شلبیفورد

مقایسه نسل جدید و قدیم موستانگ شلبی GT350، سوپرشارژر یا میل‌لنگ تخت؟

نسل جدید موستانگ شلبی GT350 که بدون مشارکت فورد توسعه پیدا کرده، آیا جانشین شایسته‌ای برای GT350 فوق‌العادهٔ قبلی خواهد بود؟

اولین موستانگ شلبی GT350 در ۲۷ ژانویه ۱۹۶۵ معرفی شد و در اصل نسخه‌ای جاده‌ای از خودروی نسکار بود. در نسل‌های بعدی موستانگ اما خبری از GT350 نبود تا اینکه سرانجام در پایان سال ۲۰۱۵، شلبی GT350 جدیدی بر اساس نسل ششم موستانگ معرفی شد. این خودرو به قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی تاریخ موستانگ مجهز بود و حالا نسل جدید آن با قدرت بیشتر و پرفورمنس بهتر معرفی شده است. البته این مدل جدید توسط شلبی آمریکن ساخته شده و برخلاف نسل قبلی، تحت نظر فورد توسعه پیدا نکرده است.

پیشرانه

در یک خودروی پرفورمنس مثل شلبی GT350 پیشرانه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا قدرت و صدایی که به خودرو شخصیت می‌دهد را ارائه می‌کند. ازاین‌رو، فورد در سینهٔ GT350 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 را قرار داد که با نام وودو شناخته می‌شود و قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی در تاریخ موستانگ به‌حساب می‌آید. این یک پیشرانهٔ دور بالا بود که با ویژگی‌هایی مثل میل‌لنگ تخت، پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده، شاتون‌های فولادی فورج‌کاری شده، سیستم انژکتوری MPI با پمپ‌های جریان بالا و طراحی جدید منیفولد هوا، تفاوت‌های زیادی با موتور کایوت موستانگ GT داشت. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های موتور وودو اما صدای فوق‌العادهٔ آن بود که با همکاری سیستم اگزوز فولادی ضدزنگ ۲.۵ اینچی تولید می‌شد. برای انتقال نیرو نیز هرچند یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش بود ولی فورد به‌صورت استاندارد یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ترمک را ارائه می‌کرد که لذت رانندگی را افزایش می‌داد.

مشخصهٔ اصلی GT350 قبلی که آن را از دیگر نسخه‌های موستانگ متمایز می‌کرد، موتور بود زیرا پیشرانهٔ وودو فقط برای این مدل ساخته شده بود ولی نسل جدید GT350 از پیشرانهٔ منحصربه‌فردی بهره‌مند نیست و با دو نسخهٔ مختلف از همان موتور ۵ لیتری V8 کایوت ارائه می‌شود. نسخهٔ اول همان موتور کایوت معمولی است که ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد و با موستانگ GT یکسان است. در نسخهٔ دوم یک سوپرشارژر ۳ لیتری ویپل به این موتور اضافه می‌شود که قدرت را به ۸۱۰ اسب بخار می‌رساند. این عدد افزایش چشمگیر ۷۰ درصدی را نسبت به نسل قبلی نشان می‌دهد درحالی‌که مثل قبل برای انتقال نیرو هم امکان انتخاب گیربکس شش سرعته دستی وجود خواهد داشت.

شاسی و تعلیق

هرچند قدرت‌های بالا روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسند ولی در پرفورمنس کلی یک خودرو، شاسی و سیستم تعلیق هم نقش بسیار مهمی دارند. در GT350 قبلی، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و تعلیق مستقل با فنرهای پیچشی در عقب همراه با کمک‌فنرهای مگنه‌راید، باعث پرفورمنس برتر خودرو در پیست می‌شد. این تعلیق با شاسی فولادی یکپارچه با ساب‌فریم‌ها همراه بود که بدون هرگونه سیستم‌های کمکی، تجربهٔ رانندگی GT350 را هیجان‌انگیز و خالص می‌کرد. GT350 جدید اما از همان شاسی فولادی دست‌نخوردهٔ موستانگ GT معمولی استفاده می‌کند هرچند که سیستم تعلیق بازنگری شده و شلبی از فنرهای جدیدی استفاده کرده که ارتفاع خودرو را کمتر می‌کند. علاوه بر این، شلبی تلاش‌هایی هم برای کاهش وزن انجام داده است.

طراحی

نسل قبلی شلبی GT350 در ظاهر به سپر جلوی اختصاصی مجهز شده بود که لبهٔ زیرین برجسته‌ای داشت و این ویژگی در قسمت جانبی هم با فلاپ روی رکاب ادامه پیدا می‌کرد. در عقب خودرو هم شاهد بال ویژه، دیفیوزر منحصربه‌فرد و چهار سر اگزوز بودیم. GT350 جدید نیز هرچند از همان ظاهر ترسناک موستانگ استاندارد بهره می‌برد ولی شلبی با استفاده از مجموعه‌ای از قطعات، چهرهٔ خودرو را هیجان‌انگیزتر کرده است تا از موستانگ GT و دارک هورس متمایز شود. این ویژگی‌ها شامل کاپوت آلومینیومی با دریچهٔ هوا، جلوپنجرهٔ اختصاصی، اسپویلر جلوی سه‌تکه، اسپویلر عقب بزرگ و نوارهای رنگی لمان می‌شود.

جمع‌بندی

نسل قبلی GT350 خودرویی قدرتمند و بسیار توانمند بود که برتری نسخهٔ شلبی را نسبت به موستانگ‌های معمولی نشان داد و بنابراین، به سؤال ابتدای مطلب نمی‌توان پاسخی قاطعانه داد. نسل جدید این موستانگ شلبی از همه جهت پرفورمنس بالاتری حتی نسبت به GT500 قبلی دارد. قدرت ۸۱۰ اسب بخاری، به‌تنهایی این خودرو را به یکی از افراطی‌ترین نسخه‌های تاریخ موستانگ تبدیل می‌کند ولی با تمام این اوصاف، GT350 جدید در نسخهٔ سوپرشارژ قیمت عجیب ۱۱۰ هزار دلاری دارد و تنها در ۵۶۲ دستگاه ساخته خواهد شد درحالی‌که GT350 قبلی در سال ۲۰۲۰ با قیمت پایهٔ ۶۱,۵۳۵ دلار عرضه شد. همچنین مطمئن نیستم که این افزایش بزرگ قدرت در نسل جدید شلبی خیلی ضروری بوده باشد زیرا پورشه بارها ثابت کرده است که اگر بتوان قدرت را به‌درستی مدیریت کرد، ۵۰۰ اسب بخار هم کافی خواهد بود. برای درک این موضوع فقط کافی است به رکوردهای ۹۱۱ GT3 و GT3 RS نگاه کنید. علاوه بر این، هرچند GT350 جدید صدای خوبی دارد ولی هرگز به جذابی زوزهٔ موتور وودو در دور ۸ هزار rpm نخواهد بود.

مقایسهٔ مشخصات فنی

شلبی GT350 مدل ۲۰۲۰ شلبی GT350 مدل ۲۰۲۵
پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۲۶ اسب بخار ۸۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر اعلام نشده
قیمت ۶۱,۵۳۵ دلار ۱۰۹,۹۹۵ دلار

کدام نسل موستانگ شلبی GT350 را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۳ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. mickeyy

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    از نظر ظاهری نسل قبل رو بیشتر میپسندم

    موافقم 62
    مخالفم 6
    1. MehdiTurbo

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      اکثرا زدند نسل قبل
      و این نظر سنجی فقط درمورد موستانگ صدق نمیکنه اکثر خودروها هم نظر سنجی بشه اکثرا منسل قبل انتخاب میکنند تقریبا تا ۲۰۲۲ هر چی خودرو نسل جدید معرفی میشد کفت میبرید به اصطلاح
      از اون موقع به بعد فقط یه سری خودروی محدود نسل بعدیاشون بهتر بود اونم خودروهایی بوده که طبق اصول همیشگی شان بودند و فقط یه سری بهبودا انجام شده
      مثل پورش و ائودی
      یا یه سری خودروهایی که طراحیشان خوب بوده و تعادل حفظ کردند مثل مزدا و نیسان و کیا و هیوندا استون مارتین و …
      بقیه اش دهن سوزی نبودند یا خراب کردند
      به نظرم همین ها هم که خوب بودند از دور خارج بشند تو نسلای بعد چون به نظرم میخوان اصلا مفهوم خودرو رو عوض کنن
      اول شکلشان تغییر میکنه و فضایی میشه،جریانی که توشیم بعد فرمون برداشته میشه کامل خودران میشه بعد هم خودرو ها پرنده میشند و خودروهای پرنده میاد
      من

      موافقم 26
      مخالفم 2
      1. SMS

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (696 ديدگاه)

        موستانگ ماشینیه که هیچ وقت پس رفت نمی کنه یکی نسخه های ۱۹۶۸ و … خوبند و یکی جدید ترینش در هر حال
        موستانگ ماشین کاملا ثابت شده ایه
        GT500 قراره چجور باشه ؟

        موافقم 11
        مخالفم 2
    2. miladzm

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      قابل قیاس نیستن اصلا
      نسل قبل جی تی ۳۵۰ یکی از خام ترین و خالص ترین تجربه های رانندگی رو تحویل راننده میده و هویتی کاملا جدا از نسخه های دیگ ماستنگ داره ابن جی تی ۳۵۰ رو با تیون ساده دم دستی نسخه جی تی میشه رسید بهش
      جی تی ۳۵۰ نسل قبل یکی از ۳ اسپورت مورد علاقمه از کل تاریخ خودروسازی

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. Siyavash

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    نسل قدیم رو انتخاب میکنم چون کاملا بالانس بود.اما این نسل واقعا افراطی هست و با این قدرت زیاد رسما وارد یه قلمرو ۸۰۰ اسبی ها شد و قسم میخورم بین ماشین هایه ۸۰۰ اسبی هیچ حرفی برا گفتن نداره…وای نسل قدیم با ۵۲۰ اسب و تنفس طبیعی بودن و دنده دستی لذت خالص رانندگی بود و میتونست با پورشه و بی ام و هم کلاس خودش رقابت کنه…

    موافقم 27
    مخالفم 4
    1. سپهر

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه طور میگی انگار ازشون داری n

  3. amir

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3826 ديدگاه)

    ظاهر قلچماق فقط اون shelby nfs edition که نسل پنجم داشت اره همون نقره ایش با دو خط آبی روش

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. R@min

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2166 ديدگاه)

    این نسخه که تیونر شلبی معرفی کرده هر کسی می تونه با صرف نهایت ۱۵ هزار دلار جمع کنه و متأسفانه پول برند میخوره.

    قیاس شلبی های فورد با امثال این تیون های دم دستی از بیخ غلط و اشتباهه.

    بین تیونرهای تخصصی ماستنگ استیدا و سالین با اختلاف بهترین هستن که تمرکزشون روی داینامیک محصوله تا صرفا گرفتن قدرت از موتوری که قدرت ۸۰۰ اسب حکم شروع تیونش هم نداره.

    موافقم 20
    مخالفم 5
  5. (Ali(chevynova

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (7551 ديدگاه)

    نه سوپر نه میلنگ تخت
    فقط یه موتور ۴۶۰ با یه کاربرات ۴ دهنه اتولایت ۴۱۰۰ و یه گیربکس c6

    موافقم 9
    مخالفم 22
    1. Saeed Jame

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      به به علی آقا

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. Ali

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    نسل قبلش یه حالت لاتی و ترسناک و خوفی داره که بنظرم این نسل با اینکه شبیه نسل های اولیه موستانگ ولی قبلی بهتر بود

    موافقم 17
    مخالفم 2
  7. آریا

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (257 ديدگاه)

    جی‌تی 350 نسل جدید همون جی‌تی 500

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. amirboss

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    نسل قبل طراحی روان تر و گیرا تری داشت.
    درسته نسل کنونی از المانهای مهیج و بیشتر سبک رترو استفاده می‌کنه اما نسل قبل چیز دیگه ای بود.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. Saeed Jame

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    عاشق نسل قبلیشم خیلی خوبه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. Amirreza1978

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انگاری تمام خودراسازا باهم تصمیم گرفتن تعادلو از طراحی نسل جدید کاملا حذف کنند
    چه فرد متخصص و چه صرفا یه دنبال کننده صنعت خودرو متوجه میشه که چقدر پختگی نسل قبل بیشتر هستش

  11. Mehrbod

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نسخه قبلی اباهت بیشتری داره
    باش نسخه جدید قدرت بیشتری داره

  12. Navid AJ

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3843 ديدگاه)

    نسل جدید با قیمت قدیم

  13. Titanium

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    نسل قدیم رو انتخاب میکنم
    ولی نمی‌دونم ما قدیمی پسندیم یا اونا اینطورین
    هر نسلی میاد میگیم قبلی بهتر بود.
    البته دوتاشون خیلی گنگ هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا