هرچند در دنیای خودروهای اسپرت، فورد را با مدلهای افسانهای مثل موستانگ و GT میشناسیم ولی فورد اروپا هم در طول تاریخ خودروهای اسپرت فوقالعادهای ساخته است.
وقتی صحبت از خودروهای کلاسیک پرقدرت فورد میشود، اغلب به ماسل کارهای آمریکایی دهههای ۶۰ و ۷۰ فکر میکنیم اما فورد اروپا نیز با مدلهای نمادینی که در خیابانها و پیستهای رالی درخشیدند، جایگاه ویژهای در تاریخ خودروسازی دارد. فورد از سال ۱۹۱۱ با افتتاح کارخانهای در منچستر انگلستان وارد اروپا شد و در سال ۱۹۶۳ بخشهای اصلی اروپایی خود را تحت عنوان «فورد اروپا» ادغام کرد. در ادامه، پنج خودروی کلاسیک قدرتمند این شرکت را معرفی میکنیم که هر یک بهنوعی در تاریخ خودروسازی نقش پررنگی داشتند.
فورد کورتینا لوتوس
فورد کورتینا که در سال ۱۹۶۲ توسط فورد بریتانیا معرفی شد، یکی از موفقترین مدلهای فورد اروپا بود. این خودروی خانوادگی در پنج نسل و به مدت دو دهه تولید شد و به دلیل محبوبیت بالا، جایگاه ویژهای در بازار اروپا بهویژه بریتانیا پیدا کرد؛ اما نسخه پرقدرت کورتینا لوتوس که با همکاری متخصصان خودروهای مسابقهای لوتوس در دو نسل تولید شد، شهرت جهانی یافت. نسل اول (۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶) یک مدل ویژه برای مسابقات بود که با کاهش وزن، سیستم تعلیق بهبودیافته و موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۵ اسب بخار عرضه شد. نسل دوم نیز تا سال ۱۹۷۰ با موتور ارتقاءیافته ۱۰۹ اسب بخاری راهی بازار شد و به یکی از نمادینترین سدانهای دو در پرقدرت تبدیل شد.
فورد اسکورت RS1800
فورد اسکورت که در سال ۱۹۶۸ بهعنوان جانشین آنجلیا معرفی شد، به یکی از محبوبترین مدلهای فورد اروپا، بهویژه در بریتانیا، تبدیل شد. این خودرو تا اوایل دهه ۲۰۰۰ در شش نسل تولید شد و نسخههای پرقدرت آن با نشان RS شهرت یافتند. مدل RS1800 بر اساس نسل دوم اسکورت که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد، یکی از کمیابترین و افسانهایترین خودروهای فورد اروپا است. این مدل ویژه برای مسابقات رالی با بدنه سبکتر و موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی کاسورث با ۱۱۵ اسب بخار طراحی شد. RS1800 با تولید تنها حدود ۱۰۰ دستگاه در سال ۱۹۷۷، هم در رالی و هم در نسخه خیابانی، خودرویی بینقص برای رانندگان بود.
فورد سییرا RS500 کاسورث
فورد سییرا که بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ تولید شد، جانشین مدلهای کورتینا و تاونوس بود و در اروپا بسیار محبوب شد. در میان نسخههای پرقدرت سییرا، مدل RS500 کاسورث که در سال ۱۹۸۷ تنها در ۵۰۰ دستگاه برای بازار بریتانیا تولید شد، برجسته است. این مدل، نسخه ارتقاءیافته RS کاسورث بود که برای مسابقات گروه A طراحی شد. سییرا RS500 با موتور ۲ لیتری کاسورث مجهز به توربوشارژر بزرگتر گرت T04، اینترکولر هوا به هوا، پمپ سوخت پرفورمنس و سیستم خنککننده بهبودیافته، ۲۲۴ اسب بخار قدرت داشت و در زمان معرفی، یکی از قویترین هاچبکهای دنیا بود. این خودرو همچنان یکی از محبوبترین و ارزشمندترین مدلهای کلاسیک فورد اروپا است.
فورد RS200
فورد در اوایل دهه ۱۹۸۰ قصد داشت با اسکورت Mk III RS 1700T در مسابقات رالی بدرخشد اما مشکلات توسعه باعث لغو پروژه شد. تیم موتوراسپرت فورد از صفر شروع کرد و خودروی RS200 را خلق کرد. این خودرو که برای رالی طراحی شده بود، برای دریافت مجوز حضور مسابقات در ۲۰۰ دستگاه برای عموم عرضه شد و به یکی از چشمگیرترین خودروهای پرقدرت فورد اروپا تبدیل شد. RS200 با شاسی آلومینیومی لانهزنبوری، سابفریمهای فولادی، سیستم تعلیق دو جناغی با فنرهای دوگانه و بدنه سبک طراحیشده توسط گیا، از موتور ۲۵۰ اسب بخاری کاسورث استفاده میکرد که در وسط نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میکرد. اگرچه نسخه رالی RS200 تنها در دو مسابقهٔ WRC شرکت کرد و پس از حادثهای، کلاس گروه B لغو شد نسخه خیابانی همچنان یکی از برجستهترین خودروهای فورد است.
فورد اسکورت RS کاسورث
پس از توقف تولید سییرا RS کاسورث در سال ۱۹۹۲، فورد اروپا با اسکورت RS کاسورث بر اساس نسل پنجم اسکورت، هواداران را شگفتزده کرد. این خودرو برای مسابقات گروه A رالی WRC طراحی شد و با شاسی و بدنه اصلاحشده، ازجمله اسپویلر معروف «دم نهنگ» که در سییرا RS500 نیز دیده شده بود، عرضه شد. اسکورت RS کاسورث از موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر کاسورث با ۲۲۴ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. اگرچه نسخه رالی به موفقیت چشمگیری نرسید اما نسخه خیابانی با تولید ۷,۱۴۵ دستگاه در چهار سال، به یکی از محبوبترین هاچبکهای اروپا تبدیل شد و هنوز هم یکی از بزرگترین دستاوردهای فورد اروپا به شمار میرود.
Taha Ayoobi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی گوگولین
amir3715
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴فورد های اروپا حرف نداشتن خیلی جذاب بودن.
به این لیست باید کاپری و اسکورت مکزیکو هم اضافه میشد
R@min
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴کاری که کاسورث با موتورهای فورد می کرد در اون دوران ماورایی بود.
سری YB که تو سیرا استفاده شد بر پایه موتور T88 فورد بود و دستاوردی به بزرگی سری DF بود.
yektachafi
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴گرند تور یه قسمت رو فورد های موفق در اروپا و انگلستان اختصاص داده بود و خیلی زیبا تاریخچه این ماشینارو توضیح دادن و برسی کردن
اسم اپیزودش هم اینه پیشنهاد میکنم حتما تماشا کنید(:
«Funeral for a Ford»
مازیار
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴RS cosworth از همون ابتدا جزء خودروهای محبوبم بود هنوزم هست
آرش
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴عاشق مدلهای فورد اروپا بودم
SepehrV10
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴عاشق RS200 هستم
تو فورزا هورایزن ۵ باهاش مسابقه رالی میدم
در کنار آئودی کواترو، اوپل مانتا، لنسر اوولوشن و همینطور فورد اسکورت RS از بهترینا تو این کلاسه
SepehrV10
۹ اردیبهشت ۱۴۰۴کاسورث کارش درسته