فورد

فورد شلبی GR-1؛ سوپراسپرت جذابی که ۲۰ سال پیش باید ساخته می‌شد!

فورد شلبی GR-1، کانسپتی خیره‌کننده با قلب V10 و طراحی بی‌نظیر، می‌توانست تاریخ‌ساز شود اما چرا این سوپراسپرت هرگز به تولید نرسید؟ داستان یک رؤیای ناتمام را در پدال بخوانید.

فورد در طول تاریخ خود کانسپت‌های عجیب و خلاقانهٔ زیادی معرفی کرده که بسیاری از آن‌ها هرگز به خط تولید راه نیافتند اما اگر از طرفداران فورد GT و دنیای خودروهای پرفورمنس باشید، کانسپت شلبی GR-1 که در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد، قطعاً قلب شما را تسخیر خواهد کرد. این خودرو با نامی که یادآور تاریخ پرافتخار فورد است، قرار بود به تولید برسد اما هرگز از مرحله کانسپت فراتر نرفت. بیایید داستان این سوپراسپرت فراموش‌شده را بررسی کنیم.

فورد شلبی GR-1؛ ترکیبی از گذشته و آینده

شلبی GR-1 توسط بخش «خلق محصولات پیشرفته» فورد و تحت نظارت «مانفرد رومپل» طراحی شد. این خودرو از برخی قطعات فورد GT که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده بود، بهره می‌برد. شاسی GR-1 از کانسپت شلبی کبرا سال ۲۰۰۴ اقتباس شده بود که خود آن‌هم از شاسی فورد GT گرفته شده بود. با تغییراتی جزئی، این شاسی برای جای‌گیری یک موتور تمام آلومینیومی V10 آماده شد. قدرت موتور از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته با دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های GR-1، درهای «پروانه‌ای» آن بود یعنی درهایی که بیشتر با مدل‌های مک‌لارن شناخته می‌شوند. بدنه آلومینیومی صیقلی و فاصله محوری کوتاه (حدود ۶۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از فورد GT) ظاهری متمایز و ترکیبی از سبک رترو و مدرن به آن بخشیده بودند. کابین GR-1 نیز ترکیبی از عناصر نوستالژیک و فناوری پیشرفته بود. داشبورد با آمپرهای آنالوگ و دیجیتال، بلندگوهای داخل پشت‌سری صندلی‌ها و سیستم «TireIQ» که پارامترهایی مانند نیروی G را ثبت می‌کرد، از ویژگی‌های برجسته کابین این سوپراسپرت بودند.

مشخصات فنی

همان‌طور که اشاره شد، GR-1 به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V10 تمام آلومینیومی مجهز بود که ۶۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. درنتیجه، اگر این سوپراسپرت تولید می‌شد می‌توانست به رقیب مستقیمی برای دوج وایپر تبدیل شود. GR-1 به لطف پیشرانهٔ قدرتمند خود، ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

چرا GR-1 تولید نشد؟

وقتی GR-1 برای اولین بار به جهان معرفی شد، ایده تولید محدود آن مطرح بود اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر، فورد متوجه شد که این پروژه چالش‌های بزرگی دارد. ویژگی‌هایی مانند ارتفاع خودرو، فاصله محوری و وزن ۱۷۷۰ کیلوگرمی آن که باید حدود ۱۸۰ کیلوگرم کاهش می‌یافت، نیاز به بازطراحی داشتند. علاوه بر این، فورد GT که در سال ۲۰۰۵ به بازار آمده بود نیز با تقاضای کمتر از حد انتظار مواجه شد و درحالی‌که فورد قصد تولید ۴,۵۰۰ دستگاه از این سوپراسپرت را داشت، در طول یک سال موفق به فروش حدود ۴ هزار دستگاه شد. درنتیجه، برای جلوگیری از تکرار این تجربه، فورد تصمیم گرفت GR-1 را در حد یک کانسپت نگه دارد.

البته تلاش‌هایی از سوی علاقه‌مندان برای احیای این پروژه انجام شد. شرکت سوپرفورمنس، یک شرکت کوچک کالیفرنیایی که در بازسازی خودروهای نمادین تخصص دارد، در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که قصد تولید نسخه‌ای از GR-1 را دارد و حتی سفارش‌هایی از طرفداران دریافت کرد اما قوانین فدرال آمریکا مانع از این کار شد زیرا سوپرفورمنس نتوانست معافیت‌های لازم از استانداردهای ایمنی برای تولید محدود را کسب کند و پروژه متوقف شد. درنتیجه، شلبی GR-1 در حد همان یک نمونهٔ کانسپت باقی ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1117 ديدگاه)

    حیف شد😳

    موافقم 46
    مخالفم 5
  2. amirboss

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1016 ديدگاه)

    از وقتی این کانسپت معرفی شد من محو طراحی زیبای این شاهکار شدم.
    اگه تولید میشد قطعا خودرویی باارزش بالا بخصوص الآن میشد.
    جالبه که بعد گذشت این همه سال طراحی این خودرو به هیچ عنوان قدیمی نشده و هنوز جذابیت خودش رو حفظ کرده

    موافقم 42
    مخالفم 8
  3. amir-mr

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (406 ديدگاه)

    عجب طراحی خیره کننده‌ای داره
    نمای عقب واقعا زیباست

    موافقم 33
    مخالفم 9
    1. محمدهادی

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2574 ديدگاه)

      حقیقتا نمای عقب کاملترین نمای اسپرتی کوپه های آمریکایی بوده تا به الان
      من یادمه وقتی عکساش بیرون اومد و معرفی شد
      اولین چیزی که انقد فضایی نشونش میداد برق و انعکاس نقره یی خیره کننده ی بدنه بود

      موافقم 20
      مخالفم 1
  4. محمدهادی

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2574 ديدگاه)

    حییییف
    بازهم همان همیشگی…
    همیشه مدیران از تولید سوپراسپرت های خاص ترسیده ن
    ۴هزارتا فورد جی تی معمولی تو یه سال تولید کردی
    خب ۵۰۰ دستگاهم ازین نایاب نازنین تولید میکردی
    میمردی؟!!

    موافقم 20
    مخالفم 1
  5. دیا

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    خیلی خاصه. واقعا زیباست. بعضی طراحی های امریکایی مورد کم لطفی قرار گرفتن.

    موافقم 18
    مخالفم 7
  6. Hf

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    طراحی داخلش فضاییه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. Amir.10

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    این واقعا ماشاءالله داره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. Mk

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به جز طراحی عقبش و داخلش جلوش چقدر عقب افتاده است
    خداوکیلی اگه آرم فورد نبود و به جاش آرم تویوتا بود نمی‌گفتین زشته جلوش

    موافقم 1
    مخالفم 11
  9. آرش آمریکایی

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (640 ديدگاه)

    بله این ماشین رو یادمه تو فیلم سه‌ایکس 2 هم این ماشین بودش
    آخرای فیلم آیس کیوب این ماشین رو مینداخت رو ریل راه آهن باهاش دنبال قطار می‌کرد
    و ما شبا خواب درگ بین فورد شلبی فورد gt کوروت و داج وایپر رو می‌دیدیم

    اون زمان هنوز خبری از نسل جدید ماسل‌کارها و فورد ماستنگ و کامارو و چلنجر نبود البته ماستنگ کانسپتش رونمایی شده بود

    سال 2005 بله بجای اینستا و یوتیوب منشستین انواع مجله های ماشین، نوآور، جنگ افزار، بازی رایانه اینا رو میخوندیم

    موافقم 11
  10. mustang

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چه زود 20 سال گذشت یادمه عکس و.پوسترش رو جلد مجله ماشین یا نوآور بود خریدم چه هیجانی داشت نمای این فورد خیلی از زمان خودش جلوتر بود هنوزم خیلی هیجان انگیز و مدرن افسوس که تولید انبوه نشد باتشکر از مجله وزین پدال

  11. بابالو

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    سفینه‌ایه واسه خودش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا