فورد

چرا خودروی هسته ای فورد به خط تولید نرسید؟

نوکلیان با استفاده از رآکتورهای هسته‌ای خود مسافتی ۸ هزار کیلومتری را طی می‌کرد.

در میانه‌های سال ۱۹۵۸ که با جنگ سرد و رقابت فضایی روسیه و آمریکا همراه بود، شرکت فورد از یک خودروی مفهومی انقلابی رونمایی کرد که با وعده تحول صنعت خودرو برای مردم به‌نمایش درآمد. این خودرو که «نوکلیان» نام داشت، از طراحی متفاوت هم سود می‌برد تا به رسانه‌ها نشان دهد که فورد برای ایده خود ارزش زیادی قائل بوده است.

مقالاتی که ممکن است به خواندن آن‌ها علاقه‌مند باشید:

هدف اصلی از طراحی این خودرو، ساخت یک محصول کوچک خانوادگی بوده که بتواند پیش از نخستین دفعه نیاز به سوخت‌گیری مجدد، مسافتی ۸ هزار کیلومتری را طی کند! فرایند سوخت‌گیری مجدد آن هم شامل جایگزین کردن هسته در یک مرکز ویژه بوده استو هر چند این متود به نظر خطرناک یا دور از واقعیت به نظر می‌رسند اما دورنمای فورد بر آن بوده که نوکلیان را به خودرویی متداول تبدیل کند و مراکز تعویض هسته آن را هم تا رساندن به ابعاد یک پمپ بنزین کاهش دهد.

طراحان فورد برای ساخت نوکلیان از سبکی نوآرانه استفاده کرده بودند تا هم بتوانند فضای مناسب برای کابین را آماده کنند و هم درکنار ایجاد یک جایگاه منطقی برای راننده و سرنشینان، پیشرانه (یا بهتر است بگوییم رآکتور) هسته‌ای را هم پشت سر آن‌ها قرار دهند. شیشه جلو با شیشه‌های جانبی این خودرو یکپارچه شده بود و سقف نوکلیان تنها به ستون B آن اتکا می‌کرد.

فضای داخلی  لوکس و راحت نوکلیان جای لازم برای سفر ۴ سرنشین را فراهم می‌کرد تا خانواده‌های متوسط آمریکایی بتوانند از آن برای سفرهایشان استفاده کنند. مشخصا دورنمای پشت تولید این خودرو، ساخت یک محصول برای طبقه متوسط بود.

متاسفانه فناوری آن دوران به‌اندازه کافی پیشرفته نبود و فورد نتوانست خودروی مفهومی نوکلیان را به خط تولید نزدیک کند. فارغ از آنکه فورد نمی‌توانست پیشرانه‌ای مناسب بسازد، مسئله ایمنی این خودرو مطرح می‌شد که نگرانی‌های بسیاری را با خود به‌همراه داشت. امروزه تقریبا همه ما با خطرات زیست‌محیطی ضایعات هسته‌ای و انفجارهای رآکتورها آشنا هستیم؛ پس عجیب نبود اگر مردم آن زمان هم از خطرات سفرکردن با یک پایگاه هسته‌تای کوچک ابراز نگرانی می‌کردند.

حتی اگر فورد برای خلق خودروی خود فرصت مناسبی هم پیدا می‌کرد و صنعت خودرو را متحول می‌کرد، مشکل تازه‌ای شروع می‌شد و آن، مدیریت درست ضایعات هسته‌ای خودروهای مختلف هسته‌ای پس از چند سال استفاده می‌بود.

هر چند این محصول انقلابی از فورد به‌عنوان یک مدل مفهومی باقی ماند اما نشان داد که بشریت برای تحول صعنت حمل‌ونقل راه‌های گوناگونی دارد. شاید بتوان این ایده جاه‌طلبانه را یک حرکت روبه‌جلو برای ترک پیشرانه‌های درون‌سوز بدانیم؛ حرکتی که بعدها و در عصر مدرن با انقلاب برقی خودروها و تلاش برای تولید پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی ایمن جایگزین شد. آیا با تکیه‌بر فناوری امروزی، می‌توان یک خودروی هسته‌ای ایمن را تولید کرد؟ دیدگاه شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    واقعا خودروی جالبی بود فقط سر و تهش کجاست؟😂

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    ایده دیوانه واری بود!

  3. ممد ژانگولر

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4186 ديدگاه)

    بنده خدا اون مکانیکی که میخواد روغنشو عوض کنه کافیه بره زیر ماشین برگرده به ۱۰۰ تا مریضی ناشناخته دچار میشه . اولیش اینه در جا از مردی میوفته بقیشم که دیگه مهم نیست

  4. C4

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    تا اسنفاده مستقیم از انرژی هسته ای در خودرو خیلییی مونده . الان بهترین استفاده ش اینه که برق تولید کنه و مردم بتونن با قیمت ارزان تری ماشینشونو شارژ کنن

  5. سامان اذری

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3202 ديدگاه)

    از دوستان من تو اردبیل پرستار قسمت کودکان سرطانی هست میگفت سرطان در مردم بیداد میکنه
    علتشم میگفت زباله های هسته ای رو تو دامنه های کوه سبلان دفن میکنن و اون باعث شده ابهای زیرزمینی الوده به رادیواکتیو بشن
    به نظر من بهترین گذینه برا خودروها تکنولوژی هایبرید هست و اگه بتونن خودروی هایبرید یا سوخت نیتروژن تولید کنن اونوقت میتونن با یک باک ۲۰۰۰ کیلومتر راه برن بدون الودکی و مشکلات بعدی
    البته اون زمان کار فورد قابل تحسین بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. حسین دهمرد

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2680 ديدگاه)

    اینم یکی از حقه های آمریکا واسه شوروی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا