فورد آمریکا با اختراعی جالب به دنبال نصب باتری پشتیبان روی سقف خودروهای برقی است تا به این ترتیب مشکل عدم شارژ خودروها در مکانهایی که جایگاههای اختصاصی وجود ندارد حل شود.
این خودروساز که در سبد محصولات خود محصولات بدون آلایندگی F-150 لایتنینگ، موستانگ مک ای و ترانزیت برقی را عرضه میکند با این اختراع جدید به دنبال رفع نگرانی مالکان خودروهای برقی خواهد بود. اسناد ثبت شده در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا نشان دهنده شاسیبلندی برانکو مانند هستند که روی سقف آن باربندی جعبهای شکل دیده میشود. البته یک کابل شارژ از بخش پشتی این جعبه بیرون آمده و آن را کموبیش شبیه باتریهای پشتیبان مورداستفاده برای شارژ گوشیهای هوشمند کرده است.
در توضیحات این اختراع آمده که باتری پشتیبان میتواند در زمان آماده شدن برای سفر و حضور در محلهایی که خبری از شارژر نیست نصب شود و پس از بازگشت مالک به خانه نیز میتوان آن را باز کرد چراکه به احتمال زیاد در خانه شارژ برقی ولتاژ بالا وجود خواهد داشت. فورد میگوید:
این باتری دارای ماژولهای مختلف و درگاه اتصال است. یک کابل مخصوص میتواند برای اتصال باتری و خودرو بکار رود
فورد همچنین خاطرنشان میسازد باتری موردبحث از مجاری هوا در هر دو سمت سود میبرد تا فرایند خنک کاری سلولها بهبود یابد. میتوان سوپاپهایی با کنترل از راه دور را نیز در نظر گرفت تا از ورود آب، گردوغبار و… به باتری جلوگیری کرد. در تصاویر منتشر شده میتوان به استفاده از فوم پلی اورتان برای مدیریت انرژی گرمایی سلولهای باتری و پایین نگهداشتن دما اشاره کرد.
خودروساز موردبحث اظهار میدارد باتری پشتیبان را میتوان همانند یک خودروی برقی و از طریق کابل در دسترس شارژ کرد اما نکته جالب اینکه جعبه روی سقف از ماژول کنترلری سود میبرد که میتواند بهصورت بیسیم با ماژول ارتباط برقرار کند تا فرایند شارژ دوباره باتری خودرو از طریق باتری پشتیبان را کنترل نماید؛ به عبارت دیگر انتقال شارژ از باتری پشتیبان به باتری ولتاژ بالای خودرو بیوقفه خواهد بود و دخالتی از سمت راننده صورت نخواهد پذیرفت. ایده فورد جالب به نظر میرسد و میتواند مشکل آفرود رفتن با خودروهای برقی را حل کند اما یک مشکل وجود دارد: وزن! همه میدانیم که باتریهای لیتیوم یونی سنگینوزن هستند و خودروهای سنگینوزن نیز به ویژه در سرعتهای بالا تمایل به چپ کردن دارند. به همین خاطر موارد ایمنی مربوط به این اختراع باید در نظر گرفته شود. به نظر شما چنین اختراعی میتواند به خط تولید راه یابد؟
مرتضی علی وحیدی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲مانند کجا گذاشتن لاستیک زاپاس شاسی بلند در ایران حداقل بزارین زیر ماشین دیده نشه و گرنه بیریخت میشه
Bmwgg6
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بنظر من گذاشتنش ایرودینامیک رو خیلی ضعیف میکنه
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اصلی ترین داستان اینه که مرکز ثقل رو پایین میاره و احتمال چپ کردن خیلیه
Reza
۲۲ خرداد ۱۴۰۲برعکس گفتی، مرکز ثقل میره بالا
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اشتباه شد ،
ببخشید 🙏🏻
Kamy
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دقیقا بزرگترین مشکلش همینه و این که بازم وزن خودرو بالا میره و مصرفش هم بیشتر میشه
MK
۲۲ خرداد ۱۴۰۲قبلااین ایده روهرکدوم ازاعضای پدال میدادبهش میخندیدین به عنوان جوک هالاداره به واقعیت تبدیل میشه
هادی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲مگر برای مسیر های بیراهه نوردی که جایگاه نیست یا نمیشه مثل گالن بنزین سوخت حمل وزد و یا ناوگان عمومی مفید باشه، برای استفاده روزمره مردم عادی خیلی کاربردی نیست، هم وزن ماشین رو میبره بالا هم محل سقف رو اشغال میکنه و برای باربند فضایی نمیمونه
Mercedes.benz
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دوستان سایت خارجی میشناسین که قسمت کامنتاش فعال باشه ، من موتور وان رو دنبال میکنم که کامنت نمیگیرن پستا ، تاپ گیر هم اخبار هارو خوب پوشش نمیده
R@min
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اصولا بحث ها در فروم های خودرویی هست که اکثرا مالک هستن.
Mercedes.benz
۲۲ خرداد ۱۴۰۲نه لزوما ، البته در سایت هایی که کارشون بیشتر ریویو عه مثل کارواو بیشتر اینجوریه ولی کم نیستن کسایی که فن هستن ( البته که مثلا کسی که فن بنزه ماشینش احتمالا یکی از خودروهای بنزم هست
R@min
۲۲ خرداد ۱۴۰۲من خیلی کم دیدم کسی مالک باشه تو سایت خبری بحث کنه البته تو یوتیوب هم زیاده این بحث ها ولی ب هر حال اونور آب ها هر برندی فروم های خیلی بزرگی داره و اطلاعات با جزئیات زیادی رد و بدل میشه.
پویا
۲۲ خرداد ۱۴۰۲Carscoop و car and driver البته برا هردوشون باید وی پی ان بزنی
❤BMW❤
۲۲ خرداد ۱۴۰۲Auto car هم خوبه
Hassan
۲۲ خرداد ۱۴۰۲برای سوار و پیاده کردن این باتری جرثقیل نیازه! شما تصور کن موقع پیاده کردنش بیوفته روی شخص!!! یکبار جابزنی ! دیگه حال نداری برش داری
arash
۲۲ خرداد ۱۴۰۲با عرض سلام و احترام چقدر این آمریکاییها دور از جون خنگ تشریف دارند و نادان همچون سردسته شان ترامپ کافر. آخه اگر بجای آن یک پنل خورشیدی داشته باشی که بهتر است یا اگر تلاش کنی تا به قول معروف ماشین اتمی بسازی که فرضا 10 سال بتوانی با آن برانی بهتر نیست تا این مسخره بازی روی باربند باطری گذاشتن.
سوشیانت
۲۲ خرداد ۱۴۰۲همین آمریکایی ها اگه نبودن سقف ماشینت فلزی نبود و امنیت نداشتی اولین شرکتی که سقف فلزی تو ماشین استفاده کرد کادیلاک بود همین فورد هم اولین شرکتی بود بود که شیشه های ماشین رو متحرک ساخت
Behi
۲۲ خرداد ۱۴۰۲مرکز ثقل ماشین رو بشدت بالا میبره و کنترل ماشین سخت میشه.
علی جردن
۲۲ خرداد ۱۴۰۲امواج التکرونیکی باطری اونم دقیقا بالای سر انسان می تونه روی عملکرد مغز اثر بگذاره
خودروهای بنزینی هم استشمام گازهای اگزوز روی بدن تاثیر دارن
کلا خودروها باید بدون انرژی باطری و سوخت ساخته شن
ابوالفضل
۲۲ خرداد ۱۴۰۲میخوای …. تو ماشین حرکت کنه
بدون انرژی؟
سوخت ؟
علی جردن
۲۲ خرداد ۱۴۰۲خیلی راه هست مثلا مثل کشتی بادبان دار اونم بادبان نانو فول آیرودینامیک
BMW
۲۲ خرداد ۱۴۰۲شما امه چیز رو باید بببینی کم کم با امواج به بدن انسان آسیب میرسونه و از اون ور سنگین شدن ماشین هم هست و باید جاش عوض بشه اصلا جای خوبی نیست بالای سقف
اشکان
۲۲ خرداد ۱۴۰۲به نظرم همون پنلی که فیسکر روی سقفش کار گذاشته که از انرژی خورشیدی استفاده میکنه خیلی بهتره…. البته در مناطق سردسیر اونم خوب نیست
Mohammadi
۲۲ خرداد ۱۴۰۲خودروهای برقی مثل خیلی از وسایلی که شروع به اومدن به بازار کردند و بعد کلا از بازار برچیده شدن
آنچنان هم که گفته میشه برای محیط زیست سالم و پاک هم نیستند و به جاش به احتمال زیاد خودروهای سوخت هیدروژنی میاد به خروجی اگزوز O-O هستش
حسین دهمرد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲الان این اختراعه؟ ینی باطری کمکی به ذهن هیچکس نمیرسه؟
یه ژنراتور قابل حمل بزارن جای زاپاس با یه باک کنارش بیشتر کارایی داره. هر وقت خواستن هم بردارن.
اصلا چرا دیگه خبری از هیبریدی های درست درمون نیست؟ نیسان خوبه ولی پرفرمنس نداره.
همون f150 لایتنینگ رو تو صندوق جلوش یه ژنراتور بزارن. بخاطر وزن و حجم اضافه هم از حجم باتری کم کنن تا یر به یر بشه. چندان پیچیره بنظر نمیرسه
یوسف
۲۳ خرداد ۱۴۰۲بهترین راه حل یک ژنراتور قابل حمل با راندمان بالا…
سیاوش
۲۳ خرداد ۱۴۰۲معایب:
افزایش وزن
بالا رفتن مرکز سقل خودرو
تاثیر منفی بر آیرودینامیک
زشت شدن ماشین
حسین دهمرد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲وزنو که گفتم با باتزی کوچکتتر حل میکنیم ثقل رو هم گفتم موتور کوچکتر میزاریمنیاز به جلوپنجره ی آنچنان بزرگی نداره پس آیرودینامیک هم چندان به هم نمیخوره. زشت شدن رو هم قبول ندارم مگه رپتور که ۸ سیلندره زشته؟
دیگه؟
خخخ
۲۵ خرداد ۱۴۰۲این ایده برای کامیون خیلی بهتره
حسین
۵ مرداد ۱۴۰۲سلام.من قطعه ای درست میکنم که برق تمام خودروهایه برقی روتامین میکنه.ودیگه نیازی به سوخت نداره چون خودکار..باورش سخته.ولی شدنیه.ازالان باید فکر روزی وکنیم که ذخایر زمینی همه انرژی ها تمام میشه.فقط اول باچشماش ببینه.بعدحمایت کنه واسه تولید.