آیا فورد موستانگ GT با پیشرانۀ V8 تنفس طبیعی میتواند حریف سوپراسپرتهای متعلق به حدود دو دهه پیش شود؟
فورد موستانگ GT پرفورمنس بالایی را با قیمت مناسب ارائه میکند. این خودرو در طول سالها قویتر و توانمندتر شده و ویدئویی از سم کارلیجن نشان میدهد که چگونه میتوان همپای سوپرکارهای افسانهای مثل آئودی R8 و فراری F430 پیش برود. موستانگ با یک ۵ لیتری V8 زیر کاپوت، بزرگترین پیشرانهٔ این جمع را دارد. این موتور تنفس طبیعی ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که در نمونهٔ حاضر در ویدئو برای تحویل آن به چرخهای عقب از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند.
در سینهٔ فراری یک موتور ۴.۳ لیتری V8 با ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که برای انتقال نیروی خود به چرخهای عقب به یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است. کوچکترین پیشرانهٔ این جمع هم موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی آئودی است که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این سوپرکار آلمانی هم مثل موستانگ از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند اما برخلاف دو رقیب دیگر، نیروی موتور را به هر چهارچرخ میفرستد.
فاکتور دیگری که باید در اینجا در نظر گرفت وزن است. فراری نهتنها بیشترین قدرت را دارد بلکه با ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن، سبکترین عضو جمع هم محسوب میشود. در آئودی به خاطر سامانهٔ چهارچرخ محرک وزن به ۱۶۳۵ کیلوگرم رسیده است درحالیکه موستانگ هم با ۱۷۲۵ کیلوگرم، سنگینترین خودروی این درگ بهحساب میآید. در اولین درگ از حالت سکون، فراری مثل موشک دور شد و آئودی و موستانگ تقریباً باهم پیش رفتند اما ماسل کار فورد که با مشکل کشش دستوپنجه نرم میکرد ۴۰۰ متر را پشت سوپرکار آلمانی به پایان رساند درحالیکه هردو خودرو فاصلهٔ بسیار زیادی با F430 داشتند.
در درگ دوم، موستانگ شروع بسیار بهتری دارد و با مغلوب کردن آئودی دوم شد درحالیکه با فراری هم فاصلهٔ چندان زیادی نداشت. دو مسابقهٔ رولینگ از سرعتهای ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت صرفاً نبردی بین آئودی و فورد بود زیرا F430 در هردو مسابقه بهراحتی به پیروزی رسید. در این رولینگها موستانگ به لطف قدرت بیشتر، R8 را شکست داده و دوم شد. هرچند در هیچکدام از مسابقهها این کوپهٔ آمریکایی نتوانست فراری را مغلوب کند اما میتوانست همپای آن پیش برود که این نشان میدهد پرفورمنس خودروها طی سالهای اخیر چقدر پیشرفت داشته است.
مشخصات فنی
موستانگ GT | آئودی R8 | فراری F430 | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 | ۴.۲ لیتری V8 | ۴.۳ لیتری V8 |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار | ۴۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر | ۴۳۰ نیوتن متر | ۴۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۷۲۵ کیلوگرم | ۱۶۳۵ کیلوگرم | ۱۵۴۵ کیلوگرم |
Arshia m3csl
۱۶ بهمن ۱۴۰۱انتخابم فراریه فراری سلطان سوپراسپرت هاست و اثر هنریه❤👌🏽
Amiro
۱۶ بهمن ۱۴۰۱کهنه مردان جنگ
علی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱وقتی میگم فراری پادشاه خودروهاست به بعضی ها برمیخوره ! چرا ؟ عملکرد فراری دودهه قبل را دیدید؟ پس چرا ایمان نمیاورید؟!!! بقیه خودروها پشت سر پادشاه ferrari
بهنام
۱۶ بهمن ۱۴۰۱چرا F430 انقدر زیباست ؟
MohammaD
۱۶ بهمن ۱۴۰۱واقعا منم موندم . آخه برای شخص خودم از همه قبلیا ( 360 به قبل ) و بعدیای خودش ( 458 به بعد ) زیباتره …..
علی جردن
۱۶ بهمن ۱۴۰۱موستانگ حجم موتورش از همه بیشتر بود وصدالبته مدل بالاتر از بقیه بود فراری و آئودی توی کلیپ نسل های قبلی بودن که حداقل بالای ۱۰ سال ۱۵ سال سن دارن اما موستانگ از همه ی مدل سال تر بود علت باخت موستانگ فقط فقط گیربکس دستی باعث باختش شد
فورد
۱۶ بهمن ۱۴۰۱جانم موستانگ ولی انتظارم از ائودی بیشتر
ایمان
۱۶ بهمن ۱۴۰۱هنوز با دیدن f430 نفسم در سینه حبس میشه.این ماشین در زمان خودش رقیبی نداشت و هنوز جذابیتهای خاص خودش رو داره
Amin
۱۶ بهمن ۱۴۰۱این فرای سال ۲۰۰۴ ساخته شده ….اما هنوز هم دوست داشتنی هست و اصلا ناامید نمیکنه
Royal Driver
۱۶ بهمن ۱۴۰۱اف۴۳۰ رو انگار تازه معرفی کردن، بیحد افسانهای و خاصه!
Sobhan
۱۶ بهمن ۱۴۰۱یه گالاردو اینجا کم داشت .
بهنام
۱۶ بهمن ۱۴۰۱یه دونه F430 توی موسسه ی کیانفر بود که من اتفاقی اونو دیدم. ده پونزده سال پیش بود . هنوز از هیجان اونروز اشک تو چشام جمع میشه.چه دورانی بو !!
زیزیگولو
۱۶ بهمن ۱۴۰۱فورد موستانگ فقط یه طراحی نیستش …… فورد موستانگ خلاقیت ذهنی آدمایی از جنس ماشینو قدرتو سرعت هستش که حتی دَه ها سال بعدم مردم رو متحیر میکنه
مهدی
۱۶ بهمن ۱۴۰۱البته فراری اسپایدر بود وگرنه فاصله بیشتر میشد اما با همه این اوصاف واسه شخص من هیچ فراری فراریتر از 360cs نیست
Poria
۱۶ بهمن ۱۴۰۱فراری
مونستانگ
r8
Reza Waffen SS
۱۷ بهمن ۱۴۰۱F430 چه دلبری میکنه
Turbo-King
۱۷ بهمن ۱۴۰۱آخ آخ جونی کجایی که ببینی کیا واست شاخ شدن
فقط جای یه فورد GT40 کم بود آخ آخ اگه اینجا بود…
نایسسسسسسسسسس
۱۸ بهمن ۱۴۰۱فورد: شیر گرسنه
ائودی: هیولا کوچولو
فراری: عقاب تیزپا
Royal Driver
۲۱ بهمن ۱۴۰۱بهتر بود میگفتی فراری: اسب جنگی خشمگین