فورد

چرا موتور SOHC 427 فورد پس از 58 سال همچنان یک V8 هیجان‌انگیز است؟

فورد در سال ۱۹۶۵ در پاسخ به موتور «هِمی ۴۲۶» کرایسلر برای نسکار، موتوری خارق‌العاده را رونمایی کرد اما همه‌چیز طبق برنامه پیش نرفت!

برای هواداران خودروهای درون‌سوز، به‌ویژه آن‌ها که به خودروهای V8 آمریکایی علاقه وافر دارند، دهه ۶۰ میلادی قطعا طلایی‌ترین دوران خودروسازی جهان به شمار می‌رود. رقابت بر سر قدرت بیشتر در موتورها در این دهه به اوج خود رسیده بود و همین مسئله سبب شد تا برخی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ ایالات‌متحده دیده به جهان باز کنند.

خودروسازان بعدها مجبور شدند برای رعایت قوانین، موتورهایشان را محدود کنند و درخور یک خودروهای معمولی خودرو بسازند اما این مسئله آن‌ها را محدود نکرد و توانایی‌هایشان را در پیست‌های مسابقات به رخ یکدیگر کشیدند.

پس از آنکه فورد در خرید فراری ناکام ماند، تصمیم گرفت خود در رقابت‌های ۲۴ ساعتی لمان و در برابر فراری رقابت کند. آن‌ها سرانجام و در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ توانستند با کمک پیشرانه ۴۲۷ FE نسل ۲ و سپس یک نمونه به‌شدت تقویت‌شده آن که در شاسی بهبودیافته فورد GT40 قرار می‌گرفت، به پیروزی دست پیدا کنند. فورد پیش از آنکه وارد رقابت با فراری شود، درگیر یک رقابت داخلی دیگر نیز با شرکت کرایسلر بود که به‌تازگی از موتور «۴۲۶ همی» رونمایی کرده بود. این موتور با نام موتور فیل هم شناخته می‌شود.

در رقابت‌‌های دیتونا ۵۰۰ سال ۱۹۶۴، تیم پلایموث موفق شد با استفاده از موتور فیل کرایسلر، به رتبه ۱ تا ۳ رقابت دست پیدا کند و فورد را انگشت به دهان نگاه دارد. شکست فورد آنچنان سنگین بود که انگار برنامه نسکار آن‌ها دیگر شناسی برای موفقیت نداشت؛ بنابراین مهندسان برای توسعه یک رقیب درخور برای ۴۲۶ همی دست به‌کار شدند.

آن‌ها برای ساخت این موتور جدید از همان واحد ۷ لیتری V8 SOHC خود استفاده کردند که پیشتر با نام «کَمِر» شناخته می‌شد. فورد در آن زمان تمام هزینه و تمرکز خود را روی توسعه سوپرخودروی GT40 و موتور DOHC ایندی گذاشته بود تا بتواند در هر دو رقابت پیروز میدان باشد. مسئولان مجموعه نهایتا برای کاهش هزینه‌ها و اتمام پروژه در زمان معین، تصمیم گرفتند از موتور ۴۲۷ FE موجود در GT40، ساید اویلر، برای ساختن فیل‌کش خود استفاده کنند.

بلوک موتور و بیشتر اجزای داخلی بی‌تغییر باقی ماندند اما بهبودهایی هم روی میل بادامک و دنده‌ها انجام شد. درکنار این‌ها، سیستم روان‌سازی و سرپوش بلبرینگ‌ها هم کاملا بازطراحی شدند تا تاب قدرت اضافه این موتور را داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین و موردتوجه‌ترین ویژگی‌های کمر، تسمه تایم ۱.۸ متری آن محسوب می‌شد که از توسعه یک مجموعه دنده نیز هزینه کمتری برای فورد داشت.

تمامی تغییرات اعمال شده درکنار استفاده از کاربراتور مخصوص در این موتور باعث شد تا خروجی آن به ۶۱۶ اسب بخار قدرت در ۷ هزار rpm و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور در ۳۸۰۰ rpm برسد. فورد نمونه‌ای دیگر را با کاربراتوری متفاوت و ۶۵۷ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرد.

کارکنان فورد از آن با نام «افسانه ۹۰ روزه» یاد می‌کنند و می‌گویند تمام زمانی که برای توسعه این پروژه صرف شده بود، نود روز بود. موتور SOHC 427 یک پروژه فرعی در دپارتمان مهندسی فورد به شمار می‌ؤفت که ناگهان به بهترین موتور این شرکت تبدیل شد. تک‌تک توسعه‌‌دهندگان، مهندسان، تیم مدیریت و مسابقه‌دهندگان از دیدن عملکرد آن شگفت‌زده شده بودند. متاسفانه و باوجود تلاش‌های بسیار شرکت‌ها، بیل فرانس، موسس نسکار، علاقه چندانی به این موتورها نداشت و آن‌ها را  ممنوع اعلام کرد؛ چراکه باور داشت موتورهای اینچنینی بیش‌از اندازه اروپایی هستند.

فورد همچنان برای حفظ این موتور در مسابقات تلاش می‌کرد و سعی داشت مدیران را متقاعد کند که موتور آن تنها رقیب اصلی همی کرایسلر محسوب می‌شود. نهایتا برخلاف تلاش‌های فورد و تقاضای عمومی برای این پیشرانه جذاب، مجموعه نسکار مخالفت نهایی‌اش را اعلام کرد. این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که در سال ۱۹۶۵ موتور همی هم از مسابقات بیرون شد.

در سال ۱۹۶۶ این ممنوعیت‌ها برداشته شدند اما فورد تنها مجاز به استفاده از یک کاربراتور ۴ مخزنی کوچک بود و باید استاندارد مسابقه برای حداقل اندازه آن را هم رعایت می‌کرد. این مسئله باعث شده بود که مهندسان به‌دنبال راه‌حلی برای افزایش وزن ۱۹۵ کیلوگرمی این موتور نسبت‌به موتور همی در خودروهای دوج و پلایموث باشند. فورد به‌دلیل اعمال این محدودیت‌ها از رقابت کنار کشید.

از آنجا که موتور کمر اقبال خوبی در نسکار نداشت، سرانجام سر از مسابقات درگ درآورد. این موتور در تامل کلاس «فانی» خودروهای مخصوص درگ نقش زیادی داشت. خود شرکت فورد ازطریق دپارتمان «توتال پرفورمنس» در این رقابت‌ها به‌طور مستقیم دست داشت.

متاسفانه فورد در طول عمر SOHC 427 هیچ‌گاه از آن ر یک خودروی جاده‌ای استفاده نکرد اما علاقه‌مندانی که حاضر بودند به پول امروز ۱۹,۵۷۴ دلار هزینه کنند، می‌توانستند یک موتور کمر را از نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنند. تخمین زده می‌شود که آمریکایی‌ها ۵۰۰ نمونه از این پیشرانه را در میان سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ تولید کردند. بسیاری از این ۵۰۰ نمونه هم بعدا به‌شدت تقویت‌ شده و به نمونه‌های کلکسیونی کمیاب تبدیل شدند. گهگاهی برخی از آن‌ها در حراجی‌ها با قیمت ۵۰ تا ۷۵ هزار دلار به فروش می‌رسند.

باوجود اینکه کمر هیچ‌گاه فرصت رقابت واقعی با موتور فیل را پیدا نکرد اما همچنان به یک اسطوره تبدیل شد؛ چراکه با گذشت ۶۰ سال از تولیدش، همچنان از آن به‌عنوان یکی از تحسین برانگیزترین موتورهای V8 تاریخ یاد می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. شاهرخ

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (338 ديدگاه)

    لعنتی خط به خط این مقاله با ارزش بود
    چه دورانی بوده اون زمان
    چراکه باور داشت موتورهای اینچنینی بیش‌از اندازه اروپایی هستند. این جمله هم خیلی جالب بود

    موافقم 68
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      این شد یه مطلب شاهکار
      مهندسی امریکن کارز اینجاست که مشخص میشه
      اصالت یعنی ۴۲۷ بیگ بلاگ
      انجین ۴۲۷ فورد یه شاهکاره محض هست که ۶۰ ساله تولید میشه
      این انجین در دهه ۶۰ پاسخی قاطع بود به انجین ۴۲۷ جنرال موتورز و ۴۲۶ همی کرایسلر
      جالبه هر۳ انجین بعد ۶ دهه هنوز تولید میشن
      قدرت بخش این انجین کاربرات ۴ دهنه موتورکرافت یا دهنه روچستر جنرال موتورز بود

      موافقم 47
      مخالفم 15
    2. (Ali(chevynova

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      کل متن یه طرف این قسمت یه طرف:

      ((تمامی تغییرات اعمال شده درکنار استفاده از کاربراتور مخصوص در این موتور باعث شد تا خروجی آن به ۶۱۶ اسب بخار قدرت در ۷ هزار rpm و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور در ۳۸۰۰ rpm برسد. فورد نمونه‌ای دیگر را با کاربراتوری متفاوت و ۶۵۷ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید

      نمونه ۶۵۷ اونقدر قدرتمند بود که سال ۱۹۷۰ پلیس فدرال امریکا اجازه تولیدش رو به فورد نداد و گفت باید قدرتش رو کم کنه چون مهار کردن ماشینها با اون انجین اونقدر سخت بود که خیلی هاشون تصادف میکردن و باعث مرگ راننده و سرنشینانش میشد
      بعدها فورد قدرتش رو کاهش داد تا بشه این حجم قدرت رو مهار کنن

      موافقم 33
      مخالفم 8
    3. وزیر وقت گیری

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (72 ديدگاه)

      برای این که موتور sohc 127 فورد ۵۸ ساله بر روی پراید و تیبا به اشکال گوناگون داره کار می کنه ، تنها موتوری تو این مملکت که تا ده سال نیاز به باز شدن نداره ، قدیمی ها رو که مطمئنم جدیداشم فعلا چیزی نشنیدم ، بنابراین وقتی موتور اون زمانشون این طوری کار می کنه دیگه موتور این زمانشون جای خود داره

      موافقم 31
      مخالفم 4
  2. بردیا

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (141 ديدگاه)

    خیلی خوبه این موتور

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      اسطورست این موتور
      بسیاری از شاهکارهای فورد مثل کوگار،استارلاینر،گلگسی،تورینو و………مجهز به این بیگ بلگ اسطوره ای بودن
      شکر خدا افتخار داشتم به این اسطوره نزدیک بشم و صداش رو بشنوم

      موافقم 18
      مخالفم 5
  3. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    در واقع این موتور هیچ وقت در اندازه موتور 426 همی نبود
    دهه ۶۰ تمام مسابقات مال این موتور بود . فکرش رو بکنید موتور همی در تو سال ۶۴ تو مسابقه Daytona 500 از مقام ۱ تا ۴ مال خودش کرد تو اون سال ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد
    فورد هیچ وقت نتونست حتی تصور شکست دادن کرایسلر بکنه
    موتور های کرایسلر بعد از کلی افتخار تو مسابقات به جاده ها هم راه پیدا کرد و فورد فقط تماشا کرد

    موافقم 26
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      درسته حرفت ۴۲۶ شاهکار بود و تام هوور روش نظارت داشت تا ساخته بشه ولی ۴۲۷ فورد یه حرکت مثبتی بود تا ۴۲۸ و ۴۲۹ رو عرضه بکنه فورد
      موتور ۴۲۹ فورد سال ۱۹۶۹ روی موستانگ باس ۴۲۹ عرضه شد و ۳۵۰ اسب قدرت داشت
      کاربراتش هم روچستر۴ دهنه بود

      موافقم 26
      مخالفم 6
      1. MOHAMMAD.DEMON

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1444 ديدگاه)

        کلی بخواییم در نظر بگیریم موتور های بلوک بزرگ فورد هیچ وقت نه در اندازه gm و نه کرایسلر نبودن همیشه ضعیف تر بودن
        ولی خب موستانگ سوپر کبری جت نهایت خودرویی بود که روش سوار شد 429 کلی هم تغیرش داده بودن سال 70 فکر کنم 370 اسب بخار قدرت داشت
        هنوز که هنوز فوقلعادس

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. (Ali(chevynova

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (7387 ديدگاه)

          روی ۳۷۵ اسب اعلام کردن ولی احتمال زیاد بیشتره قدرتش
          تو موتورهای بیگ بلاگ کرایسلر از بقیه بهتره
          در اسمال بلاگها جی ام
          فورد هم بعد اینها قرار میگیره البته ۳۶۰ و ۴۰۱ امریکن موتورز هم نمونه های قدرتمندی هستن

          موافقم 13
          مخالفم 5
  4. JDM سابق

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    این موتور هیولا بود
    دو نمونه کاربرات روش نصب بود
    یکی کارب هولی چهار دهنه و دومی دوتا کارب هولی چهار دهنده
    رقیبش هم 426 همی افسانه و 427 شوی که رو ZL1 نصب بود و موتور افسانه ای 454 LS6 شورلت که رو شورلت شول نصب بود

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      البته۴۵۴ شوی سال ۷۰ معرفی شد و اون زمان قدرت۴۲۷ فورد خیلی کاهش یافته بود

      موافقم 14
      مخالفم 4
  5. مهردادکمال

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2004 ديدگاه)

    حال کردم مرسی

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. محمد

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    عجب مقاله ارزشمندی بود راجب موتور های رقیبش خصوصا ۴۲۶ همی هم مقاله کار کنید ، این موتور درسته بسیار عالی بود ولی موتور همی اصلا تو یه سطح دیگه ای بود فورد و جنرال موتورز تو اون سال سر دوم و سوم بودن رقابت میکردن

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2351 ديدگاه)

    همیشه گفتم اگر به انتخاب من بود دهه60 آمریکا رو برای زندگی انتخاب میکردم.دوستان اون زمان انقدر سرمایه در اختیار سازندگان بود که دست به کارهایی میزدند که به نوعی بعضی جنون آمیز بود.الان یه عده میگن رفتن به کره ماه آمریکا دروغ بوده دلیلشون اینه که چرا دیگه نرفتن الان که راحت تر میشه رفت با این همه تکنولوژی.از همین مقاله میشه فهمید,دوستان اون زمان فقط کافی بود مهندسان یه ایده تو ذهنشون جرقه بخوره و رو کاغذ بیارن به راحتی بودجه انجامش رو میگرفتن نگاه کنید به همین موتور فقط چونکه میخواستن پوز کرایسلر رو بزنن دست به ساخت همچین پیشرانه دیوانه واریزدن همزمان در بالاترین سطوح مسابقات هم داشتن ماشینها و انجینهای بی رقیب میساختن ولی الان کرایسلر جرات نمیکنه جانشین انجین همی رو بسازه یا همین فورد بفهمه ساختن یه ماشین براش توجیه اقتصادی نداره دنبالش نمیره حتی اگر انواع جذابیت رو داشته باشه نمونش کدیلاک و انجین وی8 بلک سریز که اون همه هزینه کرد و همچون انجین پیشرفته ای ساخت ولی وقتی دیدن داستان برقی جدی شده اون انجین و پلتفرم بی نظیر فول سایز امگا رو کنار گذاشتن تا سریعتر برن سراغ برقی.خلاصه دهه60 کافی بود مهندسین و طراحان ایده رو کنن به راحتی میساختن هزینه اصلا مهم نبود.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. رامین

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      دقیقا👌👌

  8. hani

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    دوران طلایی خودروسازی امریکا 😍

  9. حمید الوندی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من امریکایی نیستم ولی امریکا را خیلی دوست دارم.😢😢😢

  10. Ali

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (77 ديدگاه)

    در کل جهان پیشرانه های آمریکایی چه اون قدیمی هاش چه جدیداش یدونه شاهکار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا