فورد بهصراحت میگوید با موستانگ GTD قصد به چالش کشیدن پورشه ۹۱۱ GT3 را دارد اما آیا موفق خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم پاسخ این سؤال را بفهمیم.
فورد با رونمایی از موستانگ GTD در هفتهٔ اتومبیل مونتری ۲۰۲۳، همه را شگفتزده کرد زیرا این خودرو با قیمت ۳۰۰ هزار دلاری و قدرت ۸۰۰ اسب بخاری، گرانترین و قویترین موستانگ کارخانهای تاریخ محسوب میشود. در GTD اما همهچیز در قیمت و قدرت خلاصه نمیشود و این ماشین با تغییرات بنیادین، ادعاهای بزرگی کرده که هیچگاه انتظار آن را از یک موستانگ نداشتیم. به گفتهٔ فورد، این موستانگ قصد دارد در پیست نوربرگرینگ به رکورد مرسدس AMG GT بلک سریز و پورشه ۹۱۱ GT3 RS حمله کند. این که موستانگ GTD در این کار موفق خواهد شد یا نه را زمان نشان خواهد داد اما حالا قصد داریم روی کاغذ این کوپهٔ جنجالی فورد را با رقیب اصلی خود، ۹۱۱ GT3 RS مقایسه کنیم.
موستانگ یا ۹۱۱؟
این دو خودرو قطعاً هیچگاه رقیب مستقیم یکدیگر نبودهاند و وظیفهٔ رقابت با در ۹۱۱ در بین آمریکاییها همیشه بر عهدهٔ کوروت بوده است اما موستانگ با GTD هم قصد دارد خود را از زیر سایهٔ رقیب سنتی آمریکایی خود خارج کند و هم برای اروپاییها خطونشان بکشد. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد موستانگ GTD منتشر نشده و فعلاً باید بر اساس احتمالات و گفتهها قضاوت کنیم.
قدرت و وزن
موستانگ GTD و ۹۱۱ GT3 RS از لحاظ قدرت اختلاف فاحشی باهم دارند زیرا پیشرانهٔ آنها کاملاً باهم متفاوت است. موستانگ از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ پردتور شلبی GT500 قبلی استفاده میکند که حالا به گفتهٔ فورد، بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت درحالیکه GT3 RS مثل همیشه به موتور ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی وفادار مانده است. البته این موتور در اینجا بیشترین قدرت خود یعنی ۵۲۵ اسب بخار تولید میکند ولی همچنان بسیار ضعیفتر از موستانگ است. بااینحال، پورشه با ۹ هزار rpm، ردلاین بسیار بیشتری از ۷,۵۰۰ rpm موتور موستانگ دارد.
تغییر بزرگ GTD نسبت به دیگر موستانگها، انتقال گیربکس به عقب برای بهبود توزیع وزن است. چنین ترکیبی در بسیاری از سوپراسپرتهای موتور جلو مثل نسل قبلی مرسدس AMG GT و کوروت C7 استفاده میشد. به گفتهٔ فورد، با این کار توزیع وزن GTD به حدود ۵۰-۵۰ رسیده که برای یک خودروی موتور جلو بسیار ایدهآل است. برای مقایسه، توزیع وزن مرسدس AMG GT بلک سریز ۴۸ (جلو) به ۵۲ (عقب) بود. توزیع وزن GT3 RS اما ۴۰ (جلو) به ۶۰ (عقب) است که هرچند شاید ایدهآل به نظر نرسد اما پورشه سالها است که با همین شیوهٔ توزیع وزن نتیجههای درخشانی میگیرد. لارم به ذکر است که موستانگ و پورشه هردو از گیربکسهای هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکنند.
فورد هنوز وزن GTD را اعلام نکرده زیرا توسعهٔ این خودرو همچنان ادامه دارد اما به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، قطعاً شاهد کاهش وزن چشمگیری نسبت به موستانگ GT خواهیم بود که حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد. در GTD، کاپوت، سقف، گلگیرها، رکابها، در صندوق، میلگاردان و دیفیوزر همگی از فیبر کربن ساخته شدهاند که میتواند وزن خودرو را به حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم برساند. بااینحال، GTD همچنان سنگینتر از GT3 RS خواهد بود زیرا این سوپرکار پورشه تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
میعادگاهی بنام نوربرگرینگ
فورد رسماً اعلام کرده که قصد دارد با موستانگ GTD پورشه و مرسدس را در نوربرگرینگ به چالش بکشد و هدف ثبت رکوردی زیر ۷ دقیقه است. در حال حاضر، AMG GT بلک سریز با زمان ۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه، سریعترین خودروی موتور جلو در جهنم سبز محسوب میشود و ۹۱۱ GT3 RS با زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه، کمی بیش از یک ثانیه با آن فاصله دارد؛ بنابراین، موستانگ GTD اگر بخواهد به وعدهٔ خود عمل کند، باید رکوردی زیر ۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه به ثبت برساند.
در اینجا بد نیست بین لپ تایمهای موستانگ شلبی GT500 و ۹۱۱ GT3 RS در پیستهایی که هردو رکورد زدهاند مقایسهای داشته باشیم. در پیست هوکنهایم، شلبی زمان یک دقیقه و ۵۴.۶ ثانیه را ثبت کرده که اختلاف زیادی با تایم یک دقیقه و ۴۴.۴ ثانیهای پورشه دارد. در پیست ویلو اسپرینگ هم شرایط کوپهٔ آمریکایی خیلی بهتر نیست و با تایم یک دقیقه و ۲۸.۱ ثانیه، در پس رقیب آلمانی با یک دقیقه و ۲۴.۳ ثانیه قرار میگیرد. بااینحال، موستانگ GTD خودروی بسیار متفاوتی با GT500 است. این مدل مستقیماً از موستانگ مسابقهای GT3 گرفته شده و قدرت بیشتر، وزن کمتر و توزیع وزن بهتری نسبت به شلبی دارد؛ بنابراین، به چالش کشیدن GT3 RS در جهنم سبز محتمل خواهد بود.
قیمت
این برای اولین بار در تاریخ است که یک موستانگ از رقیب پورشهٔ خود گرانتر است! به گفتهٔ فورد، قیمت پایهٔ GTD حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود درحالیکه قیمت ۹۱۱ GT3 RS از ۲۴۲ هزار دلار آغاز میشود؛ بنابراین، موستانگ اختلاف قیمت چشمگیری با پورشه دارد هرچند که همچنان از AMG GT بلک سریز ۳۲۶ هزار دلاری ارزانتر است. همچنین باید توجه داشت که موستانگ GTD خودرویی تولید محدود است و به شیوهٔ فورد GT تولید میشود. این یعنی بدنه در کارخانه فلت راک فورد و موتور در کارخانهٔ دیربورن ساخته میشود اما مونتاژ نهایی توسط مالتیمتیک در کانادا انجام میگیرد.
مقایسه مشخصات فنی
فورد موستانگ GTD | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | مرسدس AMG GT بلک سریز | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۰ لیتری H6 | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۵۲۵ اسب بخار | ۷۳۰ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ؟ | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۶۴۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب | ۴۰-۶۰ جلو/عقب | ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب |
تایم نوربرگرینگ | زیر ۷ دقیقه | ۶:۴۹.۳ | ۶:۴۸.۰ |
قیمت | ۳۰۰ هزار دلار | ۲۴۲ هزار دلار | ۳۲۶ هزار دلار |
مازیار
۱۳ شهریور ۱۴۰۲این ماستنگ بین پورشه ها قاعدتا باید رقیب GT2RS باشه
اما AMG GT BLACK SERIES رقیب متناسب تری هست
Reza Waffen SS
۱۴ شهریور ۱۴۰۲1️⃣ پورشه ۹۱۱ GT3 RS 🏆
2️⃣ مرسدس AMG GT بلک سریز
3️⃣ فورد موستانگ GTD
Shirko
۱۳ شهریور ۱۴۰۲مرسدس و به هر دوشون ترجیح می دم .
مهران
۱۳ شهریور ۱۴۰۲نزن این حرفو برادر.منم بنزو انتخاب کردم اما از پورشه هم واقعا نمیتونم بگذرم
mercedes
۱۳ شهریور ۱۴۰۲موستانگ موفق نمیشه به نظر من.
سیستم تعلیق و گیرباکس مرسدس و پورشه
اصلا با موستانگ قابل قیاس نیست
Amir Machine
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ببخشید از چه جهت قابل مقایسه نیست؟
یه اطلاعاتی در مورد تعلیق پوشراد و گیربکس ترنس اکسل موستانگ در قیاس با مرسدس و پورشه بهمون میدی تا ما هم روشن بشیم؟
mercedes
۱۳ شهریور ۱۴۰۲برو تایم نوربرینگشونو نگاه کن
توی درگ هم یه پورشه پونصد اسبی رو با ماسل کار 800 اسبی مقایسه میکنن که بازم پیروزی با پورشس.
ولی شورولت کوروت یه چیز دیگس ، اون میتونه با پورشه و مرسدس رقابت کنه.
Amir Machine
۱۳ شهریور ۱۴۰۲تایم نوربرگ رینگ چیو نگاه کنم؟ این موستانگ تایم زده که برم نگاه کنم؟ این هنوز پروتوتایپه و هیچ ربطی هم به مدلای قبلی خودش نداره که برم تایم اونا رو تو پیست یا درگ ببینم، GTD سیستم تعلیقش پوشراد شده، گیربکسش ترنس اکسل شده، کل بدنهش فیبر کربن شده، میل گاردانش فیبر کربنیه، آیرودینامیک و توزیع وزنش با هیچ ماسل کاری قابل قیاس نیست و کلی ویژگی دیگه
میگی سیستم تعلیق مرسدس و پورشه با موستانگ قابل قیاس نیست، باشه قبول، توضیح بده چرا قابل قیاس نیست و ویژگیهای تعلیق و گیربکس GTD و GT3 RS و بلک سریز رو بگو
mercedes
۱۳ شهریور ۱۴۰۲باشه تو بردی
آلمانی باز
۱۳ شهریور ۱۴۰۲(توضیح بده چرا قابل قیاس نیست و ویژگیهای تعلیق و گیربکس GTD و GT3 RS و بلک سریز رو بگو)
فقط در همین هم بهت توضیح بدم ، انقدر گیربکس های پورش سریع و بی نقص هستن که مدیران بنتلی متقاعد شدن ی هزینه سنگینی رو پرداخت کنن و کانتیننتال جی تی رو به گیربکس های پورش مجهز کنن
همچنین مرسدس. تو برنامه گرند تور که جرمی کلارکسون gtبلک سریز رو بررسی کرد و وقتی رسید به مبحث گیربکس اون رو جادویی توصیف کرد و گفت: انگار میدونه در آینده قراره چه اتفاقی بیافته!
فعلا که نمیشه مقایسه کرد به قول خودت موستانگ در حد پروتوتایپ عه… ولی خیلی باید از خودت مطمئن باشی تو پیست جلو پورش و مرسدس عرض اندام کنی…
MC20
۱۳ شهریور ۱۴۰۲امیر machine ، مگه برتری اسب بخار ماستنگ جدید باعث پیروزی اش بشه و گرنه پورشه تا زمانی که گیربوکسش PDK باشه در دنیا هیچ رقیبی نداره … ترنسل اکسل و ترمک و گترگ و زد اف و … همه باید بیان در مکتب استاد PDK ، یک 4 واحدی ، یک ترم کامل تلمذ کنن ، علم پیشکش کردن نیرو رو به چرخ ها …
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲شما اگه چیزی در مورد گیربکس میدونستی فکر نمیکردی ترنس اکسل مثل ZF و ترمک یه شرکت ساخته گیربکسه!!!!!!
عزیز! ترنس اکسل به شیوه خاصی از طراحی یکپارچه گیربکس و دیفرانسیل در قالب یک واحد گفته میشه که در سوپراسپرتهای موتور جلو برای نصب گیربکس در عقب و بهبود توزیع وزن استفاده میشه…………………!
JDM سابق
۱۴ شهریور ۱۴۰۲Amir Machine
داداش ترنس اکسل در واقع تو سوپراسپورت های موتور وسط یا عقبه فقط اونتادور ترنس اکسل نداره وگرنه اعم از مک لارن و پورشه و فراری و ائودی R8 و ائودی هوراکان همه ترنس اکسل دارن میشه واسه موتور جلو هم گذاشت ولی کمتر کسی اینکارو میکنه.
سطح اطلاعاتت خوبه(جدی) جا مارو با کل کل بین علمای بزرگ پدال پر کن🙏
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بله میدونم
ترنس اکسل کلاً به ترکیب یکپارچه گیربکس و دیفرانسیل گفته میشه، حالا این ترکیب در انواع ماشینها میتونه استفاده بشه اما چون استفاده از ترنس اکسل تو ماشینای موتور جلو-دیفرانسیل عقب متداول نیست، وقتی یه مدل از این ترکیب استفاده میکنه بیشتر بهش اشاره میشه
من اینجا دیگه در حد دانش طرف مقابل توضیع دادم نخواستم خیلی پیچیده بشه!!
در مورد کل کل هم نه وقتش هست نه حوصلش اونم با این سطح اطلاعاتی که میبینیم!!
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲😵 🤪 😬 🤦♂️ … امیر Machine ، من که اسم گیرباکس گترگ و ترمک و زد اف و گرازیانو و … به گوشم خورده ، به نظرت تا حالا کلمه اکسل ، به گوشم نخورده ؟؟؟ اصلا چه جوری میشه خیال کرد ترنس اکسل ، اسم یه برند گیرباکسه !!! اون کلمه اکسلش و کجای دلم بگذارم ؟؟؟ پسر جون ، سال 77 که روی پیکان بابام ، گیرباکس 6 دنده گترگ آلمانی و دف تویوتایی گذاشتم ، تو کجا بودی ؟
دنیای عجیبی شده …
مردم دیگه خیلی فکر نمی کنن …
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲میشه معنی این عبارت رو به فارسی سلیس توضیح بدی؟!
ترنسل اکسل و … همه باید بیان در مکتب استاد PDK ، یک ۴ واحدی ، یک ترم کامل تلمذ کنن
ترنس اکسل بیاد تلمذ کنه یعنی چه؟
ماست مال نکن رفیق…
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یعنی PDK چه معجزه ای داره که پورشه که گیربوکسش ترنس نیست و قاعدتا با توزیع نامناسب تر وزن باید تایم های بد تری داشته باشه ، در عمل تقریبا نداره و بیشتر وقت ها شکست ناپذیره ( مگر در توان خروجی کم بیاره ) و این جوری این گیربوکس داره جور توزیع وزن نامناسب تره ماشین رو با نبوغ طراحش در ساخت گیربوکسی با توانایی سرعت نورانی انتقال نیرو در کنار نرمی عملکرد بی نظیرش میکشه …
Amir
۱۴ شهریور ۱۴۰۲۱اینکه کلا پورشه تو گیبرکس خاصه رو میخوای ندید بگیری؟توربو sهایپر کارارو تو لانچ که هیچ تو ۴۰۰ مترم میزنه نه اختلاف وزنه چندانی باشون داره نه تعداد سیلندر بیشتر ن حجم متور بیشتر چ بسا کمتر ولی اون گیربکسه کارو در میاره پس مقایسه نکن
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اتفاقاً گیربکس 911 هم ترنس اکسله، از همون سال 1963 و اولین نسلش ترنس اکسل بوده و هست
همش نزن رفیق بدتر میشه
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲PDK transmission with reduced weight and optimised performance
As with the previous GT3, customers for the new model can choose freely between a manual transmission and a PDK dual-clutch transmission. Unlike on the current 911 Carrera, the PDK developed in motorsport has seven, instead of eight, forward gears. Omission of the gear set for the engine speed-reducing overdrive gear also saves on weight and underlines the performance orientation of the new 911 GT3. The characteristic advantages of the PDK technology remain unchanged: like in motorsport, it permits gear changes in milliseconds without any interruption in drive to the rear wheels for optimum acceleration, while the intelligent automatic mode offers a high degree of operating convenience and reduces fuel consumption.
As for the manual transmission, the PDK selector lever has an ergonomic design. As an alternative to the practical shift paddles behind the sports steering wheel, it also again has a separate gate for manual gear changing. Like in motorsport, it is pulled to shift up and pushed to shift down.
2019 911 GT3 RS
Engine
Displacement 3996 cm3 (243.8 cu.in.)
Bore x stroke 102.0 x 81.5 mm (4.02 in x 3.21 in.)
Maximum power output 520 hp @ 8250
Maximum torque: 346 lb.ft. @ 6000 rpm
Maximum engine speed: 9,000 rpm
Compression ration 13.3 : 1
Valve control VarioCam (camshaft control for intake and outlet valves), valve lever
Oil supply Dry sump lubrication with external engine oil tank, DLC coated rocker arms, fixed valve train ( valve clearance compensation with shims
Intake system Resonance intake system made from plastic with 2 tuning flaps
Exhaust system Valve exhaust system with 2 catalytic converters, 2 front mufflers, titanium rear silencer and 2 central tailpipes made from titanium
Mixture formation Direct fuel injection
Fuel type Supreme unleaded (93 US, 98 EU)
Ignition Map controlled ignition, cylinder-specific knock control, static high voltage
Generator 2.2 kW
Starter motor 2.45 kW
Battery capacity 70 Ah
Powertrain Rear-wheel drive
Rear locking differential Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) with electronically controlled ( fully variable locking values) differential
Transmission 7-speed Porsche Doppelkupplung (PDK) dual-clutch
Transmission ratios:
1st gear 3.75
2nd gear 2.381
3rd gear 1.7
4th gear 1.344
5th gear 1.114
6th gear 0.957
7th gear 0.844
Reverse gear 3.417
Final drive 4.188
Clutch diameter 1 202 mm (7.95 in.)
Clutch diameter 2 153 mm (6.02 in.)
Front axle McPherson sprint strut axle with wheels suspended independently on trailing links and wishbones, split wishbones for camber adjustment, anti-roll bar, all suspension mounts ball jointed
Springs Lightweight cylindrical coil springs with linear characteristic and helper springs
Dampers PASM adjustable damper system with normal and sport mode, dampers with double clamping at the wheel carrier
Rear axle Multi-link rear axle with wheels suspended individually on 5 control arms, split wishbones for camber adjustment, bodywork top mount as ball-joint mount, anti-roll bar, all suspension mounts ball jointed
Steering Electromechanical power steering with electric power assistance
Steering ratio Variable from 17.15:1 (center position) to 13.12:1
Steering wheel rotations 2.5
( lock to lock)
Steering when diameter 360mm (14.17 in.)
Steering column adjustment Mechanical( horizontal and vertical)
Turning circle diameter 11.1 m (36.4 ft.)
Rear axle steering Rear axle steering with variable steering angle adjustment max +/- 1.5 degrees
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲پورشه سیستم انتقال نیروش ترنسه که توزیع وزن 60 به 40 داره !!!
نکنه یارو مهندسه چشماش بابا قوریه که با ترنسی که گذاشته به نسبت 60 به 40 رسیده !!! 🤣🤣🤣🤣
اوستا امیر گیربوکس ساز مگه ترنس رو برای بهتر شدن نسبت توزیع وزن نمیگذارن ؟؟؟
تغییر بزرگ GTD نسبت به دیگر موستانگها، انتقال گیربکس به عقب برای بهبود توزیع وزن است …
به گفتهٔ فورد، با این کار توزیع وزن GTD به حدود ۵۰-۵۰ رسیده که برای یک خودروی موتور جلو بسیار ایدهآل است.
توزیع وزن GT3 RS اما ۴۰ (جلو) به ۶۰ (عقب) است که هرچند شاید ایدهآل به نظر نرسد اما پورشه سالها است که با همین شیوهٔ توزیع وزن نتیجههای درخشانی میگیرد.
حالا کی داره هم میزنه ؟؟؟
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲داداش خوبی؟ اصلا میدونی گیربکس ترنس اکسل چیه یا فقط یه توزیع وزن شنیدی ول کن نیستی؟
عزیز من، ترنس اکسل به طراحی گیربکس، دیفرانسیل و اکسل در یک واحد یکپارچه گفته میشه
این ترکیب فقط در ماشینهای موتور جلو-دیفرانسیل عقب باعث بهبود توزیع وزن میشه، چرا؟ چون بجای اینکه موتور و گیربکس کنار هم در جلوی ماشین نصب بشه، گیربکس رو عقب نصب میکنن تا بخشی از وزن روی محور عقب قرار بگیره و توزیع وزن بهتر بشه
حالا پورشه موتورش عقبه، گیربکسش هم به شکل ترنس اکسل همون عقبه، پس قطعا توزیع وزن خوبی نداره چون کل وزن قطعات روی محور عقبه، نکنه توقع داری پورشه بیاد گیربکس ترنس اکسلو روی محور جلو نصب کنه!!!
این نوع گیربکس در انواع ماشینها استفاده میشه، حتی ماشینهای موتور جلو-دیفرانسیل جلو هم ترنس اکسل دارن اما اینجا به توزیع وزن کمکی نمیکنه
ترنس اکسل فقط وقتی باعث بهبود توزیع وزن میشه که موتور جلو باشه و گیربکس عقب نصب بشه
همون که گفتم، هرچی هم بزنی بدتر میشه و فقر اطلاعاتی خودتو بیشتر نشون میدی
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲{{{ نکنه توقع داری پورشه بیاد گیربکس ترنس اکسلو روی محور جلو نصب کنه !!! }}}
🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤪🤪🤪🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤐🤐🤐
فراری افاف مجهز به گیربکس ۷ سرعتهٔ نیمه اتوماتیک همانند مدلهای کالیفرنیا، ۴۵۸ و اف۱۲ میباشد؛ به علاوه فراری گیربکس دیگری را نیز برای محور جلوی خودرو تعبیه کردهاست که دارای دو دنده، به علاوهٔ دنده عقب است. زمانی که گیربکس ۷ سرعتهٔ اصلی در دندهٔ یک یا دو باشد، گیربکس جلو در حالت دنده یک قرار میگیرد و در دندههای سه و چهار، گیربکس جلویی به دنده دوم منتقل میگردد. در دندههای پنج و بالاتر، سیستم گیربکس جلوی خودرو از دور خارج میشود و خودرو عملاً به حالت محور عقب متحرک در میآید. این سامانه موجب تقسیم وزن بهتر روی دو محور میشود و ۵۰٪ سبکتر از سیستمهای سنتی انتقال نیرو به چهار چرخ است …
فراری در مدل FF (و بعداً جانشین آن GTC4 Lusso) با شیوهٔ جالب و منحصربهفردی سامانهٔ چهارچرخ محرک را در کنار طرح ترنساکسل به کار گرفته است.
راهکار فراری برای این موضوع اما کمی پیچیده است. در این خودرو، گیربکس اصلی که در عقب نصب شده، به شیوهٔ معمول کار میکند اما برای انتقال نیرو به چرخهای جلو، یک گیربکس دیگر بهطور مجزا در نظر گرفته شده که قدرت را از جلوی موتور میگیرد. این گیربکس تنها دو دنده جلو و یک دندهعقب دارد و صرفاً در حالتهای رانندگی راحت و برفی فعال میشود. این یعنی خودرو در اغلب مواقع بهصورت محرک عقب کار میکند. ارتباط بین این گیربکس و هرکدام از چرخهای جلو نیز از طریق کلاچهای مستقل و بدون دیفرانسیل صورت میگیرد. البته این گیربکس فقط در دندههای یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است و در سرعتهای بالاتر از کار میافتد …
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چرا نمیخوای اشتباه خودتو قبول کنی و ول کنی این بحثو؟
الان فراری FF چه دخلی به 911 داره؟ اون ماشین موتور جلوئه و گیربکس رو عقب نصب کرده، حالا برای اینکه به چرخهای جلو هم نیرو بده، اومده یه گیربکس دیگه گذاشته جلوی موتور، یعنی دوتا گیربکس داره
پورشه مگه مریضه وقتی اکثر نسخههای 911 بجز توربو S دیفرانسیل عقب هستن بیاد گیربکس رو بذاره جلو؟ اصلاً عقلانیه این کار وقتی باید بیشتر نیرو به چرخهای عقب منتقل بشه؟
ماشین موتور جلو چه شباهتی به 911 موتور عقب داره که یه متن کپی پیست برا من نوشتی که خودم همون وقتی که منتشر شد بارها خوندمش ؟ کدوم ماشین موتور وسط یا موتور عقبی رو سراغ داری که گیربکس جلو باشه؟
جان من ول کن بذار به کار و زندگیمون برسیم
من دیگه ادامه نمیدم، هرچی تو میگی درسته، فقط خواهشاً سعی کن از این به بعد فقط در مورد همون هنر طراحی ایتالیایی حرف بزنی، خیلی نمیخواد وارد مباحث فنی بشی
MC20
۱۴ شهریور ۱۴۰۲2 مثقال مقاله خوندی ، نباید به بچه مردم توی بحث جوری حمله کنی که همون اولش بگه ” باشه تو بردی ” …
متوجه نشدی که سطح اطلاعاتت ازش بالاتره ولی با لحن تمسخر آمیز و اصرار به ادامه بحث ، بنده خدا معذب شده و داری اذیتش میکنی ؟
من اینجا از روز اول هم گفتم بی ادعای بی ادعا که در مقابل علم و سواد و تجربه خیلی از دوستان ، سر تعظیم فرود میارم و در مقابل اونها به معنای واقعی کلمه صفر مطلقم و به داشتن تنها چیزی که در خودم مطمئن هستم ، فقط عشق به ماشینه …
امیر ، تکبر و غرور رو بگذار کنار …
با تکبری که داری برات نگرانم …
برو کامنتت رو بخون ببین چی نوشتی …
میگی در حد دانش طرف مقابل براش توضیح دادم ، نخواستم پیچیده بشه …
چرا جلو جلو قضاوت میکنی ؟
من توی دوره لیسانس مهندسی شیمی ، اتقال جرم 4 واحدی پاس کردم که یک مثال صابونش ، فقط 8 صفحه A4 پشت رو ، راه حل داشت … بعد ترنس اکسل چیه که باید برای من پیچیده باشه ؟؟؟
همین که خیال میکنی همه چیز رو میدونی ، بدون یعنی هنوز ، هیچی نمی دونی ..
برو ، برو به کار و زندگیت برس …
Amir Machine
۱۴ شهریور ۱۴۰۲اون بنده خدا اگه میخواد معذب نشه درباره چیزی که هیچ اطلاعاتی در موردش نداره اظهار نظر نکنه
اومده با قاطعیت نوشته تعلیق و گیربکس موستانگ با مرسدس و پورشه قابل قیاس نیست بعد یه کلمه نمیتونه در موردش حرف بزنه، اصلاً تعلیق پوشراد و گیربکس ترنس اکسل به گوشش نخورده و وقتی ازش توضیح میخوام میزنه به تایم و پیست و درگ…
خودت هم اگه در مورد ترنس اکسل میدونستی به در و دیوار نمیزدی که اشتباهاتتو ماست مالی کنی
همه باید یاد بگیریم در مورد چیزی که نمیدونم نباید اظهار نظر کنیم
من خودم در مقابل خیلی از بچههای این سایت اطلاعاتم صفر صفره اما در مورد چیزی که نمیدونم هیچوقت اظهار نظر نمیکنم، اونم با قاطعیت تمام که انگار دل و روده گیربکس و تعلیق ماشینا رو کشیدم بیرون و دوباره سر هم کردم
یاد بگیریم اشتباهمون رو قبول کنیم و یه کلمه بگیم من نمیدونستم نه اینکه تخت گاز رو همون اشتباه پا فشاری کنی، وقتی اینطوری رفتار میکنی منم با اون لحن حرف میزنم، کافیه یه کلمه بگی من در این مورد اطلاع ندارم، برام توضیح بده تا با تمایل کامل هرچی میدونم رو بگم
خودت تو که اینجا جملات قصار برا من نوشتی و در مذمت غرور و تکبر گفتی و ابراز نگرانی کردی، بخاطر همون غرور حاضر نشدی بگی من در این مورد اطلاعاتی ندارم و این همه بحث رو با گیربکس پیکان و فراری FF کش ندی
.
۱۳ شهریور ۱۴۰۲رخ ببین یکی از یکی بهتر و اسطوره تر.
مهرداد
۱۳ شهریور ۱۴۰۲این چه چالش کشیدنیه وقتی هیچیشون به همدیگه نمیخوره! پیشرانه ها زمین تا اسمون فرق میکنه ، قیمتشون کلی اختلاف داره، تنها شباهتشون دو در بودنه.
مازیار
۱۳ شهریور ۱۴۰۲فورد و بنز شباهت های زیادی دارن
هردو موتور جلو دف عقب پرخوران با قیمتی نزدیک به هم
amir-z
۱۳ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم بتونه رکورد بزنه که شاهد یک رقابت جذاب بین این ۳ خودرو تو جهنم سبز باشیم
AMANTE
۱۳ شهریور ۱۴۰۲مرسدس، AMG GT رو از دور رقابت در جهنم سبز کشید بیرون ولی با AMG One رکوردی زد که سخت بشه بهش رسید.
911 GT3 RS هم ماشینی که روی کاغذ نباید بتونه حتی یک پیچ رو بدون اسپین شدن رد کنه ولی چون مهندسی کم نقص و تجربه بی نظیر پورشه رو داره راحت با قدرت کمتر زمان های حیرت انگیزی توی پیست ثبت میکنه.
فورد هم با موستانگ اومده و ادعای بزرگی کرده ولی حتی اگه بتونه رکورد GT3 RS و AMG GT BS رو بزنه باز هم به نظرم ارزش اش رو نداره چون موستانگ نباید توی این کلاس باشه و کاری که فورد کرده قربانی کردن همه چی برای رسیدن به سرعت در پیسته.
Coco
۱۳ شهریور ۱۴۰۲یه سوال آیا بی ام و تو این کلاس رقیبی برا این خودروها داره؟
Kf
۱۴ شهریور ۱۴۰۲خیر
arshiaSVJ
۱۳ شهریور ۱۴۰۲مرسدس مگه تایمش 6.43 نبود🙄
محی
۱۳ شهریور ۱۴۰۲قابل توجه دوستانی که میگن پورشه گرونه،دیدید فورد هم بخواد براش یه رقیب تو اون سطح درست کنه همونقدر گرون در میاد
شاعر
۱۳ شهریور ۱۴۰۲“این اولین باری نیست که فورد برای جنگ به اروپا رفته”
جمله معروف هنری فورد در فیلم “فورد در مقابل فراری”
Siyavash
۱۳ شهریور ۱۴۰۲هر سه تاشون به شدت وحشی و پیشرو هستن..چیزی که اینجا میمونه اینه که اگه فورد این هیولا رو تولید کنه احتمالاً همزمان با ورود پورشه gt2rsنسل جدید باشه که فکر نکنم جلوی اون فورد بتونه عرضه اندام کنه و همبن باعث میشه حتی اگه فورد رکورد ۶.۵۰ رو تویه نوربرگ بزنه پیش پورشه اصلا دیده نشه چون اون نسخه جدید gt2rs احتمالاً رکورد شکن هست و به رکورد ۶.۳۵ پورشه حمله کنه و این شاهکار فورد زیر سایه قرار میگیره…باید هرچه زودتر فورد این موستانگ وحشی رو عرضه کنه و حداقل یه جوری باشه ۶ ماه زودتر از نسل جدید پورشه باشه تا بتونه دیده بشه و کار بزرگ فورد پر رنگ بشه….
Siyavash
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ببخشید اونجا اشتباه نوشتم رکورد ۶.۳۵ پورشه..باید میگفتم ۶.۳۵ مرسدس بنز…معذرت
Scuderia Ferrari
۱۳ شهریور ۱۴۰۲وزن فورد خیلی مهمه و نسبت قدرت به وزنی که تاثیر گذاره
آیرودینامیک ، شاسی و سیستم تعلیق ، گیربکس ، لاستیک هم خودشون یه دنیا حرف دارن که پورشه سال هاست تجربه اندوخته و پیشرفت رو به اوج رسونده و اگه فورد بتونه GT3RS رو تو پیست شکست بده باید تو تاریخ این حرکت فورد رو ثبت کرد که با یک ماسل کار هم میشه معادلات پیست رو به هم ریخت !!
M@M@DRZ911
۱۳ شهریور ۱۴۰۲البته که این ماستنگ فقط اسم ماسل رو داره و تو هیچ قسمتی از ماشین نمیشه ردی از ماسل کار دید .
یه حسی هم بهم میگه فورد بی گدار به آب نمیزنه و قطعا تایم خوبی خواهد زد .
امیر
۱۳ شهریور ۱۴۰۲دوست من درسته که وزن فورد از gt3rs و gt بلک سریز بیشتر هست ، ولی نباید فراموش کرد که موستانگ ۸۰۰ اسب بخار قدرت داره که این میتونه توی دور گرفتن خیلی بهش کمک کنه
R@min
۱۳ شهریور ۱۴۰۲نکته ای که دوستان توجه نمی کنن این هست که این ماستنگ در واقع همون مدل مسابقه ای GT3 که سال آینده در WEC و IMSA رقابت می کنه. پورشه هم همینطوره !!
اگر به فرم کلی دو ماشین نگاه کنید بشدت شبیه هم هستن مثل استفاده از بال و سیستم DRS، گلگیرهای کوسه ای جدید که برای تعادل جلوی ماشین هست، رینگ منیزیمی، ترمز کربن سرامیکی یکسان، گیربکس دو کلاچه و ضریب کوتاه که ترمک سازنده گیربکس های شلبی GT500 و کوروت نسل 8 که بنچمارکش همین نمونه ZF هست که به اسم PDK می شناسیم البته عملکرد سریع تر و انفجاری تر از گیربکس پورشه داره و در واقع سریع ترین دو کلاچه حال و حاضر هست. فورد از نسل شش شلبی هارو انداخت پشت پورشه GT3RS 991 و تست می کرد برنامه چند ساله برای رسیدن به پورشه داشتن.
موضوع دیوانه وار راجب این مدل GTD استفاده از لاستیک های 345 در عقب و 325 در جلو هست در حالی که لاستیک جلو GT3 و C8 Z06 سایز 275 دارن و نمی دونم با وجود بال متغییر جلو چرا این لاستیک پهن رو جلو استفاده کردن دیگه چقدر گریپ میخوان !!!
R@min
۱۳ شهریور ۱۴۰۲نکته ای که دوستان توجه نمی کنن این هست که این ماستنگ در واقع همون مدل مسابقه ای GT3 که سال آینده در WEC و IMSA رقابت می کنه. پورشه هم همینطوره !!
اگر به فرم کلی دو ماشین نگاه کنید بشدت شبیه هم هستن مثل استفاده از بال و سیستم DRS، گلگ.یرهای کو.سه ای جدید که برای تعادل جلوی ماشین هست، رینگ منیزیمی، ترمز کربن سرامیکی یکسان، گیربکس دو کلاچه و ضریب کوتاه که ترمک سازنده گیربکس های شلبی GT500 و کوروت نسل 8 که بنچمارکش همین نمونه ZF هست که به اسم PDK می شناسیم البته عملکرد سریع تر و انفجاری تر از گیربکس پورشه داره و در واقع سریع ترین دو کلاچه حال و حاضر هست. فورد از نسل شش شلبی هارو انداخت پ.شت پورشه GT3RS 991 و تست می کرد برنامه چند ساله برای رسیدن به پورشه و صدالبته دشمن خونی جی ام داشتن.
موضوع د.یوانه وار راجب این مدل GTD استفاده از لاستیک های 345 در ع.قب و 325 در جلو هست در حالی که لاستیک جلو GT3 و C8 Z06 سا.یز 275 دارن و نمی دونم با وجود بال متغ.ییر جلو چرا این لاستیک پهن رو جلو استفاده کردن دیگه چقدر گر.یپ میخوان !!!
HFball
۱۳ شهریور ۱۴۰۲عشق است فورد موستانگ
مهدی دهقانی
۱۳ شهریور ۱۴۰۲باید قبول کرد مهندسی پورشه از همه خودروها سرتره
امیر
۱۳ شهریور ۱۴۰۲اگه موستانگ بتونه رکورد نورنبرگ رو بشکنه ( پورشه و مرسدس رو شکست بده ) قطعا یکی بزرگ ترین افتخارات تاریخ خودروسازی آمریکا رو رقم خواهد زد و یاد وایپر افسانه ای رو دوباره زنده میکنه 😍
Arshia m3csl
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ماستنگ عشقه واقعا ولی شرمنده ماستنگم ۹۱۱ جی تی ۳ ار اس انتخابمه به دلیل هندلینگ عالی و کیفیتش و خاص بودنش که تو هیچ ماشینی نیست
JDM
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دلم میخواست فراری هم تو رقابت میبود تا شاهد جنگ ستارگان واقعی با بهترین بازیگرا باشیم که نبرد دو جدای (فوردvsفراری) جذابش میکنه
JDM سابق
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چیزی برای گفتن ندارم
فقط لذت ببرید تا یه مدت دیگه بساط این درون سوز جمع بشه باید به فکر رقابت موتورهای Axial flux و Radial Flux باشیم
حسین دهمرد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲واقعا پورشه چیکار کرده با این ماشین فرمان گیری چرخهای عقب هم داره؟ عجیبه که عقبش سر نمیخوره فیزیک رو به چالش کشیده
parhamiof
۱۴ شهریور ۱۴۰۲مرسدس سریعترینه
موستانگ هم احتمالا کم وزن تره و قوی ترم که هست
احتمال ثبت رکورد موستانگ خیلی زیاده
제네시스
۱۴ شهریور ۱۴۰۲پورشه 911 جزو 5 سوپر کار برتر دنیا.. تو هندلینگ که نامبر وانه 👌
امیررضا
۱۴ شهریور ۱۴۰۲من با جسارت فورد اینجا خیلی حال کردم. امیدوارم چیزی که میخواد رو بتونه نشون بده چون موستانگ به هندلینگ و چسبندگی و غیره معروف نیست که هیچ کلا ماسل کار آمریکایی با اینا میونهای نداره ولی بیای خدایان هندلینگ و چسبندگی رو به چالش بکشی یه موضوع دیکس. جالب میشه اگه بتونه در آینده یه رکورد زیر 7 دقیقه بزنه. ولی باز بین این سه تا هیچیزی GT3RS نمیشه. بینظیره
mmareza
۱۴ شهریور ۱۴۰۲خب این ماستنگ فعلا تازه وارده هنوز جا داره فورد بیشتر روش روش کار کنه و خب صددرصد مثل بقیه نسل های قبلی که نسخه های مختلف ماستنگ وجود داشت احتمال زیاد بعدا نسخه های آپگرید شده دیگه ای هم واسه این نسل میاد نمیشه از الان فورد رو کاملا بازنده دونست
علی
۲۵ شهریور ۱۴۰۲پورشه انتخاب اول و اخر
puriya
۲۶ شهریور ۱۴۰۲این موستانگ GTD از اون هایی هست که یکی دو سال تولید میشه و بعد تبدیل به افسانه میشه