هیوندای آیونیک ۵ N ابتدا در درگ رفت و برگشتی به مصاف بامو M4 میرود و سپس در رقابتهای درگ و پیست در برابر موستانگ دارک هورس قرار میگیرد.
هیوندای آیونیک ۵ N تاکنون در مسابقات درگ به مصاف خودروهای مختلفی مثل سوپراسپرتها رفته و از بسیاری از این رقابتها برنده بیرون آمده است. چالش این دفعهٔ کراساوور اسپرت کرهایها اما یک درگ معمولی نیست بلکه مسابقهٔ U-Drag یا درگ رفت و برگشتی است. رقیب آیونیک ۵ N هم خودرویی بسیار توانمند یعنی بامو M4 است. خودرویی که ۱۰ سال پیش هیوندای رؤیای رقابت با آن را هم نمیتوانست داشته باشد.
M4 که با نسخهٔ کامپتیشن محرک عقب خود به این رقابت آمده است، از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و با وزن ۱۷۱۷ کیلوگرم، بسیار از رقیب کرهای سبکتر است. در سمت دیگر اما دو موتور الکتریکی آیونیک حداکثر ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند اما باید وزنی ۲۲۰۹ کیلوگرمی را به دوش بکشند. این خودرو اما از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک و البته گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره میبرد و حدود ۱۶ هزار دلار از رقیب آلمانی ارزانتر است.
در مسابقهٔ U-Drag، خودروها مثل درگ معمولی، ۴۰۰ متر را طی میکنند اما در انتهای مسیر ترمز میکنند، دور میزنند و به خط شروع بازمیگردند. این رقابت کوتاه، شتاب، چسبندگی و ترمز خودروها را بهخوبی به چالش میکشد. در مسابقهٔ اول، همانطور که انتظار میرفت، هیوندای ابتدا جلو افتاد اما هنگام ترمز گیری و پیچیدن، بامو بسیار بهتر عمل کرد و توانست عقبماندگی خود را جبران کند ولی در مسیر بازگشت، هیوندای خود را به رقیب رساند و درست قبل از رسیدن به خط پایان، به جایگاه اول بازگشت. مسابقهٔ دوم هم به همین ترتیب پیش رفت اما این بار آیونیک در ترمز گیری و دور زدن هم عالی عمل کرد تا در کل مسیر برگشت همچنان پیشتاز بماند.
در ویدئویی دیگر نیز آیونیک ۵ N به مصاف کوپهٔ دیگری این بار از آمریکا یعنی فورد موستانگ دارک هورس رفته است. این خودرو با وزن ۱۸۰۳ کیلوگرمی و پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، تقریباً همسطح بامو است ولی برخلاف کوپهٔ باواریایی، از گیربکس دستی استفاده میکند؛ بنابراین، طبیعی است که دارک هورس در مسابقهٔ درگ ۴۰۰ متر معمولی در برابر کراساوور کرهای حرفی برای گفتن نداشته باشد و با اختلاف زیادی مغلوب شود ولی در این ویدئو علاوه بر مسابقهٔ درگ، رقابت لپ تایم دور پیست هم بین خودروها انجام میشود و اینجا است که موستانگ نشان میدهد یک کراساوور الکتریکی حتی با وجود قدرت بیشتر، هنوز هم در پیست نمیتواند حریف کوپههای چابک بنزینی شود زیرا در این پیست پیچدرپیچ، فورد تایم یک دقیقه و ۲۴.۲ ثانیه را ثبت میکند درحالیکه تایم هیوندای یک دقیقه و ۲۶.۶ ثانیه است.
مقایسه مشخصات فنی
آیونیک ۵ N | بامو M4 کامپتیشن | موستانگ دارک هورس | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | ۳ لیتری I6 توئین توربو | ۵ لیتری V8 |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار | ۵۱۰ اسب بخار | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر | ۵۶۷ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
وزن | ۲۲۰۹ کیلوگرم | ۱۷۱۷ کیلوگرم | ۱۸۰۳ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۶۷,۴۷۵ دلار | ۸۱,۹۳۵ دلار | ۶۴,۸۷۵ دلار |
BlackWing
۱۳ مرداد ۱۴۰۳انتخاب مشخصه 🐎
Taha Ayoobi
۱۳ مرداد ۱۴۰۳🐎🏴
SMS
۱۳ مرداد ۱۴۰۳آینوک هم مثل تسلا تموم میشه می ره پی کارش
MehdiTurbo
۱۳ مرداد ۱۴۰۳همینکه ایونیک با قیمت برابر موستانگ هوروس فروخته خیلیییییه اونم با این امار فروش قبل از این من میگفتم محال این خودرو با قیمت برابر موستانگ هوروس بفروشه حتی ده هزار دلار ارزانترشم همینطور
کره پنجاه سال پیش با ایران خودرو شروع کرد باید ایستاده براش کف زد واقعا
امار فروش جنسیسم نسبت به سابقه ۵ ۶ ساله اش عالی بوده به این میگند پیشرفت طی زمان بسیار کم
چینم کم کم میرسه به این نقطه کره اگه طی ۵۰ سال رسید چین طی ۲۵ سال میرسه
انتخاب من از پروفم مشخصه موستانگ ولی هیچ موستانگی دیگه برام مثل موستانگ پروفم و نسل های قبلش به اونور نشد حیف حیف اون موستانگ و کامرو اون زمان
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳داداش معذرت ولی پورفت خالیه😅
MehdiTurbo
۱۳ مرداد ۱۴۰۳😂😂 به بزرگی خودت ببخش داداش سر کاری بود
فک کردم پیامم با پروفمه موقع نوشتن تو اواتارم گذاشته بودم ولی پریده
موستانگ ۲۰۱۴ مشکی 😎🏎️ بود 😂
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳فدا سرت سلطان😁
AMIR GERMAN
۱۳ مرداد ۱۴۰۳پروفش موستانگ باس 429 هست
حسن
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بزرگوار نپریده بزن ورود به حساب کاربری وارد که شدی میاد حیفه عکس موستنگی که تو دوس داری را نبینیم
MehdiTurbo
۱۳ مرداد ۱۴۰۳فدات داداش حسن عزیز
حتما عزیز 🙏♥️
MehdiTurbo
۱۳ مرداد ۱۴۰۳فیلم برداری و تصاویر کلیپش اهنگی که روش گذاشته عالی بود اکیپشونم باحال بود خیلیا درگ میزارند ولی اکثرا کسل بارند تصویر برداریشان خوب نیست انرژی صحبتشان خوب نیست این خیلی هماهنگ بود
ولی چقدر اون صدای موتور که تغییر میداد مسخره بود 😂😂 ادم یاد پلی استیشن میندازه پشت هیوتدای بعد صدای جی ام سی و هوندا را انتخاب میکنی 😂
صدا نمیزاشتند کلا بهتر بود امیدوارم درونسوزا برگردند ما که دستمون کوتاه بوده تا حالاش ولی رانددگی به صدای درونسوز
Dark Knight
۱۳ مرداد ۱۴۰۳M4 چهارچرخ محرک خیلی راحت آیونیک رو میزنه در مورد موستانگ هم بستگی به مدل داره اگه شلبی gt500 باشه توی رولینگ از همون اول آیونیک رو تو افق محو میکنه و توی حالت ایستاده هم حداکثر هیوندا تا ۳۰۰ متر جلو باشه بعد از شلبی مثل آب خوردن رد میشه ، آیونیک 5n واقعا سریع هست ولی دیگه الکی داره بزرگ میشه اگه واقعا قراره خودشو نشون بده باید با رقبایی مثل مدل ۳ پرفورمنس جدید یا نسل بعدی مدل y باید رقابت کنه نه با بنزینی یا برقی هایی که تکنولوژی چند سال پیش رو دارن
سوشیانت
۱۳ مرداد ۱۴۰۳شلبی gt500 تو شتاب هم میزنه آیونیک رو
amir
۱۳ مرداد ۱۴۰۳آیونیک فقط با خر مش باقر درگ نذاشته
B
۱۳ مرداد ۱۴۰۳😂😂😂
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳مش واتسون قول داده اگه هیوندای بهش پول خوبی بده با جت جنگنده f22 هم درگ میندازه و توش کاری میکنه سلطان ایونیک ببره
eternal
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ایونیک هیچ تکنولوژی نداره فقط کافیه با تسلا روبهرو بشه و کامل نابود بشه
Taha Ayoobi
۱۳ مرداد ۱۴۰۳تاحالا با تسلا درگ نذاشته؟
eternal
۱۳ مرداد ۱۴۰۳تو پدال ندیدم ولی تو یوتیوب یه چند تا دیده بودم هم از مدل s و هم از مدل y باخته کلا ماشین بزرگی نیست الکی بزرگش کردن
Taha Ayoobi
۱۳ مرداد ۱۴۰۳👏👍👌
سوشیانت
۱۳ مرداد ۱۴۰۳یه موستانگ gt500 شلبی اگر بود با ۷۶۰ اسب و شتاب ۳.۳ به هیوندای نشون میداد که هیچی نیست
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳درگ انداختن با شلبی لیاقت میخواد
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ماشین برقی برای افراد تک بعدی هست که فقط و فقط دنبال یک یا نهایتا دو ویژگی ان مثلا شتاب و مصرف سوخت
حالا بیاید ماشین بنزینی رو بررسی کنیم (اینجا موستانگ رو معیار قرار میدیم) طراحی، قدرت واقعی و خالص، تنفس طبیعی، دیفرانسیل عقب، صدای عالی، لذت ناب رانندگی، دنده دستی، کیفیت ساخت،
این همه ویژگی خوب رو ادم ول کنه بره سراغ دوتا ویژگی؟
چند سانت جلوتر افتادن توی یدونه مسابقه اهمیت خاصی نداره انتخاب و معیارها مشخصه
عزت زیاد
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳فرقی نمیکنه ماشین برقی هم ساخت چه کشور و چه کمپانی ای باشه از گنده شون بگیر تسلا تا این کوچیکشون هیوندا
ماشین برقی آشغاله و بدرد نخوره
Taha Ayoobi
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ماشین برقی نسبت به بنزینی مزیت های خیلیی زیادی داره.
از ساده ترین هاش مثل اینکه نه روغن میخواد عوض کنی، نه آب، نه سیستم مستهلکیه، و برو تا بقیه اش.
برقی ها چون هم ظاهرشون جوریه و به واسطه برقی بودن، کابینشون حوصله سر بره مردم بدشون میاد ولی در کل چیز باحالیه.
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳باز هم مزیت چندان بالایی نداره نسبت به بنزینی عوض کردن روغن و فیلتر هم کار سخت و زمانبری نیست
در صورتیکه باید چندین ساعت واسه شارژ یه ماشین برقی(در حالت عادی) صبر کرد، در عوض ماشین برقی لاستیک و لنتش زود به زود مستهلک میشه
Taha Ayoobi
۱۳ مرداد ۱۴۰۳آره اون مشکل لاستیک و لنت داره.
ولی برا شارژش نهایت 40 دیقه طول میکشه،
خونه هم که باشی اگه وال باکس داشته باشی دیگه اوکیه.
برای استفاده های ساده که مثلا طرف ماشین رو به عنوان یه وسیله نقلیه میبینه، برقی خیلی بهتره براش،
درسته که اکثر آلودگی دنیا به خاطر کارخونه ها و ایناس ولی توی شهر ماشینا تاثیر دارن، کسایی که به عنوان وسیله نقلیه ساده از ماشین استفاده میکنن اگه برقی داشته باشن بهتره براشون.
ولی خودمونیم، برقی ها هم صداشون باحاله بعضی هاشون.
مثلا اون سوپر وانت برقی فورد برای پایکس پیکس واقعا صدای وحشتناکی داره.
MehdiTurbo
۱۳ مرداد ۱۴۰۳داداش اون صدای موتور نیست
صدایی که از اسپیکر پلی میشه تو این هیوندایم بود صداشو تغییر میداد اگه نه برقی اصلا صدا نداره صدایی که پخش میشه مصنوعی و از تو اسپیکر
johnmarston
۱۳ مرداد ۱۴۰۳موستانگ نشان میدهد یک کراساوور الکتریکی حتی با وجود قدرت بیشتر، هنوز هم در پیست نمیتواند حریف کوپههای چابک بنزینی شود
و این جاست که باید گفت
ماشاالله موستانگ
بالاخره یکی باید این برقیای پرادعا رو سر جاشون میشوند
علی Shelby
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بی ام و و موستانگ کجا
ایونیک کجا
SepehrG
۱۳ مرداد ۱۴۰۳هیچوقت دلیل تنفر از برقیارو نفهمیدم ، کسایی که همون مدل بنزینی رو از تدیک نمیتونن ببینن از برقی ایراد میگیرن ، اتومبیل از ابتدا برای کمک به بشر ساخته شده نه لذت برد یه قشر خاص ، حالا اون قشر خاص میتونن بنزینی بگیرن برا خودشون، همین تهران الان آلودگیش از بین بره مهم تره یا لذت؟
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بالاتر توضیح دادم ولی برای تولید باتری ماشین برقی مازوت بسیاری سوزانده میشود علاوه بر اون لیتیم داخل باتری هم بسیار برای طبیعت سمیه اما تا حدودی حق با شماست برای قشر مصرف گرا این ماشین ها خوبن
SepehrG
۱۳ مرداد ۱۴۰۳چه میشه کرد ، دنیا همینه
B
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بازهم اما خودرو برقی آلودگی کمتری دارن مگه موتور و باک و کتالیزور و … نیاز به استخراج ندارن ؟
مثلا همین کاتالیزور اگزوز که برای فیلتر کردن دود خودرو هاست از فلزاتی مثل طلا درش استفاده میشه آلیاژ و ها فلزات مختلف که هزینه ساخت و تولید بالایی دارن و آلودگی زیادی به همراه دارن حتی اگه کل برق خودرو های برقی رو با سوخت فسیلی تولید کنن بازم برقی ها آلودگی خیلی کمتری دارن
M.J.P
۱۴ مرداد ۱۴۰۳تهران با این ماشین های ایرانی بی کیفیت آلوده شده نه فورد و بی ام و
JaMsHiD_R1988
۱۴ مرداد ۱۴۰۳درحال حاضر تکنولوژی برق پایین تر از بنزینه
ولی بیست سال بعد ورق بر میگرده . این راهی که باید رفته بشه
علی
۱۳ مرداد ۱۴۰۳مقایسه اتومبیل برقی با بنزینی کاری بیهوده است،مثل مسابقه قهرمان دو با هوندا ۱۲۵
car lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۳مشتاقم ببینم انتخاب پیام اینجا چیه😂😂
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۳ مرداد ۱۴۰۳متعجبم چجوری سطح این برنامه ها اومده پایین.نمیگم اینا این کارها رو نکنم بکنم ولی چرا مجلهای خودرویی پوشش میدن.طرف خودش رو تو موستانگ ناراحت نشون میده تو اون برقی زیقی خوشحال.اینا اصلا نمیدونم با یه ماسل چجوری باید رانندگی حتی دور در جاها و دریفتهاشون احمقانست اون مرتیکه سیاه داره تو دونات زدن دستی رو میکشه و همون جور بالا نگه داشته و نمیدونه کاربردش چیه.
! i M α η δ υ α R
۱۳ مرداد ۱۴۰۳اینا همه جیره خورن …
یوتوبر جماعت از شرف نداشته اش هم ولاگ می گیره تا ویوو بخوره …
هیوندا به اینا پول میده که با این دلقک بازی ها ، این ذباله رو بیارن بالا …
پول و پول و پول …
B
۱۳ مرداد ۱۴۰۳البته تو کل ویدیو میگه از ev خوشش نمیاد و نمیخرتش
Payamx6
۱۳ مرداد ۱۴۰۳M4 competition چهار چرخ محرک رو به همه اینا ترجیح میدم. با کمی تیونینگ کم میشه قدرتش رو بالا برد و قاتل خیلی از برند های دیگه شد. 💪
𝐀𝐥𝐢
۱۳ مرداد ۱۴۰۳بابا اینا هم دیگه شورشو دراوردن
M power
۱۴ مرداد ۱۴۰۳فک کن بیمر و بیخیال شی بری هیوندای بخری
عمرن….