نسل جدید موستانگ شلبی GT350 که بدون مشارکت فورد توسعه پیدا کرده، آیا جانشین شایستهای برای GT350 فوقالعادهٔ قبلی خواهد بود؟
اولین موستانگ شلبی GT350 در ۲۷ ژانویه ۱۹۶۵ معرفی شد و در اصل نسخهای جادهای از خودروی نسکار بود. در نسلهای بعدی موستانگ اما خبری از GT350 نبود تا اینکه سرانجام در پایان سال ۲۰۱۵، شلبی GT350 جدیدی بر اساس نسل ششم موستانگ معرفی شد. این خودرو به قویترین موتور تنفس طبیعی تاریخ موستانگ مجهز بود و حالا نسل جدید آن با قدرت بیشتر و پرفورمنس بهتر معرفی شده است. البته این مدل جدید توسط شلبی آمریکن ساخته شده و برخلاف نسل قبلی، تحت نظر فورد توسعه پیدا نکرده است.
پیشرانه
در یک خودروی پرفورمنس مثل شلبی GT350 پیشرانه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا قدرت و صدایی که به خودرو شخصیت میدهد را ارائه میکند. ازاینرو، فورد در سینهٔ GT350 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 را قرار داد که با نام وودو شناخته میشود و قویترین موتور تنفس طبیعی در تاریخ موستانگ بهحساب میآید. این یک پیشرانهٔ دور بالا بود که با ویژگیهایی مثل میللنگ تخت، پیستونهای آلومینیومی فورجکاری شده، شاتونهای فولادی فورجکاری شده، سیستم انژکتوری MPI با پمپهای جریان بالا و طراحی جدید منیفولد هوا، تفاوتهای زیادی با موتور کایوت موستانگ GT داشت. یکی از جذابترین ویژگیهای موتور وودو اما صدای فوقالعادهٔ آن بود که با همکاری سیستم اگزوز فولادی ضدزنگ ۲.۵ اینچی تولید میشد. برای انتقال نیرو نیز هرچند یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود ولی فورد بهصورت استاندارد یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ترمک را ارائه میکرد که لذت رانندگی را افزایش میداد.
مشخصهٔ اصلی GT350 قبلی که آن را از دیگر نسخههای موستانگ متمایز میکرد، موتور بود زیرا پیشرانهٔ وودو فقط برای این مدل ساخته شده بود ولی نسل جدید GT350 از پیشرانهٔ منحصربهفردی بهرهمند نیست و با دو نسخهٔ مختلف از همان موتور ۵ لیتری V8 کایوت ارائه میشود. نسخهٔ اول همان موتور کایوت معمولی است که ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد و با موستانگ GT یکسان است. در نسخهٔ دوم یک سوپرشارژر ۳ لیتری ویپل به این موتور اضافه میشود که قدرت را به ۸۱۰ اسب بخار میرساند. این عدد افزایش چشمگیر ۷۰ درصدی را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد درحالیکه مثل قبل برای انتقال نیرو هم امکان انتخاب گیربکس شش سرعته دستی وجود خواهد داشت.
شاسی و تعلیق
هرچند قدرتهای بالا روی کاغذ جذاب به نظر میرسند ولی در پرفورمنس کلی یک خودرو، شاسی و سیستم تعلیق هم نقش بسیار مهمی دارند. در GT350 قبلی، سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و تعلیق مستقل با فنرهای پیچشی در عقب همراه با کمکفنرهای مگنهراید، باعث پرفورمنس برتر خودرو در پیست میشد. این تعلیق با شاسی فولادی یکپارچه با سابفریمها همراه بود که بدون هرگونه سیستمهای کمکی، تجربهٔ رانندگی GT350 را هیجانانگیز و خالص میکرد. GT350 جدید اما از همان شاسی فولادی دستنخوردهٔ موستانگ GT معمولی استفاده میکند هرچند که سیستم تعلیق بازنگری شده و شلبی از فنرهای جدیدی استفاده کرده که ارتفاع خودرو را کمتر میکند. علاوه بر این، شلبی تلاشهایی هم برای کاهش وزن انجام داده است.
طراحی
نسل قبلی شلبی GT350 در ظاهر به سپر جلوی اختصاصی مجهز شده بود که لبهٔ زیرین برجستهای داشت و این ویژگی در قسمت جانبی هم با فلاپ روی رکاب ادامه پیدا میکرد. در عقب خودرو هم شاهد بال ویژه، دیفیوزر منحصربهفرد و چهار سر اگزوز بودیم. GT350 جدید نیز هرچند از همان ظاهر ترسناک موستانگ استاندارد بهره میبرد ولی شلبی با استفاده از مجموعهای از قطعات، چهرهٔ خودرو را هیجانانگیزتر کرده است تا از موستانگ GT و دارک هورس متمایز شود. این ویژگیها شامل کاپوت آلومینیومی با دریچهٔ هوا، جلوپنجرهٔ اختصاصی، اسپویلر جلوی سهتکه، اسپویلر عقب بزرگ و نوارهای رنگی لمان میشود.
جمعبندی
نسل قبلی GT350 خودرویی قدرتمند و بسیار توانمند بود که برتری نسخهٔ شلبی را نسبت به موستانگهای معمولی نشان داد و بنابراین، به سؤال ابتدای مطلب نمیتوان پاسخی قاطعانه داد. نسل جدید این موستانگ شلبی از همه جهت پرفورمنس بالاتری حتی نسبت به GT500 قبلی دارد. قدرت ۸۱۰ اسب بخاری، بهتنهایی این خودرو را به یکی از افراطیترین نسخههای تاریخ موستانگ تبدیل میکند ولی با تمام این اوصاف، GT350 جدید در نسخهٔ سوپرشارژ قیمت عجیب ۱۱۰ هزار دلاری دارد و تنها در ۵۶۲ دستگاه ساخته خواهد شد درحالیکه GT350 قبلی در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایهٔ ۶۱,۵۳۵ دلار عرضه شد. همچنین مطمئن نیستم که این افزایش بزرگ قدرت در نسل جدید شلبی خیلی ضروری بوده باشد زیرا پورشه بارها ثابت کرده است که اگر بتوان قدرت را بهدرستی مدیریت کرد، ۵۰۰ اسب بخار هم کافی خواهد بود. برای درک این موضوع فقط کافی است به رکوردهای ۹۱۱ GT3 و GT3 RS نگاه کنید. علاوه بر این، هرچند GT350 جدید صدای خوبی دارد ولی هرگز به جذابی زوزهٔ موتور وودو در دور ۸ هزار rpm نخواهد بود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
شلبی GT350 مدل ۲۰۲۰ | شلبی GT350 مدل ۲۰۲۵ | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۲۶ اسب بخار | ۸۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر | اعلام نشده |
قیمت | ۶۱,۵۳۵ دلار | ۱۰۹,۹۹۵ دلار |

mickeyy
۱۳ بهمن ۱۴۰۳از نظر ظاهری نسل قبل رو بیشتر میپسندم
MehdiTurbo
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اکثرا زدند نسل قبل
و این نظر سنجی فقط درمورد موستانگ صدق نمیکنه اکثر خودروها هم نظر سنجی بشه اکثرا منسل قبل انتخاب میکنند تقریبا تا ۲۰۲۲ هر چی خودرو نسل جدید معرفی میشد کفت میبرید به اصطلاح
از اون موقع به بعد فقط یه سری خودروی محدود نسل بعدیاشون بهتر بود اونم خودروهایی بوده که طبق اصول همیشگی شان بودند و فقط یه سری بهبودا انجام شده
مثل پورش و ائودی
یا یه سری خودروهایی که طراحیشان خوب بوده و تعادل حفظ کردند مثل مزدا و نیسان و کیا و هیوندا استون مارتین و …
بقیه اش دهن سوزی نبودند یا خراب کردند
به نظرم همین ها هم که خوب بودند از دور خارج بشند تو نسلای بعد چون به نظرم میخوان اصلا مفهوم خودرو رو عوض کنن
اول شکلشان تغییر میکنه و فضایی میشه،جریانی که توشیم بعد فرمون برداشته میشه کامل خودران میشه بعد هم خودرو ها پرنده میشند و خودروهای پرنده میاد
من
SMS
۱۳ بهمن ۱۴۰۳موستانگ ماشینیه که هیچ وقت پس رفت نمی کنه یکی نسخه های ۱۹۶۸ و … خوبند و یکی جدید ترینش در هر حال
موستانگ ماشین کاملا ثابت شده ایه
GT500 قراره چجور باشه ؟
miladzm
۱۳ بهمن ۱۴۰۳قابل قیاس نیستن اصلا
نسل قبل جی تی ۳۵۰ یکی از خام ترین و خالص ترین تجربه های رانندگی رو تحویل راننده میده و هویتی کاملا جدا از نسخه های دیگ ماستنگ داره ابن جی تی ۳۵۰ رو با تیون ساده دم دستی نسخه جی تی میشه رسید بهش
جی تی ۳۵۰ نسل قبل یکی از ۳ اسپورت مورد علاقمه از کل تاریخ خودروسازی
Siyavash
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نسل قدیم رو انتخاب میکنم چون کاملا بالانس بود.اما این نسل واقعا افراطی هست و با این قدرت زیاد رسما وارد یه قلمرو ۸۰۰ اسبی ها شد و قسم میخورم بین ماشین هایه ۸۰۰ اسبی هیچ حرفی برا گفتن نداره…وای نسل قدیم با ۵۲۰ اسب و تنفس طبیعی بودن و دنده دستی لذت خالص رانندگی بود و میتونست با پورشه و بی ام و هم کلاس خودش رقابت کنه…
سپهر
۱۴ بهمن ۱۴۰۳یه طور میگی انگار ازشون داری n
amir
۱۳ بهمن ۱۴۰۳ظاهر قلچماق فقط اون shelby nfs edition که نسل پنجم داشت اره همون نقره ایش با دو خط آبی روش
R@min
۱۳ بهمن ۱۴۰۳این نسخه که تیونر شلبی معرفی کرده هر کسی می تونه با صرف نهایت ۱۵ هزار دلار جمع کنه و متأسفانه پول برند میخوره.
قیاس شلبی های فورد با امثال این تیون های دم دستی از بیخ غلط و اشتباهه.
بین تیونرهای تخصصی ماستنگ استیدا و سالین با اختلاف بهترین هستن که تمرکزشون روی داینامیک محصوله تا صرفا گرفتن قدرت از موتوری که قدرت ۸۰۰ اسب حکم شروع تیونش هم نداره.
(Ali(chevynova
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نه سوپر نه میلنگ تخت
فقط یه موتور ۴۶۰ با یه کاربرات ۴ دهنه اتولایت ۴۱۰۰ و یه گیربکس c6
Saeed Jame
۱۳ بهمن ۱۴۰۳به به علی آقا
Ali
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نسل قبلش یه حالت لاتی و ترسناک و خوفی داره که بنظرم این نسل با اینکه شبیه نسل های اولیه موستانگ ولی قبلی بهتر بود
آریا
۱۳ بهمن ۱۴۰۳جیتی 350 نسل جدید همون جیتی 500
amirboss
۱۳ بهمن ۱۴۰۳نسل قبل طراحی روان تر و گیرا تری داشت.
درسته نسل کنونی از المانهای مهیج و بیشتر سبک رترو استفاده میکنه اما نسل قبل چیز دیگه ای بود.
Saeed Jame
۱۳ بهمن ۱۴۰۳عاشق نسل قبلیشم خیلی خوبه
Amirreza1978
۱۳ بهمن ۱۴۰۳انگاری تمام خودراسازا باهم تصمیم گرفتن تعادلو از طراحی نسل جدید کاملا حذف کنند
چه فرد متخصص و چه صرفا یه دنبال کننده صنعت خودرو متوجه میشه که چقدر پختگی نسل قبل بیشتر هستش
Mehrbod
۱۴ بهمن ۱۴۰۳نسخه قبلی اباهت بیشتری داره
باش نسخه جدید قدرت بیشتری داره
Navid AJ
۱۶ بهمن ۱۴۰۳نسل جدید با قیمت قدیم
Titanium
۲۳ بهمن ۱۴۰۳نسل قدیم رو انتخاب میکنم
ولی نمیدونم ما قدیمی پسندیم یا اونا اینطورین
هر نسلی میاد میگیم قبلی بهتر بود.
البته دوتاشون خیلی گنگ هستن