نسل چهارم موستانگ در نسخهٔ فیسلیفتی که سال ۱۹۹۹ معرفی شد، به دلیل مشکلات پیشرانه و قدرت پایین، با بیمهری طرفداران مواجه است.
فورد موستانگ یکی از محبوبترین ماسل کارهای تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب میشود ولی بااینوجود، به دلایلی، علاقهمندان کاملاً نمونههای متعلق به اوایل دههٔ ۲۰۰۰ این خودرو را نادیده گرفتهاند. این موستانگها، بخشی از نسل چهارم هستند که با عنوان نیو اج (New Edge) شناخته میشوند. موضوع بحثبرانگیز اعداد قدرت موستانگ کبرا مدلهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ و عوامل دیگر، وجههٔ این نسل را کاملاً خراب کردند و به همین دلیل، طرفداران روی خوشی به این مدلهای نشان نمیدهند و سراغ نمونههای مدرنتر موستانگ یا مدلهای کلاسیک دههٔ ۸۰ و قبل از آن میروند.
نسل چهارم موستانگ از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ تولید شد اما عنوان نیو اج به فیسلیفت این نسل اطلاق میشود که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد. در این مدل که فیسلیفت بزرگی محسوب میشد، خطوط شارپ و تیزتر جایگزین خطوط نرم قبل شدند. نیو اج در نسخهٔ GT از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با دو سوپاپ در هر سیلندر استفاده میکرد که در اصل همان موتور فورد کراون ویکتوریا بود و ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت درحالیکه زیر کاپوت مدل پایه یک موتور ۳.۸ لیتری V6 با تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته بود.
هیچکدام از این پیشرانهها به دلیل قدرت پایین، موردعلاقهٔ طرفداران نبودند اما فورد نسخهٔ قویتر کبرا را هم ارائه میکرد که به پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز بود و ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز با اضافه شدن یک سوپرشارژر به این موتور، قدرت به ۳۹۰ اسب بخار رسید اما این رقمی بود که نیو اج باید از ابتدا میداشت. درنهایت، آخرین دستگاه نیو اج در ۱۰ می ۲۰۰۴ از خط تولید خارج شد تا یکی از منفورترین نسلهای موستانگ به تاریخ بپیوندد.
چرا موستانگهای اوایل دههٔ ۲۰۰۰ خیلی زود فراموش شدند؟
طراحی تیز و شارپ نیو اج، قصد ادای احترام به میراث موستانگ را داشت و حتی طرفداران خودروهای JDM را هم وارد حوزهٔ ماسل کارهای آمریکایی کرد. این نسل همچنین خریداران جوانتری را به مشتریان سنتی موستانگ اضافه کرد و فروش موستانگ نیو اج V6 خوب بود اما در مدل V8 مشکلاتی وجود داشت. موتور V8 این مدل ابتدا برای نصب عرضی در لینکلنهای دیفرانسیل جلو طراحی شده بود و به همین دلیل، فاصلهٔ سیلندرها از هم و قطر سیلندرها کم و اندازهٔ سوپاپها کوچک بود.
این موضوع قدرت را به ۲۶۰ اسب بخار محدود کرد و خیلی زود مشخص شد این عدد واقعی نیست. پسازاینکه فورد اقدام به عرضهٔ موستانگ کبرا با نسخهٔ ۳۲ سوپاپ همین موتور کرد و قدرت آن را ۳۲۰ اسب بخار اعلام کرد، خریداران متوجه شدند قدرت واقعی موتور حدود ۲۸۰ اسب بخار است. این موضوع حتی شکایت حقوقی خریداران را به دنبال داشت و فورد مجبور شد فروش موستانگ کبرا مدل ۱۹۹۹ را متوقف کند و برای تمام نمونههای فروختهشده فراخوان دهد.
مشکل قدرت پایین موتورهای V8 موستانگ نیو اج آنقدر آزاردهنده بود که بسیاری از خریداران پیشرانهٔ موستانگ خود را با موتورهای LS جنرال موتورز تعویض میکردند تا قدرت کافی داشته باشند. همین مشکلات باعث شد نسل چهار به یکی از نسلهای فراموششدهٔ موستانگ تبدیل شود تا جایی طرفداران دوست دارند این نسل هم مثل نسل دوم از یادها پاک شود؛ اما با وجود این مشکلات، نقاط مثبتی هم در تاریخ موستانگ نیو اج وجود دارد که نباید بهراحتی آنها را فراموش کرد.
تلاش فورد برای بهبود موستانگ نیو اج
مهندسان پیشرانهٔ فورد سخت تلاش کردند تا کمبود قدرت موتورهای نیو اج را بهبود دهند. طراحی سرسیلندرهای جدید با پورتهای ورودی بزرگتر برای افزایش جریان، بخشی از ارتقاءهایی بودند که در این موتور V8 صورت گرفتند. هرچند این کار قدرت را خیلی افزایش نداد اما فورد توانست شرایط را بهتر کند. همچنین موستانگ کبرا مدلهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ با موتور سوپرشارژ ۳۹۰ اسب بخاری و طراحی بسیار تهاجمی، پیشرفت چشمگیری داشت.
یکی دیگر از مدلهای جذابی که در طول عمر موستانگ نیو اج ارائه شد، مدل مکوان در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بود. این مدل از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با سرسیلندرهای چهار سوپاپه موستانگ کبرا استفاده میکرد و ۳۰۵ اسب بخار قدرت داشت. در این مدل فورد مشکل کمبود قدرت قبلی را برطرف کرده بود. همچنین برای ادای احترام به مکوان اصلی دههٔ ۶۰، برای این مکوان جدید پکیج بیرونی رترو با دریچهٔ کاپوت کاربردی طراحی شده بود.
موستانگ نیو اج سزاوار این همه تنفر نیست
علیرغم تمام جنجالهایی که بر سر قدرت موستانگ کبرا شکل گرفت، نیو اج سزاوار این همه تنفر نیست. در این مدل، فورد با ارائهٔ ظاهری رادیکال، موستانگ را بسیار مدرنتر کرد. نیو اج را میتوان زیباترین و جذابترین موستانگی دانست که تا آن زمان پس از نسل اول تولید شده بود. همچنین ارائهٔ نسخههای جدیدتر کبرا و مکوان در این نسل نیز شایان توجه هستند. هرچند در تاریخ موستانگ نسل چهارم اصلاً شهرت خوبی ندارد اما باید آن را دستکم گرفتهشدهترین مدل در داستان طولانی ماسل کار فورد دانست. در حال حاضر نیز نسل چهارم موستانگ یکی از ارزانترین گزینهها در بازار خودروهای عضلانی کارکرده محسوب میشود.
علی یوسفی
۱۶ مهر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بحران نفتی از اواسط دهه ۷۰ میلادی به بعد خودروهای آمریکایی رو دچار مرض ژاپنی کرد نه اینکه بگم خودرهای ژاپنی بدن اما نکته اینه هر کشوری متناسب با فرهنگ و هویتش باید خودرو بسازه تا اصیل باشه دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بسیاری از خودروهای آمریکایی در طراحی و عملکرد و تنوع دچار افت شدن از طرفی عصر طلایی دهه های ۳۰ تا ۷۰ میلادی که آمریکاییها تاریخسازی کردن هم باعث میشه همیشه انتظار اتومبیل های افسانه ای از اونا داشته باشیم پس همین شد که موستانگ و کامارو و فایربرد دهه های ۸۰ و ۹۰ چندان مورد توجه قرار نگرفتن.
MILADZM
۱۶ مهر ۱۴۰۲یه بخش از این فراموش شدگی هم بخاطر طوفانی بود که نسل 5 با اون طراحی رترو برگرفته شده از نسل 1 به پا کرد .
نسل 5 ماستنگ شروع کننده مسیر احیای ماسل های قدیمی در قالب مدرن بود و به دلیل موفقیتش داج و شوی هم این حرکت رو زدن باعث شروع این رقابت 15 ساله شدن .
در واقع نسل 5 بقدری صدا به پا کرد که نسل 4 کلا فراموش شد .
(Ali(chevynova
۱۶ مهر ۱۴۰۲چندتا از این نسل تهران هست
اتاق بسیار خوبی داره
blackwing
۱۷ مهر ۱۴۰۲یکی از این مدلها دست آقای رضا آزاد هست که سوپرشارژر هم داره و رینگ و کیت شلبی GT500 بسته روش
ARIAN
۱۶ مهر ۱۴۰۲از لحاظ ظاهری با توجه به سالی که توش تولید شد واقعا خوب بود جوری که فیس این مدل پایه طراحی نسل پنجم و همینطور نسل های بعدیش شد. مشکل فقط انجینش بود که در بعضی مدلا ضعیف بود و دومی دروغ گویی فورد در مورد قدرت واقعی ماشین که باعث به وجود اومدن جو بی اعتمادی نسبت به این ماشین شد. به قول متن بالا: ( شایسته این همه تنفر نیست)
aliasn
۱۶ مهر ۱۴۰۲ترمیناتووووورررررر
یکی از قشنگ ترین ماشین هایی که دیدم.
Dan
۱۶ مهر ۱۴۰۲Midtown madness :)
𝐀𝐥𝐢
۶ آبان ۱۴۰۲یادش بخیر
amir
۱۶ مهر ۱۴۰۲هیچی اندازه نسل دوش زشت و بد نبود
18:45
۱۶ مهر ۱۴۰۲خیلی خاص و جذاب و پر ابهته
منتها متاسفانه بسیاری از شهروندان آمریکایی تو طول تاریخ ثابت کردن که تو ماسل ها از طراحی های خیلی انقلابی استقبال نمیکنن و بیش از حد به اصالت پایبند هستن!
درصورتی که همین نسل مورد بحث، حتی الانم خیلی طراحیش قدیمی نشده و جذابه👍😉😉
محمدهادی
۱۶ مهر ۱۴۰۲اتفاقا من عاشق این نسل موستانگم
طراحی معقول و درعین حال زیبا و ساده با وزن و هندلینگ بسیار عالی
کلاسیک ترین طراحی موستانگ رو داره
رنگ قرمزش عجیب منو به خودش جذب میکنه
من این خالت چراغ های عقبشو خیلی بیشتر از موستانگای دهه های جدید دوست دارم
خیلی ابهت موستانگی ش بیشتر بوده
حسین
۱۶ مهر ۱۴۰۲یادش بخیر
تو اون بازی قدیمیه بهش میگفتیم سمند
Enzo Ferrari 2008
۱۶ مهر ۱۴۰۲اگر تو ایران بود خیلی مورد توجه قرار می گرفت
مهدی
۱۶ مهر ۱۴۰۲یاد midtown madness میفتم دهه شصتی ها ممکنه یادشون باشه