فورد

یادی از موستانگ SVT کبرا 2003، رقیب بی‌ ام‌ و M3 E46

موستانگ SVT کبرا که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ تولید شد، موستانگ جذاب و قدرتمندی بود که خیلی زود فراموش شد.

اوایل قرن بیست و یکم دوران غم‌انگیزی برای ماسل کارها بود. در آن سال‌ها، شاسی‌بلندهای عضلانی، کوپه‌ها را به حاشیه راندند و جنرال موتورز را مجبور کردند به تولید شورلت کامارو و پونتیاک فایربرد پایان دهد. از سوی دیگر، موستانگ همچنان روی همان پلت‌فرم فاکس بادی سال ۱۹۷۹ ساخته می‌شد و فورد حتی سعی کرده بود این ماسل کار مشهور را با کوپهٔ دیفرانسیل جلوی پراب جایگزین کند؛ بنابراین، به نظر می‌رسید دوران ماسل کارها رو به پایان است و این خودروها به‌زودی جای خود را به شاسی‌بلندها خواهند داد. بااین‌حال، هیچ‌کس نمی‌دانست که پس‌ازاین دوران افول، قرار است رنسانسی در بازار ماسل کارها رخ دهند.

آغازگر این جریان فورد با معرفی نسل پنجم موستانگ با طراحی رترو در سال ۲۰۰۴ بود و به دنبال آن دوج چلنجر و شورلت کامارو هم احیا شدند. رفته‌رفته رقابت بین این سه تفنگدار بالا گرفت و فورد در سال ۲۰۰۷ با معرفی شلبی GT500 که به پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ ۵۰۰ اسب بخاری مجهز شده بود، دوباره روزهای خوش عضلانی‌ها را زنده کرد. بااین‌حال، دراین‌بین یک موستانگ فراموش‌شده هم وجود داشت که به نظر می‌رسید پلی بین گذشته و آینده بوده است. این خودرو قدرت قابل‌توجهی داشت و همان حلقهٔ گمشده‌ای بود که سعی کرد برای مدت کوتاهی هیجان را به دوران تاریک عضلانی‌ها بازگرداند. در ادامه بیشتر با این موستانگ کمیاب سوپرشارژ آشنا خواهیم شد.

موستانگ SVT کبرا

ازآنجایی‌که جنرال موتورز در سال ۲۰۰۲ به تولید خودروهای عضلانی خود پایان داده بود، فورد می‌توانست در بازاری بدون رقیب به تولید همان موستانگ ضعیف معمولی ادامه دهد ولی این شرکت نمی‌خواست تسلیم شود و باور داشت که می‌تواند دوران طلایی دههٔ ۷۰ ماسل کارها را دوباره احیا کند. درنتیجه، مردان تیم خودروهای ویژهٔ فورد یا SVT، پروژه‌ای را برای ساخت یک موستانگ قدرتمند آغاز کردند.

لقب ترمیناتور

هرچند این موستانگ رسماً SVT کبرا نام داشت ولی لقب ترمیناتور گرفته بود. افسانه‌ها حاکی از آن است که فورد می‌خواست با یک ضربهٔ کُشنده، به رقابت در بخش ماسل کارها پایان دهد و کل این قلمرو را برای خود تصرف کند. موستانگ SVT کبرا که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تولید شد، برای آن سال‌ها خودروی بسیار قدرتمندی بود. پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ این ماشین در حالی ۳۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که ب‌ام‌و M3 نسل E46 در همان سال‌ها تنها ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشت.

قلب V8 سوپرشارژ

دلیل اصلی تولید چنین قدرتی، استفاده از یک سوپرشارژر ایتون بود که از F150 لایتنینگ گرفته و روی پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 موستانگ GT نصب شده بود. به لطف این سوپرشارژر، موتور ۳۲ سوپاپ فورد حالا ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که این موستانگ ویژه را واقعاً سریع می‌کرد. پیشرانهٔ موردبحث هرچند بلوک چدنی داشت اما به سرسیلندر آلومینیومی، پیستون‌های فورج‌کاری شده و فلایویل آلومینیومی مجهز شده بود. وجود یک اینترکولر نیز همه‌چیز را بهتر می‌کرد درحالی‌که انتقال نیرو فقط توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گرفت.

پرفورمنس

علاوه بر تقویت پیشرانه، تیم SVT سیستم تعلیق موستانگ را هم با کمک‌فنرهای بلیشتین، نرخ بالاتر فنرها و رینگ‌های آلیاژی جدید پنج پره با لاستیک‌های ۲۷۵ گودیر ایگل F1 ارتقاء بخشیدند که هندلینگ دقیق‌تری را نسبت به موستانگ‌های معمولی فراهم می‌کرد. به لطف این تغییرات، SVT کبرا پرفورمنسی فوق‌العاده پیدا کرده بود. این خودرو ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۲.۹ ثانیه طی می‌کرد. حداکثر سرعت خودرو هم روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. این اعداد برای مغلوب کردن ب‌ام‌و M3 با شتاب ۴.۸ ثانیه و ۴۰۰ متر ۱۳.۵ ثانیه کافی بودند.

تولید پایین

SVT کبرا موستانگ کمیابی محسوب می‌شود زیرا درحالی‌که فورد در سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه موستانگ به فروش رساند، از SVT کبرا در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل مجموعاً تنها ۱۳,۴۷۶ دستگاه ساخته شده که این رقم در سال ۲۰۰۴ به ۵,۶۶۴ دستگاه کاهش یافت. این موستانگ قدرتمند در نسخهٔ کوپه ۳۴,۷۵۰ دلار قیمت داشت که بیش از ۱۰ هزار دلار از ب‌ام‌و M3 با قیمت ۴۶ هزار دلار ارزان‌تر بود. امروز نیز ارزش این خودرو افزایش پیدا کرده و در نمونه‌های تمیز به حدود ۳۰ هزار دلار رسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Saeedfarshchian

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (310 ديدگاه)

    عاشق این ماشینم
    صدای سوپرشارژش روح آدمو از تن جدا میکنه

    موافقم 48
    مخالفم 4
    1. ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6045 ديدگاه)

      اره خدایی عالیه

      موافقم 20
      مخالفم 1
  2. amir

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3854 ديدگاه)

    با احترام به افسانه موستانگ ولی معتقدم موستانگ و سری ۳ تو زمینه های متفاوتی هستن و مقایسه رو در روی اون ها چندان درست نیست موستانگ و دوتا برادرش یعنی کامارو و چلنجر ماسل کار هستن ماسل کار یعنی حجم موتوره بالا گشتاور بالاتر نسبت به موتور هم توانش وزن سنگین تر و سوپرشارژر یا تنفس طبیعی پلت فرم هایی که برای تایم زنی تو درگ هستن بیشتر در حالی که بنز و بی ام و های اسپرت بیشتر حجم موتور پایین تر انتخاب میشد موتور ها توربو دار بودن و توجه ویژه ای به تعلیق و وزن و… میشد تا بیشتر رانندگی دقیقی داشته باشن
    اگرم دقت کنید امروزا یه دوج هزار اسبی تو درگ پورشه ۵۰۰ اسبی رو رنده میکنه ولی همون پورشه ۵۰۰ اسبی تایم اتک بهتری ثبت میکنه
    زمینه های متفاوتی هستن همون طور که مثلا نمیشه از شاسی بلند توقع سوپراسپرت و هایپر کارو داشت

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5825 ديدگاه)

      دقیقا، بسیار متفاوت هستند

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. BlackWing

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1455 ديدگاه)

    یکی از بهترین ناله های سوپرشارژر برای همین اتاق ماستنگه

    موافقم 28
    مخالفم 6
  4. 90s culture

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (266 ديدگاه)

    تنها اتاق ماستنگ که خیلی بهش علاقه دارم…

    موافقم 11
    مخالفم 18
  5. مازیار

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    طراحی بدنه‌اش خیلی خوبه یه کلاسیک مدرن مثل W124

    موافقم 24
    مخالفم 7
  6. Cadillac-V

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    در یک کلام بی نظیر
    حیف که دیگه از اون دوران گذشتیم

    موافقم 24
    مخالفم 7
  7. nima.jdm

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    سادگی در کنار زیبایی و اصالت و قدرت
    این چیزیه که میخوام

    موافقم 21
    مخالفم 3
  8. Lyting

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    اسم موستانگ چند تا لایک داره ؟

    موافقم 25
    مخالفم 13
    1. Titanium

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (351 ديدگاه)

      این توده های سرطانی از یوتیوب به پدال اومدن
      اسم فلان چنتا لایک داره؟؟

      موافقم 22
      مخالفم 4
  9. Tarafdarkhodro

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به یک نفر که از ماشین سر در نمیاره، بگی بین این دوتا کدوم رو انتخاب میکنی، قطعا میگه فورد چون درست که بی ام و m3 e46 زیباست ولی پرفورمنس ضعیف تری در مقایسه با فورد داره و تازه گرونتر هم هست، در نتیجه فورد گزینه بهتری است.

    موافقم 6
    مخالفم 22
    1. amirboss

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      من نمیتونم حرفتو تجزیه تحلیل کنم.
      یه کم واضح تر بگو داداش…

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. nima.jdm

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      ۱۱ دیدگاه و ۱۱ دیسلایک

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. froG-driVer

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1182 ديدگاه)

      :Russian shot

  10. boost10

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (286 ديدگاه)

    در واقع این نسل موستانگ نسلی بود که بعد از بحران نفتی داشت شکوه گذشته اش رو بدست میاورد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. مهدیار

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حیف از این نعمت ها بی بهره بودیم ما مردم این کهن دیار
    چه از مدرنیته اروپا و چ سادگی و کاربردی بودن آمریکاییش

  12. MUDVAYNE

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تشکر از این مقاله خوب، جا داشت تا از مدل خاص‌تر همین نسل یعنی SVT COBRA R که فقط ۳۰۰ عدد تولید شد و از آپگرید‌های خیلی خاصی استفاده می‌کرد اسم برده می‌شد.
    https://cdn.dealeraccelerate.com/planet/1/114/8299/1920×1440/2000-ford-mustang-svt-cobra-r

  13. moeinkmusic

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    و موستانگ دوست داشتنی و دیگر هیچ
    به نظرم بهترین مدل های فورد موستانگ هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا