در درگ رفت و برگشتی، آیا فورد رپتور R با ۷۰۰ اسب بخار قدرت میتواند حریف ریویان R1T الکتریکی با ۸۳۵ اسب بخار قدرت شود؟
مسابقات درگ جذاب هستند اما تمام داستان پرفورمنس خودروها را بیان نمیکنند اما رقابت U-Drag که ادموندز انجام میدهد بسیار بهتر است. در این رقابت، خودروها پسازآنکه ۴۰۰ متر را طی میکنند، باید دور بزنند و دوباره به خط شروع بازگردند. بدین ترتیب، U-Drag اساساً شتاب، ترمز گیری و توانایی پیچیدن خودروها را در پکیجی کوتاه به تصویر میکشد. حال ریویان R1T و فورد F150 رپتور به این میدان رقابت آمدهاند که از قویترین پیکاپهای بازار هستند.
این دو پیکاپ روی کاغذ مشخصاتی بسیار نزدیک به هم دارند زیرا قیمت هردو از حدود ۷۵ هزار دلار آغاز میشود و نسبت قدرت به وزن یکسانی دارند؛ بنابراین، دو خودروی داستان ما در تئوری باید مشابه هم عمل کنند اما در دنیای واقعی هرگز چنین نیست. با آغاز رقابت، ریویان از همان ابتدا جلو میافتد و این برتری را تا پایان ۴۰۰ متر حفظ میکند. هنگام پیچیدن هم R1T خونسرد و آرام است و فورد با اینکه حدود ۴۵۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد، هنگام ترمز گیری بیقرار و آشفته میشود. به همین دلیل، پیکاپ الکتریکی در مسیر برگشت فاصله را بسیار بیشتر میکند و پیروز میشود. با جابجایی رانندهها هم تغییری در نتیجه ایجاد نمیشود و بازهم ریویان پیروز است.
بااینحال، در اینجا باید به یک نکته توجه کرد. هرچند هردو پیکاپ از لاستیکهای آلترین استفاده میکنند اما لاستیکهای رپتور ۳۷ اینچی هستند که نسبت به لاستیکهای کوچکتر ریویان روی آسفالت چسبندگی بسیار کمتری دارند. این ویدئو هم بهخوبی نشان میدهد که هنگام ترمز گیری و پیچیدن، دیوارهٔ لاستیکهای فورد خم میشود. البته نهایتاً این R1T بود که بهراحتی رقیب بنزینی خود را مغلوب کرد اما اگر این رقابت خارج از آسفالت انجام شود بهاحتمالزیاد نتیجه متفاوت خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
فورد F150 رپتور R | ریویان R1T | |
قوای محرکه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | چهار موتوره |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار | ۸۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۷۰ نیوتن متر | ۱۲۳۰ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۷۲۳ کیلوگرم | ۳۲۴۳ کیلوگرم |
قیمت | ۷۷,۵۷۰ دلار | ۷۴,۰۷۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۱۱,۹۳۵ دلار | ۷۶,۲۵۰ دلار |
پیام
۱۸ اسفند ۱۴۰۲هیبت فورد!
سبحان
۱۸ اسفند ۱۴۰۲تکامل یافته ترین تراک بنزینی
در مقابل اولین تلاش برای ساخت پیکاپ برقی
پتانسیل برقی ها خیلی بیشتر از این ها هستش یکی دو نسل که از روی برقی ها بگذره فاصله جوری میشه که خودرو ساز ها خجالت بکشن که موتور بنزینی تولید بکنن
قشنگ توی این ویدیو یک جهش کامل نسلی در یک سگمنت خودرویی رو دیدیم
رحیمی
۱۸ اسفند ۱۴۰۲همه چیز شتاب نیست . مخصوصا توی این سگمنت . یک تن بار بزن بعد ببین وانت برقی بردش چقدره
سبحان
۱۸ اسفند ۱۴۰۲با اینکه وزن ریویان خیلی بیشتر بود ولی چون مرکز ثقل خودرو به خاطر باتری ها به کف زمین نزدیک تر هست
خیلی راحت تر خودرو پیچید
خیلی جالب بود
Barsheen
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ریویان، تکامل طبیعی یه وانت با کارایی شگفت انگیز هست، بی ادعا و فارغ از اغراق تسلایی، وقتی سلطان وانت ها رو اینطوری پشت سر میگذاره، البته با فروتنی، میگه من تکامل تو هستم رفیق.
دایناسور دانا
۱۸ اسفند ۱۴۰۲کم کم دارم به اینکه میگن ماشین های ۳ بر اساس آینده واقعی ساخته شده ایمان میارم
هیچ بچه متولد ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ فکر نمیکرد که قهرمان داستان توی ۲۰۱۷ اینطوری داستان رو به پایان برسونه
و احتمالا خیلی از بزرگسال ها هم فکر نمیکردن یک روز ماشین برقی هایی که تو پارک ترافیک بچه ها باش بازی میکنن بشه وسیله نقلیه
ali_x76
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ساده ترین نسخه فورد F150 به خاطر ستاپ و تنظیمات شاسی و بدنه، توی درگ فرق خاصی با رپتور R نداره.
نسخه تک کابین با فضای باز ۶.۵ فوتی، ۷۰۰ کیلو سبک تر از رپتورR هست و با انجین ۵ لیتری اتمسفر ۴۰۰ اسبی و گیربکس ۱۰ سرعته عرضه میشه.
از طرفی به خاطر تک دف بودن، لاستیک و رینگ بسیار کوچکتر و سبکتر و دیفرانسیلهای معمولی (بر خلاف هوی دیوتی فوق العاده سنگین فورد رپتور) اتلاف توان خیلی کمتری داره و در نهایت به علت لاستیک جادهای، ارتفاع خیلی کمتر و فنربندی شهری، در هر زمینهای روی اسفالت از رپتور جلو میزنه.
علیرضا
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اینا فقط بدرد آفرود میخوره نه درگ
امین
۱۸ اسفند ۱۴۰۲عجیبه که کاربران بدلیل این درگ که اصلا به هیچ دردی نمیخوره و وانت آفرودی برای هدف دیگه ای ساخته شده میگن تکامل رپتور شده ریویان!!؟
دوستان این خودرو ها هروقت در کاربری اصلیشون تونستن رقیب شکست بدن میشه گفت تکامل.
که اینها برای آفرود سخت با مسافت پیمایش بالا و حمل میزان مناسب بار طراحی شدن.
چه اهمیتی داره با وانت درگ برنده باشی اما نشه با اطمینان باهش آفرود ۳ روزه رفت و کمپ کرد.
با وانت برقی تست آفرود گرفتن بخصوص ریویان توانایی قابل احترامی در گذر از موانع داره اما کاهش رنج تا ۱۰۰ کیلومتر داشت آفرود سبک بزور ۲۰۰ کیلومتر.
تازه اگر شب کمپ کنی درصد قابل توجهی از شارژ در حالت ایستاده از دست میده.
هنوز خیلی مونده تا باتری قابلیت اطمینان پیدا کنه.
شهر قطعا خوبه سفر خیلی استرس زا هست اما آفرود یا حمل بار اصلا قابل اطمینان نیست.
H2
۱۸ اسفند ۱۴۰۲رپتور ساخته شده واسه مسیرهای خشن نه واسه درگ و نه حتی برای حمل بار و یدک کشی. فقط قراره در مسیرهای خشن تو رو هرجایی خواستی ببره
کلا پیکاپ ها و SUVها ساخته نشدن واسه درگ
وقتی مجلات به اصطلاح تخصصی خودرو به این درک رسیدن که تستها رو سگمنت بندی کنن و هر سگمنت رو در حوزه کاربردی خودش تست کنن اونوقت میشه به تستهاشون استناد کرد
Galant.VR4(JDM)
۱۸ اسفند ۱۴۰۲منم عمری از این میسوزم آخه چرا باید یه پیکاپ که برای آفرود بیاد درگ بندازه!
مثلا همین درگ بجاش میتونستن برن تست های مختلف بیرون جادهای بگیرن اگه مقایسه برقی و بنزینی بود.
زمانی میرسه سوپر اسپرت ها هم میرن آفرود اینقدر که دارن محتوای فاقد اعتبار تحویل مردم میدن
ابوالفضل
۱۸ اسفند ۱۴۰۲تو درگ (با وجود لانچ خوب فورد)که مشخص بود برتری با ریویان هست
ولی موقع پیچیدن عقب افتاد و نتونست تو مسیر برگشت جبران کنه
Siyavash
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جالب بود…
amirboss
۱۸ اسفند ۱۴۰۲دلیلش کاملا واضحه.
خودروهای برقی با گشتاور در دسترسی که داره مسلما از یه خودرو بنزینی عملکرد بهتری داره.
غیراز اینم انتظاری ازش نمیرفت.
یه ماشین تنها با یه پدال که هم گازه هم ترمز.
موتور برقی مستقیم با چرخ کوبل شده و پدال هم وظیفه تنظیم ولتاژ به موتور روداره.
با هر تغییر حالت پدال,موتور هم مثل یه ترمز عمل میکنه یا اینکه گشتاور عظیمی به چرخ منتقل میکنه.تو بعضی سیستم ها هم که موتور به عنوان یه ژنراتور درموقع ترمز گرفتن برق تولید میکنه.
خیلی جالبه