از دههٔ ۷۰، رانندگان موستانگ و چلنجر در پیستهای درگ حضور پیدا میکنند تا خودروهای خود را در برابر هم قرار دهند و این سنت تا به امروز ادامه دارد. در جدیدترین رویارویی این دو خودرو، قویترین نسخههای آنها یعنی شلبی GT500 و هلکت به مصاف هم رفتهاند. چلنجری که در این رقابت حضور دارد، از نوع معمولی است که پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آن ۷۱۷ اسب بخار قدرت تولید. هرچند این خودرو نسخههای قویتری شامل هلکت ردآی با ۷۹۷ اسب بخار قدرت و سوپر استوک با ۸۰۷ اسب بخار قدرت را هم دارد اما آنها خیلی سریعتر از چلنجر استاندارد نیستند زیرا قدرت این نسخهها فراتر از ظرفیت لاستیکها است.
از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ شلبی یا یک لیتر حجم کمتر، قدرت بیشتری برابر با ۷۶۰ اسب بخار تولید میکند. موستانگ اما علاوه بر برخورداری از قدرت بیشتر، حدود صد کیلوگرم هم سبکتر است؛ بنابراین تعجبی ندارد که این شلبی وحشی بهراحتی بتواند هلکت را مغلوب کند اما اختلاف دو خودرو آنقدرها که انتظار میرفت زیاد نیست. همچنین در مسابقهٔ اول به دلیل لانچ بسیار بد موستانگ، چلنجر پیروز شد. بااینحال، در مسابقهٔ بعدی رانندهٔ موستانگ تغییر کرد و توانست رقیب را مغلوب کند. در مسابقهٔ رولینگ هم پیروزی به شلبی رسید ولی چلنجر علیرغم شکست، هرگز فاصلهٔ زیادی از موستانگ نداشته و نشان داد که هنوز هم در برابر رقیب جدیدتر خود حرفهایی برای گفتن دارد.
بااینحال، سن بالای چلنجر کاملاً خود را نشان میدهد زیرا این ماشین در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و هرچند طی این سالها مورد بهروزرسانی قرار گرفته و به تجهیزات ایمنی جدید و تکنولوژیهای مدرنتری مجهز شده اما چلنجری که هماکنون به فروش میرسد اساساً همان خودروی ۱۴ سال پیش است. این در حالی است که نسل کنونی موستانگ در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و نسل هفتم آن سال آینده به بازار خواهد آمد.
مشخصات فنی
موستانگ شلبی GT500 | چلنجر هلکت | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۶۰ اسب بخار | ۷۱۷ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۸۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۸۹۷ کیلوگرم | ۲۰۰۵ کیلوگرم |
قیمت | ۸۰,۵۵۰ دلار | ۶۶,۸۲۵ دلار |
TML BN
۲ خرداد ۱۴۰۱جای کامارو خالی😂😐
معلوم بود شلبی میبره
بهنام
۲ خرداد ۱۴۰۱واقعا شورولت در حق کامارو ظلم کرده
R@m!n
۲ خرداد ۱۴۰۱شاید از بیرون گود بگیم ظلمه اما بخواییم ریز شیم کامارو برای رقابت باید دوباره از صفر ساخته میشد.
حد نهایی کامارو هم با LT4 و پلتفرم آلفا تو ZL1 1LE دیدیم که خیلی هم درخشان بود. اگر جی ام میخواست رو کامارو خرج کنه باید قید کوروت موتور عقب رو می زد. این موضوع اونم در حضور ماستنگی که سه تایپ مختلف موتور با پرفورمنس بالاتر و هندلینگ و کیفیت بسیار بهتر و از اون طرف چلنجری که سال به سال نرم تر و پر امکانات تر می شه نیازمند میلیون ها دلار هزینه هست. اومدن تصمیم گرفتن این خرجو رو کوروت بزارن و موفق هم بودن.
ولی خب درسته کامارو حقش بیشتر از این حرفاس.
Taha Malek
۲ خرداد ۱۴۰۱مگه قویترین نسخه تولیدی چلنجر سوپر استاک نیست
viper2
۲ خرداد ۱۴۰۱اقا من هیچی نمیگم . چلنجر وزنش زیاد قدرت موتورش کمتره ایرودینامیکش ضعیف تره . ارزون تر هم هست . من کاری ندارم کدومش بهتره چون موستانگ بهتره ولی انصافا اگر یه ماسل کار واقعی الان درحال تولید باشه اون چلنچره و بسسس . هر چقدرم ماستانگ میخواد خوب باشه . واقعا شرکت دوج قابل تحسینه . به خاطر اینکه هیچ وقت تسلیم نشد . بازار یه ماشین میخواست که کیفیت خوب و هندلینگ خوب و شتاب خوب داشته باشه که دقیقا با فلسفه ماسل کار در تناقض هست اما شورلت و فورد اومدن اصالت ماستانگ و کامارو رو از بین بردن و این دوتا رو تبدیل به یه رقیب برای اروپایی ها کردن ولی چلنجر نه . چلنجر کاملللاااا ماشین امریکایی . و کارکتر امریکایی تری نسبت به کامارو و موستانگ داره . یه ماسل کار واقعی نیاز نیست هندلینگ عالی داشته باشه و تازه اینقدر گرون باشه . به نظر من الان ماسل کار واقعی دوج چلنجر اسکات پک ۳۹۲ هست . چون که ماسل کار واقعی باید یه موتور تنفس طبیعی داشته باشه . ظاهرش به شدت قلدر باشه که فقط و فقط چلنجر هست که اینقدر ظاهرش قلدره .
واقعا دوج قابل تحسینه که ماشینی با ظاهر ۲۰۰۷ رو هنوززز داره تولید میکنه و هنوزززم خیلی خیلی محبوب هست . من اگر توی امریکا بودم الان ۲۰۰ ۳۰۰ تا چلنجر هلکت و دیمن میخریدم و میذاشتم توی انبار تا ۴۰ ۵۰ سال دیگه بعدش به قیمت بالا میفروختم
GMA
۲ خرداد ۱۴۰۱«اقا من هیچی نمیگم» جسارتا این الان هیچی نگفتن تون بود؟!شما یه کتاب نوشتید همین حالا😅اگه میخواستید چیزی بگید رمان میشد… 😂
R
۲ خرداد ۱۴۰۱این طرز تفکر یه ایرانیه !!
بعد میگن چرا عقب موندیم
میگیرم نگه میدارم چند سال بعد میفروشم!!
اونجا از هر چی هست در لحظه استفاده میکنن یکم گذشت میندازن دور جدیدشو میگیرن این تفاوت اونا با ما جهان سومی هاست
viper2
۲ خرداد ۱۴۰۱بله درسته ولی خب کلا من ماشینای زیر خاکی دوست دارم
حافظ
۱۰ خرداد ۱۴۰۱واقعاً لب کلام را بیان کردی من که لذت بردم و میبوسمت وایپر ۲ تازه کرایسلر هم بیکار وا نمیسته قراره از اواخر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ مدل های ۱۰۰ درصد جدید چلنجر چارجر و وایپر را به بازار معرفی کنه طوری که دیزاین داخلی و خارجی و پیشرانه وگیربکس و حتی کوچکترین چیزهایی که مربوط به این ۳ خودرو میشه کاملاً کاملاً کاملاً عوض شند تازه اون طور که توی بعضی از مجلات معتبر آمریکایی نوشته شده از زبان سرطراح کرایسلر ومدیر فروش کانادا کرایسلر مثلاً ۱ نمونه ی خیلی مهم که خوندم این بود که قراره موتور ۱۰ سیلندر ۸۴۰۰ سی سی ۴۰ سوپاپ ۱۰۰ درصد از نوع ساخته شود و نقطه ی مهم اینه که همین موتور را قراره با ۳۰ درصد قدرت بیشتر و بیش از ۳۵ درصد مصرف کمتر در ۲ نوع سوپر شارژ و تنفس طبیعی بر روی وایپر های کاملاً جدید ۲۰۲۴ قرار بدن خودت بهتر میدونی که از الآن معلوم چی از کار در میاد واینم که بعضی ها به دیزاین داخلی انواع خودروهای عضلانی کرایسلر گیر میدن برادرای من برای طراحان مثلاً چلنجر موتور گیربکس خنک کننده های قوی و ظاهر وحشتناک خشن وعضلانی وتایر هایی که بتونه این قدرت فوق العاده بالا را کاملاً در عمل به اثبات برسونه است مهمه وگرنه اگر طراحان مثلاً وایپر میخواستند دیزاین داخلی رو راحت میتونستند از بی ام دبلیو سری ۸ و گرون ترین مک لارن و امثالهم شکیل تر در بیارن ولی اونوقت دیگه تو جهان با این قیمت ها نمیشد داج وایپر ۸۴۰۰ سی سی خرید اینو مد نظر قرار داشته باشین الآن با پول یه وایپر ۲۰۲۰ صفر کیلومتر میشه ۵ تا بی ام دبلیو سری ۸ که عضلانی ترین ماشین بی ام دبلیو هست را میشه خرید به این مساعل هم فکر کنید همه ی خودروسازهای معیارهاشون اون چیزهایی که در بالا ذکر کردم خودروهای اروپایی واسه سلبریتی های قرتی ساخته شده ولی یه راننده ی واقعی با یک سوپر اسپورت دیفرانسیل عقب عضلانی آمریکایی خیلی راحت یک چهار چرخ متحرک سوپر اسپورت اروپایی رو خفه میکنه چون چهار چرخ متحرک ببشتر واسه شروع درگ مهم چون تیکاف نمیکشه و این باعث میشه تو ۱۰ ثانیه ی اول جلو بیوفته ولی توی یه پیست بزرگ که باید حداقل ۳ دور کامل بزنی راننده ی واقعی اونجاست که با دریفت های عالی چهار چرخ متحرک دور پیچ های بسیار بزرگ پشت سر میگذارد ودر ضمن عرض کردم قیمت یک پنجم را هم در نظر بگیریم منم قبول دارم گرون ترین سوپر اسپورت آلمانی از گرون ترین سوپر اسپورت امریکایی سر تره ولی به عقلمون رجوع کنیم مثلاً اگه گرون ترین سوپر اسپورت آلمانی ۵۰۰ هزار دلار باشه گرون ترین سوپر اسپورت امریکایی باید ۴۳۰ هزار دلار باشه ولی خودروسازان آمریکایی به کمترین سود قانعند و بهترین سوپر اسپورت شون رو یک چهارم قیمت بهترین سوپر اسپورت آلمانی و ایتالیایی به فروش میرسونند چون میگن با فروش بیشتر و سود کمتر از دوباره میتونیم بازار رو مثل دهه ی ۷۰و۸۰ میلادی به طور ۱۰۰ درصدی به دست بگیریم و در ضمن تازه نسل جدید ماسل کارهای ۳ غول بزرگ خودروسازی آمریکا که از ۲ سال دیگه تو بازار به وفور با قیمت یک چهارم سوپر اسپورت های اروپایی به دست مشتریان میرسه تو این اوضاع بد اقتصادی اروپا شک نکنید مشتریان اروپایی هم به خاطر یک کم چرم بهتر ویه کم دیزاین داخلی شیک تر نمیرن دنبال خودروهای اروپایی و در عوض مدل های کاملاً به روز شده و با کیفیت آمریکایی رو میخرند الآن یه سر به کیش خودمون بزنین ببینین میلیاردر های ایرانی که براشون ۳ میلیارد و ۱۰ میلیارد که فرق نمیکنه با این اوصاف بازم سوپر اسپورت های آمریکایی میخرند یعنی همه ی ایرانی ها اشتباه میکنند یا دور از جون نمیفهمند پس یه قسمت داخل ماشین پلاستیکی هم بود عیبی نداره اصل قدرت و سرعت وکیفیت و طول عمر خودرو قطعاتشه که مهم نه چهار تا زلم زیمبو و۳ تا آپشن اضافی بیشتر بذارن و ۵ برابر خودروی آمریکایی بفروشن الآن اونایی تو مناطق آزاد خودروی آمریکایی میخرند میگن ۲۰ سال اول فقط روغن موتور واسکازین یه کلام وسایل مصرفی که برای خودروهای خشک هم از هفته ی اول لازم بعد بیا ۶ برابر دقیقاً ۶ برابر جی ام سی یوکان یا داج دورانگو اس آر تی ۲۰۲۳ یا شورولت تاهو ۲۰۲۲ پول بده بی ام دبلیو دبلیو ایکس ۷ یا از اون خیلی خیلی خیلی گرون تر رولز رویس کالینان بخر تو رو به اعتقادت این اگه حماقت نیست پس حماقت چیه البته تو مناطق آزاد انشاالله یه روز مسعولین همت کنن بشه تو کل ایران مردم هر ماشینی دلشون میخاد با تعرفه ی در حد مثلاً دبی عمان قطر که دوست ماست باور کنید اینطوری خودروسازان داخلی هم دست از مفت خوری میکشند و خودروی با کیفیت تولید میکنند شک نکنید تنها راه همین ایرانیها خودشون با سخت ترین شرایط وقف میدن تنها راه نجات خودروسازی ملی آزاد سازی واردات بابا بیش از ۴۰ سال داریم با این فرمون میریم چیزی جز لعنت مردم عایدمون نشد ۱۰ سال هم واردات را آزاد کنیم تعرفه را هم بکنیم ۵ درصد ببینیم اگه شرایط خیلی بهتر نشد تمام
امیرمحمد
۲۷ خرداد ۱۴۰۱حق
viper2
۲ خرداد ۱۴۰۱بعد یه چیز دیگه . مثلا الان چلنجر داره با پلتفرم قدیمی با این ماشین های روز مثل موستانگ رقابت میکنه حالا فرض کنید اگر چلنجر پلتفرم جدید داشت چی میشد
Alan.r
۲ خرداد ۱۴۰۱موستانگ بهتره ولی با توجه به قیمت ارزش خرید چلنجر بیشتره
Amard
۲ خرداد ۱۴۰۱یه تعصب بی منطق چی اخه یه ماشین تولید بش با حجم موتور مصرف سوخت بالا با پلتفرم قدیمی بعد اسمش بش اصالت وقتی میشه با تدابیری همین شتاب داشت با آلایندگی کمتر و حجم متور پایین تر وجود همچین خودروهای بی معنی این قضیه رو المانیا ثابت کردن به عینه وزن بدنه ماشین بیاد پایین اصولی موتورشم حجمش بیاد پایین عوضش توربو gdi vvt هیبرید بهش اضافه بشه همچون شتاب با مصرف کمتر تجربه میشه کرد
M.Kkarimi
۲ خرداد ۱۴۰۱خدایا خودت ما رو از شر این درگای مضحک خلاص کن !
TML BN
۲ خرداد ۱۴۰۱خدایی این مضحک نبود درگ اوروس و آئودی تیون شده اون مضحکه
Aboalfazl demon
۲ خرداد ۱۴۰۱عجب درگی بود
عشقای من
هم ماستنگ هم چلنجر
AMIN (M.A.S)
۲ خرداد ۱۴۰۱“هرچند این خودرو نسخههای قویتری شامل هلکت ردآی با ۷۹۷ اسب بخار قدرت و سوپر استوک با ۸۰۷ اسب بخار قدرت را هم دارد اما آنها خیلی سریعتر از چلنجر استاندارد نیستند”
درسته ردای و سوپراستوک اونقدر ها که باید از هلکت معمولی روی کاغذ سریعتر نیستن
اما اونقدری سریعتر هستن که روی ماستنگ شلبی رو توی خط مسقیم کم کنن
حتی تراتل هوس که کلا فازش معلوم نیست هم توی ویدیویی که گرفته بود( جیسون کامیسا پشت فرمون ردای نشست و ثابت کرد راننده بدتر از اون توماس هم واسه لانچ با هلکت وجود داره) تو رول ریس ردای با اختلاف قابل توجهی همین شلبی و ZL1 رو شکست داد و اینجام هلکت توی دور از شلبی عقب میوفته
بهترین تایم ثبت شده با سوپر استوک حدود 9.9 هست با تایر میکی تامپسون استریت R (فک کنم 9.8 با ردای مشابه !!)
و اینجوری که دیدم بسته به مهارت راننده میکی تامپسون حدود 0.3 ثانیه تایم بهتری نسبت به نیتو و حدود 0.6 ثانیه تایم بهتری نسبت به میشلن میده (بعضا بالای یک ثانیه برای راننده های نابلد!!!)
با این تفاسیر میشه بهترین تایم سوپر استوک با تایر نیتو رو حدود 10.3 حدس زد (مابین 10.4 تا 10.5 واسه ردای وایدبادی) و این عدد تو ماستنگ اونطور که دیدم مابین 10.6 تا 10.8 هست
یه نکته هم بگم بین میشلن 4 فصل و پیرلی تابستونی برای لانچ هلکت پیرلی با چسبندگی بیشتر گزینه مناسب تری واسه سفارش از کمپانیه و 600 دلار بیشتر احتمالا میارزه
تنها چیزی که برنتابیدم اینه که چرا قیمت هلکت از 60 هزارتا به 68 هزارتا رسیده
هرچند هنوزم ارزش خریدش فوق العاده بالاس
نکته آخر اینکه هلکتا واسه باختن ساخته نشدن
یوتیوب پر درگ هاییه که داج ها رقبای متعدد و بعضا خیلی خیلی گرونتر رو جا میذارن
برعکس اینجا که اخرین درگی که توش برنده شدن یه داج رو دیدیم مال اسفند ماه 1400 و درگ دیمن با وانتای تیون شده و قبل اون هم دی 1400 و رول ریس مرسدس E63S AMG با هلکت ردای بود!!
بی خیال اسم
۲ خرداد ۱۴۰۱ببخشید آقا امین بنده می تونم با شما در واتساپ در ارتباط باشم؟
SRT
۲ خرداد ۱۴۰۱کاملا منطقی و عادلانه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲ خرداد ۱۴۰۱تعجب میکنم چرا انقدر سطحی برگزار میکنن.اگر پیست درگ نمیرید حداقل ااستیکها رو گرم کنید و کمی هم بادشون رو کم.ولی داج یه کاری رو باید انجام بده یا رو چلنجر یا چارجر.میتونه از سیستم 4چرخ متحرک دورانگو هلکت استفاده کنه و تعداد محدودی مثال چلنجر هلکت دو دفرانسیل بده بیرون اونوقت راحت تایمهای زیر 10 میزنن.البته مدل دو دف داره ولی 6 سیلندر هستن
امیر
۲ خرداد ۱۴۰۱سیستم دو دیف افزایش وزن و مصرف سوخت و قیمت رو به همراه داره و عملا توجیح نداره، چون همینحوریشم کلی طرفدار و خریدار داره و کسی ک سراغ این موتورها(هلکت و…) میره، دنبال دو دیف بودن و کشش بالا نیست
اون کسی ک چلنجر ۶سیلندر دو دیف میخره، از ما نیست!!
Clean energy (صیانت!)
۲ خرداد ۱۴۰۱موستانگ
لامصب
قدرت عالی
زیبا
با ابهت
با کیفیت
داخل زیبا
خوش قیمت
دیگ چی میخوای
Jdm باز
۲ خرداد ۱۴۰۱دوستان کسی اطلاعاتی از نسل هفتم موستانگ داره؟؟؟ هنوز v8 خواهد داشت؟؟
Cowboy
۲ خرداد ۱۴۰۱بله و احتمالا نسخه چهار چرخ متحرک و هیبریدی هم داره
mm-yarlou
۲ خرداد ۱۴۰۱سرور وسالار خودروهای عضلانی gt500 در برابر چلنجر دوست داشتنی و کهنه کار که جفتشون نماد خودرو های اسپرت آمریکایی هستن
GT500
۱۱ شهریور ۱۴۰۱شما برید تو یوتیوب هم چندتا درگ ببینید متوجه میشوید که GT500 روی اکثر ماشین هارو تو رول ریس کم میکنه
با وجود اینکه استوک هست و رقبا تا خرخره تقویت
با قدرت ماستنگ شلبی جی تی 500
تنها مشکلش هم لانچ بود که تو نسخه های جدید برطرف میشه
الا برکت الله