دوجفورد

درگ قوی‌ترین پیکاپ‌های بنزینی جهان، رم TRX در برابر فورد رپتور R

بالاخره زمان آنکه ببینیم کدام‌یک از قوی‌ترین پیکاپ‌های بنزینی بازار آمریکا سریع‌تر است فرارسید. برای بسیاری احتمالاً این موضوع چندان مهم نخواهد بود اما برای فورد و رم قضیه حیثیتی است. به لطف کانال یوتیوب تراتل هاوس، سرانجام این شانس را خواهیم داشت تا این دو پیکاپ قدرتمند را در یک مسابقهٔ درگ در کنار هم ببینیم. در نبردهایی مثل این، همه‌چیز در اعداد خلاصه می‌شود و این اعداد در هردو خودرو بسیار چشمگیر هستند.

فورد رپتور R از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده می‌کند که ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانه پریدیتور موستانگ شلبی GT500 است اما در اینجا از سوپرشارژ کوچک‌تر ۲.۶۵ لیتری استفاده می‌کند و به همین دلیل خروجی پایین‌تری نسبت به موستانگ دارد. از سوی دیگر، در سینهٔ TRX هم نیروگاه مشهور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ هلکت قرار گرفته که با اختلاف تنها ۲ اسب بخار از فورد قوی‌تر است و گشتاور بیشتری هم برابر ۸۸۰ نیوتن متر دارد؛ بنابراین، در خروجی پیشرانه برتری با رم است اما از سوی دیگر، رپتور ۱۸۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که این اختلاف می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

موضوع دیگری در مقایسهٔ این دو پیکاپ که بد نیست به آن اشاره کنیم قیمت است. قیمت پایهٔ رپتور R از ۱۰۹,۴۱۵ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که TRX با قیمت پایهٔ ۸۳,۸۹۰ دلاری بسیار ارزان‌تر است؛ اما گذشته از قیمت، سؤال مهم این است که کدام پیکاپ سریع‌تر خواهد بود؟ ویدئوی زیر را تماشا کنید تا متوجه شوید.

مشخصات فنی

 

رم TRX

فورد رپتور R

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۰۲ اسب بخار ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر ۸۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۸۸۰ کیلوگرم ۲۷۰۰ کیلوگرم
قیمت ۸۳,۸۹۰ دلار ۱۰۹,۱۴۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    جونم مشخصات فنی
    چه قدرتی
    چه حجمی
    عجب گشتاوری
    این گشتاور و حجم موتور من رو ناخداگاه یاد محصولات بی مانند دهه 60 میندازه
    ای کاش این انجین ها رو بصورت سفارشی با کاربراتور هم عرضه میکردن تا طرفدارهای سنتی آمریکن کارز عیششون کامل میشد

    موافقم 50
    مخالفم 21
    1. ali(chevynova)

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      هیچ زمان به اندازه این روزها رقابت بین وانتهای آمریکایی اینقدر بالا نبود حتی بیشتر از دهه 60 و 70!!!
      اون دوران شورولت و فورد و دوج با اونکه رقابتهاشون خیلی سخت بود اما مثل الان رقابتشون معطوف نبود فقط روی پرفورمنس
      الان وانتها مثل قدیم دیگه یه محصول برای بارکشی نیستن و وارد مرحله ای شدن که در گذشته ماشینهای اسپورت فقط در اون حضور داشتن و این یه گام مثبتی برای طرفدارهای متعصب سگمنت وانت هست

      موافقم 29
      مخالفم 15
    2. علی

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      چون ایران هستی و میدونی هرگز حتی نزدیک هم قرار نیست اینا رو ببینی اینطور میگی وگرنه کسی که امریکا هست ترجیح میده با حجم موتور کمتر و سوپرشارژ و پیشرانه هیبرید کمکی و الایندگی در نتیجه مالیات سالانه و قیمت سوخت کمتر مثلا ۳۰۰-۴۰۰ اسب بخار داشته باشه تا با موتور ۸ سیلندر ۶لیتری!

      انتخاب افرودر من جیپ روبیکان 4xe hybrid هست با موتور دولیتری ۳۸۰ اسب قدرت و ۶۴۰ نیوتون گشتاور !!! مصرف سوخت بسیار کم

      موافقم 12
      مخالفم 8
  2. Just toyota

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    میدونن دوره زمانه الان طوری شده که عاشقان پیکاپ به دو دسته تقسیم شدن : یکی اونایی که اهل آفرود سنگین و یدک کشی قوی هستن اما براشون مصرف بنزین اصلا مهم نیست و به گرمایش جهانی هم ذره ای اهمیت نمیدن ( میشن همین هایی که trx و رپتور میخرن ) 😂😂🙌 ، ولی یه عده دیگه هم تازگی ها به وجود اومدن که دقیقا خواسته هایی مشابه گروه بالا دارن ولی به گرمایش جهانی خیلی اهمیت میدن و نمیخوان پول زیادی صرف بنزین کنن، اینطور افراد میرن سراغ هامر ev یا ریویان r1t و یا اگر نخوان. الکتریکی کامل بخرن میرن سراغ تویوتا توندرا یا فورد f150 هیبریدی

    موافقم 32
    مخالفم 2
    1. Arshia m3csl

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1186 ديدگاه)

      هامر الکتریکی هم مصرف سوخت بالایی داره برای شارژ کامل هامر الکتریکی باید ۱۰۰ دلار پول پرداخت کرد ماشین امریکایی ها ذاتشون اینه کلا مصرف سوختشون بالاست چه برقی و چه بنزینی اصلا پیک آپ های امریکایی مصرف سوختشون پایین نیست کسی که هامر الکتریکی میخره هم براش مصرف سوخت مهم نیست و فقط براش پیک آپ واقعی سوار شدن و لذت بردن مهمه

      موافقم 5
      مخالفم 5
  3. Just toyota

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    هر دو معرکه هستن ، ولی با تمام احترامی که برای رپتور قائلم انتخابم trx هست

    موافقم 33
    مخالفم 2
  4. Asa

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    جادوی همی .
    این انجینو روی هر ماشینی میزارن میشه سریع ترین ماشین کلاس خودش . امیدوارم بعد از برقی شدن ماشین ها همچنان داج این انجینو جدا گانه بفروشه .

    موافقم 22
    مخالفم 4
  5. Ferrari 🇮🇹

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    فورد تکرار نشدنی

    موافقم 18
    مخالفم 4
  6. MILADZM

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    هویت اصلی این پیکاپ تراک ها توی آفرود سریع در مناطق دارای شن های نرم و روان مثل صحرا و کویر و … تعریف میشه که بارها هم توضیح دادم .
    اما خب واقعا عظمت و هیبتی دارن لامصبا
    رم یه بازی شروع کرد که بسیار هوشمندانه بود و تونست طیف وسیعی از مردم رو به سمت trx بکشونه
    تصمیم فورد اما هوشمندانه تر هم بود
    بالاخره بازاره و همه به دنبال گرفتن سهمشون ازش و کسب سود حداکثری
    فوری انجین وی 8 خودش رو برداشت کوبید وسط f 150 تا توی این بخش از مارکت هم صاحب سهم باشه .
    به هر حال جفتشون معرکه هستن و شک ندارم از بعد منطقی رپتور محصول بسیار بهتر و بروز تر هست
    اما خب من رم رو انتخاب میکنم اون هم فقط بخاطر اینکه هیچ وقت از ریشه اصیل و سنتی مردم آمریکا و امریکن کارز دور نشده
    رم یعنی لوله اگزوز قلدر از بغل بیرون زده و گریل جلوی کروم کاری شده و رفتن به کلاب ساعت 3 شب و …

    موافقم 17
    مخالفم 8
  7. AMIN (M.A.S)

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (849 ديدگاه)

    برای کسایی که فقط میخوان یه ماشین داشته باشن که همه فن حریف باشه دوج رم تیرکس واقعا بهترین گزینس
    یه پیکاپ قلدر افرودی و در عین حال سریع که لوکس و پراپشن و بادوامم هست
    ولی حداقل من اگر توی پارکینگم یه چلنجر اسکات پک پارک باشه هیچوقت تیرکس رو انتخاب نمیکنم
    شاید تو زمینه پرفورمنس عالی باشه ولی توی سایر زمینه ها دوج رم 2500 پاورواگن و HD واقعا برتری دارن
    این تیرکس بیشتر به درد مسیرای افرودی سریع و مسابقه باجا میخوره و شخصا حس مبکنم برای افرود خشن جنگلی از پاورواگن ضعیفتره
    و البته پاورواگن کم مصرف تر و گنده تره و امکانات افرودی بیشتریم قابل سفارش هست براش
    راپتور R هم که خب گزینه خوبیه ولی شخصا فک میکردم تجربه اینهمه سال ساخت راپتورای قبلی فورد رو جلو بندازه (چرابه جای راپتور R اسمشو نذاشتن مگا راپتور ؟)
    ازینا گذشته چه قیمت بالاییم داره
    اقای دهقان سوپرچارجر موتورپرداتور شلبی GT500 با راپتور یکسانه و هردو 2.65L هستن
    اینجا کالیبراسیون موتور یه کم عوض شده و قدرت کمتر شده ولی گشتاور یه حدود 30NM افزایشم داشته

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. R@min

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2054 ديدگاه)

      سلام امین جان

      راجب ارزش خرید که خب باهات موافقم منم باشم یه ماسل انتخاب می کنم.

      اوایل که تیرکس اومد و با نسل ۲ رپتور مقایسه شد فکر کردم این کلاس رو ارتقا داده و اتفاقا کامنتمم تو پست دو سال پیش مقایسه این دو توسط کار اند درایو هست. طبق گفته مجلات که گفتن رپتور نسل ۲ دیگه پیر شده اما زمانی که مشخصات فنی منتشر شد متاسفانه باز هم به دروغ های تبلیغاتی این مجلات برخوردم. فکر می کنم اکثریت اینجا هم اطلاع خاصی از این ماشین ندارن و چون همه چی پشت موتور هلکت پوشش داده شد نکات فنی این محصول هم رفت به حاشیه.

      خب مهم ترین بخش این دو ماشین سیستم تعلیق هست. متاسفانه تعلیق تیرکس نمونه bilestein پنچ اتصالی با فنرهای بایپس ۲.۵ اینچی هست که در مقایسه با ارفاق با رپتور نسل ۱ که تعلیق مسابقه ای فاکس با فنرهای بایپس ۳ اینچی، قابل رقابت هست و قابل قیاس با نسل ۲ و ۳ نیست. متاسفانه هایپ دروغین مجلات اینجا مشخص شد و اهل فن هم به این موضوع واقف هستن. ضعف های پلتفرم DT هم به خاطر وزن و ساختار نامناسب برای یه تروفی تراک که اصلا برای این شاخه توسعه داده نشده هم از نکات اصلی هست. استفاده از یه موتور سنگین و پرقدرت هم به کنار. نمیشه به رم خرده گرفت چون مثل فورد برند آفرودر و تجربه مسابقات نداره و این محصول صرفا برای جلب توجهات بود که با کمک تبلیغات موفق هم بود اما در واقعیت به خاطر اشراف مالکین به استهلاک بالای این پیکاپ به سرعت دست ب دست میشه تا هم افت قیمت پیدا نکنه هم هزینه اضافی نزاره رو دست مالک، پس قضیه دوام منتفی هست. دوام رو نباید صرفا بخاطر بودن یه موتور پوشراد در نظر گرفت.
      اومدن یه موتور پرقدرت و دوربالا رو رپتور هم سرنوشتی مشابه همین تیرکس خواهد داشت چون فورد هم کار خاصی برای مقابله با این قدرت انجام نداده و صرفا یه جواب احمقانه برای بستن دهن مدیا بود که اون هم موفق بود.

      اگر هم کسی دنبال یه پیکاپ برای کمپ تو جنگل یا کراول سطح پایین باشه رنجر، تاکوما و گلادیاتور انتخاب های بسیار عالی و منطقی هستن نه این دو تا غول بیابونی.

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. بهرام

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (68 ديدگاه)

      خود آمریکاییها هم بیشتر عاشق توربودیزل ها هستن.
      شاید تو کارای هیجانی رپتور و تیرکس جالب باشن. ولی گشتاور بی پایان و گیربکس و دیفرانسیل قدرتی اونها یک چیز دیگه است. هیولای واقعی ان

  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    خدا وکیلی انجینهای همی داج تا آخرین روز بنزینیها باید باشن.

    موافقم 9
    مخالفم 6
  9. هیچکس

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    فورد بی مصرف

    پول می دم تی آر ایکس می خرم نه آشغال فورد رو

    موافقم 1
    مخالفم 29
  10. Arshia m3csl

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    انتخابم f150 رپتور هست رپتور عالیه و واقعا با ابهته و خیلی طراحیش خشن و عضلانی هست انتخابم رپتوره چون هم عاشق محصولات فورد هستم و هم رپتور رو خیلی خوشم میاد ازش و هم سال های بیشتری هست که f150 رپتور تو بازاره نصبت به رم trx که ۲ ساله وارد بازار شده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. R@min

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    حتی صدای رپتور هم خوب نیست و با ضعیف کردن موتور به هیچ دستاوردی جز اسم یه موتور هشت سیلندر نرسیدن. حال خوبه بر عکس رم این حماقتو نکردن لانچ کنترل رو این تایرها نزاشتن.

    راجب تحلیل چند تا اقتصاد دان اینجا، این دو تا رو هم چهار هزارتا هم تولید نمیشن که اصلا بازاری داشته باشن و تمام نمونه ها با ضرر فروخته میشن. چون هزینه ساخت احمقانشون حاشیه سودی نداره به طوری که تیرکس تو دو سال ۱۷۰۰ تا تولیدی داشته که حتی به فروش همش هم نرسیده و میزان تولید رپتور از این کمتر هست.
    حتی رپتور معمولی هم فروش آنچنانی نداره و سالی دو سه هزارتا فروخته میشه‌.

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. MILADZM

      ۲ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (345 ديدگاه)

      درود
      حقیقتش من آنچنان اطلاعی از آمار فروش و … نداشتم
      702 دستگاه نمونه لانچ ادیشن از پیکاپ رم trx تولید شد که همشون در عرض فقط 3 ساعت ثبت سفارش شدن و فروش رفتن .
      نمونه های لانچ ادیشن هم همونطور که خودت هم میدونی تقریبا میشه گفت یه سری تولید محدود با بعضی ویژگی‌ های خاص ( پکیج ظاهری ) بودن .
      درباره رپتور اصلا اطلاعات ندارم
      این موضوع برای یه محصول مثل دورانگو هلکت هم هست و اوایل که اومده بود همه دوستان اینجا و شاید خود شما هم میگفتین هیچ توجیهی برای خریدش نیست
      حتی داج اول قرار بود بصورت تولید محدود و در تیراژ 2000 دستگاهی و به مدت 6 ماه دورانگو هلکت بسازه
      ولی به قدری ازش توی بازار استقابل شده که دوباره مدیران فیات رو مجاب کرد که اجازه ساخت دورانگو هلکت بیشتری بدن .
      همین چند هفته پیش هم داج مدل 2023 رو با بروزرسانی های بیشتر معرفی کرد
      خلاصه میخوام بگم این محصولات که از نظر شما یا هر کاربر مجازی دیگه احمقانه به نظر میان در دنیای حقیقی بازار و مشتری خودشون رو قطعا پیدا میکنن بخصوص در دورانی که روش های پول در آوردن خیلی زیاد شده از بیت کوین بگیر تا ….

      در مورد این هم که چرا قدرت انجین رو کم کردن و حتی به اسب بخار کمتر از trx رسوندن هم چنل یوتیوب فورد یه کلیپ در این مورد گذاشته و مهندسیس تیم فورد پرفورمنس کامل دلیلش رو توضیح دادن که فکر کنم حتما دیدی .

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (2054 ديدگاه)

        این محصولات تولید محدود یا high performance برای هیچ برندی بازار فروش بحساب نمیاد که آمار جدا بدن و محصولاتی برای به رخ کشیدن قدرت برندینگ یا جنگ های پرفورمنس هست مثل M-POWER یا AMG یا همین مدل های خاص مثل دورانگو یا تیرکس چون فروششون بسیار پایین هست و برای همین کاربران مجازی یا علاقه مندان به برند یا عشق ماشین ها جذابه.

        بازار فروش زمانی ایجاد میشه که برای برند سوددهی فراهم کنه نه ضرر.

  12. امیر

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    همی!
    جذابیت خالص
    اینجا هم خودشو نشون داد و البته دور از انتظار نبود
    البته رقابت اصلی این دوتا غول تو افروده ک مشخصه فورد برتری داره اما با تپجه به قیمت، بنظرم رم منطقی تره!

  13. هیچکس

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    قدرت فورد داخل جدول 710 اسب بخار ذکر شده در حالیکه 700 اسب هست

  14. Alireza

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بنظر من رم بصرفه تره
    چرا باید پول اضافی تر برای یه ماشین کم قدرت تر داد

  15. ابوالفضل کشت گر

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (313 ديدگاه)

    با اینکه رپتور مخصوصا رپتور R رو خیلی دوست دارم اینجا انتخابم رم trx هست با توجه به قیمت کمتری هم که داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا