فورد موستانگ مک ای توانست با یکبار شارژ مسافت ۹۱۷ کیلومتر را طی کرده و نام خود را وارد کتاب رکورد جهانی گینس کند.
رکورد قبلی توسط شرکت چینی زیکر ثبت شده بود. چینیها با یکبار شارژ مسافت ۹۰۸ کیلومتری را پیموده بودند اما حالا موستانگ مک ای توانسته رکورد بیشترین مسافت طی شده با یک خودروی برقی را به خود اختصاص دهد. این رکورد توسط شرکت وب فلیت که شرکت مدیریت ناوگان خودرویی در بریتانیاست ثبت شده است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که وب فلیت در تملک بریجستون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک خودروی دنیاست.
درگاه شارژ این خودرو به منظور جلوگیری از دستکاری مهر و موم شد و سپس سفر خود را از نورویچ شروع نمود و ۲۴ ساعت طول کشید تا مسیر از پیش طراحی شده برای این رکوردشکنی طی شود. رانندگان در طول این رکوردشکنی شرایط واقعی را رعایت کردهاند و از خیابانهای شهری، بزرگراهها و جادههای حومه شهر عبور نمودهاند. موستانگ مک ای به راحتی توانسته شعاع حرکتی ۵۹۹ کیلومتری اعلامی با استانداردهای WLTP را رد کند. باید دانست EPA آمریکا برد این خودرو را ۵۱۵ کیلومتر اعلام کرده است. اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که ظاهراً موستانگ مک ای با نهایت دقت رانده شده چراکه هوا در وضعیت ایده آلی قرار داشته و رانندگان نیز در استفاده از پدال گاز بسیار محتاط بودهاند. سام کلارک مدیر ارشد شرکت گرید سرو بریتانیا میگوید:
ثبت رکورد موستانگ مک ای به این معنی نیست که همه رانندگان همانند ما رانندگی میکنند. آنها با یکبار شارژ نمیتوانند توان پیمایش ۹۱۷ کیلومتری را به دست آورند؛ اما رکورد موردبحث حداقل نشان میدهد که با یک خودروی برقی میتوان چهکاری انجام داد و این خودروها در ترددهای روزمره تقریباً هیچ مشکلی ندارند.
رقیب تسلا مدل Y به باتری ۹۱ کیلووات ساعتی مجهز شده و وب فلیت برای این رکورد از نسخه دیفرانسیل عقب مک ای با رینگهای ۱۸ اینچی استفاده کرده تا حداکثر شعاع حرکتی به دست آید. همچنین لاستیکهای بریجستون با مقاومت چرخشی کمتر نیز در زیر خودرو دیده میشوند. وب فلیت مدعی است با استفاده از دوربین، کیلومتر شمار، جیپیاس و دادههای باتری کلیه مراحل این رکوردشکنی را مستند و تائید کرده است.
نگرانی درباره شعاع حرکتی خودروهای برقی یکی از بزرگترین موانع همهگیری این وسایل نقلیه است. البته در حال حاضر برخی خودروها با یکبار شارژ مسافت بیش از ۴۸۰ کیلومتر را طی میکنند. بر اساس تخمینها، یک راننده در روز بهطور متوسط فقط ۶۷ کیلومتر را طی میکند. همچنین زیرساختهای شارژ نیز به سرعت در کشورهای مهم گسترش مییابند و گفته میشود ۶۴ درصد آمریکاییها در ۳ کیلومتری خانه خود میتوانند به جایگاه شارژ عمومی دسترسی داشته باشند. همچنین ۹۵ درصد آمریکاییها در شهر خود دارای حداقل یک شارژر عمومی خودروهای برقی هستند. با پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژی باتری امیدواریم شعاع حرکتی فراتر از ۹۰۰ کیلومتر به واقعیت تبدیل شود و فقط برای رکوردشکنی نباشد.
(Ali(chevynova
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ماشالاه فورد
ماشالاه پیمایش
ماشالاه تکنولوژی
ماشالاه مخترع خط تولید
فورد بازم ثابت کرد که بهترینه، نشون داد همون شرکتیه که گرند تورینو ۶۹ با موتور ۴۲۹ رو ساخت
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اخه ماشین برقی هم ماشالا داره؟ ماشینی که اسم موستانگ رو خراب کرده، بعنوان کسی که عاشق کاربراته عجیبه به ماشین برقی ماشالا بگی
(Ali(chevynova
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ربطی نداره
کاربرات جای خود
برقی هم جای خود
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳بیشتر از این خودتو ضایع نکن
(Ali(chevynova
۱۷ مرداد ۱۴۰۳به خودم مربوطه
SMS
۱۷ مرداد ۱۴۰۳حداقل این یکی اسمش جذابیت داره
علیرضا
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اعجب اشغالیه والا 16 سال پیش در ویژه برنامه لیور پور تخت گاز یک جگوار ۸ سیلندر توئین توربو مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر رفت به لیور پور رسید
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳🤦🏻♂️
mosafer
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ارقام فوق العاده جالبه
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳من از برقی ها خوشم اومده جدیدا.
به این پست کاری ندارم چون برا رکورد بوده و خیلی حساس رانندگی میکردن که تا جایی که میشه شعاع حرکتی رو ببرن بالا.
ولی ماشین برقی واقعا حال میده،
رسیدگی های ماشین بنزینی رو نمیخواد،
خرجش بزرگش همون باتریه که اگه خراب شه باید پیاده شی.
مشکل برق هم فقط برای سفر شاید پیدا شه و تو شهر اگه مثلا خیلی به ماشین فشار بیاری و اینا بگیم 300 کیلومتر بشه شعاع حرکتیش، وقتی میرسی خونه شب تا صبح میزنی تو شارژ اوکیه.
300 تا هم برا یه روز کافیه.
صداشون هم باحاله یه ناله ریزی دارن.
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳رسیدگی منظورت چیه؟ اینکه هر 10000 تا یه روغن فیلتر عوض کنی سخته؟ که اونم کلا همش یه ربع زمان میبره
وگرنه لنت و لاستیک رو که میخواد پس عملا تفاوت خاصی نداره، توی گرما راندمان از دست میدن توی سرما هم همینطور حداقل 30 درصد از راندمانشون کم میشه در صورتیکه واسه بنزینی این رقم 5 تا 10 درصده. هرجایی تو جاده وسط بیابون هم باشی یه دبه بنزین داشته باشی میتونی باهاش ماشینتو روشن کنی برخلاف برقی. دسترسی به قطعات داخل موتور داری. جا ارتقا و تیونیگ زیادی داری. صدای جذابتری هم داری. ادم این همه چیز رو ول کنه بره بچسبه به برقی که فقط تهش یه شتاب داره
منصور
۱۷ مرداد ۱۴۰۳در خودروهای درون سوز بجز تعویض روغن قطعات زیادی مانند دینام ،تسمه تایم ،شمع ها ،فیلتر هوا،لوله های انتقال سوخت، پمپ بنزین ،کلاچ ، گیربکس و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارند. ضمنا با یک برنامه ریزی نه چندان پیچیده می شود از گرفتار شدن ناشی از اتمام انرژی در سفر جلوگیری کرد. رواج خودرو عملا صنعت و فرهنگ سوارکاری (دست کم برای عوام) را از بین برد اما هیچ آدم عاقلی صنعت خودرو سازی را به این دلیل محکوم نمی کند. خودرو وسیله جابجاییست ، نه آلت موسیقی. اگر کسی خودرو را برای لذت بردن از صدا و دود و مانند اینها بخواهد می تواند همچنان از خودروهای درون سوز استفاده کند اما نمی توان جلو رواج خودروهای برقی را گرفت
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳هر روز مگه تسه تایم و شمع و پمپ و عوض میکنی؟ خیلی از این قطعاتی که نام بردید در صورت خرابی بالا یا کارکرد بالا نیازی به تویض یا نگهداری خاصی ندارن. همیشه هم نمیشه طبق برنامه پیشرفت و همه چیز رو پیش بینی کرد جاده و اتوبان و جنگل و صحرا با مسافرت درون شهری فرق داره. خودرو هم میتونه وسیله جابجایی باشه هم لذت اما همه گیر شدن این موضوع هیچ جای برای چیز دیگه ای نمیذاره و همه به چشم یه وسیله بهش نگاه میکنن
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳کار لاور
روغن که هر 5 هزار تاس.
اینکه میگی با یه دبه بنزین راه میوفته، مشکل اینه که یه دبه بنزینو از کجا میخوای بیاری؟
فقط روغن و فیلتر که نیست،
کلی قطعه دیگه هست.
روغن گیربکس، فیلتر بنزین، رادیاتور، شمع، انژکتور، صفحه کلاچ، فیلتر هوا، فیلتر روغن، تسمه تایم، تسمه دینام، باتری، وایر، روغن ترمز، ضدیخ و آب رادیاتور، سنسور اکسیژن، کاتالیزور، فیلتر اتاق.
حالا اینا مصرفی ها بود، هر کدوم از بخش های دیگه ممکنه خراب بشه مثل پلوس ها، دیفرانسیل، سر سیلندر، پیستون، شاتون، میل لنگ و…
یه کسی که میخواد با ماشین بره سر کار یا چمیدونم استفاده روزانه بکنه چه نیازی به تیونینگ داره؟
و اینکه درسته که ماشین ها نسبت به کارخونه ها و اینا تاثیر کمتری روی آلودگی هوا دارن ولی تاثیری که دارن محسوسه.
الان ببین چقدر در روز ماشین تردد میکنه و چند هزار انفجار توی موتور هرکدوم رخ میده و تأثیرش رو تو هوا ببین.
جدا از اینکه 90 در صد ماشینا یا کاتالیزور ندارن یا تموم شده و نمیدونن بادی عوض کنن.
در کل موتور بنزینی یه سیستم قدیمی که روغن از پایین و آب از بالا باید بی وقفه در جرات باشن که که پیستون ها داغ نکنن و بتونن کار کنن تا ماشین حرکت کنه.
برقی خیلی ساده تر ماشین رو حرکت میده.
کسایی که استفاده عادی دارن بادی برقی داشته باشن، کسایی هم که برقی نمیخوان بتونن از بنزینی استفاده کنن.
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تمام اینایی که نام بردی درست ولی تقریبا 90 درصد این قطعات رو غیر از کارکرد بالا یا خرابی نیازی به تویض یا نگهداری خاصی ندارن. ضمنا بنزین خیلی فراوانه و تقریبا همه جای دنیا میتونی گیرش بیاری. بنزین جزو ترکیباتی هم هست که در سرمای شدید یخ نمیزنه و این خیلی کاربردیه. من توی کامنت بالام هم گفتم ماشین برقی میتونه نسبتا خوب باشه اما نه اینکه همه گیر شه و شورشو در بیاره. الان تو خودت چارجر برقی رو میتونی تحمل کنی؟ قبلا گفتم بازم میگم ماشین برقی اشغاله پای حرفمم هستم
Taha Ayoobi
۱۷ مرداد ۱۴۰۳درسته که توی کارکرد بالا باید عوض شه ولی برقی همونم نمیخواد عوض کنی.
برقی اصلا چیز نداره که بخواد یخ بزنه، اینکه باتریش افت داره هم به خاطر اینه که اول راهه برقی سازیه و بعدا درست میشه، اولین بنزینی هارو ببین که از 9 لیتر موتور کلا 60 اسب میگرفتن و با الان مقایسه کن که از 1.6 لیتر 300 اسب میگیرن.
برقی ها هم دنیای خودشونو دارن و اینکه میگن یه آرمیچره اشتباس، چون اونا هم تکنولوژی های مختلف دارن و متل بنزینی مختلفن.
چارجر برقی هم بدم نمیاد ولی بنزینی شو بیشتر دوست دارم، ایکاش همی رو حذف نمیکرد.
اَی سقط شه این استلانتیس مزخرف.
بچه های پدال رو بذاری مدیر اون شرکت ها بهتر از این مدیر های آشغال استلانتیس اداره میکنن.