فورد

زیان چند میلیارد دلاری فورد از تولید خودروهای برقی در سال 2025

فورد آمریکا پیش‌بینی می‌کند با تولید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ متحمل ضرر چندین میلیارد دلاری شود.


خودروهای برقی به دلیل هزینه‌های بالای تولید باتری‌ها همچنان سوددهی چندانی برای خودروسازان ندارند و در مقایسه با مدل‌های بنزینی معادل قیمت بالاتری دارند. بد نیست بدانید تسلا تا سال ۲۰۲۰ از تولید خودروهای برقی سودی به دست نمی‌آورد و ماه قبل نیز جنرال موتورز اعلام کرد سرانجام با تولید این وسایل نقلیه به سود رسیده است. بخش مدل e فورد که مسئول تولید خودروهای بدون آلایندگی است و سال دشواری را نیز پشت سر گذاشته بازهم اعلام کرده است که شرایط سختی در سال ۲۰۲۵ خواهد داشت.

فورد با اعلام جزئیات نتایج مالی سال ۲۰۲۴ خود اذعان کرد ضرر ۵.۱ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. اوضاع در سال ۲۰۲۵ می‌تواند بدتر باشد زیرا مدیران این خودروساز پیش‌بینی می‌کنند بخش مدل e متحمل زیان ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلاری خواهد داشت. با اینکه چنین شرایطی اصلاً مناسب به نظر نمی‌رسد اما فورد همچنان به آینده خوش‌بین است و به سرمایه‌گذاری روی محصولات برقی ادامه می‌دهد. این شرکت همچنین گفته سال قبل صرفه‌جویی ۱.۴ میلیارد دلاری در هزینه‌های شاخص مدل e خود داشته است. با اینکه مدل e سوددهی چندانی برای فورد ندارد اما میزان فروش خودروهای برقی این شرکت در سال قبل با رشد ۳۴.۸ درصدی در آمریکا همراه بوده و کل فروش آن به ۹۷,۸۶۵ دستگاه رسیده است. میزان فروش خودروهای هیبریدی فورد نیز ۴۰.۱ درصد رشد داشته و از مرز ۱۸۷ هزار دستگاه عبور کرده است. البته که بار اصلی فروش محصولات فورد بر دوش محصولات بنزینی بوده و این خودروها به خانه بیش از ۱.۷۹ میلیون آمریکایی راه یافته‌اند. این میزان فروش نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ناچیز ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

فورد سری F برای چهل و هفتمین سال متوالی پرفروش‌ترین وانت پیکاپ آمریکا لقب گرفت اما رئیس فورد اعلام کرد خودروهای برقی بزرگ مشکلات حل نشده‌ای دارند. جیم فارلی در کنفرانس مالی هفته اخیر شرکت اظهار داشت خودروهای برقی تکنولوژی خوبی برای یدک کشی ندارند زیرا باتری آن‌ها خیلی بزرگ است. البته این کل ماجرا نیست و فارلی گفت که خودروهای برقی بزرگ از مشکل آیرودینامیک رنج می‌برند و سنگین‌تر از مدل‌های بنزینی معادل هستند؛ بنابراین در این خودروها باید از باتری بزرگ‌تر برای توان پیمایش مطلوب استفاده کرد. شایان ذکر است فورد در استراتژی قبلی خود بازنگری کرده و تولید وانت پیکاپ میان سایز و جدید خود را تا انتهای سال ۲۰۲۷ به تعویق انداخته است که به معنی تأخیر ۱۸ ماهه نسبت به برنامه‌ریزی قبلی خواهد بود.

فارلی در فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد تیمی سری در حال توسعه پلتفرم کم‌هزینه جدید برای تولید خودروهای برقی ارزان است. این خودروها رقیبی برای محصولات تسلا و برندهای چینی خواهند بود. همچنین مهندسان فورد مشغول کار روی خودروهای برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش EREV هستند به گونه‌ای که پیشرانه بنزینی آن‌ها به عنوان ژنراتور شارژ باتری عمل کند. همان‌طور که پیشرانه روتاری مزدا MX-30 به عنوان یک ژنراتور کار می‌کند، پیشرانه درون‌سوز چنین خودروهایی ارتباط مکانیکی با اکسل‌ها نخواهد داشت بلکه موتورهای برقی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌ها را بر عهده خواهند گرفت. رم ۱۵۰۰ رم چارجر یک وانت پیکاپ برقی با پیشرانه درون‌سوز EREV است که تولید آن تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است.

فورد همچنین تولید شاسی‌بلند برقی و سه ردیفه خود در سال ۲۰۲۴ را نیز لغو کرد. این تصمیم هزینه ۱.۹ میلیارد دلاری داشت. انتظار می‌رفت شاسی‌بلند جدید خودروساز موردبحث توان پیمایش ۵۶۳ کیلومتری داشته باشد و در سال جاری راهی بازار شود اما برنامه توسعه آن نیز تا سال ۲۰۲۷ تأخیر خورد و نهایتاً به‌صورت کلی لغو شد. جان لاور مدیر مالی ارشد فورد قبلاً درباره حذف این پروژه گفته بود:

ما به کلاس‌های خودرویی مختلف و همچنین رقبا و نیازهای مشتریان نگاه می‌کنیم و سپس ابعاد باتری موردنیاز برای یک خودروی برقی را در نظر می‌گیریم. به این موارد باید ساختار هزینه‌ای و قیمت‌گذاری را نیز اضافه کنیم. با در نظر گرفتن تمامی این موارد ما نمی‌توانیم خودرویی بسازیم که نیازهای ما برای سودآوری در ۱۲ ماهه اول عرضه را برآورده سازد و به همین تصمیم پایبند هستیم

فورد در اروپا شاسی‌بلند بزرگ و برقی به نام اکسپلورر را عرضه می‌کند اما این خودرو با مدل بنزینی بازار آمریکا متفاوت است. در واقع اکسپلورر بازار اروپا همان فولکس‌واگن ID.4 با لباسی متفاوت است، چیزی که درباره کاپری جدید و ID.5 هم صدق می‌کند؛ اما جیم فارلی می‌گوید محصولات جدید این کمپانی از پلتفرم‌های یکپارچه و شاسی مستقلی که می‌توانند پذیرای قوای محرکه درون‌سوز و برقی باشند استفاده خواهند کرد تا فورد بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد. پلتفرم‌های منعطف به فورد اجازه خواهند داد سریع‌تر به نیازهای بازار و تغییرات سلایق مشتریان پاسخ دهد. البته بلومبرگ گزارش کرده که خودروهای برقی و EREV ارزان این شرکت تا سال ۲۰۲۷ عرضه نخواهند شد و بنابراین حفظ مزیت رقابتی فورد تا چند سال آینده دشوار خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ashkanyp

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم بدونم ماشین برقیای داخل ایران در شهر های خیلی گرم و خیلی سرد چطور کار میکنن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  2. پیام

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2234 ديدگاه)

    به محض اینکه باتری جامد بیاد جریان تغییر میکنه

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (252 ديدگاه)

      دوستان جشنواره جدید درباره باتری سراغ ندارید؟

  3. KAIZEN

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    نتیجه جوگیر شدن و تصمیمات عجولانه

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. KAIZEN

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      بنظر من با تکنولوژی‌های امروز، بهترین استراتژی برای ۱۰-۱۵ سال آینده هیبریدی ژنراتوری است یعنی همون EREV
      در این حالت انجین درونسوز در دوری کار میکنه که بیشترین بازده با کمترین استهلاک رو داشته باشه و بالاترین راندمان مصرف سوخت رو داره

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. شاپور

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (329 ديدگاه)

    مطمئنا برقی ها در اولین دهه حضور خود خیلی خوب ظاهر شدن و در ۲ دهه آینده اشکالاتشون به لطف پیشرفت فوالعاده مهندسی از بین میره و شاهد خودروهایی با توان پیمایش بسیار بالا و هزینه نگهداری بسیار پایین خواهیم بود.

  5. samurai

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    قیافه کرره-چینیا دیدن داره بدبختا :)))

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا