یک دستگاه فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ که به تعداد محدودی تولید شده با قیمت حدود ۷ میلیون دلار در حراجی به فروش رسید.
GT40 را میتوان حاصل نزاع بین هنری فورد دوم و انزو فراری دانست. این خودرو جزو موفقترین خودروهای مسابقهای تاریخ آمریکاست و بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ چهار بار قهرمان مسابقات لمان شده است. این خودرو نه تنها الهامبخش سوپر اسپرتهای مدرن بوده بلکه به یکی از گرانترین خودروهای کلاسیک معاصر نیز تبدیل شده است.
در سالهای اخیر خیلی شاهد حراج فورد GT40 نبودهایم اما آنهایی که فروخته شدهاند با قیمتهای هفت و حتی هشترقمی چکش حراج خوردهاند. البته رکورد گرانترین GT40 فروخته شده به یک مدل ۱۹۶۸ با پوشش گلف حاضر در فیلم لمان ۱۹۷۱ اختصاص دارد که در سال ۲۰۱۲ با قیمت قابلتوجه ۱۱ میلیون دلار فروخته شد. همچنین یک دستگاه فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ که در لمان به مقام سومی دست یافته بود با قیمت ۹.۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به فروش رسید. یک سال بعد نیز نسخه رودستر پروتوتایپ ۱۹۶۵ با بهای ۷.۶۵ دلار فروخته شد و یکی دیگر از این خودروها با بهای ۵ میلیون دلار زیر چکش حراج رفت؛ اما حالا و در ژانویه ۲۰۲۴، نسخه جادهای فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ به چهارمین GT40 گرانقیمت تاریخ بدل شده است.
این خودرو بخشی از مدلهای اولیه تولیدی برای صدور مجوز حضور GT40 در مسابقات بوده و تنها ۳۱ دستگاه از آن تولید شده است. تمامی خودروهای یاد شده در کارخانه فورد در انگلستان روی خط تولید رفتهاند و علیرغم اینکه مجوز تردد قانونی در شهر را دارند اما تقریباً تفاوتی با مدلهای پیروز لمان ندارند. البته تفاوتهای کلیدی این خودروها شامل کابین دارای پوشش متفاوت، سیستم تعلیق نرمتر، سیستم اگزوز ساکتتر و لاستیک زاپاس زیر کاپوت جلو خواهند بود. مدل جادهای موردبحث به پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری مجهز است که نسبت به نسخه مسابقهای قدرت کمتری تولید میکند. باید گفت قدرت مدل مسابقهای GT40 به حدود ۴۰۰ اسب بخار میرسد درحالیکه خودروی موردبحث ما ۳۰۶ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای عقب میشود و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۳ ثانیهای را ثبت میکند. GT40 اگرچه قدرت کمتری نسبت به لامبورگینی میورا دارد اما از آن سریعتر عمل میکند.
خودروی آبی رنگی که مشاهده میکنید اولین بار در نوامبر ۱۹۶۶ به مشتری ایتالیایی خود تحویل داده شود و سپس اومبرتو ماگیولی آن را خریداری کرد. ماگیولی یکی از رانندگان فراری و برنده مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ و تارگا فلوریو بود. GT40 حدود ۲۰ سال در ایتالیا ماند و سپس راهی آلمان شد. این خودرو چندین سال در موزه نوربرگ رینگ حضور داشت و سپس به مدت سه دهه در دست مالک جدید آرام گرفت. فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ توسط شرکت راف بازسازی شد تا مشخصات فابریک کارخانه را داشته باشد. همانطور که میدانید راف به تیونینگ محصولات پورشه شهرت دارد. از آن زمان تاکنون خودرو اصلاً آسیبی ندیده و یکی از اصیلترین مدلهای موجود است. کارکرد خودرو نیز به حدود ۲۲ هزار کیلومتر میرسد و بنا به گفته شرکت حراج کننده، در طول ۳۰ سال اخیر اصلاً در معرض دید عموم نبوده است. سوپرکار یاد شده با قیمت ۶.۹۳ میلیون دلار به فروش رسیده و گرانترین خودروی فروخته شده در این حراجی لقب میگیرد.
𝐀𝐥𝐢
۲۶ دی ۱۴۰۲رنگ زیبایی داره
NAVID@@98
۲۶ دی ۱۴۰۲عجب چیزیه😍 اسطوره ست👑😘
محمدعلی کاشی
۲۶ دی ۱۴۰۲ماشین فرمون سمت راست هست؟
javad-bmw
۲۶ دی ۱۴۰۲بله
به این علت که داخل اینگلیس ساختنش و داخل متن هم اشاره شده.
خودرو هایی gt40 که ساخته شدن ، داخل کارخونه فورد که توی انگلستان هست تولید شدن ولی لیور دنده سمت راست راننده هست که فکنم تو عکس هامشخصه
Royal Driver
۲۶ دی ۱۴۰۲ماشینای مسابقهای مثل این کلا، دهه ۶۰ ۷۰ ۸۰ و ۹۰. حتی مدرن.دلایل مختلف داره این موقعیت فرمون. موقعیت سمت راست راننده، خیلی ایدهآل تره و دید رو خیلی براش بهتر میکنه موقع سبقت گیری. به سنت های قدیمی لمانز هم مربوطه. درضمن این پیست مسابقه بیشتر در خلاف جهت عقربه های ساعته. پیشنهاد میکنم برید فیلم های مشهور لمانز ۱۹۷۱ با بازی استیو مکویین رو هم ببین رقابت خونین بین فراری ۵۱۲اس و پورشه ۹۱۷کی و اون هالییوودی قدیمیش وصف ناپذیره. توی ناحیه پیت، برای درایور هم خیلی راحت و ایمن تره که خارج بشه، و مکانیک هم راحت تر بتونه کار تعویض صندلی رو انجام بده (این مختص هر نوع ماشینی نبود اینو بگم). بازم میگم همهی ماشین ها فرمون راست نبودن مثلا سال ۱۹۶۶، فراری ۳۳۰ پی۳، فورد جیتی۴۰ و چاپارال 2D فرمون راست بودن، ولی پورشه کررا ۹۰۶/۶ فرمون چپ بود.
ARIAN
۲۶ دی ۱۴۰۲فورد جی تی بهترین سوپر اسپرت آمریکا😍
محی
۲۶ دی ۱۴۰۲جالبه دسته دنده اش سمت راست هست
Taha Ayoobi
۲۶ دی ۱۴۰۲آدم کابین رو میبینه عشق میکنه
Mercedes-Benz
۲۶ دی ۱۴۰۲فورد GT40 مدل ۱۹۶۶ که در لمان به مقام سومی دست یافته بود با قیمت ۹.۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به فروش رسید.
ععععععهههههههه این همون نیست که مال کن مایلز بود؟؟؟؟؟؟
باید ارزشش خیلی بالاتر از این حرفها باشه
محمدهادی
۲۶ دی ۱۴۰۲اوففففف
عججب رخی داره GT40
حقیقتا استایل طراحی این ماشین برای خودروهای دهه ۶۰ راحت ۳۰ سال جلوتره
اصن اسپرتها اینطوری ساخته نمیشدن تو دهه ۶۰
اکثرا گلگیرها و کاپوت و چراغ های گرد و کروی از ویژگی های برجسته طراحی خودروهای اسپرت دهه ۶۰ بود
شاهکار آمریکا نه ماسل کار هاشن نه وانت های سنگین وزنش و نه لیموزین های پهن پیکرش
شاهکار تکنولوژی شماره یک امریکا همین فورد جی تی تو دهه ی شصسته
parhamiof
۲۶ دی ۱۴۰۲جی تی یکی از اون ماشینا بود که نشون داد آمریکاییا اگه بخوان به راحتی میتونن یه اروپایی صاحب نام رو زمین بزنن.
مجتبی .
۲۶ دی ۱۴۰۲شاهکاری که تونسته با انزو بزرگ رقابت کنه وبرنده هم بشه کاملا ارزششو داره. اگه من مالکش بودم روی موتور رو کاپوت شیشه ای میذاشتم. حیف این زیباییه پوشیده بشه.
Cj 10
۲۶ دی ۱۴۰۲دوستان نخرید درهاش مشکل داره بسته نمیشه😁
parhamiof
۲۶ دی ۱۴۰۲با پتک میزدن به درش😂
ممد سوناتا
۲۷ دی ۱۴۰۲قدرت خداش که بماند طراحیش اصلا قدیمی نمیشه و هنوز هم جذابه مثل مکلارن f1.
حبیب
۲۷ دی ۱۴۰۲اگه توجه کنید خیلی با میورا شبیهن
حالا شاید لامبورگینی از این تقلید کرده یا این از لامبورگینی
خدایی میورا و gt40 شاهکارن کاااش میشد از نزدیک دیدشون
فرزاد افشار
۱ بهمن ۱۴۰۲حس عجیبیه آدم بتونه مالک یکی از فورد GT40 افسانه ای بشه که در مسابقات لمانز فراری رو با اون ابهتش بالاخره شکست بده بشه واقعا حسش وصف ناپذیره