فورد موستانگ مکوان نشاندهندهٔ نفسهای آخر پیشرانههای V8 تنفس طبیعی است خصوصاً اینکه فورد آیندهٔ الکتریکی خود را با مکایی GT اسپرتتر کرده است. این مکوان قویترین موستانگ بنزینی است که در اروپا عرضه میشود. با تغییرات پیشرانه و ارتقاء شاسی در این نسخه، فورد همچنین ادعا میکند که مکوان سریعترین موستانگ در پیستهای اروپا خواهد بود زیرا نسخههای قویتر و وحشیتر شلبی GT350 و GT500 در این قاره عرضه نمیشوند؛ بنابراین، روی شانههای پهن مکوان وظیفهٔ سنگینی قرار دارد که البته از انجام آن شانه خالی نمیکند.
یکی از تغییراتی که مکوان برای بهبود عملکرد در پیست تجربه کرده است، تجهیز به یک پکیج آئرودینامیک اختصاصی است که ۲۲ درصد به داونفورس موستانگ پایه اضافه میکند و به لطف اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب بزرگ، نمای تهاجمیتری هم به خودرو میبخشد. یکی دیگر از ویژگیهای این نسخه هم تعبیهٔ دو ورودی هوای دایرهای شکل در جلوپنجره است که هم پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 را تغذیه میکند و هم ادای احترامی به موستانگ مکوان سال ۱۹۶۹ است. یک سیستم اگزوز پرفورمنس هم تضمین میکند که اگر کسی نتوانست مکوان را از روی ظاهر تشخیص دهد، مطمئناً از طریق صدا خواهد فهمید این نسخهٔ قویتری است.
با فشردن دکمهٔ استارت، مکوان از خواب بیدار میشود و غرش V8 آن فضا را پر میکند. ریمپ ECU و دریچه گاز جدید، قدرت این موتور را به ۴۶۰ اسب بخار رسانده که ۱۰ اسب بخار نسبت به موستانگ GT بیشتر است (نسخهٔ آمریکایی مکوان ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد). از بیرون، صدای موتور رعبانگیز است اما روی صندلی راننده چنین حسی چندان وجود ندارد. پیشرانه اصلاً خشن نیست و فشردن پدال گاز صدای اگزوز نرمی را به دنبال دارد و این V8 بیقرار خودرو را روی تعلیق از این سمت به سمتی دیگر تکان میدهد.
کابین مکوان تقریباً با نسخههای ضعیفتر یکسان است و صرفاً تریم آلومینیومی، پلاک حاوی شماره شاسی خاص مکوان و دستهدندهٔ توپی شکل که از موستانگ بولیت قرض گرفته شده به آن اضافه شده است. طراحی داخلی خودرو با داشبورد بلند و سوئیچهای کلاسیک جذاب است اما دقت ساخت و تناسب کلی خیلی خیرهکننده نیست. مثل دیگر نسخههای موستانگ، مکوان هم به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی مجهز است که بسته به حالت رانندگی خودرو گرافیک آن تغییر میکند. نمایشگر مرکزی خودرو هم سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 3 فورد را با ویژگیهایی مثل اندروید اتو و اپل کارپلی ارائه میکند.
اما چیزی که در مکوان بیش از همه اهمیت دارد، ارتقاء شاسی است. در این بخش، کمکفنرهای مغناطیسی از نو تنظیم شدهاند و بهمنظور افزایش دقت هندلینگ، فنرهای جلو سفتتر شده و آنتیرول بارهای ارتقا پیدا کردهاند. سیستم فرمان برقی خودرو هم مجدداً کالیبره شده و همهٔ این تغییرات کاملاً محسوس هستند. مکوان نسبت به موستانگ GT ثبات و پایداری بیشتری دارد و با دقت بیشتری حمل میکند. البته خودرو ناهمواریهای جاده را خیلی خوب جذب نمیکند اما در عوض با سفتتر شدن تعلیق، حرکات بدنه بهتر کنترل میشود و واکنش خودرو به چرخشهای فرمان سریعتر شده است.
این تغییرات همچنین از طریق فرمان، حس اتصال بهتری بین راننده و خودرو برقرار میکند و موجب هدایت راحتتر خودرو در مسیرهای پرپیچوخم میشود حتی اگر مکوان هنوز هم تیزی برخی از رقبای خود را نداشته باشد. بااینحال، بهمحض فشردن پدال گاز هر مشکلی هم که وجود داشت باشد کاملاً فراموش میشود. پاسخگویی موتور واضح است و غرغرهای آن در دورهای پایین، در نزدیکی ردلاین ۷,۵۰۰ rpm به غرشی دوستداشتنی تبدیل میشود. این پیشرانه واقعاً کلیدیترین عامل جذابیت موستانگ است. البته مکوان خودروی خیلی سریعی نیست اما وقتی تمام توان آن به کار گرفته شود کاملاً فراتر از انتظاری که از یک موستانگ تنفس طبیعی میرود عمل میکند.
برای انتقال نیرو در این خودرو میتوان گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک را سفارش داد ولی ما اولی را توصیه میکنیم که عملکرد مکانیکی جذاب و تعویض دندههای نرمی دارد. ناامیدی بزرگ عدم ارائهٔ پکیج هندلینگ سفارشی مکوان در بریتانیا است زیرا این پکیج تنظیمات آئرودینامیکی جدیتر، تعلیق قابل تنظیم و رینگهای ۱۹ اینچی سبکتر با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ را به همراه دارد و هنگام رانندگیهای تهاجمی وجود آن واقعاً احساس میشود. موستانگ مکوان هرگز مثل یک خودروی مخصوص پیست به نظر نمیرسد اما پس از چندین دور پیست سخت در آزمایشهای ما، این موستانگ عملکرد خوبی از خود نشان داد و با هندلینگ دقیق، پیشرانهٔ جذاب و سرعت فریبندهٔ خود، کاملاً سرگرمکننده بود؛ بنابراین، مکوان میتواند ارزش ۱۱ هزار پوند قیمت بیشتر از موستانگ GT را داشته باشد.
جمعبندی
فورد موستانگ مکوان برای چیزی که ممکن است غزل خداحافظی خودروهای عضلانی V8 تنفس طبیعی باشد، ادای احترام مناسبی است. البته این یک ارتقاء جدی از فرمول سنتی موستانگ نیست اما تغییرات شاسی به میزان قابلتوجهی همهچیز را سفتتر کرده و به مکوان در پیستها توانایی شگفتانگیزی داده است. البته افرایش قیمت ۱۱ هزار پوندی نسبت به موستانگ GT خیلی زیاد است و با این قیمت، رقبای اروپایی با نرمی بیشتری با جادههای ناهموار رفتار میکنند اما مکوان بیرحمانه جذاب و سرگرمکننده است.
مشخصات فنی فورد موستانگ مک ۱
Ford Mustang Mach 1 | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۶۷ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۸۴ گرم/کیلومتر |
قیمت پایه | ۵۵,۲۵۵ پوند |
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰بنظرم بهترین بررسی ها توسط اتواکسپرس انجام میشه، مفید و مختصر
حیدر
۲۱ دی ۱۴۰۰وقتی اسم خودروسازی آمریکا میاد آدم یاد این موستانگ و چلنجر و کامارو و پیکاپ های رم و فورد و شورولت می افته.
واقعا که محشر هستند و عالی.
😍😍😍😍😍
جناب ایکس
۲۲ دی ۱۴۰۰چقد قشنگ و اروپایی طور هست طراحیش، خیلی خوشم اومد👌
کافر مقدس
۲۱ دی ۱۴۰۰همیشه نسخه های بازار اروپا ماستنگ و چلنجر و چارجر و امثال اعهم اسب بخار کمتری دارن نسبت به نسخه بازار آمریکا
از غرش انجین و مصرف سوخت و…هم میکاهند برای بازار اروپا . یعنی رژیم میگیرن برای فروخته شدن در اروپا
ولی تو اروپا خیلی ها از ماستنگ به عنوان یک ماشین جذاب برای رانندگی در پیست استفاده میکنن
fبا این که رژیم گرفته ولی تو مارکت اروپا همچنان رکورد دار فروش در این سگمنت هست
https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2021/04/15/ford-mustang-is-best-selling-sports-car-for-second-year-in-a-row.html
مردیم از خوشی
۲۱ دی ۱۴۰۰اوه قلبم 💔
ولی شلبی gt500 چیز دیگه ای هست
نایسسسسسسسسسس
۲۱ دی ۱۴۰۰یه جوری میگی اوه قلبم
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰اعتبار ماسل کار ها موستانگ هست حتی اگه کمترین فروش رو داشته باشه
Hami.R
۲۱ دی ۱۴۰۰بعنوان اولین کامنت سلام عرض میکنم خدمت تمام دوستان عزیز و مجموعه محترم پدال
مازیار
۲۱ دی ۱۴۰۰درود به شما خوش اومدید
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۱ دی ۱۴۰۰سلام دوست عزیز
خوش اومدید
انشالله کنارهم باشیم و اوقات خوبی رو سپری کنیم
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰همچنین
جناب ایکس
۲۲ دی ۱۴۰۰سلام دوست عزیز، خوش اومدی. امیدوارم از کاربران منطقی و مفید سایت باشی.
Aboalfazl demon
۲۱ دی ۱۴۰۰ماسل باشه
خشن باشه
V8 آمریکایی و تنفس طبیعی باشه
دنده دستی و دیف عقب باشه
و لوگو اسب دونده روش باشه
به خاطر همینه ماستنگ پر فروش ترین کوپه اسپرت جهان هستش
فورد ماستنگ اصالتی و سبک زندگی به مدت ۵۸ سال!
M.Kkarimi
۲۱ دی ۱۴۰۰ماسل باشه ؟!؟! یکی از جذاب ترین ها در رنج قیمتی و سگمنت خودشه ولی دیگه اغراق نکنید ! موستانگ رو دیگه به سختی میشه الان به عنوان ماسل کار هضم کرد ! بنظرم همون پسوند کوپه اسپرت خیلی بهتر باشه! یه کوپه اسپرت مقرون به صرفه ، قدرتمند و دلربا …
Aboalfazl demon
۲۱ دی ۱۴۰۰آره یک درصد ابهت چلنجر رو نداره
اما در برابر محصولات اروپایی هنوزم قلدره
پس ماسله
mm-yarlou
۲۱ دی ۱۴۰۰ماستنگ کلا در همه مدل هاش عالی هست گل سرسبد ماستنگ هاهم که سلطان والا مقام شلبی gt500 کبری هستن یکی از زیبا ترین و با ابهت ترین خودرو های تاریخ
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰ایم واقعا یه ماستنگ هست ، حسش با اون ماستنگ ۶۹ هیچ فرقی نداره
a-shejustremindsmeoflove-a
۲۱ دی ۱۴۰۰حس وجود یک ماشین پهن با کاپوتی بلند و پهن و لاستیک های بزرگ در جاده بسیار زیباست …
البته من بین تمام مدل های ماستنگ ، GT350 R رو دوست دارم ، ولی دوج یه چیز دیگست 🤭
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۱ دی ۱۴۰۰زیبای وحشی
تو که هیچ وقت رام نمیشی …
منم که هیچ وقت خام نمیشم…
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۱ دی ۱۴۰۰عجب هیولایی لذت میبرم.
حسین
۲۲ دی ۱۴۰۰یکی از ماشیناییه که قیافش خوبه.
مال فیلم بولیت هم مک وان بود