فورد رنجر رپتور و جیپ رانگلر روبیکان هرچند خودروهای کاملاً متفاوتی هستند اما هردو تواناییهای آفرود بالایی دارند و بنابراین تماشای یک نبرد آفرود بین آنها میتواند جذاب باشد.
آفرود این روزها به یک سرگرمی جذاب برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. البته برای تجربهٔ این سرگرمی یک وسیلهٔ بسیار مهم و اصلی یعنی خودروی آفرودی نیاز است. هماکنون در بازارهای جهانی خودروهای آفرودی زیادی در اندازهها و قیمتهای مختلفی برای فروش عرضه میشوند اما وقتی اسم آفرود میآید، اولین نامی که به ذهن میرسد جیپ رانگلر است. این خودرو نمادینترین ۴×۴ تمام دوران محسوب میشود و در نسخهٔ روبیکان، هرجایی که نشانش دهید میرود.
بااینحال، هرچند رانگلر میتواند به هرجایی که بخواهید برود اما نمیتواند خیلی سریع این کار را انجام دهد و اینجا است که فورد رنجر رپتور با پیشرانهٔ V6 توئین توربو وارد میشود. این موتور ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. رنجر اما علاوه بر موتور قدرتمند، به سیستم تعلیق بسیار چشمگیری به سبک باجا هم مجهز است که امکان پرواز از روی مسیرهای ناهموار را فراهم میکند. از سوی دیگر، زیر کاپوت جیپ یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد.
در بخش زاویای آفرودی برتری با جیپ است. البته بسته به نسخههای مختلف و آپشنهایی که برای رانگلر قابل سفارش است، این زوایا تغییر میکنند اما در نمونهای که در اینجا حضور دارد، زاویهٔ حمله ۴۳.۹ درجه، زاویهٔ شکست ۲۲.۵ درجه و زاویهٔ فرار ۳۷ درجه است. رانگلر ۲۷۴ میلیمتر از زمین فاصله دارد و میتواند تا عمق ۷۶ سانتیمتر آب حرکت کند. از سوی دیگر، زاویهٔ حملهٔ رنجر رپتور ۳۲ درجه و زاویهٔ فرار آن ۲۵ درجه است که هردو به میزان قابلتوجهی از جیپ ضعیفتر هستند اما زاویهٔ شکست ۲۴ درجهای فورد از رقیب بهتر است. فورد ۲۷۲ میلیمتر از زمین فاصله دارد و میتواند تا عمق فوقالعادهٔ ۸۵ سانتیمتر آب حرکت کند.
ابعاد بزرگ رنجر رپتور میتواند به مشکل اصلی آن در آفرود تبدیل شود زیرا این خودرویی با ۵.۳ متر طول و حدود ۲ متر عرض (بدون احتساب آینهها) است که در مسیرهای تنگ مشکلساز خواهد بود. به همین دلیل است که خیلیها برای آفرود سراغ خودروی کوچکی مثل سوزوکی جیمنی میروند. البته از سوی دیگر، رنجر میتواند تا ۶۵۰ کیلوگرم بار را حمل کند امکان آن در جیمنی و یا حتی رانگلر وجود ندارد. بهطورکلی، رانگلر روبیکان و رنجر رپتور هرچند هردو تواناییهای آفرود بالایی دارند اما هرکدام برای اهداف و وظایف مختلفی طراحی شدهاند و انتخاب خودروی برتر به خواستههایی که خریدار از یک آفرودر دارند بستگی خواهد داشت. بااینحال، دیدن ویدئوی نبرد آفرود این دو ماشین خالی از لطف نخواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ رانگلر روبیکان | فورد رنجر رپتور | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار | ۲۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۴۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
طول | ۴,۷۸۵ میلیمتر | ۵,۳۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۷۵ میلیمتر | ۲,۰۲۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۶۹ میلیمتر | ۱,۹۲۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۰۷ میلیمتر | ۳,۲۷۰ میلیمتر |
وزن | ۱۹۶۰ کیلوگرم | ۲۴۵۴ کیلوگرم |
قیمت | ۶۲,۲۸۰ پوند | ۵۸,۹۰۰ پوند |
رامین
۷ فروردین ۱۴۰۲هر چند رپتور قابل احترام و عالی واسه آفرودهای باز هست ولی انتخاب منطقی جیپ که به در مسیرهای باریک و جنگلی هم میخوره
R@min
۷ فروردین ۱۴۰۲وقتی یکی از اعضای خاندان رپتور توی یه رقابتی شرکت کنن توجه به رقیب سخته.
رنجر ماشین کمپه و رانگلر ماشین کراول که هر دو تو کارشون استادن.
Scuderia Ferrari
۷ فروردین ۱۴۰۲آقا رامین
نظرتون درباره فوتون تونلند چیه ؟؟
بین نسخه توربو دیزل دنده ای و توربو بنزینی اتوماتیک کدوم برای آفرود مناسب تره ؟؟
در آفرود های سنگین میشه روشون حساب کرد ؟؟
کیفیت و دوامشون چطوره ؟؟
آیا گزینه بهتری برای آفرود و طبیعت گردی نسبت به فوتون تونلند سراغ دارید ؟؟
ببخشید که در این مطلب و جایی که دوتا از بهترین آفرودرها در کلاس خودشون هستن این سوال رو پرسیدم
R@min
۷ فروردین ۱۴۰۲موتور دیزل که اصلا سمتش نرو تو ایران بدرد نمی خوره.
کیفیت ساخت این آت و آشغال ها بسیار پایینه اگر میخوای بخری سمت آفرود نرو صرفا به بالا پایین کردن چهار تا تپه راضی باش چون کوچک ترین فشاری به موتورش هیچ تضمینی نداره، از طرفی سیستم های الکترونیکی و سیستم قفل دیفرانسیلش هم با توجه به قیمت تموم شده خود ماشین کیفیت بسیار پایینی داره.
جایگزینم که محصولات از رده خارج آمریکایی و ژاپنی هست که خودش یه پا مصیبته.
به من باشه میگم اصلا دیگه سمت آفرود و ماشین آفرودی نرین همه !!! چیزی جز هزینه های هنگفت نداره. اگر ۵ میلیارد داری و یه ژاپنی سر حال بجز fj و رونیز پیدا کردی یه پیام بهم بده برات یه چیز درست و حسابی و عمری جمع می کنم.
Scuderia Ferrari
۷ فروردین ۱۴۰۲نهایت ۱.۵ میخوام (میتونم) خرج کنم
فکر کردم صفر کیلومتر بخرم هم از گارانتیش استفاده میکنم هم برای فروش راحت ترم
برای خرید ماشین آفرود کارکرده باید ریسک پذیر باشی و راستش میترسم ….
اگه یه ماشین خوب و تمیز پیدا کردم حتماً از تجربیات شما استفاده میکنم
تو فکرش هستم ولی متاسفانه پولم کمه 😔😔
R@min
۷ فروردین ۱۴۰۲آخه ببین چی میخری !!! قسمتی از ماشین هست که بهش اعتماد کنی ؟؟ تضمینی هست دو سال دیگه تو خرج قطعات آشغالش غرق نشی ؟؟؟ همین قفل دیفرانسیل که الان رو این آشغالا دوتاش کردن و ملت از خوشی سر به بیابون میزارن پر استهلاک ترین قطعه تو آفروده که با کیفیت ساخت و تنظیم ضرایب با گیربکس و موتور بشدت مرتبط هست. این قطعات سطح بندی داره همین رپتوری که ۶۰ ۷۰ هزار دلار قیمتشه سیستم قفل دیفرانسیلش که کیفیت بالای داره باز هم حرفه ای ها به محض خرید اونو تقویت می کنن !!!
ماشینی که با ۲۰ هزار دلار جمع میشه که نمونه ژاپنی و آمریکاییش که بیشتر از دو برابر فاصله قیمتی داره قابل مقایسه هست ؟؟ اونم آفرودر که مقوله پرخرج و دردسازی هست چه تو ایران چه خارج و نیازمند تجربه و مهارت هست.
Scuderia Ferrari
۷ فروردین ۱۴۰۲با این اوصاف باید قید آفرود رو بزنم و همون فرغون خودمو سوار شم
به قول شما حداقل ۳ – ۴ میلیارد باید جور کنم یه آفرودر حرفه ای جمع کنم که در توان منو و خیلی از جوانان دیگه خارجه
مهدی
۸ فروردین ۱۴۰۲سلام دوست عزیز آشغال چیه من۴سال فوتون دیزل داشتم ۴۰۰هزار کیلومتر باهاش توی شهروبیابون کارکردیم به غیراز مصرفیها فقط چهارشاخ گاردان عوض کردیم تعصب ندارم اما لطفا اگه تجربه استفاده از وسیله ای رو ندارین نظر اشتباه ندین بهتره ممنونم
R@min
۸ فروردین ۱۴۰۲باشه چرخش واست بچرخه این آشغال رو هم تجربه کردم وگرنه حرفی نمیزدم.
زیزیگولو
۷ فروردین ۱۴۰۲نبرد اساطیر آفرود👍👍👍 …….. هروقت حرف از آفرودرای قدرتمند میشه آدم خودبخود یادش میوفته به بهترین گزینه های آفرود مثل جیپ رانگلر و لندروور دیفندر و تویوتا لندکروزر و فورد رپتور و فورد برانکو و مرسدس جی کلاس
net
۷ فروردین ۱۴۰۲چراغ جلو و جلوپنجره رنجر ۲۰۲۲ بد هست.چراغ باریک جلو و جلوپنجره رنجر نسل قبلی خیلی قشنگ بود و نباید تغییر میداد
VIPER
۷ فروردین ۱۴۰۲چقد خواستنی هستند هردو شون
Hamilton1970
۷ فروردین ۱۴۰۲به نظرم بهتر بود که رنجر رو با گلادیاتور مقایسه میکردن ولی همینطوری بخوام بگم خیلی سخت میشه چون هردو جزو آفرودرهای قدر محسوب میشن
به امید جولان هر دوشون و البته آفرودرهای (درست و حسابی) دیگر در طبیعت بکر ایران…
علی
۷ فروردین ۱۴۰۲اگه اشتباه نکنم رنجر رپتور با همین موتور تو استرالیا ۴۰۰ اسب قدرت داره. چه حیف که به خاطر قوانین الایندگی اینهمه از قدرتش فدا شده.
و برام عجیبه چرا فورد از اکوبوست ۲.۳ لیتری استفاده نکرد. (اکوبوست ۳ لیتری بسته ولی قدرتشو تا اندازهی ۲.۳ لیتری کم کرده)
Mostafa
۷ فروردین ۱۴۰۲موتور چهار سیلندر جیپ مقابل شش سیلندر فورد
فکر میکنم فورد این موتور کم بازده رو فقط تو اروپا و آسیا استفاده میکنه
کم جونه !
رحیم معیری دولت آبادی ، شاعر معاصر
۷ فروردین ۱۴۰۲حالا همین مقایسه رو تو ایران براتون گذاشتم امیدوارم خوشتون بیاد :؛
نبرد امروز ما بین نیسان آبی با نیسان سفید هست که بیست سال بعد از نیسان آبی ساخته شده ولی چون قوطی رنگ سانترال تحریم شده از رنگ سفید استفاده کردن ، هر دو آفرودر ما ۹۰ اسب بخار قدرت دارن ، چون تو این بیست سال هئیت مدیره داشتن ویلای لواسون رو می ساختن و فرصت نکردن که به اسب بخار اضافه کنن ، ولی هر دو دو دیفرانسیل با عمق توی آب ۴۸ سانت هستن که زیادم هست ، چون تو این بیست سال خانما حجاب رو سرشون رو از مقنعه به روسری تغییر دادن دیگه بارون نمیاد ، ولی زلزله زیاد میاد لذا هلال احمر و کمیته امداد تعداد زیادی از اونها رو به کار گرفتن ، آخه تو این بیست سال تحت پوششین کمیته امداد بیست برابر شده و این موسسه مجبور شده تعداد زیادی نیسان به کار بگیره تا فرش ماشینی های ارسالی به زوج های خوشبخت رو روی اونا بفرسته واسه رژه ، آخه می دونین تو این بیست سال کسی دیگه تحت پوشش کمیته امداد نباشه دیگه نمی تونه زن بگیره