شلبیفورد

چرا شلبی GT350R گران‌ترین فورد موستانگ دنیا است؟

شلبی GT350R گران‌ترین فورد موستانگ دنیاست که در حراجی سال ۲۰۲۰ با قیمت قابل‌توجه ۳.۸۵ میلیون دلار فروخته شد.

زمانی که فورد موستانگ در سال ۱۹۶۴ معرفی شد قیمتی حدود ۲۴۰۰ دلار داشت که معادل ۲۳ هزار دلار امروز است. سفارش آپشن های متعدد باعث افزایش قیمت این خودرو می‌شد اما در هر صورت خریداران می‌توانستند با پول یک تویوتا کرولا ۲۰۲۴ مالک این خودروی عضلانی شوند. یک سال بعد کارول شلبی نسخه مسابقه‌ای موستانگ با نام GT350R را معرفی کرد، خودرویی که ۴,۵۴۷ دلار قیمت داشت. بهای موستانگ در ۶۰ سال گذشته به‌طور مداوم افزایش یافته و حالا قیمت موستانگ دارک هورس جدید با ۵۰۰ اسب بخار قدرت از حدود ۶۱ هزار دلار شروع می‌شود.

علیرغم اینکه همواره از موستانگ به عنوان یک خودروی عضلانی کوچک و ارزان‌قیمت نام برده می‌شود اما چندین نمونه آن در سال‌های گذشته با قیمت‌های قابل‌توجه به فروش رسیده‌اند. البته هیچ‌یک از آن مدل‌ها نمی‌توانند رکورد ۳.۸۵ میلیون دلار ثبت شده توسط GT350R در حراجی سال ۲۰۲۰ را بشکنند. سؤال این است که چرا این خودرو با چنین رقمی به فروش رسیده است؟ برای دانستن پاسخ این سؤال ادامه مقاله را از دست ندهید. به لطف تاریخچه‌ای مسابقه‌ای و دانش فنی بالا، کارول شلبی فورد را متقاعد کرد تا پیشرانه‌های ۸ سیلندر خود را در اختیارش بگذارند تا یک خودروی اسپرت جدید در سال ۱۹۶۲ بسازد. البته خودروی جدیدی بر پایه این پیشرانه ساخته نشد چراکه شلبی فکر می‌کرد خودروی AC ظرفیت‌های زیادی برای قهرمانی دارد و تنها کافی است پیشرانه‌ای مناسب برای آن تولید شود. اینجا بود که اولین خودروی آزمایشی کارول شلبی با نام CSX0001 یا اولین AC کبرا متولد شد.

پروژه کبرا به حدی خوب پیش رفت که فورد برنامه GT40 را هم به شلبی واگذار کرد و او فرصت رقابت با فراری را پیدا نمود. اگر فیلم فورد در برابر فراری را دیده باشید می‌دانید که این ماجرا بسیار خوب پیش رفت. فورد از نتایج تلاش‌های شلبی راضی بود و بنابراین به او اجازه داد جادوی خود را روی موستانگ جدید هم اعمال کند. فرمول مورداستفاده برای شلبی موستانگ GT350 مدل ۱۹۶۵ این‌گونه بود: آغاز کار با پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر کد K و افزایش قدرت از ۲۷۱ به ۳۰۶ اسب بخار به لطف کاربراتور ۴ دهانه هالی و برخی تغییرات دیگر. شلبی همچنین برای افزایش قدرت توقف خودرو نیز ترمزهای دیسکی جدیدی در جلو نصب کرد و برای ترمزهای عقب از نمونه‌های کاسه‌ای فورد گلکسی فول سایز را انتخاب نمود. تنها گیربکس در دسترس برای GT350 هم از نوع ۴ سرعته دستی ساخت بورگ وارنر بود.

شلبی برای طرفداران سرسخت فورد که به GT350 قانع نبودند مدل اسپرت GT350R را تولید کرد که دارای ویژگی‌های خاصی همچون رینگ‌های جدید شیشه‌های عقب پلکسی گلس، میله‌های کشش، سیستم تعلیق جلوی بازنگری شده، باک سوخت ۱۲۹ لیتری، دورشمار و نشانگر روغن جدید، رول کیج ۴ نقطه‌ای و قدرت بیش از ۳۵۰ اسب بخاری بود؛ اما علیرغم نام‌گذاری گیج‌کننده، شاسی 5R001 دومین GT350R تولیدی محسوب می‌شود. کلکسیونرهای خودرویی و به ویژه آن‌هایی که به دنبال خرید محصولات کلاسیک هستند شماره شاسی‌های ابتدایی را بسیار دوست دارند و شلبی موستانگ های دهه ۶۰ میلادی جزو گران‌ترین محصولات در این زمینه به شمار می‌روند و گل سرسبد آن‌ها نیز همین مدل GT350R است.

اما تنها یک نمونه اول از این خودرو می‌تواند وجود داشته باشد و آن‌هم خودرویی است که روی آن تمرکز داریم. از نظر فنی مدل‌های 5R002 و 5R001 پروتوتایپ هایی هستند که به‌طور اختصاصی برای تیم مسابقه خود شلبی تولید شدند. ۳۴ نمونه دیگر از GT350R هم خط تولید را ترک کردند اما این دو نمونه اصلی به دلیل ارتباط مستقیم با خود شلبی و تیمش ارزش بالایی دارند. خودروی موردبحث هزاران کیلومتر تست را پشت سر گذاشته و دو مدل GT350R موردبحث توانسته‌اند قهرمان مسابقات بخش B سال ۱۹۶۵ شوند. چندین مدل سفارشی بعدی هم با ویژگی‌های مدرن‌تر تولید شدند که از جمله شاخصه‌های آن‌ها می‌توان به عدد ۹۸ روی درها اشاره کرد.

یکی از مهندسان فورد در آن زمان گفته بود که هدف از توسعه برنامه GT350 شکست دادن کوروت در مسابقات SCCA است بنابراین باید خودرویی تولید شود که مدیران SCCA آن را به عنوان محصولی اسپرت بپذیرند. این‌گونه بود که موستانگ ارتقا یافته در مسابقات حضور یافت و کوروت را نیز شکست داد. پروتوتایپ GT350R در طول تاریخ موتور اسپرت خود با نام مستعار موستانگ پرنده شناخته شد. این نام نه تنها میزان سریع بودن خودرو را نشان می‌داد بلکه به نوع رانندگی کن مایلز با شلبی GT350R و بالا رفتن هر چهار چرخ خودرو در طول مسابقه هم اشاره می‌کرد. همین تصویری که مشاهده می‌کنید یکی از روش‌های بازاریابی فورد بود و در کنار آن جمله‌ای به این مضمون دیده می‌شد:

همان‌طور که می‌بینید موستانگ های ما واقعاً پرواز می‌کنند!

خودروی موردبحث با رانندگی کن مایلز و جری تیتوس به موفقیت‌های زیادی در موتور اسپرت دست یافت. اولین مسابقه GT350R در پیست گرین ولی تگزاس انجام شد و مقام دوم را کسب کرد. چاک کانتول که در فرایند توسعه خودرو شرکت داشت در مسابقات منطقه‌ای تولید B توانست مقام‌های دوم و اول را کسب کند. اد لسلی هم با مدل 5R002 در پیست سان‌فرانسیسکو مقام دوم را به دست آورد. خودروی اول این مسابقه نیز GT350R 5R001 با رانندگی جری تیتوس بود. در مجموع شلبی GT350R توانست پیروزی‌های زیادی را در کلاس‌های گوناگون SCCA ثبت کند.

اما GT350R پس از موفقیت‌های مسابقه‌ای خود داستان پر فراز و نشیبی داشته است. شلبی خودرو را به مهندسی از بخش فورد پرفورمنس فروخت و او نیز پیشرانه اصلی را با نمونه برگرفته از فورد GT40 تعویض کرد. 5R002 سپس در مسابقات مکزیک شرکت کرد و بعداً با رنگ خاکستری مضحک خود فراموش شد. خوشبختانه مارک گیلت در سال ۱۹۸۹ این خودرو را کشف کرد و پس از چندین بار دست به دست شدن راهی موزه شلبی در کلرادو شد. قهرمان بعدی داستان جان آتزاباخ است که 5R002 را خریداری کرد و به وضعیت اصلی خود در دهه ۶۰ میلادی بازگرداند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که شلبی GT350R 5R002 در حراجی با قیمت بالای فروخته شود اما هیچ‌کسی انتظار چنین قیمتی را نداشت. چندین ماه پس از فروش خبرساز موستانگ سبز رنگ فیلم بولیت با هنرنمایی استیو مک کوئین که با قیمت ۳.۷۴ میلیون دلار حراج شد، این محصول شلبی نیز در حراجی سال ۲۰۲۰ با قیمت ۳.۸۵ میلیون دلار به فروش رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    چون اون هیچوقت قدیمی نمیشه ولی مدل ۲۰۲۴ وقتی مدل ۲۰۳۰ بیاد همه ازش زده میشن و قدیمی میشه

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. NAVID@@98

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (773 ديدگاه)

      بنازم این عشق همیشگی فورد موستانگ عزیز را از هر نظر در هر چیز شماره یک هستن در کل عالم هستی خودرویی پیدا بشه به خوبی جذابیت و محبوبیت و برتری و راستی فقط عشقی مثل این فورد موستانگ عشق یا سلاطین اروپا و آمریکا هستن !!!♥1⃣🔝🆙🅰💯👑🏆🥇💪😍
      مردان خدایی ، بهترین لقبی هست که میشه به این هیولاهای همه‌فن حریف داد و ستایششون کرد. چون خدایی خوب و اهل بهشت هستن وقتی این قدر خوب و بالا هستن کلا اروپا و آمریکا🇪🇺🇩🇪🇷🇺🇨🇦🇺🇸 قطعا مردان واقعی خدایی خوب اهل بالای بهشت هستن این راست گویان برتر جهان کلا مرسدس بنز و پورشه و بی ام و و فراری و ولوو و فولکس واگن و فورد و.. عشق هستن
      درود بر سلطان های هر دو عالم جهان هستی اروپا و آمریکای اعظم که همه از روی عشق میپرستنشون الحق که در هر چیز
      بهترین و شماره یک هستن این عشق همیشگی
      فورد موستانگ هم تجربه کردم میگم
      عشقِ عشق♥1⃣🔝🆙🅰💯👑🏆🥇💪😍 اوفففففف 🤪

      موافقم 14
      مخالفم 5
  2. R@min

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2059 ديدگاه)

    اصولا ماشین های قهرمان همیشه نگاه ویژه ای بهشون میشه.

    این نسل هم اگر بتونه قهرمانی WEC و IMSA بدست بیاره که خیلی خیلی بعیده ارزش زیادی پیدا می کنه.

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. parhamiof

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (753 ديدگاه)

      خیلی هم بعید نیست فورد رو این نسل موستانگ داره خیلی سرمایه گذاری میکنه.

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2059 ديدگاه)

        نه اتفاقا سرمایه گذاری زیادی نکردن مشخصا حرفا دروغ بوده، تقریبا همون ماستنگ استوک توشو خالی کردن با تعلیق مسابقه ای، گیربکس سکوئنشال و چند تا تغییر کوچیک تو موتور فرستادن لای فراری و پورشه و کوروت.

        موافقم 3
        مخالفم 7
    2. corvette

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (370 ديدگاه)

      رامین جان حقیقتا تعجب کردم از مولتی ماتیک بابت ماستنگ gt3
      هرچند کوروتم یک سری ایرادات الکترونیکی داره
      ولی به نظرم مولتی ماتیک کم کاری کرده در توسعه ماستنگ gt3

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2059 ديدگاه)

        اصلا توسعه ای داده ای نشده که تعجب کنیم. شاسی ماشین فولادیه استوک مدل جاده ای هست گیربکس و موتور هماهنگ نیستن تو کل مسابقه تعویض دنده ها ناهماهنگ بود، ماشین سر تا پا ر..دمانه. فورد جی تی با شاسی فیبرکربنی بود که یه ماشین رقابتی شد و چندین سال تست و توسعه داشت و عملکرد خوبی هم داشت نه این فضاحت یه جوری هم با افتخار تو یوتیوب مستند ساختن انگار 60 تا جام باهاش گرفتن. تنها نکته مثبتش همون موتور کایوت هست که با بیشتر از 70% درصد اشتراک با نمونه جاده ای 24 ساعت دووم آورد که تو تاریخ مسابقات مدرن WEC و IMSA بی سابقه بود شایدم کل هدفشون هم تبلیغ همین دوام موتور باشه.

        کوروت امسالم از زیر چتر حمایت تیم ریسینگ جی ام خارج شده و دیگه احتمالا شانسی نداره هر چند به اهدافشون رسیدن و تمام مسابقات بردن. رقابت بین فراری و پورشه هست.

        موافقم 6
        مخالفم 5
  3. On Fire

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه زمان امریکا تو پرفرومنس آقایی میکرد اما الان دیگه بازیو به اروپا واگذار کرده .
    پرفورمنس امریکا کجا ، آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا کجا .

    موافقم 15
    مخالفم 16
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4384 ديدگاه)

      اون زمان اوج شکوفایی آمریکا بود
      اون زمان که آمریکا اینارو می‌ساخت آلمان و ژاپن و بقیه کشور ها اصلا توان رقابت نداشتن.
      آمریکا دیگه ول کرده به نظرم ماشین رو، یعنی اشباع شده تو این زمینه.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  4. ارسلان

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    یکی بود اینجا در مورد خودباوری و تیم ملی و….میگفت و به غیر عرازشی توهین میکرد!!
    میخواستم بدونم حال تون چطوره ؟! 🤣🤣🤣
    که از ژاپن ام میتونی بزنی جلو آره ؟! 😂 از قطر که زدی عقب 😉

    موافقم 34
    مخالفم 11
  5. Taha Ayoobi

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4384 ديدگاه)

    عجب قیمتی ماشالا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. BMW

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    چه باحاله لعنتی🥲

  7. مجید

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (267 ديدگاه)

    کمتر تیونری دیدم که بتونه از خود سازنده مهم‌‍تر و فراموش‌نشدنی‌تر باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا