همیشه عادت داریم در رقابتها و مقایسههایی که یکطرف آن فورد موستانگ است در طرف دیگر، شورلت کامارو، دوج چلنجر و یا نهایتاً شورلت کوروت را ببینیم. چراکه این ماسل کارهای آمریکایی سالیان سال است که رقابت سختی با یکدیگر داشته و بارها و بارها باهم مقایسه شدهاند؛ اما این بار رقیبی غیرمعمول در برابر موستانگ افسانهای قرارگرفته و آن را به مبارزه دعوت کرده است. این خودرو یک وانت است! بله درست خواندید یک وانت اما نه یک وانت معمولی.
حریف امروز موستانگ، اسپرت ترین وانت دنیا یعنی هولدن کومودور وانت (Ute) است. آنهم از نوع SSV Redline که قویترین و مجهزترین مدل آن محسوب میشود؛ اما این مقایسه چندان هم بیربط نیست چراکه در سینهٔ هولدن کومودور وانت قلب ۶.۲ لیتری V8 متعلق به رقیب همیشگی موستانگ یعنی کامارو میتپد. بدین ترتیب امروز کومودور وانت SSV Redline تادندانمسلح و با نیروگاه LS3 کامارو به مصاف موستانگ آمده تا اثبات کند یک وانت هم میتواند در برابر موستانگ پرافتخار حرفی برای گفتن داشته باشد.
معرفی خودروها
در این جدال قدرتمندترین نسخه از هر خودرو را رودرروی یکدیگر قرار دادهایم. در یکسو هولدن کومودور وانت قرار دارد. این خودرو جدیدترین سری کومودور است که با کد VFII شناخته میشود و یک سال پیش معرفی شد. همانطور که اشاره شد کومودور ما از نوع SSV Redline که بالاترین تیپ آن محسوب میشود بوده و با پیشرانهٔ قدرتمند LS3 جنرال موتورز پا به میدان رقابت گذاشته است. کومودور وانت SSV Redline با قیمت ۵۰.۹۹۰ دلار استرالیا (۳۹.۳۰۰ دلار آمریکا) نهتنها ۳۵۰۰ دلار استرالیا ارزانتر از نسخهٔ سدان خود است بلکه با ۱۷۵۵ کیلوگرم وزن سبکتر از سدان ۱۷۹۳ کیلوگرمی هم هست. هولدن کومودور وانت SSV Redline را میتوان نمایشی از بهترین مهندسی محلی استرالیاییها بر روی چنین خودروی بزرگی دانست.
در سوی دیگر فورد موستانگ GT قرار دارد که قویترین نسخهٔ استاندارد موستانگ محسوب میشود (غیر از مدلهای شلبی). فورد موستانگ شهرتی جهانی داشته و تقریباً عشق ماشینی وجود ندارد که آن را نشناسد. خودروی امروز ما از نسل ششم موستانگ است که دو سال پیش به بازار آمد. موستانگ شرکتکننده در رقابت امروز قیمتی معادل ۵۷.۴۹۰ دلار استرالیا (۴۴.۳۳۰ دلار آمریکا) داشته و با سلاح ۵ لیتری V8 خود به میدان آمده تا پشت رقیب آمریکایی-استرالیایی خود را به خاک بمالد.
موتور و گیربکس
موستانگ GT مجهز به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور است. البته موستانگ GTهایی که در خارج از ایالاتمتحده عرضه میشوند قدرت کمتری نسبت به مدلهای عرضهشده در دیگر کشورها دارند. بدین ترتیب درحالیکه موستانگ GT عرضهشده در ایالاتمتحده ۴۳۵ اسب بخار قدرت دارد، قدرت نسخههای عرضهشده در دیگر کشورها به ۴۱۵ اسب بخار کاهشیافته است. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به دوچرخ عقب منتقل میشود. مصرف سوخت موستانگ GT بهصورت ترکیبی ۱۳.۱ لیتر در هر صدر کیلومتر است.
درون
هر دو خودرو دو در و دونفره هستند و هرچند موستانگ به دو صندلی عقبی هم مجهز شده است اما این صندلیها عملاً به دلیل فضای بسیار محدود، غیرقابل استفاده هستند و بودونبودشان فرقی ندارد؛ اما تفاوت عمدهٔ دو خودرو در اینجاست که موستانگ صندوق بار کوچکی دارد درحالیکه کومودور Ute از فضای بار وسیعی که با روکش پوشیده شده است سود میبرد. وقتی برای اولین بار پا به داخل کابین موستانگ میگذارید حس مثبتی نخواهید داشت چراکه بوی پلاستیک به مشام میرسد، روکش چرم صندلیها ارزانقیمت احساس میشود و استفاده از پلاستیک در جایجای کابین به چشم میخورد؛ اما کمی که بگذرد اوضاع بهتر میشود. چراکه صندلیها بسیار راحت بوده و بدن را بهخوبی در برمیگیرند. هر دو صندلی راننده و سرنشین مجهز به تنظیم برقی، گرمکن و سردکن هستند درحالیکه هیچ از این موارد در رقیب استرالیایی وجود ندارد. یک صفحهنمایش ۸ اینچی لمسی نیز در داشبورد تعبیهشده که کار با آن بسیار راحت است.
در هولدن کومودور وانت راننده از موقعیت بالاتری نسبت به فورد موستانگ برخوردار است چراکه Ute با ارتفاع ۱.۴۹ متر، ۲.۳ سانتیمتر بلندتر از برادران سدان و استیشن خود بوده و ۱۱.۳ سانتیمتر ارتفاع بیشتری از موستانگ دارد. عرض آن نیز با ۱.۹۰ متر کاملاً برابر با دیگر اعضای خانوادهاش و ۱.۸ سانتیمتر باریکتر از رقیب آمریکایی است. طول کومودور وانت ۵.۰۸ متر و فاصلهٔ بین دو محور آن ۳ متر است که به ترتیب ۱.۴ و ۹.۴ سانتیمتر بیشتر از مدلهای سدان و استیشن است درحالیکه موستانگ با ۴.۷۸ متر طول و ۲.۷۲ متر فاصلهٔ محوری، دقیقاً ۳۰ سانتیمتر در طول و ۲.۹ سانتیمتر در فاصلهٔ بین دو محور کوتاهتر از کومودور وانت است.
روی جاده
کومودور Ute بیشتر یک خودروی اسپرت بوده و چندان مناسب حمل بار نیست چراکه فقط قادر به حمل ۶۳۰ کیلوگرم بار بوده و تنها میتواند تا ۱۶۰۰ کیلوگرم را بهصورت یدککش حمل کند. این درحالیکه است که مدلهای سدان و استیشن ظرفیت کششی تا ۲۱۰۰ کیلوگرم دارند؛ اما در عوض کومودور وانت یک دور پیست نوربرگ رینگ را تنها ظرف ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه طی میکند یعنی سریعتر از خودروهای چون مرسدس بنز C55 AMG، ب ام و M3، لوتوس اگزیج S، پورشه کایمن S و آئودی RS4. این نشان میدهد که کومودور وانت SSV Redline بیشتر برای پیست ساختهشده تا حمل بار! بعلاوه این رکورد متعلق به سال ۲۰۱۳ و کومودور VF با موتور ۶ لیتری ۳۷۰ اسب بخاری است درحالیکه رکورد کومودور جدید VFII قطعاً بهتر از این هم خواهد بود.
اما موستانگ هم بههیچعنوان خودروی ضعیفی نیست چراکه در سینهٔ خود یک قلب تنفس طبیعی ۵ لیتری V8 دارد که به ساختاری تمام آلومینیومی، دو میل بادامک و زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپها مجهز شده است. پاسخ دریچهٔ گاز بسیار سریع است و هرچند سیستم کنترل پایداری (ESC) وظیفهٔ خود را به بهترین نحو انجام میدهد، اما موستانگ هنوز هم وحشی بوده و خوی عصیان گر خود را حفظ کرده است.
وقتی سوار بر کومودور Ute میشویم احساس میکنیم همهچیز کندتر از موستانگ است. عملکرد گیربکس دستی آن کندتر بوده (هرچند بازهم نرمتر و بهتر از گیربکسهای قبلی هولدن است) و واکنش فرمان به فرامین راننده نیز کمتر است. همچنین علیرغم برخورداری از موتور بزرگتر، در شتاب صفرتا صد نیز کندتر از رقیب خود عمل کرد. هرچند که این اختلاف بسیار کم است و درجایی که هولدن در ۴.۹ ثانیه بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد، این زمان در فورد ۴.۸ ثانیه است. در طی مسافت ۴۰۰ متر نیز هر دو خودرو پا بهپای هم پیش رفته و دقیقاً در یکزمان از خط عبور میکنند.
به پایان این جدال نفسگیر رسیدیم. حال باید از بین این دو خودروی اسپرت دو در، برنده را انتخاب کنیم. کدامیک سربلند از میدان رقابت خارج میشود؟ موستانگ افسانهای یا وانت استرالیایی با قلب کامارو؟ موستانگ با طراحی خارقالعادهٔ خود قطعاً نگاهها را به خود جلب میکند. پیشرانهٔ آن لذت مطلق را به راننده هدیه میدهد و شاسی فوقالعادهای دارد؛ اما تعلیق خشک آن کمی آزاردهنده است. در سوی دیگر کومودور Ute SSV Redline قرار دارد که کیفیت سواری فوقالعادهای داشته و در یک مسیر مستقیم دقیقاً مانند یک خودروی GT واقعی، سریع است.
انتخاب میان این دو خودروی اسپرت واقعاً دشوار است اما درنهایت با توجه به ۶۵۰۰ دلار قیمت کمتر (۵۰۰۰ دلار آمریکا) و کارایی بیشتر با اختلاف بسیار کم هولدن کومودور Ute SSV Redline را بهعنوان پیروز این رقابت انتخاب میکنیم.
هولدن Ute SSV Redline | فورد موستانگ GT | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۵ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر | ۵۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
شتاب صفرتا صد | ۴.۹ ثانیه | ۴.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳ ثانیه | ۱۳ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۲.۸ لیتر در صد کیلومتر | ۱۳.۱ لیتر در صد کیلومتر |
طول/عرض/ارتفاع | ۵.۰۸/۱.۹۰/۱.۱۹ متر | ۴.۷۸/۱.۹۱/۱.۳۸ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۳ متر | ۲.۷۲ متر |
قیمت (دلار استرالیا) | ۵۰.۹۹۰ دلار | ۵۷.۴۹۰ دلار |
قیمت (دلار آمریکا) | ۳۹.۳۰۰ دلار | ۴۴.۳۳۰ دلار |
m4
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵جدایی از رقابتشون !
چه وانت خوشگلیه این!!!!
Viper
۱۵ خرداد ۱۳۹۵ولی به پای پراید وانت نمیرسه
Mehdi TuRbO
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اینو برداشتند از رو دمپایی ما کپی زدند.البته به پا دمپایی ما ک نمیرسه.
REZA
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵باید پولامو جمع کنم از این وانت بگیرم یه بلندگو وصل کنم پشتش خیار و گوجه بفروشم خیلی شغل با کلاسی میشه
Das Beste Oder Nichts
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵روز به روز تلاش میکنن که بهتر بشن خخخخ
بهنام طیبی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵با این مشخصاتی که در جدول زیاد فرق ندارن ولی من فورد موستاگ دوس دارم
بازم بستگی به سلیقه ها داره
فقط انگلستان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵تو خودروهای آمریکایی فقط آلتیمیت ائیرو و کادیلاک اسکالیدو عشقه
احمد باقری
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵وانت غولی شده.
Nima
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵میتونستن مدل HSV کومودور و مدل GT350 رو هم با هم مقایسه کنن. بازم کومودور برنده بود با حداکثر سرعت 330 و موتور LSA که 570 اسب هست و شتاب 3.9. توى پیست هم احتمالا میترکونه.
Merdad
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵تنها کاربردی که میتونه داشته باشه این وانت، قاچاقه :))
asa
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵حتی اگه این هولدن ، ماستنگو له بکنه بازم من ماستنگو با اون عوض نمی کنم. من ماستنگو به رقبای المانی و ژاپنی نمیفروشم چه برسه به استرالیا که چندان اتوموبیل سازی فوق العاده ای نداره .
.I love you mustang
سعید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵هولدن ماله استرالیا نیست. هولدن زیر مجموعه جنرال موتور آمریکاست.
از زمانی که جنرال موتور همه سهام اوپل رو خرید ، محصولات اوپل در انگلستان به نام برند واکسهال و در استرالیا بنام برند هولدن به فروش میرود.
در آمریکا هم بعضی از مدلهای اوپل رو بنام برند بیوک به فروش می رسونه مثل بیوک انکور که همون اوپل موکاسا
mohammad-fm
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵وانت از موستانگ بهتره؟؟ موستانگ شاه اصلا استایل خودرو رو ببین کف میکنی وانت کیلو چنده ؟. من با تعصب زیادی که رو خودرو های المانی مخصوصا بنز د ارم ولی موستانگ جای خودشو داره
دوستان عشق ماشین میدونن چی میگم
Xman
۱۲ شهریور ۱۳۹۵فقط موستانگ!