ردبولفورد

نگاهی به پشت‌صحنه توسعه پیشرانه فرمول یک فورد و ردبول برای فصل 2026

اوایل تابستان امسال، بخش پاورترین ردبول درهای خود را به روی گروهی از رسانه‌ها باز کرد تا نگاهی به پروژهٔ پیشرانهٔ فصل ۲۰۲۶ این تیم داشته باشند.

روز سه‌شنبهٔ قبل از آغاز گرند پری بریتانیا در سیلورستون، تعداد اندکی از رسانه‌ها شانس بازدید از ساختمان یوخن رینت را پیدا کردند. این ساختمان در مرکز توسعهٔ فرمول یک ردبول در میلتون کینز بریتانیا واقع است و در آن ردبول و فورد با صدها نفر روی پروژهٔ پاورترین ردبول برای فصل ۲۰۲۶ مسابقات فرمول یک کار می‌کنند. در این سال قوانین پیشرانه و شاسی در فرمول یک بازنگری اساسی را تجربه خواهد کرد. در بخش پیشرانه، MGU-H (سیستم تولید برق از گازهای اگزوز که توربین توربوشارژر را می‌چرخانند) حذف خواهد شد اما درصد سهم قدرت الکتریکی در کل پاورترین به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد تقریباً به ۵۰-۵۰ با پیشرانهٔ درون‌سوز خواهد رسید. همچنین موتور V6 هم باید با سوخت پایدار کار کند.

علاوه بر این، ردبول هم در بخش قوای محرکه تغییر بزرگی را تجربه خواهد کرد زیرا در فصل ۲۰۲۶ از هوندا به‌عنوان تأمین‌کنندهٔ پیشرانه به‌طور کامل جدا خواهد شد. در حال حاضر، تمام موتورهای ردبول و تیم RB هنوز در ژاپن تولید می‌شوند اما ازآنجایی‌که هوندا به تأمین پیشرانهٔ تیم آستون‌مارتین خواهد پرداخت، ردبول قصد دارد از طریق همکاری با فورد، برای اولین بار خودش اقدام به توسعهٔ موتور کند. این بزرگ‌ترین چالش در تاریخ تیم فرمول یک ردبول محسوب می‌شود.

به گفتهٔ «کریستین هورنر» و رئیس موتوراسپرت فورد «مارک راشبروک»، کار روی ساختمان توسعهٔ پاورترین ردبول از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شده است. در این ساختمان، ابتدا کار روی بخش درون‌سوز پیشرانه شروع شد و سپس تیم توسعه از اوایل سال جاری سراغ بخش ERS رفت که شامل قطعات الکتریکی برای مطابقت با مقررات فصل ۲۰۲۶ می‌شود. درحالی‌که عکس‌برداری از این ساختمان اکیداً ممنوع بود، بلافاصله پس از ورود یکی از موتورها قابل‌مشاهده بود. هورنر می‌گوید: «این اولین موتور درون‌سوزی بود که ساختیم». این پیشرانهٔ V6 اولین بار در آگوست ۲۰۲۲ روشن شد و «دیتریش ماتشیتس»، بنیان‌گذار ردبول توانست صدای این موتور را قبل از مرگش بشنود. پس از مرگ او، تیم تصمیم گرفت برای تمام موتورهای ردبول از نام DM استفاده کند.

پس‌ازاینکه مذاکرات بین ردبول و پورشه به نتیجه نرسید، این موتور همچنین نقش مهمی در متقاعد کردن فورد برای پیوستن به این پروژه ایفا کرد. راشبروک دراین‌باره می‌گوید:

وقتی مشخص شد که ردبول با پورشه همکاری نخواهد کرد، من ایمیل کریستین هورنر را پیدا کردم و یک ایمیل برای او فرستادم و پرسیدم: میخوای با ما صحبت کنی؟

همین ایمیل نهایتاً به همکاری کنونی بین دو شرکت انجامید. البته این همکاری با برنامه‌های قبلی پورشه متفاوت است و فورد به‌اندازه‌ای که پورشه در نظر داشت، خواهان دخالت در تیم فرمول یک ردبول نیست. راشبروک دراین‌باره می‌گوید:

ما نمی‌گوییم “شما باید این کار را این‌گونه انجام دهید”. ردبول سال‌ها است که در فرمول یک حضور داشته و بنابراین، ما صرفاً از آن‌ها می‌پرسیم برای موفقیت در کنار هم، از ما چه چیزی می‌خواهید. طبق بحث‌های اولیه، قرار بود ما فقط در بخش‌های الکترونیکی موتور ۲۰۲۶ مشارکت داشته باشیم ولی اکنون در حال مشارکت در ساخت توربوشارژ و آزمایش‌کننده‌های پیشرانهٔ درون‌سوز هم هستیم زیرا فورد از قبل دانش و تجهیزات این کار را در اختیار داشت

سپس راهی بخش مونتاژ پیشرانهٔ درون‌سوز می‌شویم و ازآنجایی‌که همه‌چیز باید بدون کوچک‌ترین آلودگی باشد، اینجا بیشتر شبیه یک آزمایشگاه به نظر می‌رسد تا کارگاه مونتاژ موتور. اتاق بعدی که بازدید کردیم، یادآور اتاق کنترل مأموریت‌های فضایی ناسا بود. این مرکز به چندین دستگاه تست برای تک‌تک قطعات موتور قبل از مونتاژ نهایی مجهز است. به گفتهٔ مسئولان ساختمان ردبول پاورترین، با زیرساخت‌های موجود در این ساختمان، امکان تأمین پیشرانه برای چهار تیم فرمول یک وجود دارد. این یعنی در کنار تیم ردبول و RB، پتانسیل تأمین موتور برای دو تیم دیگر هم وجود دارد هرچند که چنین چیزی در برنامهٔ سال ۲۰۲۶ نیست.

هورنر دراین‌باره گفته است:

تیم‌های مختلفی با ما تماس گرفته‌اند و برخی در حال بررسی هستند تا ببینند چه کسی رقابتی‌ترین موتور را خواهد داشت ولی در حال حاضر تمرکز ما روی دو تیم ردبول است.

این مرکز فرمول یک از زمانی که در سال ۲۰۰۵ با خرید تیم جگوار در اختیار ردبول قرار گرفت، رشد قابل‌توجهی داشته و امروز مجموعاً ۱,۸۰۰ نفر در اینجا کار می‌کنند. پس از ناامیدی از عملکرد رنو و تصمیم هوندا برای خروج از فرمول یک، ردبول روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرد تا موتور و شاسی را بهتر باهم ادغام کند و مهم‌تر اینکه دیگر به تأمین‌کنندهٔ موتور وابسته نباشد. هورنر می‌گوید:

ما اکنون اختیار همه‌چیز را در دست خود گرفته‌ایم. به‌جز فراری، ما تنها تیم فرمول یک هستیم که بخش موتور و شاسی را در یک مرکز داریم. حتی مرسدس هم دو مکان متفاوت برای این کار دارد.

اینکه قوای محرکهٔ ۲۰۲۶ ردبول چقدر رقابتی خواهد بود، سؤالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن پاسخ دهد اما راشبروک می‌گوید:

ما هم‌اکنون در حال رسیدن به تمام اهداف و نقاط عطف خود هستیم اما نمی‌دانیم رقبا کجا هستند. شعار ما این است که کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    اگه مثل همکاری امریکایی انگلیسی دهه هفتاد بشه کار رقیبان واقعا سخته

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. nikan

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      شلبی کبرا؟ اگه درست گفتم شلبی کبرا برای دهه شصت بود

      1. مازیار

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        نه منظورم همکاری فورد کاسورث هست که البته اونم از اواخر دهه شصت شروع شد

  2. corvette

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (370 ديدگاه)

    کادیلاک هم از ۲۰۲۸ انجین هاش که کلا ساخت خودشه
    وارد فرمول یک میش
    مشتاقم عملکرد ۳ انجین رو در قوانین جدید کا از ۲۰۲۶ به بعد هست ببینم
    . ردبول فورد . آئودی . کادیلاک

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      به به
      منتظر کادیلاک هستم.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  3. hosen

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    یه سوال خیلی ذهنمو درگیر کرده اگه کسی از بچه ها اطلاعی داری بهم بگه

    انجین های f1 نسب تراکم خیلی بالایی دارن و از اون طرفم توربو شارژ هاشون بوست وحشتناکی تولید میکنه! واقعا چطور همچین چیزی ممکنه مگه انجینی که توربو باشه نباید نسبت تراکم کمتر بشه؟

    1. حسین دهمرد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      دور آیدلش بالاست. و سوختش اکتان بالایی داره. این دو دلیل باعث میشه که از دتونیشن چلوگیری بشه. و شما بتونید نسبت تراکم بالایی رو استفاده کنید

      1. hosen

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (633 ديدگاه)

        تشکر حسین جان

      2. بهزاد

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        اکتان سوخت خودروهای فرمول یک ۸۷ هست که کمتر از اعداد سالهای پیش ست.
        نسبت تراکم مجاز تا ۱۸:۱ قانونیست اما اینکه تیم ها از چه تراکمی استفاده میکنند مشخص نیست و بنا بر یکسری فرضیات حدود ۱۴:۱ است و البته تنظیم و ستاپ موتور در مسابقات یا پیست با پیست متفاوته و به عنوان مثال تنظیم انجین در پیست موناکو یا سنگاپور با مونزا و سیلوراستون یکی نیست و پیست هایی که انجین محور بوده و نیاز به پاور بیشتری دارند با پیست های کندتر ستاپ یکسانی ندارند‌.

        موافقم 8
        مخالفم 1
  4. دوکاتی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چقدر قشنگ گفت
    کمتر حرف بزن بیشتر عمل کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا