در سال ۱۹۸۰، فورد از مکلارن برای تقویت پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ موستانگ کمک گرفت تا جذابیت رو به افول این خودرو را احیا کند.
وقتی حرف از موستانگ میشود، یک کوپهٔ اصیل آمریکایی به ذهن میآید که حدود شش دهه است با پیشرانههای V8 حجیم، قلب طرفداران در سراسر جهان را تسخیر کرده است. بااینحال، شاید خیلیها از مدلی با نام موستانگ M81 در سال ۱۹۸۰ با همکاری مکلارن ساخته شد خبر نداشته باشند. توسعهٔ موستانگی با مشارکت پررنگ کشوری غیر از آمریکا خیلی عجیب به نظر میرسد ولی در نسل سوم این اتفاق افتاد.
مکلارن موستانگ M81 چگونه متولد شد؟
موستانگ M81 در اصل از سر ناچاری ساخته شد. در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، قوانین و محدودیتهای آلایندگی دولتی برای خودروها در سختگیرانهترین حد ممکن قرار داشت و تکنولوژی پیشرانه هنوز آنقدر پیشرفت نکرده بود. به همین دلیل، موتورها قدرتهای بسیار کم و خجالتآوری تولید میکردند. بهعنوانمثال، موتور ۵ لیتری V8 موستانگ در سال ۱۹۳۹ تنها ۱۳۹ اسب بخار قدرت داشت و درنتیجه، موستانگ حتی از خودروهای اروپایی چهار سیلندر هم کندتر بود. در سال ۱۹۸۰ نیز دولت آمریکا محدودیتهای آلایندگی بیشتری را اعمال کرد که باعث جایگزینی موتور ۵ لیتری با یک نمونهٔ ۴.۲ لیتری V8 و کاهش قدرت به تنها ۱۲۰ اسب بخار شد.
بنابراین، فورد میدانست که باید برای احیای موستانگ کاری انجام دهد. در آن زمان، یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو بهصورت سفارشی برای موستانگ ارائه میشد که با کنار رفتن موتور ۵ لیتری V8، حالا به قویترین موتور موستانگ تبدیل شده بود. این پیشرانه بسیار راحتتر با قوانین آلایندگی مطابقت پیدا میکرد ولی بااینحال، تنها ۱۳۵ اسب بخار قدرت داشت؛ بنابراین، این موتور باید تقویت میشد و فورد برای این کار سراغ مکلارن رفت که قبلاً از پیشرانههای V8 شرکت آمریکایی در خودروهای مسابقهای خود استفاده کرده بود. بدین ترتیب، کار روی پروژهٔ موستانگ M81 آغاز شد. بزرگترین هدف اصلی این پروژه، جذابتر کردن پیشرانهٔ چهار سیلندر زیر کاپوت موستانگی بود که به استفاده از نیروگاههای حجیم V8 شهرت داشت.
این کار بسیار سختی بود اما اگر فقط یک شرکت میتوانست از پس آن برآید، مکلارن بود. پس از حدود یک سال توسعه و بازنگری گسترهٔ موتور توربوشارژ فورد توسط مکلارن، پروتوتایپ M81 در نمایشگاههای مختلف به نمایش درآمد. فورد قصد داشت با این خودرو، هیجانی که در دههٔ ۶۰ با موستانگهای شلبی شکل گرفت را دوباره احیا کند. با اقدامات مکلارن، قدرت موتور ۲.۳ لیتری توربوشارژ موستانگ حالا به ۱۷۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. این خودرو همچنین با رنگ نارنجی روشن مشهور مکلارن رنگآمیزی شد که در دههٔ ۶۰ روی خودروهای مسابقهای کن ام این شرکت دیده میشد. گلگیرهای برجسته، بازطراحی دماغه و برآمدگی بزرگ روی کاپوت هم از دیگر ویژگیهای بیرونی موستانگ M81 بودند.
بااینحال، موستانگ M81 با مشکل بزرگی مواجه بود. این خودرو ۲۵ هزار دلار معادل ۹۱ هزار دلار امروز قیمت داشت. این رقم هنگفتی برای یک کوپهٔ آمریکایی با قدرت کمتر از ۲۰۰ اسب بخار و بدون موتور V8 سنتی محسوب میشد. برای مقایسه، در سال ۱۹۸۰ یک جگوار XJ-S با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V12، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت داشت. به همین دلیل، درحالیکه قرار بود از موستانگ M81 تعداد ۲۴۹ دستگاه ساخته شود، پروندهٔ آن با تولید تنها ۱۰ دستگاه بسته شد. با وجود تولید اندک و کمیابی، این مکلارن موستانگ امروز هم ارزش چندانی پیدا نکرده و نمونههای باقیماندهٔ آن در حراجیها با قیمتی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار دلار خریدوفروش میشوند.
پیشرانهای با تکنولوژی بریتانیا
پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ موستانگ برای استفاده در M81 توسط مهندسان مکلارن بشدت اصلاح شد. هرچند برخی از ویژگیهای اصلی این موتور همچنان حفظ شده بود ولی بسیاری از قطعات آن تغییر کردند. این موتور بهصورت کاملاً استاندارد و فابریک برای مکلارن فرستاده میشد و در آنجا مهندسان بریتانیایی بهطور کامل تمام قطعات موتور را پیاده میکردند. سرسیلندر موتور توسط مکلارن بهطور ماهرانهای پورت و پولیش شد تا جریان ورودی و خروجی بهتری را فراهم کند. یکی از مهمترین تغییرات این موتور اما جایگزین توربوشارژر کمفشار فورد با یکی از توربوشارژرهای هندسه متغیر مکلارن بود. این توربوشارژر که در آن زمان بسیار پیشرفته محسوب میشد، بوست را از ۵ به ۱۱ psi افزایش داد.
به لطف این تغییرات، خروجی موتور با ۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور افزایش نسبت به موتور استاندارد، به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور رسید. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی فورد صورت میگرفت. ترمزهای ارتقاءیافته با کانالهای ورود هوا در جلو و عقب برای خنککنندگی، کمکفنرهای قابل تنظیم، آنتیرول بارهای بزرگتر، فنرهای تقویتشده و رول کیج هم از دیگر تغییرات موستانگ M81 بودند. بااینحال، این مکلارن موستانگ هنوز هم خودروی چندان سریعی نبود بهگونهای که برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، به ۹.۷ ثانیه زمان نیاز داشت و ۱۷.۳ ثانیه طول میکشید تا ۴۰۰ متر را طی کند.
علی منصوری
۲۱ مهر ۱۴۰۳چه مقاله جالبی بود، ممنون امیر جان
mmd@
۲۱ مهر ۱۴۰۳این الان مکلارن موستانگ 🤣🤣
جرمی کلارکسون
۲۱ مهر ۱۴۰۳مکتانک
جرمی کلارکسون
۲۱ مهر ۱۴۰۳مکتانگ
amirkhanzadeh
۲۱ مهر ۱۴۰۳ولی چقدر زشته
موستانگ فقط سال های 1967 تا 1968
در این دو سال عالی بودند
Arshia m3csl
۲۱ مهر ۱۴۰۳واقعا مکلارن با اصالت و دوست داشتنیه قبل سوپراسپرت سازی و هایپر کار سازی با بقیه خودرو ساز ها همکاری کرد تو ساخت ماشین های پرفورمنس و قدرتمند پرچمدار تا تجربه کسب کنه و حاصل این تجربه ها شده شاهکار هایی مثل 570s و mp4 12c و p1 و سنا واقعا مکلارن از فراری کم نداره چیزی و از لامبورگینی سرتر میدونم مکلارن رو به شخصه
بهروز
۲۲ مهر ۱۴۰۳فراری یک مکتب و فلسفه است. هیچ ماشین شناسی مک لارن رو با فراری مقایسه نمیکنه. مک لارن تا همین سال 2010 یک شرکت دورمنت (غیرفعال) بود. با بودجههای کمکی و قاطی کردن خودش با بزرگانی مثل مرسدس اسمی در کرد.
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳با اختلاف نسل دو و سه موستانگ یکی از داغون ترین موستانگ های تاریخ شدن خدارو شکر مثل نسل ۵ و ۷ شست برد اینارو
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳2 چرا؟
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳۲ که دیگه رسما از همه بدتره
باز سه رو میشه یه کاریش کرد
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳در اون حد؟
نمیدونستم.
هرچی نسل یک خوب بود، اینا…
اصن چی شد یه دفه
رضا
۲۱ مهر ۱۴۰۳طاها جان موستانگ بعد از نسل اول تا سال 2004 اون فورد سابق نبود
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳همش بخاطر اون ۱۹۷۳ لعنتی
انگار طاعون افتاد به جون خودروسازی آمریکا …. مطاشین های خسته کننده دهه هشتاد نود میلادی….
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳خیلی عجیبه
به نظرت چرا من ماشینای خسته کننده همون سالا رو هم دوست دارم؟
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳ماشین باز اصیل تو هر کمپانی و دوره ای یه چیزیو برای دوست داشتن پیدا میکنه طاها فن بوی هایی مثل علی نمیتونن چیزی خارج از چیزی که دوست دارنو دوست داشته باشن
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳چه جمله قشنگی گفتی👌
علی شوی رو اذیت نکین، فقط یه آمریکایی باز میتونه بفهمه علی چی داره میگه😂
نمیگم درست میگه ولی علی داستانش جداس،
با این حال هم قبول دارم نباید اینجوری به همه بگه ولی خب یه بخشی از حرفاشو توی بحث ها وقتی بقیه بد میگن میگه،
ولی در کل چون اینجا همه سلایق هست یک مقدار باید رعایت کرد.
داستان علی شوی رو هم نمیدونم چه فرصتی ولی سر فرصت میگم😂
رضا
۲۱ مهر ۱۴۰۳نه آقا امیر شما نمیدونی که ماشین آمریکایی یعنی چی فقط علی با نوا 200 میلیونی زمان بوق میدونه ماشین آمریکایی چیه 😂
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳اون دیگه اوضاعش معلومه میبینی که همه هم بهش دیس لایک میدن چون حرفاش فاقد ارزشه فکر میکنه فقط ماشین آمریکایی کاربراتور چهاردهنه دهه ۶۰ ۷۰ ماشینه حتی کوروت c8 zora هم ماشین نیست اگه به اون باشه چون کاربراتور نداره تا این حد!
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳عجب چیز سرطانی بوده
راستگو
۲۱ مهر ۱۴۰۳حالا اگ پیداش شد😂
ماشالا اصالت
ماشالا صاحب پرفروش ترین و بهترین کوپه اسپرت دنیا
ماشالا برنده یه دوره لمانز
ماشالا
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳همون نسل 1 که تو چهار سری تولید شد خودش انقدر مدل های نمادین و افسانه ای داره که بسه.
هر خودرو سازی هم دوره افول و اوجی داره،
از پورشه دهه 90 نگم…
راستگو
۲۱ مهر ۱۴۰۳نه بگو
نکنه از فورد یا جی ام پلتفرم یا انجین گرفته؟
یا طرحشو دادن کادیلاک بکشه؟
این بحث هم دوره افول و اوج نیس دیده تکنولوژی لازمشه از مکلارن گرفته
شمایی ک دم از اصالت میزنی اینجوروقتا هم دنبال مثال از اروپایی
الان اگه نوشته بود پورشه از کادیلاک یه دسگیره گرفته شوی داشت میگف ماشالا کادیلاک با اصالت داره الکی گرونارو تامین میکنه
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳راستگو،
نه از فورد انجین گرفته نه از جی ام پلتفرم،
از تویوتا کمک گرفته😂😂😂
Nismo
۲۱ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/magazine/best-90s-cars-1/
طاها: چی میخوای بگی؟ اینکه جزو برترین ماشین های دهه 90 بوده؟
واسه ماست مالی کردن قضیه از این و اون مایه نذار
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳نیسمو اون یه دونه ماشینه، کلی حرف میزنیم،
آمریکا هم تو دهه 80 و 90 و کلا تو دوره افولش گرندنشنال، GNX و سایکلون که تو همون لینکی که فرستادی هست رو داشت که ماشینای خوبی بودن.
mmd@
۲۱ مهر ۱۴۰۳نیسمو چه ربطی داشت🤣🤣
amir
۲۱ مهر ۱۴۰۳یارو کاری به موستانگ نداره طاها
حرفای علی رو تکرار میکنه منظورش اینه که الان که اینجا موستانگ بده پیداش نیست ماشالا بگه بحثو کشوندی به پورشه بحث اصلی ما بد بودن موستانگ نیست بحثمون این ماشالاخانه
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳بله خب قاعدتا زیر پستی که داره در مورد بدی های یه ماشین میگه نمیاد ماشالا بگه.
سوشیانت
۲۱ مهر ۱۴۰۳از وضعیت آلمان تو دهه ۶۰ میلادی بگم؟! واقعا تعصب نمیذاره که آدم قبول کنه یه چیزی وجود داره به اسم دوراج اوج و افول
راستگو
۲۱ مهر ۱۴۰۳سوشیانت یه در کادیلاک رو با فراری انزو عوض میکنه
و داره در مورد تعصب مینوازه😂
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳چه ربطی داره خب از کادیلاک بیشتر خوشش میاد، به فراری فوش نمیده که، کادیلاکو بیست دوست داره😂
hosen
۲۱ مهر ۱۴۰۳از این دست مقاله ها بیشتر کار کنید چون خیلی جذابن. و اینکه چقد این نسل ماشین های آمریکایی غیر آمریکایی ان! بیشتر انگار یه ماشین ژاپنیه تا آمریکایی.
boost10
۲۱ مهر ۱۴۰۳مثل چلنجر نسل ۲ که ری بج شده گالانت کوپه بود
علیزاده
۲۱ مهر ۱۴۰۳خوشگل تر از موستانگ ۲۰۲۴
JDM سابق
۲۱ مهر ۱۴۰۳این نسل موستانگ به اتاق فاکس بادی معروف هست برای مصارف درگستر خیلی پرطرفداره، جمع و جوره و به براحتی موتور گیربکس های طویل و بزرگ درش جا میشن، ارزون هم هست
Taha Ayoobi
۲۱ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/dodge/ringbrothers-dodge-charger-ford-mustang/
داشتم میچرخیدم اینو دیدم، ببنید خیلی خوبه.
amirboss
۲۱ مهر ۱۴۰۳بدترین دوره خودروسازهای آمریکایی بوده.
JaMsHiD-B
۲۱ مهر ۱۴۰۳4.2 لیتر موتور بذاری بعدا 120 اسب ؟
خب چهار سیلندر میذاشتید
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ مهر ۱۴۰۳تو یه قسمت از مقاله نوشته دهه ۸۰ تکنولوژی ضعیف بوده و قدرتهای کم ولی ۲۰ الی ۳۰ سال قبلش تو همین موستانگ ها انجین های ۴۰۰ اسبی وجود داشته یا جنرال موتورز رو کوروت قلب ۵۷۰ اسبی گذاشته یا شوی ss با ۶۹۵ نیوتن متر گشتاور یا داجهای ۴۲۵ اسبی.
امیر دهقان
۲۱ مهر ۱۴۰۳منظور اینه که در دهه 80 تکنولوژی موتور اونقدر پیشرفته نبود که قدزت بالا رو در کنار مطابقت با قوانین آلایندگی و مصرف سوخت تولید کنه و خودروسازها مجبور شدن قدرت رو بیارن پایین
دهه 60 و اوایل 70 بدون محدویت قوانین آلایندگی قدرتهای 400 اسبی بیرون میکشیدن