نوکلیان با استفاده از رآکتورهای هستهای خود مسافتی ۸ هزار کیلومتری را طی میکرد.
در میانههای سال ۱۹۵۸ که با جنگ سرد و رقابت فضایی روسیه و آمریکا همراه بود، شرکت فورد از یک خودروی مفهومی انقلابی رونمایی کرد که با وعده تحول صنعت خودرو برای مردم بهنمایش درآمد. این خودرو که «نوکلیان» نام داشت، از طراحی متفاوت هم سود میبرد تا به رسانهها نشان دهد که فورد برای ایده خود ارزش زیادی قائل بوده است.
مقالاتی که ممکن است به خواندن آنها علاقهمند باشید:
- هواپیمای هواپیمابر آمریکایی! غولی که میتوانست جهان را شگفتزده کند
- زیردریاییهای هستهای آمریکا در کجا و توسط چه شرکتی ساخته میشوند؟
- رولزرویس به دنبال استفاده از راکتور هستهای در مأموریتهای فضایی
هدف اصلی از طراحی این خودرو، ساخت یک محصول کوچک خانوادگی بوده که بتواند پیش از نخستین دفعه نیاز به سوختگیری مجدد، مسافتی ۸ هزار کیلومتری را طی کند! فرایند سوختگیری مجدد آن هم شامل جایگزین کردن هسته در یک مرکز ویژه بوده استو هر چند این متود به نظر خطرناک یا دور از واقعیت به نظر میرسند اما دورنمای فورد بر آن بوده که نوکلیان را به خودرویی متداول تبدیل کند و مراکز تعویض هسته آن را هم تا رساندن به ابعاد یک پمپ بنزین کاهش دهد.
طراحان فورد برای ساخت نوکلیان از سبکی نوآرانه استفاده کرده بودند تا هم بتوانند فضای مناسب برای کابین را آماده کنند و هم درکنار ایجاد یک جایگاه منطقی برای راننده و سرنشینان، پیشرانه (یا بهتر است بگوییم رآکتور) هستهای را هم پشت سر آنها قرار دهند. شیشه جلو با شیشههای جانبی این خودرو یکپارچه شده بود و سقف نوکلیان تنها به ستون B آن اتکا میکرد.
فضای داخلی لوکس و راحت نوکلیان جای لازم برای سفر ۴ سرنشین را فراهم میکرد تا خانوادههای متوسط آمریکایی بتوانند از آن برای سفرهایشان استفاده کنند. مشخصا دورنمای پشت تولید این خودرو، ساخت یک محصول برای طبقه متوسط بود.
متاسفانه فناوری آن دوران بهاندازه کافی پیشرفته نبود و فورد نتوانست خودروی مفهومی نوکلیان را به خط تولید نزدیک کند. فارغ از آنکه فورد نمیتوانست پیشرانهای مناسب بسازد، مسئله ایمنی این خودرو مطرح میشد که نگرانیهای بسیاری را با خود بههمراه داشت. امروزه تقریبا همه ما با خطرات زیستمحیطی ضایعات هستهای و انفجارهای رآکتورها آشنا هستیم؛ پس عجیب نبود اگر مردم آن زمان هم از خطرات سفرکردن با یک پایگاه هستهتای کوچک ابراز نگرانی میکردند.
حتی اگر فورد برای خلق خودروی خود فرصت مناسبی هم پیدا میکرد و صنعت خودرو را متحول میکرد، مشکل تازهای شروع میشد و آن، مدیریت درست ضایعات هستهای خودروهای مختلف هستهای پس از چند سال استفاده میبود.
هر چند این محصول انقلابی از فورد بهعنوان یک مدل مفهومی باقی ماند اما نشان داد که بشریت برای تحول صعنت حملونقل راههای گوناگونی دارد. شاید بتوان این ایده جاهطلبانه را یک حرکت روبهجلو برای ترک پیشرانههای درونسوز بدانیم؛ حرکتی که بعدها و در عصر مدرن با انقلاب برقی خودروها و تلاش برای تولید پیشرانههای درونسوز هیدروژنی ایمن جایگزین شد. آیا با تکیهبر فناوری امروزی، میتوان یک خودروی هستهای ایمن را تولید کرد؟ دیدگاه شما چیست؟
Titanium
۲۵ آذر ۱۴۰۳واقعا خودروی جالبی بود فقط سر و تهش کجاست؟😂
𝐀𝐥𝐢
۲۵ آذر ۱۴۰۳ایده دیوانه واری بود!
ممد ژانگولر
۲۵ آذر ۱۴۰۳بنده خدا اون مکانیکی که میخواد روغنشو عوض کنه کافیه بره زیر ماشین برگرده به ۱۰۰ تا مریضی ناشناخته دچار میشه . اولیش اینه در جا از مردی میوفته بقیشم که دیگه مهم نیست
JaMsHiD-B
۲۶ آذر ۱۴۰۳مسمومیت پرتوی یا ARS اگه حاد باشه دیگه هیچ امیدی به زندگی نیست
پیشنهاد میکنم در مورد هیساشی اوچی یا آتش نشانان چرنوبیل تحقیقی داشته باشید تا بفهمید تشعشعات رادیو اکتیو چه بلایی سر انسان میاره
از خارش و سوختگی سطحی پوست شروع میشه و با نابودی پوست و ماهیچه ها و باز شدن رگ ها و از کار افتادن دستگاه های مهم بدن تموم میشه
بعد از هفته اول یه بهبود هایی اعمال میشه و خوشحال میشی ولی اگه بفهمی قراره هفته آینده مثل گوشت فاسد بشی همون جا آرزوی مرگ میکنی
سه هفته زجر کش میشی
C4
۲۵ آذر ۱۴۰۳تا اسنفاده مستقیم از انرژی هسته ای در خودرو خیلییی مونده . الان بهترین استفاده ش اینه که برق تولید کنه و مردم بتونن با قیمت ارزان تری ماشینشونو شارژ کنن
عم
۲۷ آذر ۱۴۰۳مث برق هسته ای ما !!!!
سامان اذری
۲۵ آذر ۱۴۰۳از دوستان من تو اردبیل پرستار قسمت کودکان سرطانی هست میگفت سرطان در مردم بیداد میکنه
علتشم میگفت زباله های هسته ای رو تو دامنه های کوه سبلان دفن میکنن و اون باعث شده ابهای زیرزمینی الوده به رادیواکتیو بشن
به نظر من بهترین گذینه برا خودروها تکنولوژی هایبرید هست و اگه بتونن خودروی هایبرید یا سوخت نیتروژن تولید کنن اونوقت میتونن با یک باک ۲۰۰۰ کیلومتر راه برن بدون الودکی و مشکلات بعدی
البته اون زمان کار فورد قابل تحسین بود
امین
۲۵ آذر ۱۴۰۳هر شایعه ای باور نکنید. ایران اونقدرا توان تولید و مصرف اورانیوم نداره که بخواد اونقدر زباله تولید کنه
وسط ایران ۲ کویر بزرگ و به دور از مردم داره که نیازی نیست جای دیگهای پیدا کنه.
در ضمن برای حمل زباله هسته ای تجهیزات مخصوص میخواد که اگر چیزی به اون شکل در اون ناحیه تردد میکرد مردم تصویرش میگرفتند.
اون ناحیه حاصل خیز است و ساکنین روستا و عشایر زیادی داره که دولت نمیتونه بدون دیده شدن کار مخفی بکنه.
واقعیت اینه که ابتلا به سرطان از طریق مواد غذایی غیر ارگانیک ، سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی و باغی ، مواد نگهدارنده برای حفظ میوه و … که در سردخانه ها و انبارها استفاده میشوند و آلودگی هوا آب و خاک و … که در شهر ها بیشتر هست.
میوه خشک میخریم که به شیوه سنتی با آفتاب تولید نمیشه چون زمان بر و پر هزینه است
حتی بعضی مواقع میوه تازه که میخریم مثل سیب یا پرتغال که برای ماندگاری یا جذابتر شدن به مواد شیمیایی آغشته است و زیر نور لامپ میوه فروشی برق میزنه. و با لمس اش متوجه تفاوتش با میوه طبیعی که مثلا توی باغ شخصیتون هست میشید ، چون بعضا چسبناک است.
مواد غذایی هوا آب و خاک در تمام کره زمین بشر آلوده کرده و با محصولات تراریخته برای بهره وری بیشتر و محصولات صنعتی غذایی برای سود بیشتر بدن هامون آلوده است.
هر مایع توی بطری پلاستیکی دارای درصدی میکرو پلاستیک هست. چون تا بدست مصرف کننده برسه مدتها زیر آفتاب مستقیم است و …
Nr
۲۵ آذر ۱۴۰۳عزیز یا شما دنبال بحث و دعوایی یا اینکه زود شایعات رو باور میکنی.
د آخه مرد مومن… کمترین تبعات زباله ها هسته ای سرطان عه… مرده زایی…نقص عضو… کمبود یا زیاد بودن تعداد اندام ها…. مشکلات ژنتیکی و و و کاری میکنه که امکان زندگی تو منطقه به صفر برسه… مطمئن باش اگه این داستانا بود سانسور خبری هم کاری از دستش بر نمیومد
حداقل مسوولای مملکت رو ادم حساب نمیکنیم دیگه دانشمندای کشور رو که زیر سوال نبر عه
سامان اذری
۲۵ آذر ۱۴۰۳دکتر اصغر پیرزادە مدتها بود در مورد آلوده بودن آب بخش هایی از سبلان به رادیو اکتیو به مقامات کشوری و استانی هشدار داده که پیگیری های وی برای جلوگیری از این فاجعه انسانی که شاید تا صد سال دیگر اثرات آن باقی بماند به قیمت جانش تمام شد.
راجب این دکتر برید تحقیق کنید
ممد ژانگولر
۲۵ آذر ۱۴۰۳داداش سامان خودت میگی پیرزاده بوده . احتمالا عمرشو کرده بوده
A.R.A.S.H
۲۶ آذر ۱۴۰۳ممد ژانگولر خدا نکشتت🤣🤣🤣
حسین دهمرد
۲۵ آذر ۱۴۰۳اینم یکی از حقه های آمریکا واسه شوروی بود
ali_x76
۲۵ آذر ۱۴۰۳8000 کیلومتر یعنی تقریبا ۴ ماه یکبار باید سوخت گیری میشده.
فرایند تعویض میلههای سوختی هم فرض کنیم یک هفته زمان میبرده.
حالا حساب کن توی این ۸۰۰۰ کیلومتر، ماشین ۱۶ بار قرار بوده بره پمپ بنزین که سرجمع ۱ روز کامل زمان میبره.
تازه بدون خطر حمل بمب اتمی.
فرض کن یه تصادف زنجیرهای رخ میداد میزدن به این بمب متحرک …
عباس
۲۵ آذر ۱۴۰۳فارغ از اینکه به خط تولید رسوندنش دور از ذهنه، آیا دولت ایالات متحده حاضر به در اختیار گذاشتن نیروگاه و سوخت هسته ای برای عامه مردم بوده؟
hosen
۲۵ آذر ۱۴۰۳نیم ساعته دارم نگاه میکنم نمیتونم تشخیص بدم سر و تهش کدومه😂
Taha Ayoobi
۲۶ آذر ۱۴۰۳من اول فکر میکردم قسمت کشیده جلوشه، بعد که فهمیدم اونوریه اصلا باورم نمیشد 😂😂😂
JaMsHiD-B
۲۵ آذر ۱۴۰۳تصادف میکرد و هسته رآکتور در محیط باز قرار میگرفت فوکوشیما دیگری رقم میخورد …
A.R.A.S.H
۲۶ آذر ۱۴۰۳سمی ترین ایده ی تاریخ خودرو سازی که من دیدم…
ناشناس
۲۶ آذر ۱۴۰۳انصافا اونی ک سوار این ماشین میشه دوتا پیکنیکی داره با خودش…
من از ماشین هایی که کپسول گاز دارن عقبشون میترسم چه برسه به تودروی هسته ای!!!
فرهاد کشمیری
۲۶ آذر ۱۴۰۳خودرویی با سوخت اب با هیدرولیز نشان داده شده که هر لیتر اب وقتی به O و H2 تبدیل شود = 1000km طی می کند =خودرو میتسوبیشی بود و با این عنوان بود: راه حل الایندگی تهران و آرشیو بریتانیا که این خودرو فورد اگر این درست باشد با سوخت اب جواب می دهد و علم جدیدتر = باتری کوانتوم حالا مختارید .
امیر علی
۲۶ آذر ۱۴۰۳سلام آقا فرهاد
ادعاهای زیادی در مورد ساخت خودروهای آب سوز مطرح شده اما ظاهراً همشون دروغه.
خودرو برقی با باتری دائمی بنظرم به واقعیت نزدیک تره 🌿