تجربه و آزمایشفورد

تجربهٔ رانندگی با فورد موستانگ مک‌وان، جذابیت بی‌رحمانه!

فورد موستانگ مک‌وان نشان‌دهندهٔ نفس‌های آخر پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی است خصوصاً اینکه فورد آیندهٔ الکتریکی خود را با مک‌ایی GT اسپرت‌تر کرده است. این مک‌وان قوی‌ترین موستانگ بنزینی است که در اروپا عرضه می‌شود. با تغییرات پیشرانه و ارتقاء شاسی در این نسخه، فورد همچنین ادعا می‌کند که مک‌وان سریع‌ترین موستانگ در پیست‌های اروپا خواهد بود زیرا نسخه‌های قوی‌تر و وحشی‌تر شلبی GT350 و GT500 در این قاره عرضه نمی‌شوند؛ بنابراین، روی شانه‌های پهن مک‌وان وظیفهٔ سنگینی قرار دارد که البته از انجام آن شانه خالی نمی‌کند.

یکی از تغییراتی که مک‌وان برای بهبود عملکرد در پیست تجربه کرده است، تجهیز به یک پکیج آئرودینامیک اختصاصی است که ۲۲ درصد به داون‌فورس موستانگ پایه اضافه می‌کند و به لطف اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب بزرگ، نمای تهاجمی‌تری هم به خودرو می‌بخشد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نسخه هم تعبیهٔ دو ورودی هوای دایره‌ای شکل در جلوپنجره است که هم پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 را تغذیه می‌کند و هم ادای احترامی به موستانگ مک‌وان سال ۱۹۶۹ است. یک سیستم اگزوز پرفورمنس هم تضمین می‌کند که اگر کسی نتوانست مک‌وان را از روی ظاهر تشخیص دهد، مطمئناً از طریق صدا خواهد فهمید این نسخهٔ قوی‌تری است.

با فشردن دکمهٔ استارت، مک‌وان از خواب بیدار می‌شود و غرش V8 آن فضا را پر می‌کند. ریمپ ECU و دریچه گاز جدید، قدرت این موتور را به ۴۶۰ اسب بخار رسانده که ۱۰ اسب بخار نسبت به موستانگ GT بیشتر است (نسخهٔ آمریکایی مک‌وان ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد). از بیرون، صدای موتور رعب‌انگیز است اما روی صندلی راننده چنین حسی چندان وجود ندارد. پیشرانه اصلاً خشن نیست و فشردن پدال گاز صدای اگزوز نرمی را به دنبال دارد و این V8 بی‌قرار خودرو را روی تعلیق از این سمت به سمتی دیگر تکان می‌دهد.

کابین مک‌وان تقریباً با نسخه‌های ضعیف‌تر یکسان است و صرفاً تریم آلومینیومی، پلاک حاوی شماره شاسی خاص مک‌وان و دسته‌دندهٔ توپی شکل که از موستانگ بولیت قرض گرفته شده به آن اضافه شده است. طراحی داخلی خودرو با داشبورد بلند و سوئیچ‌های کلاسیک جذاب است اما دقت ساخت و تناسب کلی خیلی خیره‌کننده نیست. مثل دیگر نسخه‌های موستانگ، مک‌وان هم به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی مجهز است که بسته به حالت رانندگی خودرو گرافیک آن تغییر می‌کند. نمایشگر مرکزی خودرو هم سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 3 فورد را با ویژگی‌هایی مثل اندروید اتو و اپل کارپلی ارائه می‌کند.

اما چیزی که در مک‌وان بیش از همه اهمیت دارد، ارتقاء شاسی است. در این بخش، کمک‌فنرهای مغناطیسی از نو تنظیم شده‌اند و به‌منظور افزایش دقت هندلینگ، فنرهای جلو سفت‌تر شده و آنتی‌رول بارهای ارتقا پیدا کرده‌اند. سیستم فرمان برقی خودرو هم مجدداً کالیبره شده و همهٔ این تغییرات کاملاً محسوس هستند. مک‌وان نسبت به موستانگ GT ثبات و پایداری بیشتری دارد و با دقت‌ بیشتری حمل می‌کند. البته خودرو ناهمواری‌های جاده را خیلی خوب جذب نمی‌کند اما در عوض با سفت‌تر شدن تعلیق، حرکات بدنه بهتر کنترل می‌شود و واکنش خودرو به چرخش‌های فرمان سریع‌تر شده است.

این تغییرات همچنین از طریق فرمان، حس اتصال بهتری بین راننده و خودرو برقرار می‌کند و موجب هدایت راحت‌تر خودرو در مسیرهای پرپیچ‌وخم می‌شود حتی اگر مک‌وان هنوز هم تیزی برخی از رقبای خود را نداشته باشد. بااین‌حال، به‌محض فشردن پدال گاز هر مشکلی هم که وجود داشت باشد کاملاً فراموش می‌شود. پاسخگویی موتور واضح است و غرغرهای آن در دورهای پایین، در نزدیکی ردلاین ۷,۵۰۰ rpm به غرشی دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود. این پیشرانه واقعاً کلیدی‌ترین عامل جذابیت موستانگ است. البته مک‌وان خودروی خیلی سریعی نیست اما وقتی تمام توان آن به کار گرفته شود کاملاً فراتر از انتظاری که از یک موستانگ تنفس طبیعی می‌رود عمل می‌کند.

برای انتقال نیرو در این خودرو می‌توان گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک را سفارش داد ولی ما اولی را توصیه می‌کنیم که عملکرد مکانیکی جذاب و تعویض دنده‌های نرمی دارد. ناامیدی بزرگ عدم ارائهٔ پکیج هندلینگ سفارشی مک‌وان در بریتانیا است زیرا این پکیج تنظیمات آئرودینامیکی جدی‌تر، تعلیق قابل تنظیم و رینگ‌های ۱۹ اینچی سبک‌تر با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ را به همراه دارد و هنگام رانندگی‌های تهاجمی وجود آن واقعاً احساس می‌شود. موستانگ مک‌وان هرگز مثل یک خودروی مخصوص پیست به نظر نمی‌رسد اما پس از چندین دور پیست سخت در آزمایش‌های ما، این موستانگ عملکرد خوبی از خود نشان داد و با هندلینگ دقیق، پیشرانهٔ جذاب و سرعت فریبندهٔ خود، کاملاً سرگرم‌کننده بود؛ بنابراین، مک‌وان می‌تواند ارزش ۱۱ هزار پوند قیمت بیشتر از موستانگ GT را داشته باشد.

جمع‌بندی

فورد موستانگ مک‌وان برای چیزی که ممکن است غزل خداحافظی خودروهای عضلانی V8 تنفس طبیعی باشد، ادای احترام مناسبی است. البته این یک ارتقاء جدی از فرمول سنتی موستانگ نیست اما تغییرات شاسی به میزان قابل‌توجهی همه‌چیز را سفت‌تر کرده و به مک‌وان در پیست‌ها توانایی شگفت‌انگیزی داده است. البته افرایش قیمت ۱۱ هزار پوندی نسبت به موستانگ GT خیلی زیاد است و با این قیمت، رقبای اروپایی با نرمی بیشتری با جاده‌های ناهموار رفتار می‌کنند اما مک‌وان بی‌رحمانه جذاب و سرگرم‌کننده است.

مشخصات فنی فورد موستانگ مک‌ ۱

Ford Mustang Mach 1

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۷ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۸۴ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۵۵,۲۵۵ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. GT

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    بنظرم بهترین بررسی ها توسط اتواکسپرس انجام میشه، مفید و مختصر

    موافقم 22
    مخالفم 1
  2. حیدر

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    وقتی اسم خودروسازی آمریکا میاد آدم یاد این موستانگ و چلنجر و کامارو و پیکاپ های رم و فورد و شورولت می افته.
    واقعا که محشر هستند و عالی.
    😍😍😍😍😍

    موافقم 36
    مخالفم 2
    1. جناب ایکس

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1464 ديدگاه)

      چقد قشنگ و اروپایی طور هست طراحیش، خیلی خوشم اومد👌

      موافقم 4
      مخالفم 3
  3. کافر مقدس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    همیشه نسخه های بازار اروپا ماستنگ و چلنجر و چارجر و امثال اعهم اسب بخار کمتری دارن نسبت به نسخه بازار آمریکا

    از غرش انجین و مصرف سوخت و…هم میکاهند برای بازار اروپا . یعنی رژیم میگیرن برای فروخته شدن در اروپا

    ولی تو اروپا خیلی ها از ماستنگ به عنوان یک ماشین جذاب برای رانندگی در پیست استفاده میکنن

    fبا این که رژیم گرفته ولی تو مارکت اروپا همچنان رکورد دار فروش در این سگمنت هست
    https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2021/04/15/ford-mustang-is-best-selling-sports-car-for-second-year-in-a-row.html

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. مردیم از خوشی

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1457 ديدگاه)

    اوه قلبم 💔
    ولی شلبی gt500 چیز دیگه ای هست

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. نایسسسسسسسسسس

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (10 ديدگاه)

      یه جوری میگی اوه قلبم

      موافقم 6
      مخالفم 1
  5. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    اعتبار ماسل کار ها موستانگ هست حتی اگه کمترین فروش رو داشته باشه

    موافقم 17
    مخالفم 4
  6. Hami.R

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بعنوان اولین کامنت سلام عرض میکنم خدمت تمام دوستان عزیز و مجموعه محترم پدال

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      درود به شما خوش اومدید

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      خوش اومدید
      انشالله کنارهم باشیم و اوقات خوبی رو سپری کنیم

      موافقم 11
      مخالفم 2
    3. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      همچنین

      موافقم 2
      مخالفم 1
    4. جناب ایکس

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1464 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز، خوش اومدی‌. امیدوارم از کاربران منطقی و مفید سایت باشی.

      موافقم 2
      مخالفم 3
  7. Aboalfazl demon

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    ماسل باشه
    خشن باشه
    V8 آمریکایی و تنفس طبیعی باشه
    دنده دستی و دیف عقب باشه
    و لوگو اسب دونده روش باشه
    به خاطر همینه ماستنگ پر فروش ترین کوپه اسپرت جهان هستش
    فورد ماستنگ اصالتی و سبک زندگی به مدت ۵۸ سال!

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. M.Kkarimi

      ۲۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      ماسل باشه ؟!؟! یکی از جذاب ترین ها در رنج قیمتی و سگمنت خودشه ولی دیگه اغراق نکنید ! موستانگ رو دیگه به سختی میشه الان به عنوان ماسل کار هضم کرد ! بنظرم همون پسوند کوپه اسپرت خیلی بهتر باشه! یه کوپه اسپرت مقرون به صرفه ، قدرتمند و دلربا …

      موافقم 1
      مخالفم 13
      1. Aboalfazl demon

        ۲۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (523 ديدگاه)

        آره یک درصد ابهت چلنجر رو نداره
        اما در برابر محصولات اروپایی هنوزم قلدره
        پس ماسله

        موافقم 2
        مخالفم 5
  8. mm-yarlou

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    ماستنگ کلا در همه مدل هاش عالی هست گل سرسبد ماستنگ هاهم که سلطان والا مقام شلبی gt500 کبری هستن یکی از زیبا ترین و با ابهت ترین خودرو های تاریخ

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. محمد امین

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    ایم واقعا یه ماستنگ هست ، حسش با اون ماستنگ ۶۹ هیچ فرقی نداره

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. a-shejustremindsmeoflove-a

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (275 ديدگاه)

    حس وجود یک ماشین پهن با کاپوتی بلند و پهن و لاستیک های بزرگ در جاده بسیار زیباست …
    البته من بین تمام مدل های ماستنگ ، GT350 R رو دوست دارم ، ولی دوج یه چیز دیگست 🤭

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. A ... She just reminds Me of love ... A

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (275 ديدگاه)

    زیبای وحشی

    تو که هیچ وقت رام نمیشی …
    منم که هیچ وقت خام نمیشم…

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2351 ديدگاه)

    عجب هیولایی لذت میبرم.

  13. حسین

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    یکی از ماشیناییه که قیافش خوبه.
    مال فیلم بولیت هم مک وان بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا