروسه را ناتمام رها کرد و فورد ماند و ضرری ناخواسته و تحمیلی
      هنری فورد دوم، خشمگین، بخش مسابقه‌ای خود را هدایت کردو
      روی لون مهندس شرکت فورد موتور به انگلستان فرستاده شد. او خودروی مفهومی موستانگ I با موتور وسط طراحی کرده بود

      موافقم 7
      مخالفم 3
  10. Taha Ayoobi

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5446 ديدگاه)

    موستانگ فقط یه ماشین نیست، یه تاریخچه اس، یه سبک زندگیه.
    وقتی تلفظش میکنی متوجه بار معناییش میشی،
    موستانگ.

    موافقم 11
    مخالفم 6
  11. Taha Ayoobi

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5446 ديدگاه)

    باس 429 عشقه منه

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا