فورد

داستان فورد موستانگی که با همکاری مک‌لارن ساخته شد

در سال ۱۹۸۰، فورد از مک‌لارن برای تقویت پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ موستانگ کمک گرفت تا جذابیت رو به افول این خودرو را احیا کند.

وقتی حرف از موستانگ می‌شود، یک کوپهٔ اصیل آمریکایی به ذهن می‌آید که حدود شش دهه است با پیشرانه‌های V8 حجیم، قلب طرفداران در سراسر جهان را تسخیر کرده است. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها از مدلی با نام موستانگ M81 در سال ۱۹۸۰ با همکاری مک‌لارن ساخته شد خبر نداشته باشند. توسعهٔ موستانگی با مشارکت پررنگ کشوری غیر از آمریکا خیلی عجیب به نظر می‌رسد ولی در نسل سوم این اتفاق افتاد.

مک‌لارن موستانگ M81 چگونه متولد شد؟

موستانگ M81 در اصل از سر ناچاری ساخته شد. در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، قوانین و محدودیت‌های آلایندگی دولتی برای خودروها در سخت‌گیرانه‌ترین حد ممکن قرار داشت و تکنولوژی پیشرانه هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده بود. به همین دلیل، موتورها قدرت‌های بسیار کم و خجالت‌آوری تولید می‌کردند. به‌عنوان‌مثال، موتور ۵ لیتری V8 موستانگ در سال ۱۹۳۹ تنها ۱۳۹ اسب بخار قدرت داشت و درنتیجه، موستانگ حتی از خودروهای اروپایی چهار سیلندر هم کندتر بود. در سال ۱۹۸۰ نیز دولت آمریکا محدودیت‌های آلایندگی بیشتری را اعمال کرد که باعث جایگزینی موتور ۵ لیتری با یک نمونهٔ ۴.۲ لیتری V8 و کاهش قدرت به تنها ۱۲۰ اسب بخار شد.

بنابراین، فورد می‌دانست که باید برای احیای موستانگ کاری انجام دهد. در آن زمان، یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو به‌صورت سفارشی برای موستانگ ارائه می‌شد که با کنار رفتن موتور ۵ لیتری V8، حالا به قوی‌ترین موتور موستانگ تبدیل شده بود. این پیشرانه بسیار راحت‌تر با قوانین آلایندگی مطابقت پیدا می‌کرد ولی بااین‌حال، تنها ۱۳۵ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، این موتور باید تقویت می‌شد و فورد برای این کار سراغ مک‌لارن رفت که قبلاً از پیشرانه‌های V8 شرکت آمریکایی در خودروهای مسابقه‌ای خود استفاده کرده بود. بدین ترتیب، کار روی پروژهٔ موستانگ M81 آغاز شد. بزرگ‌ترین هدف اصلی این پروژه، جذاب‌تر کردن پیشرانهٔ چهار سیلندر زیر کاپوت موستانگی بود که به استفاده از نیروگاه‌های حجیم V8 شهرت داشت.

این کار بسیار سختی بود اما اگر فقط یک شرکت می‌توانست از پس آن برآید، مک‌لارن بود. پس از حدود یک سال توسعه و بازنگری گسترهٔ موتور توربوشارژ فورد توسط مک‌لارن، پروتوتایپ M81 در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآمد. فورد قصد داشت با این خودرو، هیجانی که در دههٔ ۶۰ با موستانگ‌های شلبی شکل گرفت را دوباره احیا کند. با اقدامات مک‌لارن، قدرت موتور ۲.۳ لیتری توربوشارژ موستانگ حالا به ۱۷۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. این خودرو همچنین با رنگ نارنجی روشن مشهور مک‌لارن رنگ‌آمیزی شد که در دههٔ ۶۰ روی خودروهای مسابقه‌ای کن ام این شرکت دیده می‌شد. گلگیرهای برجسته، بازطراحی دماغه و برآمدگی بزرگ روی کاپوت هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی موستانگ M81 بودند.

بااین‌حال، موستانگ M81 با مشکل بزرگی مواجه بود. این خودرو ۲۵ هزار دلار معادل ۹۱ هزار دلار امروز قیمت داشت. این رقم هنگفتی برای یک کوپهٔ آمریکایی با قدرت کمتر از ۲۰۰ اسب بخار و بدون موتور V8 سنتی محسوب می‌شد. برای مقایسه، در سال ۱۹۸۰ یک جگوار XJ-S با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V12، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت داشت. به همین دلیل، درحالی‌که قرار بود از موستانگ M81 تعداد ۲۴۹ دستگاه ساخته شود، پروندهٔ آن با تولید تنها ۱۰ دستگاه بسته شد. با وجود تولید اندک و کمیابی، این مک‌لارن موستانگ امروز هم ارزش چندانی پیدا نکرده و نمونه‌های باقیماندهٔ آن در حراجی‌ها با قیمتی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار دلار خریدوفروش می‌شوند.

پیشرانه‌ای با تکنولوژی بریتانیا

پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ موستانگ برای استفاده در M81 توسط مهندسان مک‌لارن بشدت اصلاح شد. هرچند برخی از ویژگی‌های اصلی این موتور همچنان حفظ شده بود ولی بسیاری از قطعات آن تغییر کردند. این موتور به‌صورت کاملاً استاندارد و فابریک برای مک‌لارن فرستاده می‌شد و در آنجا مهندسان بریتانیایی به‌طور کامل تمام قطعات موتور را پیاده می‌کردند. سرسیلندر موتور توسط مک‌لارن به‌طور ماهرانه‌ای پورت و پولیش شد تا جریان ورودی و خروجی بهتری را فراهم کند. یکی از مهم‌ترین تغییرات این موتور اما جایگزین توربوشارژر کم‌فشار فورد با یکی از توربوشارژرهای هندسه متغیر مک‌لارن بود. این توربوشارژر که در آن زمان بسیار پیشرفته محسوب می‌شد، بوست را از ۵ به ۱۱ psi افزایش داد.

به لطف این تغییرات، خروجی موتور با ۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور افزایش نسبت به موتور استاندارد، به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور رسید. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی فورد صورت می‌گرفت. ترمزهای ارتقاءیافته با کانال‌های ورود هوا در جلو و عقب برای خنک‌کنندگی، کمک‌فنرهای قابل تنظیم، آنتی‌رول بارهای بزرگ‌تر، فنرهای تقویت‌شده و رول کیج هم از دیگر تغییرات موستانگ M81 بودند. بااین‌حال، این مک‌لارن موستانگ هنوز هم خودروی چندان سریعی نبود به‌گونه‌ای که برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، به ۹.۷ ثانیه زمان نیاز داشت و ۱۷.۳ ثانیه طول می‌کشید تا ۴۰۰ متر را طی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. علی منصوری

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    چه مقاله جالبی بود، ممنون امیر جان

    1. mmd@

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      این الان مک‌لارن موستانگ 🤣🤣

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. جرمی کلارکسون

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (986 ديدگاه)

        مکتانک

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. جرمی کلارکسون

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (986 ديدگاه)

        مکتانگ

        موافقم 2
        مخالفم 1
      3. amirkhanzadeh

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1033 ديدگاه)

        ولی چقدر زشته
        موستانگ فقط سال های 1967 تا 1968
        در این دو سال عالی بودند

        موافقم 4
        مخالفم 2
  2. Arshia m3csl

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    واقعا مکلارن با اصالت و دوست داشتنیه قبل سوپراسپرت سازی و هایپر کار سازی با بقیه خودرو ساز ها همکاری کرد تو ساخت ماشین های پرفورمنس و قدرتمند پرچمدار تا تجربه کسب کنه و حاصل این تجربه ها شده شاهکار هایی مثل 570s و mp4 12c و p1 و سنا واقعا مکلارن از فراری کم نداره چیزی و از لامبورگینی سرتر میدونم مکلارن رو به شخصه

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. بهروز

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      فراری یک مکتب و فلسفه است. هیچ ماشین شناسی مک لارن رو با فراری مقایسه نمیکنه. مک لارن تا همین سال 2010 یک شرکت دورمنت (غیرفعال) بود. با بودجه‌های کمکی و قاطی کردن خودش با بزرگانی مثل مرسدس اسمی در کرد.

      موافقم 2
      مخالفم 4
  3. amir

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    با اختلاف نسل دو و سه موستانگ یکی از داغون ترین موستانگ های تاریخ شدن خدارو شکر مثل نسل ۵ و ۷ شست برد اینارو

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4391 ديدگاه)

      2 چرا؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        ۲ که دیگه رسما از همه بدتره
        باز سه رو میشه یه کاریش کرد

        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          در اون حد؟
          نمیدونستم.

          هرچی نسل یک خوب بود، اینا…

          اصن چی شد یه دفه

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. رضا

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (70 ديدگاه)

          طاها جان موستانگ بعد از نسل اول تا سال 2004 اون فورد سابق نبود

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. amir

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          همش بخاطر اون ۱۹۷۳ لعنتی
          انگار طاعون افتاد به جون خودروسازی آمریکا …. مطاشین های خسته کننده دهه هشتاد نود میلادی….

        4. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          خیلی عجیبه

          به نظرت چرا من ماشینای خسته کننده همون سالا رو هم دوست دارم؟

        5. amir

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          ماشین باز اصیل تو هر کمپانی و دوره ای یه چیزیو برای دوست داشتن پیدا میکنه طاها فن بوی هایی مثل علی نمیتونن چیزی خارج از چیزی که دوست دارنو دوست داشته باشن

        6. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          چه جمله قشنگی گفتی👌

          علی شوی رو اذیت نکین، فقط یه آمریکایی باز میتونه بفهمه علی چی داره میگه😂
          نمیگم درست میگه ولی علی داستانش جداس،
          با این حال هم قبول دارم نباید اینجوری به همه بگه ولی خب یه بخشی از حرفاشو توی بحث ها وقتی بقیه بد میگن میگه،
          ولی در کل چون اینجا همه سلایق هست یک مقدار باید رعایت کرد.
          داستان علی شوی رو هم نمیدونم چه فرصتی ولی سر فرصت میگم😂

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. رضا

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (70 ديدگاه)

      نه آقا امیر شما نمیدونی که ماشین آمریکایی یعنی چی فقط علی با نوا 200 میلیونی زمان بوق می‌دونه ماشین آمریکایی چیه 😂

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. amir

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        اون دیگه اوضاعش معلومه میبینی که همه هم بهش دیس لایک میدن چون حرفاش فاقد ارزشه فکر میکنه فقط ماشین آمریکایی کاربراتور چهاردهنه دهه ۶۰ ۷۰ ماشینه حتی کوروت c8 zora هم ماشین نیست اگه به اون باشه چون کاربراتور نداره تا این حد!

        موافقم 9
        مخالفم 2
  4. Taha Ayoobi

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4391 ديدگاه)

    عجب چیز سرطانی بوده

    موافقم 7
    مخالفم 1
  5. راستگو

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    حالا اگ پیداش شد😂
    ماشالا اصالت
    ماشالا صاحب پرفروش ترین و بهترین کوپه اسپرت دنیا
    ماشالا برنده یه دوره لمانز
    ماشالا

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4391 ديدگاه)

      همون نسل 1 که تو چهار سری تولید شد خودش انقدر مدل های نمادین و افسانه ای داره که بسه.

      هر خودرو سازی هم دوره افول و اوجی داره،

      از پورشه دهه 90 نگم…

      موافقم 6
      مخالفم 8
      1. راستگو

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        نه بگو
        نکنه از فورد یا جی ام پلتفرم یا انجین گرفته؟
        یا طرحشو دادن کادیلاک بکشه؟
        این بحث هم دوره افول و اوج نیس دیده تکنولوژی لازمشه از مکلارن گرفته
        شمایی ک دم از اصالت میزنی اینجوروقتا هم دنبال مثال از اروپایی
        الان اگه نوشته بود پورشه از کادیلاک یه دسگیره گرفته شوی داشت میگف ماشالا کادیلاک با اصالت داره الکی گرونارو تامین میکنه

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          راستگو،

          نه از فورد انجین گرفته نه از جی ام پلتفرم،
          از تویوتا کمک گرفته😂😂😂

          موافقم 5
          مخالفم 2
      2. Nismo

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1435 ديدگاه)

        https://www.pedal.ir/magazine/best-90s-cars-1/
        طاها: چی میخوای بگی؟ اینکه جزو برترین ماشین های دهه 90 بوده؟
        واسه ماست مالی کردن قضیه از این و اون مایه نذار

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          نیسمو اون یه دونه ماشینه، کلی حرف میزنیم،

          آمریکا هم تو دهه 80 و 90 و کلا تو دوره افولش گرندنشنال، GNX و سایکلون که تو همون لینکی که فرستادی هست رو داشت که ماشینای خوبی بودن.

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. mmd@

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (334 ديدگاه)

          نیسمو چه ربطی داشت🤣🤣

      3. amir

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        یارو کاری به موستانگ نداره طاها
        حرفای علی رو تکرار میکنه منظورش اینه که الان که اینجا موستانگ بده پیداش نیست ماشالا بگه بحثو کشوندی به پورشه بحث اصلی ما بد بودن موستانگ نیست بحثمون این ماشالاخانه

        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          بله خب قاعدتا زیر پستی که داره در مورد بدی های یه ماشین میگه نمیاد ماشالا بگه.

    2. سوشیانت

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3527 ديدگاه)

      از وضعیت آلمان تو دهه ۶۰ میلادی بگم؟! واقعا تعصب‌ نمیذاره که آدم قبول کنه یه چیزی وجود داره به اسم دوراج اوج و افول

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. راستگو

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (181 ديدگاه)

        سوشیانت یه در کادیلاک رو با فراری انزو عوض میکنه
        و داره در مورد تعصب مینوازه😂

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4391 ديدگاه)

          چه ربطی داره خب از کادیلاک بیشتر خوشش میاد، به فراری فوش نمیده که، کادیلاکو بیست دوست داره😂

          موافقم 1
          مخالفم 1
  6. hosen

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (708 ديدگاه)

    از این دست مقاله ها بیشتر کار کنید چون خیلی جذابن. و اینکه چقد این نسل ماشین های آمریکایی غیر آمریکایی ان! بیشتر انگار یه ماشین ژاپنیه تا آمریکایی.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. boost10

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (180 ديدگاه)

      مثل چلنجر نسل ۲ که ری بج شده گالانت کوپه بود

  7. علیزاده

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (298 ديدگاه)

    خوشگل تر از موستانگ ۲۰۲۴

    موافقم 1
    مخالفم 6
  8. JDM سابق

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    این نسل موستانگ به اتاق فاکس بادی معروف هست برای مصارف درگستر خیلی پرطرفداره، جمع و جوره و به براحتی موتور گیربکس های طویل و بزرگ درش جا میشن، ارزون هم هست

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4391 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/dodge/ringbrothers-dodge-charger-ford-mustang/
    داشتم میچرخیدم اینو دیدم، ببنید خیلی خوبه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. amirboss

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (757 ديدگاه)

    بدترین دوره خودروسازهای آمریکایی بوده.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. JaMsHiD-B

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2814 ديدگاه)

    4.2 لیتر موتور بذاری بعدا 120 اسب ؟
    خب چهار سیلندر میذاشتید

  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    تو یه قسمت از مقاله نوشته دهه ۸۰ تکنولوژی ضعیف بوده و قدرتهای کم ولی ۲۰ الی ۳۰ سال قبلش تو همین موستانگ ها انجین های ۴۰۰ اسبی وجود داشته یا جنرال موتورز رو کوروت قلب ۵۷۰ اسبی گذاشته یا شوی ss با ۶۹۵ نیوتن متر گشتاور یا داجهای ۴۲۵ اسبی.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (745 ديدگاه)

      منظور اینه که در دهه 80 تکنولوژی موتور اونقدر پیشرفته نبود که قدزت بالا رو در کنار مطابقت با قوانین آلایندگی و مصرف سوخت تولید کنه و خودروسازها مجبور شدن قدرت رو بیارن پایین
      دهه 60 و اوایل 70 بدون محدویت قوانین آلایندگی قدرت‌های 400 اسبی بیرون میکشیدن

      موافقم 6
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا