در دنیای پیشرانههای هیبریدی و توربو، رانندگی با آخرین خودروهای V8 تنفس طبیعی باقیمانده در بازار، هم لذتبخش و هم غمانگیز است.
اگر در حال حاضر در بازار اروپا به دنبال یک خودروی V8 تنفس طبیعی باشید، حق انتخاب بسیار محدودی خواهید داشت زیرا اکثر خودروهای جدید الکتریکی یا هیبریدی شدهاند و معدود هشت سیلندرهای باقی مانده هم همگی توربوشارژ هستند. درنتیجه، روزهای موتورهای V8 تنفس طبیعی به شماره افتاده است. همین موضوع بهانهٔ برگزاری این مقایسه شد. البته لکسوس RC F که در اینجا میبینید دیگر قابل سفارش نیست. این خودروی عضلانی ۵ لیتری ژاپنی هرچند بیش از ۱۰ سال از بلایای مختلف جان سالم به در برد اما اکنون ناقوس مرگش به صدا درآمده است.
آنچه در اینجا داریم، نسخهٔ پایانی RC F با نام آلتیمیت است که تنها در ۳۰ دستگاه تولید میشود و پایان کوپهٔ اسپرت لکسوس را رقم خواهد زد. این یعنی کسانی که خواهان پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی در اروپا هستند، تنها دو گزینه شامل شورلت کوروت و فورد موستانگ خواهند داشت که دومی بیشتر به RC F شبیه است. با وجود مرگ شورلت کامارو و جایگزینی دوج چلنجر با چارجر الکتریکی، نسل هفتم موستانگ در عصر الکتریکیسازی و کوچکسازی پیشرانهها، راهی برای ادامهٔ زندگی پیدا کرده است. این خودرو که آغازگر بخش پونی کار بود، حالا هم تنها عضلانی واقعی بازار محسوب میشود.
موستانگ و لکسوس RC با وجودی که هردو کوپههایی محرک عقب با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی هستند، چندان قابلمقایسه نخواهند بود زیرا یکی کوپهای آمریکایی برای کسانی است که چکمهٔ کابویی میپوشند درحالیکه دیگری کوپهای لوکس برای مدیران موفقی است که میتوانند بامو M3 بخرند. این تفاوت خود را در قیمت خودروها هم نشان میدهد. قیمت موستانگ GT در بریتانیا از ۵۵,۷۲۵ پوند آغاز میشود که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما با کمکفنرهای تطبیقی مگنهراید، رنگ خاکستری و کالیپرهای ترمز قرمز به ۵۸,۶۷۵ پوند رسیده است. در مقابل، لکسوس RC F آلتیمیت قیمتی ۹۳,۴۹۵ پوندی دارد.
هرچند لکسوس بسیار گرانتر است اما قیمت بیشتر خود را در کیفیت داخلی نشان میدهد. کابین RC F حتی با وجود تریمهای آبی، آلکانترا و نشانهای آلتیمیت، چندان شبیه یک خودروی پرفورمنس نیست و بیشتر شبیه سدانهای لوکس به نظر میرسد که سن بالای خود را هم نشان میدهد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با پد لمسی روی کنسول مثل همیشه ناامیدکننده است و پانل دکمهها شبیه ویدئوهای قدیمی به نظر میرسد تا خودرویی تولید سال ۲۰۲۵. بااینحال، به خاطر وجود آن نیروگاه جذاب V8 زیر کاپوت میتوان با همهٔ اینها کنار آمد.
البته وقتی استارت میزنیم، خبری از غرش رعدآسای یک خودروی V8 نیست و موتور بهآرامی زمزمه میکند ولی وقتی پدال گاز را فشار میدهیم، مثل بیدار کردن یک هیولا است و غرشی وحشیانه از این موتور ۵ لیتری بلند میشود که ۴۷۰ اسب بخار قدرت را تقدیم میکند و چرخهای عقب را به جنون میکشاند. برای استفادهٔ بهینه از قدرت موتور، باید با پدال گاز مدارا کرد زیرا قدرت بهراحتی به چرخهای عقب غلبه میکند و نقصهای گیربکس هشت سرعتهٔ قدیمی را نمایان میسازد. هندلینگ خودرو دقیق نیست و فرمان بهطور ناامیدکنندهای سبک و بیاحساس است درحالیکه وزن ۱.۸ تنی خودرو هم کاملاً خود را نشان میدهد. همهٔ اینها باعث میشود درحالیکه با انتظار یک کروزر آرام پشت فرمان RC F نشستیم ولی با یک ماشین پرخاشگر مواجه شویم.
این برعکس انتظاراتی است که از موستانگ میرود زیرا این خودرو همیشه برای ایجاد سروصدا و دود کردن لاستیک خریداری میشود و در جدیدترین نسل خود هم این وظیفه را بهخوبی انجام میدهد. پشت فرمان موستانگ، خودرو همان چیزی احساس میشود که برای انجامش ساخته شده است. هرچند در خیابانهای بریتانیا نمیتوان مثل آمریکا از تمام پتانسیل موستانگ استفاده و شخصیت شرور آن را بیدار کرد ولی به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی، قرار دادن خودرو در دنده سه و افزایش سرعت به لطف گشتاور بسیار بالای موتور لذت فوقالعادهای دارد. هرچند موستانگ هم مثل RC F در پیچهای تند عملکرد خیلی درخشانی ندارد ولی برخلاف رقیب ژاپنی، برای لذت بردن از این ماسل کار آمریکایی نیازی نیست تمام تواناییهای آن را بیرون بکشیم.
اختلاف ۴۰ هزار پوندی قیمت خود را در کابین کاملاً نشان میدهد زیرا هرچند موستانگ در داخل نسبت به نسل قبلی گام روبهجلوی قابلتوجهی برداشته ولی هنوز هم ارزان احساس میشود. البته کابین بسیار بهتر شده ولی سیستمهای کمکراننده درست عمل نمیکنند و بهعنوانمثال، خودرو نمیتواند وجود دستهای راننده روی فرمان را تشخیص دهد و مدام بوق هشدار میزند. در یک ماسل کار با موتور V8 تنفس طبیعی، این تقابلی ناخوشایند بین سنت و مدرنیته است که مجبوریم با آن کنار بیاییم.
در پایان اما نمیخواهیم خودروی برنده را انتخاب کنیم زیرا نیازی به این کار نیست. این جشنی تلخ و شیرین برای موتور V8 تنفس طبیعی بود. در سال ۲۰۲۵ تجربهٔ دو موتور خارقالعاده مثل این بسیار لذتبخش است و اینکه تولید لکسوس در شرف پایان است و روزهای موستانگ هم به شماره افتاده، حس غمگینی به همراه دارد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
موستانگ GT | لکسوس RC F | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۸۰ اسب بخار | ۴۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر | ۵۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۲ ثانیه | ۴.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۷۹۰ کیلوگرم | ۱۸۲۲ کیلوگرم |
قیمت پایه بریتانیا | ۵۵,۷۲۵ پوند | ۹۳,۴۹۵ پوند |
قیمت پایه آمریکا | ۴۷ هزار دلار | ۹۴ هزار دلار |
(Ali(chevynova
۱۵ اسفند ۱۴۰۳موستانگ ،اصالتی ناب با ۶۱ سال پشتوانه
انتخاب من موستانگ هست که نمیشه انتخابش نکرد،حالا میپرسید چرا؟چون آمریکن هست
ماشین فقط آمریکایی
فقط موتور ۸ سیلندر
فقط دف عقب
فقط تک میلسوپاپ و در هر سیلندر ۲ سوپاپ
فقط گشتاور بالا تو دور پایین
فقط حجم بالای ۵ لیتر
فقط کاربراتور
فقط دلکو
ماشالاه امریکن کارز
Nismo
۱۵ اسفند ۱۴۰۳ساختار موتور فورد DOHC هست و پوشراد (OHV) نیست و توی هر سیلندر هم 4 تا سوپاپ داره نه 2 تا
محض اطلاع گفتم
(Ali(chevynova
۱۵ اسفند ۱۴۰۳نیسمو
من منظورم این موتور فورد نبود
منظور من مشخصه در مورد چه موتورهای هست
SMS
۱۵ اسفند ۱۴۰۳هر چقدر هم که فورد ها و دوج ها و ماشین های آمریکایی اون زمان اسطوره باشند که با اختلاف هنوز هم هستند اما این مقاله درباره ی موستانگ ۲۰۲۴ با انژکتور دو گانه هستش
A.B.C.D
۱۵ اسفند ۱۴۰۳سلام داداش ، بهت میخوره خیلی بلدکار باشی ، یه سئوال دارم ، میگم فرق بین تنفس طبیعی و توربو و اینها چیه ، مثلا حس خشن تری داره تنفس طبیعی یا چی ؟ میدونم که توربو بهتره منتهی خودم تجربه خاصی نداشتم که بدونم از لحاظ حسی چه تفاوتی داره…
(Ali(chevynova
۱۵ اسفند ۱۴۰۳در نبود موتورهای ۸ سیلندر باید برگشت به موتورهای ۶ سیلندر خطی که قبل همه گیر شدن ۸ سیلندرها از اواسط دهه ۵۰ ، بیشترین تعداد موتورها بودن
۶ خطی چدنی با نهایت دور ۴۰۰۰ تا و گشتاور بالای ۲۵۰ نیوتن متر💪
شاید برخی بگن ۶ خطی چه مزیتی داره
خوب میشه به ۲ مزیتش اشاره کرد:
سگ جونی و گشتاور بالا در کنار لرزش کم و نرم کار کردن
۶ خطی از اوایل اختراع ماشین وجود داشت و تا همین ۲۰۰۶ هم تولید میشد اونم بصورت چدنی مثل ۲۴۲ موپار
تجربه ۲۴۲ موپار رو اونی که داشته میدونه چیه
یه موتور سگ جون قدرتی/سرعتی که تا سال ۲۰۰۶ هم تولید شد و با کاربراتور و دلکو هم میشه روشنش کرد و تو ایران زیاد ازش وارد کردن
Cadillac-V
۱۵ اسفند ۱۴۰۳ماشاالله کادیلاک اسکالید سری وی که تو این دوره زمونه که همه خودرو ها شدن برقی و قوطی نوشابه های توربو ، هنوز با اون موتور ۸ سیلندر سوپرشارژرش زوزه میکشه تو صنعت خودروسازی
Sina_carshow
۱۵ اسفند ۱۴۰۳منم 100 درصد موستانگ
هم وزن سبک تری داره هم قیمت خیلی ارزونتر و با تکنولوژی و آپشن های مدرن تر
تعجبی نداره چرا لکسوس تولیدش رو متوقف کرده واقعا حرفی جلوش نداره یکم بیشتر پول بزاری رو موستانگ معمولی میتونی نسخه دارک هورس بخری
تازه نگم demandش خیلی بیشتره موستانگ و سریعتر فروش میره
سعید
۱۵ اسفند ۱۴۰۳تازه سیستم صوتیش هم فقط نوار کاست 😅
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳از ماشالا رسیدی به فقط؟
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۳فقط ماشالا
نیو کار
۱۵ اسفند ۱۴۰۳یه مدیونی تمام مسئولان کشور تو اون دنیا به تمام جوان های این کشور تواین 45سال انقلاب دارن اونم اجازه ورود یه دونه از این ماشینا برای ورود به کشور ندادن و تولیدشون متوقف شد وفقط عکساش یا فیلمشو همه دیدن
توحید
۱۵ اسفند ۱۴۰۳واقعا لذت بردم از خوندن مقاله
بحث جالبی سوژه متن و مقایسه دو تا ماشین اسطوره ای یه سمت
روانی و زیبایی نوشته یه سمت
احسنت و خدا قوت
BlackWing
۱۵ اسفند ۱۴۰۳فقط ۲تا امریکایی موندن که تنفس طبیعی هستن
کوروت و ماستنگ
البته نسل بعدی هر دو خودرو باز هم از موتور تنفس طبیعی استفاده میکنن مخصوصاً کوروت با انجین جدید اسمال بلاک
amirboss
۱۵ اسفند ۱۴۰۳هدف از این مقایسه احمقانه چی بوده؟
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳منظور؟
amirboss
۱۶ اسفند ۱۴۰۳تو این دوتا خودرویی که هرکدوم یه دنیای متفاوتی دارن چی رو میخاسته مقایسه کنه؟؟؟
تکنولوژی به کار رفته تو موتور یا سیستم انتقال قدرت و مشخصات فنی؟؟؟
شایدم بحث ایمنی و طراحی و تکنولوژی های مرتبط با کاربری و….
بازم میگم این یه مقایسه احمقانه بیشتر نیست.
KAIZEN
۱۵ اسفند ۱۴۰۳همین دیروز خبر اومد تویوتا و لکسوس به تولید موتور 8 سیلندر ادامه خواهند داد
تازه تویوتا و یاماها دارن رو موتور وی 8 هیدروژنی کار میکنن
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳تویوتا میخواد این دنیای کسل کننده برقی خودرویی رو نجات بده
Siyavash
۱۵ اسفند ۱۴۰۳عاشق جفتشونم نمیتونم ازشون یکی رو انتخاب کنم…
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳انتخاب سختیه
امیرعلی
۱۵ اسفند ۱۴۰۳لکسس رو انتخاب میکنم به خاطر کیفیت و دوام ، ولی فورد هم عالیه
Tokyo
۱۵ اسفند ۱۴۰۳فقط ژاپن 🇯🇵👑
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۳نباید دارک هورس رو میاوردن؟
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳چرا اتفاقا این تو ذهنم بود
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۳آره چون هم عملکردش بالاتره نسبت به جی تی هم باز قیمتش کمتره از آر سی اگه اشتباه نکنم
MITSUBISHI(JDM)
۱۵ اسفند ۱۴۰۳اگه کسی بخواد بین اینا یکیو انتخاب و خریداری کنه
یه پشیمونی همیشه ته دلش داره مثلا اگه لکسوس رو برداره حسرت قابلیت های موستانگ رو میخوره و برعکس
موستانگ انگار یه اسب وحشی هست که از زمان تولد فقط با صاحب خودش ارتباط برقرار کرده و لکسوس انگار ارابه گلادیاتور های رومی هست که برای نابودی ساخته شده
🇯🇵🇺🇲
Nismo
۱۵ اسفند ۱۴۰۳عشقن هر جفتشون
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳جفتشون عالین
ولی انتخاب من شمشیر تیز ساموراییه🇯🇵👑
NAVID@@98
۱۵ اسفند ۱۴۰۳فقط آمریکا 🇺🇸🥇👑
مگر اروپا با کل کشور هاش به اتحاد رقیبش باشن 🇪🇺👑🥇
👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن کلا
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳نخیر هرچیزی اول آمریکا و ژاپن و بعد اروپا
NAVID@@98
۱۵ اسفند ۱۴۰۳❌نه اتفاقا تو برعکس و اشتباه گفتی
اشتباه nima jdm اشتباه و برعکس گفتی تو ❌
✅چون درستش فقط من درست NAVID@@98 درست گفتم و میگم درست رو درستش رو ✅
✅ اتفاقا خدایی خوب همیشه فقط
👑🥇هر چیزاول۱ اروپاآمریکا هر چیزاول۱🥇👑
🇺🇸🇨🇵🇬🇷🇨🇭🇺🇦🇸🇪🇮🇹🇪🇦🇧🇬🇬🇧🇫🇮🇷🇴🇸🇯🇨🇦🇷🇺🇪🇺🥇👑 اروپا آمریکا هرچیز اول۱ هستن🥇👑
👑🥇 همیشه اروپاآمریکا هرچیز اول۱ هستن اثبات شده خدایی خوب همیشه✅
بعد از اینا دیگران برای دوم شدن بع بعد اسیا دوم شدن به بعد رقابت کنند
فشار هم نخورید بر اثر فشارهایی که اعمال میکنم چون اثبات هرچیز مشخصه با رسم شکل
nima.jdm
۱۵ اسفند ۱۴۰۳ای جانم لکسوس
تنها ۸ سیلندر های تنفس طبیعی بازمانده
جفتشون دوست دارم ولی بلاشک لکسوس با اون ظرافت طراحی و صدای جذاب و انجین قدرتمندش انتخابه
البته خب قیمت فورد هم واقعا مناسبه
ولی با این حال من شمشیر تیز سامورایی رو انتخاب میکنم🇯🇵
shetab-car
۱۵ اسفند ۱۴۰۳قیمت موستانگ خیلی منطقیه با توجه به اینکه پرفورمنس و لذت رانندگی فورد موستانگ هم خیلی بالاتر از لکسسه
لکسس فقط lfa خیلی جذاب بود
MECHANIC ENGINEER
۱۵ اسفند ۱۴۰۳واکنشه نیسان سافاری🫱🏻🫲🏼
Taha Ayoobi
۱۶ اسفند ۱۴۰۳چه ربطی داشت
ایمان چراغی
۱۵ اسفند ۱۴۰۳عالیه