فورد

فروش کمتر از انتظار فورد F-150 لایتنینگ برقی

عدم استقبال خریداران از فورد F-150 لایتنینگ و باقی ماندن تعداد زیادی از آن‌ها در انبار نمایندگی‌ها، مشهود است.

بر اساس گزارش وب‌سایت کار اِج، بیش از ۸ هزار دستگاه وانت پیکاپ برقی فورد F-150 لایتنینگ (تا زمان نگارش خبر ۸۱۲۸ دستگاه) در انبار نمایندگی‌ها آماده فروش هستند. برای مقایسه باید گفت تعداد مدل‌های کارکرده موجود برای فروش زیر ۴۰۰ دستگاه اعلام شده است. تا پایان ماه سپتامبر فورد تعداد ۱۲,۲۶۰ دستگاه از این خودرو را در آمریکا به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در سه‌ماهه سوم امسال تعداد ۳۵۰۳ دستگاه F-150 لایتنینگ به فروش رسیده که حاکی از افت ۴۶ درصدی است. مجموع فروش این خودرو نیز به ۲۷,۸۷۷ دستگاه می‌رسد.

اگر این ارقام یعنی ۲۷,۸۷۷ و ۸,۱۲۸ دستگاه را با یکدیگر جمع کنیم به رقمی بیش از ۳۶ هزار دستگاه می‌رسیم و این میزان تولید F-150 لایتنینگ از سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و به‌عبارت‌دیگر سهم خودروهای فروخته نشده از کل میزان تولید به ۲۲ درصد می‌رسد. البته اگر خودروهای حاضر در پارکینگ‌های فورد که آماده بارگیری به نمایندگی‌ها هستند را نیز حساب کنیم سهم این خودروهای فروخته نشده بیشتر خواهد بود. خبر مربوط به این آمار و ارقام در پلتفرم X متعلق به ایلان ماسک منتشر شد و او نیز در پاسخ به این خبر از کلمه Wow استفاده کرد که به نظر ما نشان دهنده سورپرایز شدن اوست. البته پست اصلی مربوط به این خبر به اشتباه سهم حدود ۳۰ درصدی از خودروهای فروخته نشده را ذکر کرده چراکه صاحب این حساب کاربری بجای در نظر گرفتن کل میزان تولید (بیش از ۳۶ هزار دستگاه)، مجموع فروش یعنی ۲۷,۸۷۷ دستگاه را مبنای آمار خود قرار داده است.

به‌هرحال این داده‌ها نکات جالب زیادی دارند و مشکلات تقاضا برای وانت برقی فورد را نشان می‌دهند. باید دانست F-150 لایتنینگ خودروی جدیدی است و قبلاً اخباری درباره تشکیل لیست انتظار خرید برای آن منتشر شده بود و به همین خاطر انتظار انتشار چنین آماری از میزان مدل‌های فروخته نشده را نداشتیم. شایان ذکر است فورد در تابستان امسال قیمت خودروی خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده بود و بعدها نیز تریم جدیدی از آن را با تخفیف‌های گوناگون معرفی کرد. این برند همچنین با مشکلاتی در زمینه تولید F-150 لایتنینگ دست‌وپنجه نرم می‌کند. موضوع دیگر اینکه جنرال موتورز نیز اعلام کرد به دنبال تأخیر در آغاز تولید وانت‌های برقی خود در دومین کارخانه اختصاص یافته به این امر است و یکی از دلایل آن را کمبود تقاضا می‌داند. به نظر می‌رسد خریداران نسبت به قیمت بالای این خودروها اعتراض دارند و همین امر می‌تواند پاشنه آشیل محصولات برقی دو برند یاد شده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    وقتی یه باتری رو بین شاسی نردبانی پیکاپ درون سوز جا میدی و یه برچسب قیمتی بالا هم روش میزاری ، باید انتظار اینم داشته باشی…

    موافقم 29
    مخالفم 10
    1. بهزاد

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      چشم نخوری استاد.
      اسفندی چیزی واسه خودت دود کن یه وقت طوریت نشه.
      الان وانت یا پیکاپ ریویان با سفارش نمونه دو موتوره قیمتش نزدیک ۹۰ هزار دلار آب میخوره و شرکت هم رو هر خودرو نزدیک ۳۰ هزار دلار زیان دهی داره بعد شما دوباره دچار توهم شدی و میگی باتری میره رو شاسی!
      فکر نکنم جمله ایلان در مورد سایبر را درست هضم کرده باشی و اونجا به روشنی میگه قبرمون کنده شد و بازهم در ادامه جفنگیات سابق که ۲۵۰ هزار پیکاپ میسازیم.
      قیمت بالا و کارائی پایین خیلی زود باعث میشه بخش پیکاپ های برقی به اون رشد مد نظر نرسند و خود تسلا هم فهمید چه اشتباهی کرده ولی مهنتس هنوز تو عالم شپروته.
      راستی از رشد فروش و سوددهی چه خبر؟
      این ۲۰ میلیون کی میاد؟
      دو تا برند چینی و چند مدل برقی نچندان کارا از سوی رقبا باعث کاهش رشد تسلا شدن و فکر کنید دو سه سال دیگه و ورود سنگین رقبا چه بلایی سرش بیاره.

      موافقم 27
      مخالفم 9
      1. Elmiraj

        ۳۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        منظور از جا انداختن باتری در شاسی نردبانی ، استفاده از پلتفرم درون‌سوز و در خودروی الکتریکی هست که هزینه بالا و بازدهی کمتری داره چیزی که باعث شده شاهکاری مثل bz4x شما بوجود بیاد که توی پروفسور نگرفتی موضوعو…!!!

        منظور ایلان ماسک سختی و هزینه تولید یک پیکاپ قطبی و ساختار شکن هست که تولید آن چند لول از ماشین هایی که دیدی بالاتر و سخت تره ، چیزی که بازم در تصور ابتدایی شماها نمیگنجه ، چون اگه قرار بر تولید یک پیکاپ معمولی و ساده بود تا الان دو سال از حظورش در بازار گذشته بود و هرگز ۲ میلیون نفر برای صف نمی‌کشیدن…

        بنابر تحلیل و پیش بینی های سوپر دقیق شما قرار بود تسلا از سه ماهه سوم به بعد زیان ده بشه و ارزش هر سهمش هم به ۱۲۰ دلار سقوط کنه..!!!
        ولی آمار میگه که با وجود تعطیلی برنامه ریزی شده دو کارخانه شانگهای و تگزاس برای ورود پروژه های جدید ، افزایش فروش 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و سود خالص ۱.۸۵ میلیارد دلاری هم ثبت کرده و شرکت در راه ثبت افزایش فروش ۵۰ درصدی در سال جاری هست…!!!
        حال نظر شما چیه جناب اقتصاد دان…😂

        جهت اطلاع شما تنها نگرانی ماسک از آینده ، رکود در اقتصاد کلان هست نه چهار تا مدل داغون از به اصطلاح رقبا که بازدهی شون از مدل های درون سوز مشابه هم پایین تره…

        (( ورود فوق سنگین رقبا 😂😂😂))

        موافقم 6
        مخالفم 12
        1. بهزاد

          ۳۰ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          اون دو میلیون در صف نیستن و ۱۰۰ دلار پیش پرداخت بوده که به احتمال زیاد بیشترشون وسعشون نمیرسه برای خرید و واژه صف براتون هنوز جا نیوفتاده!
          مثال پیکاپ ریویان از طرف شما هضم نشد که هزینه هاش بالاتر از قیمت فروششه و همینطور پلتفرم اختصاصی برقی اکثر برندها که در حال تکمیل و بزودی روانه بازار میشه.
          سوددهی از ۳.۳ میلیارد به ۱.۸ رسید و در درآمد هم با وجود افزایش فروش به نسبت سال پیش حدود ۲ میلیارد بود و دیگه چجوری برای شما به صورت آماری عنوان کنیم در رقابت مشکلات شروع میشه.
          پروژه جدید هوش مصنوعی و رانندگی خودکار انویدیا نیز به قدری جلوست که تقریبا شانس تسلا دقیقا صفر هست و پروژه های داخلی تسلا در توسعه نمیتونه با این طرح موفقیتی داشته باشه.
          تعداد دفعاتی که عنوان کردیم موقعیت تسلا و رشدش به خاطر نبود رقبا بود و با حضور جدی رقبا مشکلات این شرکت خودشو نشون میدن و همانطور که دیدی قیمت سهام از حدود ۲۷۰ دلار به محدوده ۲۱۰ دلار رسید و خودت به چشمت خواهی دید بعد از چند فصل مالی نزولی قیمتش چقدر میشه.

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. Elmiraj

          ۳۰ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          چیزی که مهمه برنامه ریزی یک سال قبل تسلا برای افزایش فروش ۵۰ درصدی ( فروش ۱.۸ میلیون دستگاهی) طی سال جاری هست که تا پایان امسال خواهیم دید که چه اتفاقی میوفته…
          اینکه شما خبر نداری ( و اگرم یه منبع فارسی نگه نمی‌تونی هم خبردار شی) که چرا کارخانه‌های شانگهای و تگزاس تعطیلی از پیش برنامه ریزی شده داشتن و چرا تولید پایین بوده دیگه مشکل از خودته…. و اگرم میای جهت خوشحالی دل خودت به عنوان نابودی تسلا ازش یاد میکنی که دیگه جای بحث نداره…

          ((پروژه جدید هوش مصنوعی و رانندگی خودکار انویدیا نیز به قدری جلوست که تقریبا شانس تسلا دقیقا صفر هست و پروژه های داخلی تسلا در توسعه نمیتونه با این طرح موفقیتی داشته باشه.))
          انویدیا تا به این لحظه فقط توسعه دهنده ابزار پردازش هوش مصنوعی بوده و در هیچ کدام از شاخه های هوش مصنوعی کوچکترین ورود و توسعه ای نداشته که بخواد از تسلایی جلوتر باشه که ۱۰ ساله مشغول توسعه هوش مصنوعی خودران هست…!!!

          ((تعداد دفعاتی که عنوان کردیم موقعیت تسلا و رشدش به خاطر نبود رقبا بود و با حضور جدی رقبا مشکلات این شرکت خودشو نشون میدن و همانطور که دیدی قیمت سهام از حدود ۲۷۰ دلار به محدوده ۲۱۰ دلار رسید و خودت به چشمت خواهی دید بعد از چند فصل مالی نزولی قیمتش چقدر میشه))

          اگر رقبا تا بحال با وجود سبد محصولات چند برابری در مقابل تسلا به جایی نرسیدن ، با وجود یک مدل ۲۵ هزار دلاری فقط میتونن خواب شکست دادن تسلا رو ببین….
          ( فروش چینی ها هم تنها می‌تونه با مدل های چند برابر ارزانتر بیشتر باشه که هیچ تهدیدی بحساب نمیاد )

        3. بهزاد

          ۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          مهنتس ، انویدیا پلتفرم های لازم برای توسعه هوش مصنوعی را در اختیار شرکت ها میزاره و تقریبا این راه یک مونوپولی راه انداخته و فعلا شرکتی نزدیکش هم نیست.
          پلتفرم nvidia drive در حال حاضر توسط بیشتر برندها مورد استفاده قرار گرفته و با پروژه جدید فاکسکان انویدیا در تولید ابزار هوش مصنوعی به خصوص خودران ها دیگه فاتحه ی اتوپایلوت ۱۲ هزار دلاری تسلا خوانده ست و پروژه های ربوتاکسی در چین به واقعیت نزدیکه و تسلا فقط به دنبال گنده گویی هست.
          بسیاری از شرکت ها سالها روی پروژه ای کار میکنند اما به خاطر کمبود نیروی متخصص و سرمایه گذاری ره به جایی نمیبرند و اینجا هم شرکت تسلا به خاطر ضعف نیروی ماهر و کمبود سرمایه و همچنین مدیریتی که فشار بیش از حد وارد میکنه و بسیاری ازش ناراضی هستند تقریبا با قطعیت ۱۰۰ درصدی مقابل پروژه های nvidia drive و nvidia AI و… شکست خوردست.
          اتحادیه اروپا چند وقت پیش به کمیسیون تجاری خودش ۹ ماه زمان داد تا به خطرات واردات خودرو از چین و همچنین یارانه ها و کمک های دولتی و حمایتی دولت چین از تولیدکننده هاشون تحقیق کنند تا تصمیمات جدید را اعمال کنند.
          اگر اتحادیه اروپا تعرفه هارو ببره بالا که قطع و یقین انجام میشه و همچنین رقابت در چین که بسیار سخت شده تقریبا مشکلات تسلا فزاینده میشه و متاسفانه مقداری ضعف روحی در پیش دارید.

        4. Elmiraj

          ۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          Nvidia drive و Nvidia AI 😂
          ((مدیران انویدیا این نشنون 😂😂))

          شما بشین تا فاتحه تسلا خونده بشه…

          (( تسلا ۲۵ میلیون سال آینده رو نخواهد دید 😂😂))

      2. (JONATHAN (TESLA

        ۳۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (302 ديدگاه)

        بد متوجه شدن خیلی بد تر از متوجه نشدن هستش
        مثلا قبر خودمون کندیم تو فارسی اصطلاحی به معنی اشتباه کردنه
        ولی تو انگلیسی به معنی انجام دادن یه کار نشدنی هستش ( که انجام هم شده )
        من کل پیشنهادم اینه اصطلاحت و دیکشنری زبان انگلیسی مطالعه بکنی البته نه فقط رو کاغذ
        چون بار ها و بار ها به خاطر اشتباه متوجه شدن متون و مکالمات و با توجه به این که تصور ذهنی و پایه ای اشتباهی هم داری
        معانی رو کاملا اشتباه متوجه میشی
        توی مطلب (( تولید ۲۰ میلیونمین باتری ۴۶۸۰ تسلا در گیگا فاکتوری تگزاس )) هم متن های انگلیسی که اوردی به خاطر کلمه Manufacturing اخر اسم کمپانی به اشتباه فکر کردی دارن تولید میکنن
        و در اخر چجوری از ورشکستگی تسلا به کاهش رشد تسلا رسیدید
        بماند که کاهش رشد تولید تسلا به خاطر محدودیت تولید نه تقاضای بازار

        موافقم 6
        مخالفم 5
        1. بهزاد

          ۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          شما لطف کن واژه شناسی را برای مترجمین توضیح بده و اگر بنده این واژه را در سایت ها ترجمه کرده بودم کاملا حق داشتی اما اینجا نقد شما بی دلیل و فقط برای مقاصد دیگری بود.
          الان بسیاری از شرکت ها برای تولید خودروی برقی چندین محدودیت دارن که مهمترینشون عدم عرضه باتری به میزان کافی و کمبود تقاضا به خاطر قیمت بیشتر و در مورد پیکاپ ها هم به خاطر دسترسی کمتر شارژرها که به دلیل استفاده گسترده در محیط های خارج از شهر هست و کارآیی پایین.
          برای فاجعه بار بودن منطق شما به همین نکته بسنده کنیم که تولید ۱۰ میلیون سلول ۴۶۸۰ برای ساخت ۱۲ هزار خودرو ست و ۲۰ میلیون ۲۴ هزار خودرو در حالی که اگر ۱.۸ میلیون خودرو تولید کنه به چه میزان سهم باتری های خودشه؟!؟!
          به قول یکی از مفسرین تولید فرمالیته باتری به دلیل فشار روانی به تامین کننده هاست تا چانه زنی قیمتی داسته باشه و از نظر چگالی باتری های ساخت خودش ده سال یا بیشتر از سایرین عقبه و متاسفانه این گونده گویی به طرفدارانش هم رسوخ کرده و چپ و راست وارد فاز ماست مالاسیون میشن.
          شرکتی به یکباره ورشکست نمیشه و ما هم یاد نداریم گفته باشیم و لطف کنید از جایی حرف بیرون نکشید و طبق روند اقتصاد صنعتی گفتیم تسلا رشد و پیشرفتش با آمدن رقبا کاهشی میشه و الان براحتی قابل مشاهده ست.

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. Elmiraj

          ۱ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          ((به قول یکی از مفسرین تولید فرمالیته باتری به دلیل فشار روانی به تامین کننده هاست تا چانه زنی قیمتی داسته باشه و از نظر چگالی باتری های ساخت خودش ده سال یا بیشتر از سایرین عقبه ))

          تو که سه سال بود میگفتی تسلا نه هیچ سلولی طراحی کرده و نه یه دونه سلولم تولید کرده…
          این روزا می‌بینیم که فرمون چرخوندی و از ناچاری میگی که اره طراحی و تولید کرده ، منتها ده سال از بقیه عقبه…!!!

          (( شما همینطوری ادامه بده 😂😂😂 ))

          موافقم 2
          مخالفم 1
  2. Joker

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (603 ديدگاه)

    ( باید دانست F-150 لایتنینگ خودروی جدیدی است و قبلاً اخباری درباره تشکیل لیست انتظار خرید برای آن منتشر شده بود و به همین خاطر انتظار انتشار چنین آماری از میزان مدل‌های فروخته نشده را نداشتیم) بعد طرفدارای تسلا ذوق مرگ میشن که چند میلیون نفر با ۱۰۰ دلارسایبرتراک پیش خرید کردن🤣
    ایلان ماسک هم تازه فهمیده چه گندی زده با سایبر تراک و کامنت میزاره wow،فورد که استاد تراک سازیه ماشین برقیش رو دستش باد کرده تسلا که دیگه هیچ تجربه ای تو ساخت وانت نداره و کارمنداش هم میگن سایبرتراک فاجعه ست حالا ببین میخواد چه گندی بالا بیاره🤮😂

    موافقم 25
    مخالفم 8
  3. amir

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    فعلا تکنولوژی برقی ها عقبه و حتی برای شارژدهی برای حرکت عادی و رانندگی هم بساری از برند های حتی مطرح هم دچار دردسر هستن این پلت فرما آزمایش خودشون رو با وزن های سنگینشون هنوز پس ندادن برد الکتریکی ها با شرایط مختلف فرق میکنه دیگه روی تراک ها و خودرو های باربری این وضعیت بدتر هم میشه به نظرم برای بکار گیری خیلی گسترده و راحت تکنولوژی برقی سازی خودرو ها نیازمند پیشرفت های سریع و بهتر در این زمینه هست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. blackwing

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    فکر کنم تب و تاب برقی ها حداقل تو امریکای شمالی داره کم میشه…

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. F16

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از اولشم تو امریکا علاقه ی زیادی به برقی ها وجود نداشت .
      کمپانیای برقی ساز به شدت برای جا انداختن برقی سواری دارن تبلیغ میکنن که مردم رو تشویق کنن .
      برقی سواری تو چین و اروپا بیشتر از همه جا رایجه .

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Bagher

        ۳۰ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (122 ديدگاه)

        دولت ها دارن به زور برقی سازی میکنن

  5. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ای کاش بیاد ایران

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا