شرکت فورد پس از سالها عدم حضور در مسابقات خشن و سخت داکار سرانجام با معرفی رنجر رپتور +T1 اعلام کرد راهی مسابقات یاد شده خواهد شد.
تاریخچه فورد پر از پیروزیهای مهم در رشتههای گوناگون موتور اسپرت است اما آمریکاییها هرگز در یکی از سختترین و خشنترین مسابقات آفرود دنیا یعنی داکار حضور نداشته اند. البته سال آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد و فورد پرفورمنس اعلام کرده با خودروی جدید رنجر رپتور در کلاس سطح بالای +T1 حضور خواهد یافت. مارک راشبروک مدیر فورد پرفورمنس میگوید:
در سال ۲۰۱۴ شاهد حضور فورد آفریقای جنوبی در مسابقات بودیم اما هماکنون به عنوان یک کارخانه و به همراه شرکای فوقالعاده در داکار حضور پیدا میکنیم
برای پیروزی در مسابقاتی همچون داکار حضور شرکای کاردرست الزامی خواهد بود. همچنین به این لیست باید دانش و مهارت زیاد و البته کمی شانس را نیز اضافه کرد. امسال چهل و پنجمین سالگرد برگزاری مسابقات موردبحث بوده و بیش از ۴۸۰۰ کیلومتر مسیر را در صحرای عربستان سعودی پوشش میدهد. در این مسابقه دو هفته شرکتکنندگان باید از مسیرهای خشن و سخت عبور کنند. ژانویه سال ۲۰۲۴ دور جدید مسابقات داکار برگزار خواهد شد و فورد پرفورمنس با رنجر رپتور در کلاس +T1 حضور خواهد یافت. معمولاً کلاس +T1 به عنوان بالاترین سطح مسابقات شناخته میشود و اسطورههایی همچون ناصر العطیه و سباستین لوب در آن حضور دارند. فورد برای شکست دادن چنین رقبای سرسختی نیازمند کمک بوده است. مهمترین شریک فورد در این مسابقه شرکت NWM است که تیمی از آفریقای جنوبی بوده و قبلاً در مسابقات داکار ۲۰۱۴ حضور یافته است. NWM کارهای طراحی و توسعه رنجر رپتور را انجام میدهد، فرایندی که بنا به گفته فورد پرفورمنس چندین سال طول کشیده و البته موفقیتآمیز نیز بوده است.
همکار بعدی فورد M اسپرت نام دارد که بیش از ۲۵ سال است مسئول هماهنگی حضور فورد مسابقات رالی قهرمان جهان بوده و تجربهای گرانبها در طراحی و مهندسی خودروها دارد. مدیر فورد میگوید M اسپرت همچنین دانش کافی درباره تولید و سرویس وانت پیکاپ ها را دارد و چنین چیزی برای موفقیت در داکار الزامی خواهد بود. با توجه به اظهارات یاد شده به نظر میرسد NMW مسئول توسعه رنجر رپتور +T1 بوده و M اسپرت نیز کارهای لجستیکی ضروری را انجام خواهد داد. راشبروک میگوید داکار ۲۰۲۴ قدم اول برای فورد محسوب میشود. او خاطرنشان میسازد این مسابقه دانش زیادی را به فورد منتقل خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ رقابت جدیتر خواهد شد. خودروساز موردبحث از دانش کسب شده در مسابقات سال ۲۰۲۴ برای توسعه نسل دوم +T1 خود استفاده خواهد کرد. مدیر فورد میگوید:
ما در ژانویه ۲۰۲۵ با نسل دوم رپتور داکار وارد مسابقات خواهیم شد و برای قهرمانی خواهیم جنگید.
توسعه خودروی موردبحث پس از موفقیت فورد برانکو در چندین مسابقه آفرود همچون پادشاه چکشها رخ میدهد. البته رنجر رپتور نیز در مسابقاتی همچون باجا ۱۰۰۰ و مسابقه صحرای استرالیا قهرمان شده است؛ اما شاید بپرسید چرا برانکو بجای رنجر در داکار حضور پیدا نمیکند؟ راشبروک میگوید برانکو بیشتر روی آمریکای شمالی تمرکز دارد اما رنجر خودرویی جهانی است؛ اما درباره اینکه رنجر داکار با نسخه خیابانی آن چقدر شباهت خواهد داشت باید گفت این شباهتها خیلی نخواهد بود.
پیشرانه بکار رفته در فورد رنجر +T1 از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری اکوبوست است که در طول این سالها روی محصولات متنوع فورد نصب شده که از جمله آنها میتوان فورد جی تی را نام برد. البته مدیر این برند میگوید فعلاً جزئیات پیشرانه انتخابی برای وانت سال ۲۰۲۵ اعلام نمیشود. البته بر اساس قوانین موجود، پیشرانه نصب شده روی خودروی حاضر در داکار میبایست از بین پیشرانههای خود خودروساز انتخاب شود. همچنین فعلاً راننده و کمکراننده فورد برای داکار مشخص نشده است هرچند نانی روما که دو بار قهرمان داکار بوده در فرایند توسعه رنجر رپتور حضور داشته است.
kamy
۲۶ خرداد ۱۴۰۲پر رو قرنیه مشکی
قلدر …….
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۲پُروو … … .
چارشونه کِشتی
اون قدیمها یه هِنری فورد بود که جدا از اینکه مدیر کارکشتهای بود ، عاشق خودرو بود و جنگید جنگید تا تاج پادشاهی فراری را ببره زیر سوال و بلاخره بُرد با فورد سری GT !
نوادگان اون آدم اگر یک درصد از ژنش را به ارث برده باشند ، پس آمدهاند تا بجنگند و ببرند و تاج پادشاهی تویوتا هایلوکس را به زیر بکشند که یکیش جذابیت مسابقاتِ !
و دیگریش از همه مهمتر پیدایش تحول و تکامل هست که انتها نداره و تنها سودش برای مشتری هست و بَس !
امیدوارم به مانند گذشته ، مسابقات استقامتی خودرویی در تمام کلاسها رونق بگیره که تنها راه پیشرفت در ساخت و طراحی همین مسابقات هست که پیشرفت را معنا میکند !
MASOUD 0099
۲۶ خرداد ۱۴۰۲چهارشونه کشتی
گازمیدم……..
R@min
۲۶ خرداد ۱۴۰۲داکار جزو مسابقاتی هست که اصولا هیچ خروجی تکنولوژی ب محصولات جاده ای نمیده و برندهایی هم که شرکت می کنن اکثرا حتی SUV هم ندارن مثل پژو و مینی و سیتروئن !! چه برسه به آفرودر. صرفا یه تویوتا هست با هایلوکس داکار که اونم نمونه مسابقه ایش کوچکترین شباهتی به نمونه های جاده ایش نداره. البته حضور همزمان فورد تو لمان، WRC، فرمول D، فرمول 1 و داکار مشابه حرکتشون تو دهه 70 برای حضور متمرکز تو اروپا هست.
kamy
۲۶ خرداد ۱۴۰۲یاد اون یارو عربه افتادم که با نیسانش ماشینای داکارو تو گرد و خاکش گم کرد 😂😂😂
Saeed
۲۶ خرداد ۱۴۰۲قطعا چون تو رالی دارکا فشار زیادی روی ماشین هست باید تغییرات زیادی رو ماشین عمال شه که بتونه تحمل کنه
مقایسه کردن نسخه جاده ای با مسابقه ای منطقی نیست
R@min
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بحث مقایسه نیست، انتقال تکنولوژی هست مثل مسابقات استقامتی، فرمول ۱ یا WRC که به محصولات جاده ای هم منتقل میشه ولی از این رقابت عایدی حتی برای شرکت کننده هام نداره.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۶ خرداد ۱۴۰۲از اون حرفها بود.مثلا فرمول 1 چی به رنو اضافه میکنه.
پیام
۲۶ خرداد ۱۴۰۲و احتمالا مدل تولیدیش برای شهر و جاده به اسم رنجر رپتور R رونمایی بشه خیلی میتونه جذاب باشه تو این کلاس
حسین دهمرد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اینا همون ساختار نسخه ی جاده ای رو دارن یا موتورشون پشت کابین نصب میشه؟ اون هواکش های بغل واسه موتوره؟
ram1500trx
۲۳ تیر ۱۴۰۲الان باز ارمیچری میاد میگه
تسلای کبیرر😂😂😂