فورد در سال ۱۹۶۵ در پاسخ به موتور «هِمی ۴۲۶» کرایسلر برای نسکار، موتوری خارقالعاده را رونمایی کرد اما همهچیز طبق برنامه پیش نرفت!
برای هواداران خودروهای درونسوز، بهویژه آنها که به خودروهای V8 آمریکایی علاقه وافر دارند، دهه ۶۰ میلادی قطعا طلاییترین دوران خودروسازی جهان به شمار میرود. رقابت بر سر قدرت بیشتر در موتورها در این دهه به اوج خود رسیده بود و همین مسئله سبب شد تا برخی از افسانهایترین خودروهای تاریخ ایالاتمتحده دیده به جهان باز کنند.
خودروسازان بعدها مجبور شدند برای رعایت قوانین، موتورهایشان را محدود کنند و درخور یک خودروهای معمولی خودرو بسازند اما این مسئله آنها را محدود نکرد و تواناییهایشان را در پیستهای مسابقات به رخ یکدیگر کشیدند.
پس از آنکه فورد در خرید فراری ناکام ماند، تصمیم گرفت خود در رقابتهای ۲۴ ساعتی لمان و در برابر فراری رقابت کند. آنها سرانجام و در سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ توانستند با کمک پیشرانه ۴۲۷ FE نسل ۲ و سپس یک نمونه بهشدت تقویتشده آن که در شاسی بهبودیافته فورد GT40 قرار میگرفت، به پیروزی دست پیدا کنند. فورد پیش از آنکه وارد رقابت با فراری شود، درگیر یک رقابت داخلی دیگر نیز با شرکت کرایسلر بود که بهتازگی از موتور «۴۲۶ همی» رونمایی کرده بود. این موتور با نام موتور فیل هم شناخته میشود.
در رقابتهای دیتونا ۵۰۰ سال ۱۹۶۴، تیم پلایموث موفق شد با استفاده از موتور فیل کرایسلر، به رتبه ۱ تا ۳ رقابت دست پیدا کند و فورد را انگشت به دهان نگاه دارد. شکست فورد آنچنان سنگین بود که انگار برنامه نسکار آنها دیگر شناسی برای موفقیت نداشت؛ بنابراین مهندسان برای توسعه یک رقیب درخور برای ۴۲۶ همی دست بهکار شدند.
آنها برای ساخت این موتور جدید از همان واحد ۷ لیتری V8 SOHC خود استفاده کردند که پیشتر با نام «کَمِر» شناخته میشد. فورد در آن زمان تمام هزینه و تمرکز خود را روی توسعه سوپرخودروی GT40 و موتور DOHC ایندی گذاشته بود تا بتواند در هر دو رقابت پیروز میدان باشد. مسئولان مجموعه نهایتا برای کاهش هزینهها و اتمام پروژه در زمان معین، تصمیم گرفتند از موتور ۴۲۷ FE موجود در GT40، ساید اویلر، برای ساختن فیلکش خود استفاده کنند.
بلوک موتور و بیشتر اجزای داخلی بیتغییر باقی ماندند اما بهبودهایی هم روی میل بادامک و دندهها انجام شد. درکنار اینها، سیستم روانسازی و سرپوش بلبرینگها هم کاملا بازطراحی شدند تا تاب قدرت اضافه این موتور را داشته باشند. یکی از اصلیترین و موردتوجهترین ویژگیهای کمر، تسمه تایم ۱.۸ متری آن محسوب میشد که از توسعه یک مجموعه دنده نیز هزینه کمتری برای فورد داشت.
تمامی تغییرات اعمال شده درکنار استفاده از کاربراتور مخصوص در این موتور باعث شد تا خروجی آن به ۶۱۶ اسب بخار قدرت در ۷ هزار rpm و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور در ۳۸۰۰ rpm برسد. فورد نمونهای دیگر را با کاربراتوری متفاوت و ۶۵۷ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرد.
کارکنان فورد از آن با نام «افسانه ۹۰ روزه» یاد میکنند و میگویند تمام زمانی که برای توسعه این پروژه صرف شده بود، نود روز بود. موتور SOHC 427 یک پروژه فرعی در دپارتمان مهندسی فورد به شمار میؤفت که ناگهان به بهترین موتور این شرکت تبدیل شد. تکتک توسعهدهندگان، مهندسان، تیم مدیریت و مسابقهدهندگان از دیدن عملکرد آن شگفتزده شده بودند. متاسفانه و باوجود تلاشهای بسیار شرکتها، بیل فرانس، موسس نسکار، علاقه چندانی به این موتورها نداشت و آنها را ممنوع اعلام کرد؛ چراکه باور داشت موتورهای اینچنینی بیشاز اندازه اروپایی هستند.
فورد همچنان برای حفظ این موتور در مسابقات تلاش میکرد و سعی داشت مدیران را متقاعد کند که موتور آن تنها رقیب اصلی همی کرایسلر محسوب میشود. نهایتا برخلاف تلاشهای فورد و تقاضای عمومی برای این پیشرانه جذاب، مجموعه نسکار مخالفت نهاییاش را اعلام کرد. این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که در سال ۱۹۶۵ موتور همی هم از مسابقات بیرون شد.
در سال ۱۹۶۶ این ممنوعیتها برداشته شدند اما فورد تنها مجاز به استفاده از یک کاربراتور ۴ مخزنی کوچک بود و باید استاندارد مسابقه برای حداقل اندازه آن را هم رعایت میکرد. این مسئله باعث شده بود که مهندسان بهدنبال راهحلی برای افزایش وزن ۱۹۵ کیلوگرمی این موتور نسبتبه موتور همی در خودروهای دوج و پلایموث باشند. فورد بهدلیل اعمال این محدودیتها از رقابت کنار کشید.
از آنجا که موتور کمر اقبال خوبی در نسکار نداشت، سرانجام سر از مسابقات درگ درآورد. این موتور در تامل کلاس «فانی» خودروهای مخصوص درگ نقش زیادی داشت. خود شرکت فورد ازطریق دپارتمان «توتال پرفورمنس» در این رقابتها بهطور مستقیم دست داشت.
متاسفانه فورد در طول عمر SOHC 427 هیچگاه از آن ر یک خودروی جادهای استفاده نکرد اما علاقهمندانی که حاضر بودند به پول امروز ۱۹,۵۷۴ دلار هزینه کنند، میتوانستند یک موتور کمر را از نمایندگیهای این شرکت تهیه کنند. تخمین زده میشود که آمریکاییها ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه را در میان سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ تولید کردند. بسیاری از این ۵۰۰ نمونه هم بعدا بهشدت تقویت شده و به نمونههای کلکسیونی کمیاب تبدیل شدند. گهگاهی برخی از آنها در حراجیها با قیمت ۵۰ تا ۷۵ هزار دلار به فروش میرسند.
باوجود اینکه کمر هیچگاه فرصت رقابت واقعی با موتور فیل را پیدا نکرد اما همچنان به یک اسطوره تبدیل شد؛ چراکه با گذشت ۶۰ سال از تولیدش، همچنان از آن بهعنوان یکی از تحسین برانگیزترین موتورهای V8 تاریخ یاد میشود.
شاهرخ
۱۴ فروردین ۱۴۰۲لعنتی خط به خط این مقاله با ارزش بود
چه دورانی بوده اون زمان
چراکه باور داشت موتورهای اینچنینی بیشاز اندازه اروپایی هستند. این جمله هم خیلی جالب بود
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این شد یه مطلب شاهکار
مهندسی امریکن کارز اینجاست که مشخص میشه
اصالت یعنی ۴۲۷ بیگ بلاگ
انجین ۴۲۷ فورد یه شاهکاره محض هست که ۶۰ ساله تولید میشه
این انجین در دهه ۶۰ پاسخی قاطع بود به انجین ۴۲۷ جنرال موتورز و ۴۲۶ همی کرایسلر
جالبه هر۳ انجین بعد ۶ دهه هنوز تولید میشن
قدرت بخش این انجین کاربرات ۴ دهنه موتورکرافت یا دهنه روچستر جنرال موتورز بود
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲کل متن یه طرف این قسمت یه طرف:
((تمامی تغییرات اعمال شده درکنار استفاده از کاربراتور مخصوص در این موتور باعث شد تا خروجی آن به ۶۱۶ اسب بخار قدرت در ۷ هزار rpm و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور در ۳۸۰۰ rpm برسد. فورد نمونهای دیگر را با کاربراتوری متفاوت و ۶۵۷ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید
نمونه ۶۵۷ اونقدر قدرتمند بود که سال ۱۹۷۰ پلیس فدرال امریکا اجازه تولیدش رو به فورد نداد و گفت باید قدرتش رو کم کنه چون مهار کردن ماشینها با اون انجین اونقدر سخت بود که خیلی هاشون تصادف میکردن و باعث مرگ راننده و سرنشینانش میشد
بعدها فورد قدرتش رو کاهش داد تا بشه این حجم قدرت رو مهار کنن
وزیر وقت گیری
۱۴ فروردین ۱۴۰۲برای این که موتور sohc 127 فورد ۵۸ ساله بر روی پراید و تیبا به اشکال گوناگون داره کار می کنه ، تنها موتوری تو این مملکت که تا ده سال نیاز به باز شدن نداره ، قدیمی ها رو که مطمئنم جدیداشم فعلا چیزی نشنیدم ، بنابراین وقتی موتور اون زمانشون این طوری کار می کنه دیگه موتور این زمانشون جای خود داره
بردیا
۱۴ فروردین ۱۴۰۲خیلی خوبه این موتور
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اسطورست این موتور
بسیاری از شاهکارهای فورد مثل کوگار،استارلاینر،گلگسی،تورینو و………مجهز به این بیگ بلگ اسطوره ای بودن
شکر خدا افتخار داشتم به این اسطوره نزدیک بشم و صداش رو بشنوم
MOHAMMAD.DEMON
۱۴ فروردین ۱۴۰۲در واقع این موتور هیچ وقت در اندازه موتور 426 همی نبود
دهه ۶۰ تمام مسابقات مال این موتور بود . فکرش رو بکنید موتور همی در تو سال ۶۴ تو مسابقه Daytona 500 از مقام ۱ تا ۴ مال خودش کرد تو اون سال ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد
فورد هیچ وقت نتونست حتی تصور شکست دادن کرایسلر بکنه
موتور های کرایسلر بعد از کلی افتخار تو مسابقات به جاده ها هم راه پیدا کرد و فورد فقط تماشا کرد
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲درسته حرفت ۴۲۶ شاهکار بود و تام هوور روش نظارت داشت تا ساخته بشه ولی ۴۲۷ فورد یه حرکت مثبتی بود تا ۴۲۸ و ۴۲۹ رو عرضه بکنه فورد
موتور ۴۲۹ فورد سال ۱۹۶۹ روی موستانگ باس ۴۲۹ عرضه شد و ۳۵۰ اسب قدرت داشت
کاربراتش هم روچستر۴ دهنه بود
MOHAMMAD.DEMON
۱۴ فروردین ۱۴۰۲کلی بخواییم در نظر بگیریم موتور های بلوک بزرگ فورد هیچ وقت نه در اندازه gm و نه کرایسلر نبودن همیشه ضعیف تر بودن
ولی خب موستانگ سوپر کبری جت نهایت خودرویی بود که روش سوار شد 429 کلی هم تغیرش داده بودن سال 70 فکر کنم 370 اسب بخار قدرت داشت
هنوز که هنوز فوقلعادس
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲روی ۳۷۵ اسب اعلام کردن ولی احتمال زیاد بیشتره قدرتش
تو موتورهای بیگ بلاگ کرایسلر از بقیه بهتره
در اسمال بلاگها جی ام
فورد هم بعد اینها قرار میگیره البته ۳۶۰ و ۴۰۱ امریکن موتورز هم نمونه های قدرتمندی هستن
JDM سابق
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این موتور هیولا بود
دو نمونه کاربرات روش نصب بود
یکی کارب هولی چهار دهنه و دومی دوتا کارب هولی چهار دهنده
رقیبش هم 426 همی افسانه و 427 شوی که رو ZL1 نصب بود و موتور افسانه ای 454 LS6 شورلت که رو شورلت شول نصب بود
(Ali(chevynova
۱۴ فروردین ۱۴۰۲البته۴۵۴ شوی سال ۷۰ معرفی شد و اون زمان قدرت۴۲۷ فورد خیلی کاهش یافته بود
مهردادکمال
۱۴ فروردین ۱۴۰۲حال کردم مرسی
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۲عجب مقاله ارزشمندی بود راجب موتور های رقیبش خصوصا ۴۲۶ همی هم مقاله کار کنید ، این موتور درسته بسیار عالی بود ولی موتور همی اصلا تو یه سطح دیگه ای بود فورد و جنرال موتورز تو اون سال سر دوم و سوم بودن رقابت میکردن
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۴ فروردین ۱۴۰۲همیشه گفتم اگر به انتخاب من بود دهه60 آمریکا رو برای زندگی انتخاب میکردم.دوستان اون زمان انقدر سرمایه در اختیار سازندگان بود که دست به کارهایی میزدند که به نوعی بعضی جنون آمیز بود.الان یه عده میگن رفتن به کره ماه آمریکا دروغ بوده دلیلشون اینه که چرا دیگه نرفتن الان که راحت تر میشه رفت با این همه تکنولوژی.از همین مقاله میشه فهمید,دوستان اون زمان فقط کافی بود مهندسان یه ایده تو ذهنشون جرقه بخوره و رو کاغذ بیارن به راحتی بودجه انجامش رو میگرفتن نگاه کنید به همین موتور فقط چونکه میخواستن پوز کرایسلر رو بزنن دست به ساخت همچین پیشرانه دیوانه واریزدن همزمان در بالاترین سطوح مسابقات هم داشتن ماشینها و انجینهای بی رقیب میساختن ولی الان کرایسلر جرات نمیکنه جانشین انجین همی رو بسازه یا همین فورد بفهمه ساختن یه ماشین براش توجیه اقتصادی نداره دنبالش نمیره حتی اگر انواع جذابیت رو داشته باشه نمونش کدیلاک و انجین وی8 بلک سریز که اون همه هزینه کرد و همچون انجین پیشرفته ای ساخت ولی وقتی دیدن داستان برقی جدی شده اون انجین و پلتفرم بی نظیر فول سایز امگا رو کنار گذاشتن تا سریعتر برن سراغ برقی.خلاصه دهه60 کافی بود مهندسین و طراحان ایده رو کنن به راحتی میساختن هزینه اصلا مهم نبود.
رامین
۱۷ فروردین ۱۴۰۲دقیقا👌👌
hani
۱۸ فروردین ۱۴۰۲دوران طلایی خودروسازی امریکا 😍
حمید الوندی
۲۱ فروردین ۱۴۰۲من امریکایی نیستم ولی امریکا را خیلی دوست دارم.😢😢😢
Ali
۱۶ خرداد ۱۴۰۲در کل جهان پیشرانه های آمریکایی چه اون قدیمی هاش چه جدیداش یدونه شاهکار هستند.