فورد در حال بررسی استفاده از برخی تکنولوژیهای جدید و پیشرفته برای بهبود آیرودینامیک خودروهاست.
این خودروساز آمریکایی روی شکلهای جدیدی از تکنولوژی آیرودینامیک کار میکند تا به این ترتیب بتواند راندمان محصولات خود را بهبود بخشد. فورد برای پیشبرد اهداف خود از اصول باد استفاده میکند. اگرچه استفاده از باد به اصطلاح الکتریک یا باد یونی چیز جدیدی نیست اما پیچیدگیهای زیادی دارد. بهطور خلاصه باید گفت باد الکتریک به دستکاری و شتاب بخشی به باد با ترکیب الکترودها، ولتاژ و هوا اشاره دارد. فورد در اختراعی که اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا منتشر کرده به دنبال استفاده از این پدیده الکتروهیدرودینامیک برای بهبود راندمان آیرودینامیکی خودروهاست. درصورتیکه سیستم یاد شده سبکوزن و کارا باشد شاید شاهد تولید خودرویی آیرودینامیک تر از گوردون موری T.50 نیز باشیم. برای اینکه به اهمیت تکنولوژی موردبحث پی ببریم باید بهصورت علمیتر آن را بررسی نماییم.
زمانی که یک رسانا جریان برق را دریافت میکند، این جریان در کل سطح خارجی جسم پخش میشود و البته دوست دارد که بیشتر در بخشهای تیز و گوشهها تمرکز یابد. با استفاده از نقطه تیز به عنوان یک الکترود، میدان الکتریکی بسیار قویتر خواهد بود و اگر این مقدار از گرادیان ولتاژ شروع تخلیه تاج CIV بیشتر باشد، هوای اطراف بخش تیز یونیزه شده و میزان کمی از پلاسما در نوک الکترود تشکیل میشود.
این فرایند باعث تولید مولکولهای هوای یونیزه شده با همان میزان قطبیت نوک دارای بار الکتریکی خواهد شد. به دلیل دافعه بین یونها، ابر یونی سریعاً گسترش مییابد و این دافعه باعث ایجاد باد از نوک الکترود میشود. نکته دیگر اینکه فرایند یاد شده با تولید صدایی آرام همراه است. فورد در واقع به دنبال استفاده از همین نیرو خواهد بود. فورد میگوید این تکنولوژی پتانسیل استفاده در اطراف خودرو را دارد. یک سیستم بزرگ میتواند برای تسریع حرکت باد در مجرای S یا زیر اسپلیتر خودرو بکار رود. همچنین امکان استفاده از سیستمی دیگر برای جداسازی هوا در پشت خودرو وجود دارد اما حتی میتوان آن را بهصورت محدودتر برای تولید آینهها، مجاری ترمز، ورودیهای هوا و سیستمهای آیرودینامیک فعال کنونی بکار برد تا راندمان آیرودینامیکی خودروها بهبود یابد.
اساساً با استفاده دقیق از باد الکتریک در بخشهای کلیدی خودرو میتوان هوا را بهتر از آنچه در T.50 دیدهایم دستکاری کرد. همچنین تکنولوژی یاد شده میتواند نیاز به استفاده از رادیاتور فن مخصوص را از بین ببرد و باعث کاهش وزن خودرو شود. ما حدس میزنیم در راه استفاده از این تکنولوژی چالشهایی از جمله هزینه توسعه آن وجود دارد اما شاید قبلاً قدمهایی در زمینه تولید یک ابر خودروی تیراژ محدود با همین تکنولوژی برداشته شده باشد.
اگرچه برخی اطلاعات اولیه از موضوع یاد شده در دسترس است اما فورد تمامی جزئیات مربوط به آیرودینامیک موستانگ GTD را منتشر نکرده و امیدواریم باد یونی بخشی از آن باشد. اختراع فورد نشان میدهد این سیستم میتواند در سرعت مشخص فعال شود تا از ایجاد صدای اضافی پیشگیری شود. البته با توجه به کاهش وزن و عدم نیاز به استفاده از فن رادیاتور، این تکنولوژی شاید یک روزی در خودروهای خانوادگی و رده میانی نیز نصب شود. در پایان باید گفت فورد اخیراً یک اختراع برای پوشش فضای بار تطبیقی و آیرودینامیک را نیز ثبت کرده است.
پیام
۲۶ بهمن ۱۴۰۲موستانگ با آیرودینامیک بالاتر بیاد ببرون چی میشههه! آدم وقتی میبینه آمریکا هامر رو با وزن بالای چهار تن و اون طراحی جعبهای که آیرودینامیک خاصی نداره با صفر تا صد ۳ میزنه میگه پس چند سال بعد چیکار میکنه!!!
americanv8
۲۷ اسفند ۱۴۰۲چه عجب بر ضد ماشین آمریکایی حرف نزدی و سعی نکردی آمار فروش جنسیس و هیوندای و ….. رو به رخ بکشی 😂
Arshia m3csl
۲۶ بهمن ۱۴۰۲منتظر فورد ماستنگ gtd ماسل کار سوپراسپرت فورد هستم کاش زودتر بیاد و با پورشه 911gt3 rs و مرسدس بنز amg gt بلک سریز و فراری 296 جی تی بی رقابت جذابی رو شروع کنه فورد ماستنگ واقعا خاص و عالیه به خصوص gtd که قراره بیاد
Taha Ayoobi
۲۶ بهمن ۱۴۰۲به قول کاربر GM
ماشالا پشتوانه
ماشالا اصالت
ماشالا نو آوری
mercedes
۲۶ بهمن ۱۴۰۲واکنش911gt3 :تموم شد! ، خیلی تاثیر گذار بود.
مازیار
۲۶ بهمن ۱۴۰۲این ماستنگ GTD تب انتظار رو حسابی بالا برده
امیدوارم عملکرد میدانی کاملی ازش ببینیم
۲۶ بهمن ۱۴۰۲اینا چیه فقط _ تسلا :🚽
پری وش
۲۶ بهمن ۱۴۰۲الان چ کاری از دستم بر میاد این که گفتی واگعی بود یا کیکه بدم شش یا از ماتریکس خارج بشم
ایلیا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲فقط چیزی نمیفهمی از این مباحث ، لطفا خداحافظی کن😅با تشکر
امیرحسین
۲۷ بهمن ۱۴۰۲سلام آقای احمد زاده کدوم رو قبول داری؟
فورد موستانگ جی تی 2013
شورولت کامارو اس اس 2013
دوج چلنجر اس آر تی 8 2013
Erfan
۲۷ بهمن ۱۴۰۲در حد خودش خوبه، ولی حریف آلمانیها نمیشه.
Taha Ayoobi
۲۸ بهمن ۱۴۰۲عرفان جان؟؟؟
Muscle car
۲۷ بهمن ۱۴۰۲هیچ اتومبیلی مثل موستانگ نیامده و نخواهد آمد…
Maxford
۲۹ بهمن ۱۴۰۲فورد همیشه سعی کرده جایگاهش رو حفظ کنه و پیشرفت کنه و روی پای خودش باشه.
امیدوارم همینطور ادامه بده…
راستی ماستنگ GTD که اصلا نگم برات آماده ایست قلبی بعد از اومدنش باشید…