فورد

فورد پرو الکتریک 1973 اسب بخاری به دنبال ثبت رکورد نوربرگرینگ

فورد چندی پیش و در جریان فستیوال سرعت «گودوود» از سوپرون خود با نام «پرو الکتریک» پرده‌برداری کرد. این ون که بر پایه مدل ترانزیت EV ساخته شده و نزدیک به ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد، از قطعات خاص بهبوددهنده آیرودینامیک استفاده می‌کند که بیش‌ازپیش باعث تمایزش می‌شود. با وجود اینکه این محصول خاص تنها یک کانسپت به شمار می‌رود، فورد آن را به جهنم سبز برد تا تست‌هایش را به پایان برساند.

درحالی‌که ممکن است تست‌های فورد به‌خاطر امکان تولید این خودرو در آینده یا توسعه و بررسی فناوری‌های موجود در این خودرو باشند، احتمال آن می‌رود که این خودروساز به‌دنبال ثبت رکوردی جدید با سوپروَن خود باشد.

آمریکایی‌ها برای تست سوپرون پرو الکتریک از هیچ پوشش ضدجاسوسی استفاده نکردند. در این رویداد، ظاهرا یک دستگاه موستانگ مک-وان نیز ون یادشده را همراهی می‌کرده است. جالب است بدانید که مک-وان با وجود بهره‌وری از یک موتور ۵ لیتری V8 قدرتمند دربرابر ون پرو الکتریک که به چهار موتور برقی با ۱۹۷۳ اسب بخار قدرت، عددی محسوب نمی‌شود. این هیولای ۱۹۷۳ اسب بخاری که سریع‌ترین ون فورد تا به امروز به شمار می‌آید، قادر است به کمک سیستم چهارچرخ محرک خود تا تنها درعرض ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

برخلاف علاقه بسیاری از کلکسیون‌داران برای مالکیت چنین محصول مهندسی‌شده و دیوانه‌کننده‌ای، فورد هیچ تصمیمی برای تولید انبوه یا محدود پرو الکتریک نداشته و ندارد. همان‌گونه که بیان شد، ورود این ون به پیست نوربرگرینگ احتمالا حکایت از تصمیم فورد برای ثبت یک رکورد تازه داشته باشد. اگر به شواهدی چون قدرت بسیار زیاد، شتاب خیره‌کننده و استفاده از اجزای آیرودینامیک در بدنه این خودرو نگاه کنیم، علاقه فورد به انجام این کار را هدفی منطقی خواهیم دید.

متاسفانه هوا در روز تست فورد یار نبود؛ بنابراین راننده فورد هم جانب احتیاط را رعایت کرد تا آسیبی به خودروی ارزشمند این شرکت وارد نشود. از آنجا که تعویض یا تعمیر قطعات یک خودروی مفهومی امری بسیار هزینه‌بر به شمار می‌رود، رانندگی این دستگاه در پیست، آن هم با سرعت بالا کاری بس حساس و دشوار طلقی می‌شود.

تک‌تک صفحات بدنه پرو الکتریک به‌صورت سفارشی و از جنس فیبرکربن ساخته شده‌اند و هیچ شباهتی به بدنه فورد ای-ترانزیت کاستوم ندارند. کیت بدنه خشن و آیرودینامیک این خودرو شامل بخش‌هایی چون سپر جلوی جدید، اسپلیتر مخصوص، تیغه‌های آیرودینامیک بدنه، دیفیوزر بزرگ و دو خروجی بزرگ در صفحه جانبی بدنه می‌شود که هوا به پشت خودرو منتقل می‌کنند.

فورد مشخصا برای بازی با ایده ساخت یک سوپرون نامه دارد. چنین محصولی درعین هیجان‌انگیز بودن می‌تواند بسیاری از سوپرخودروهای امروزی را به چالش بکشد و طرفداران خاص خود را پیدا کندو نظر شما درباره پرو الکتریک چیست؟ آیا فورد باید برنامه تولید این محصول را در دستور کار خود قرار دهد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    فورد از قدیم این رکورد هارو زده و خودش رکورد خودش رو جا ب جا کرده از این نمونه بگیر

    https://www.motorbiscuit.com/watch-sabine-schmitz-drive-a-transit-van-around-the-nurburgring-in-under-10-minutes/

    تا این

    https://www.ultimatecarpage.com/car/2037/Ford-Supervan-3.html

    و این نمونه ها که فورد از قدیم دنبال تعامل ماشین ون ترانزیت با پیست بود ه

    https://monochrome-watches.com/the-mad-concept-of-the-supervan/

    ولی این تو دهه 80 چه شاسی پیشرفته یی داشته !

    https://www.youtube.com/watch?v=8fhIUhyNdZo&ab_channel=inquisitor229

    موافقم 12
    مخالفم 6
  2. hitman

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    هر کی نگا کنه میگه این میخواد جلوی یه پورشه ۹۱۸ hibrid Evo بشه؟:)))
    ولی ۱۹۰۰ تا خیلی خیلی زیاده

    موافقم 26
    مخالفم 2
  3. افشار

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (772 ديدگاه)

    فرض کنید این بشه آمبولانس ! یعنی بیمار و همراه بیمار از یک تا سه که بشمارن رسیدن به اورژانس بیمارستان !

    موافقم 36
    1. Reza Waffen SS

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      البته دوغ شون

      موافقم 39
      مخالفم 2
      1. افشار

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (772 ديدگاه)

        🤦‍♂️😂

        موافقم 13
        مخالفم 1
    2. محمد

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      البته جسدشون میرسه اونجا.ماشین هم داغونه باید بره تعمیرگاه😂

  4. ۹۱۱

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (600 ديدگاه)

    اره جدا فکر کنید آمبولانس باشه!!😅😅بیمار بد تر به فنا ی فانی فانیییی میره!🤣🤣🤣

  5. Erfan

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    شتاب ۲ثانیه دیگه واقعا دیوانگیه.
    این بازی با شتاب دیگه باید تموم بشه.
    واقعا چقدر توی زندگی یک فرد به شتاب ۲یا۳ثانیه نیاز پیدا می‌کنه.
    به نظرم همون شتاب بین ۶تا۷ثانیه برای رانندگی عادی مناسبه

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. پارسا

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (289 ديدگاه)

      شتاب ۲ خوبه
      ولی باید آپشن محدودیت شتاب بذارن برای رانندگی روزمره
      برای جاده و سبقت گیری شتاب بالا خیلی خوبه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. R@min

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    قبلا هم بارها گفتم رکورد زنی ها صرفا برای اثبات توانایی در یک موضوع خاص هست و اگر برندی با محصولش رکورد نمی زنه به معنیه کند یا ضعیف بودن نیست.

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. seyedjavad.mercedesbenz

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      به نظرم این موضوع فقط در مورد فراری صدق میکنه
      چون بقیه برندها رکورد میزنن اونایی هم که نمیزنن میشه به این نتیجه رسید که کند تر از همرده هاشونن

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (2054 ديدگاه)

        مرسدس چند تا ماشینش رکورد نزنده. حداقل ۱۰ تا ماشین پرفورمنسشو می تونم بگم نه فقط مرسدس بلکه همه برندا.

        برندی که به پتانسیل محصولش اطمینان داره وقتشو تو پیست نمیزاره مگر اینکه حرف تازه ای داشته باشه.

  7. zeg02

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    اسراف مطلق!
    آخه ون رو چه به دوهزار اسب بخار؟

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا